• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen MP-huolto itse

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinjan
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli tänään tuli vaihdettua ölpät, filtteri, tulpat ja puhdistettua ilmansuodatin. Ei mitään maailmaa mullistavaa, mutta eka kerta kun itse tein. Yllätys oli se että tulppien vaihto Kawassa niin työlästä. Pitää irroittaa tankki (ja toki tyhjentää ensin), irroittaa ilmanputsarikotelo ja muutamat letkut sekä sähköjohdot liittimistään ennenkuin pääsee käsiksi itse tulppiin. Meni kaiken kaikkiaan n. 3 tuntia. Mutta kyllä tuntuu mopo persdynolla ihan erilaiselta nyt  
062802moto_prv.gif

Onhan näissä purkamista, enemmän ja vähemmän..

Tuo tankin tyhjentäminen on tarpeeton toimenpide, tai ainakaan itse en ole koskaan vaivautunut moiseen..

Kolmessa tunnissa on jo tekemisen meininkiä, mikäli kyseessä on aiemmin tuntematon tapaus ja pestävä/öljyttävä suodatin..

joo, ei noi perushuollot mitn ihmeitä ole.
just viikonloppuna laitoin veljen vanhan kevarin käyti/myyntikuntoon. (seissy 4v) akun lataus,jarrujen tsekkaus,uusi tulppa,kaasarin,ja tankin puhdistus. ja kas, lähti käyntiin kuin palmun alta
062802moto_prv.gif

sama tohon omaan mopoon, öljyt ja muut perushuolto toimenpiteet ite vaan..

Mutta kyllä tuntuu mopo persdynolla ihan erilaiselta nyt  
062802moto_prv.gif
Mistä noin herkän perseen saa?
Niitä saa kun ei aja mopolla vuosiin, jopa kymmeniin. En suosittele sitä kenellekkään  
biggrin.gif
 Kannattaa käyttää siis dynopenkissä ennemmin ja maksaa siitä.

Oli muuten tankin alla alkavaa ruostetta myös. Yritin suojata aineilla, mutta ihmettelinpä vaan kun vm 2006 pyörä kyseessä. Taitaa tankit olla kawassa tehty jostain jämä teräksestä, tai sitten maalaus jotenkin epäonnistunut  
nixweiss.gif

itse tehty työ parantaa fiilistä, jos taas on maksanut huoltoon itsensä kipeeksi, niin monesti pyörä tuntuu huonommalta.

Sama vika. Kyllästyin paikkakunnan "merkkiliikkeen" palveluun ja tein huollon itse. Eipä tuohon insinööriä tarvita. Óhjeet on helppo kaivaa esille netin kautta, etenkin jos tuo englanti taipuu ja lisäks tietty käyttäjien kokemukset auttaa. Ja Eiku ruuvaamaan. Okei, huoltokirjaan ei tietty leimaa tuu, mut voihan sen sinne takasivulle raaputella mitä, missä ja millon. Se, että huoltokirjassa on leima, ei merkkaa sen enempää, ainaakaan minulle.

Huoltokirjan leima on joillekin arvokas. Sehän vähentää pyörän arvon laskemista. Mutta se on musta aika yksinkertainen laskutoimenpide että kannattaako. Oletetaan että viiden vuoden aikana säästää huoltotöissä vaikka maltillisesti sen 200 ekua vuodessa, tarkoittaa 1000 yhteensä. Jos pyörän myyntihinta on 1000 euroa tai alle pienempi kuin merkkihuolletun niin sittenhän homma on kannattanut. Ja tuo 200 ekua vuodessa on aika maltillinen summa jos ajaa vaikka sen 10 000 vuodessa.

Mitä tulee noihin parantuneisiin arvoihin huollon jälkeen niin mun pyörä käyttäytyy huomattavasti ärhäkämmin kun huolto oli tehty. Onhan se aivan selvää että jos tulpat ei anna kunnolla kipinää niin se näkyy ja jos ilmanputsari on tukossa, niin ei se minnekään käy. Kävin yhdessä harraste liikkeessä huollon jälkeen ja samantien siellä myyjä kysy, että oonko vaihtanut putket tai vetänyt villat ulos kun äänet on jymeemmät.

Jotkut pitää pyöriään tosi huonosti, varsinkin jos tietävät että se menee vaihtoon. Niin mitä sitä viimesenä tai kahtena enää huoltelee.

No, omasta pyörästä tulpat saa vaihdettua melko helposti. Eli kumpikin sivukate pois, ohjausiskarin kiinnikkeen irti, tankki ylös ja syyläri löydäksi ja narulla ripustaa ylös. Hyvillä työkaluilla tulpat on vaihdettu melko nopsaan mutta tien päällä saattaa olla puurtamista niillä perustyökaluilla mitä siinä pyörässä on.

No joo, vaan helppoahan tuo oli vaikkapa K 12 S huoltoon verrattuna. Siinä kun pitää tyhjentää nesteet ja irrottaa syylarikin, jos meinaa tulpat vaihtaa. Lisäksi hommaan tarvitaan hieman tietämystä ja olikohan niin, että erikoisvälineitäkin..

Huoltokirjan leimat on vaan järjestelykysymys, ei niihin ihmeellistä mielikuvitusta vaadita. No, en viitsi kuitenkaan kertoa..

Mietin noita rattaita ja ketjuja seuraavaksi laittaa vaihtoon. Huoltomanuskassa selvitetty miten kunnon voi todeta, laitetaan 10 kg punnus ketjuihin ja mitataan 21 lenkin väli. Jos venymä alle max. arvon ei tarvitse vaihtaa. Onkos muita helpompia tapoja todeta kunto ? Hammasrattaiden kulumasta tai muuten ? Vai ajetaanko niin pitkää kunnes katkeaa ja kuski lepikossa ?
sad_orig.gif

Onkos muita helpompia tapoja todeta kunto ? Hammasrattaiden kulumasta tai muuten ?  Vai ajetaanko niin pitkää kunnes katkeaa ja kuski lepikossa ?  
sad_orig.gif
Vedä meisselillä takarattaan puolesta välistä ketjuja taaksepäin jos saat rattaanpiikin näkyviin kunnolla vaihda ketjut ja rattaan. Jos taas piikki ei tule näkyviin
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Mietin noita rattaita ja ketjuja seuraavaksi laittaa vaihtoon. Huoltomanuskassa selvitetty miten kunnon voi todeta, laitetaan 10 kg punnus ketjuihin ja mitataan 21 lenkin väli. Jos venymä alle max. arvon ei tarvitse vaihtaa. Onkos muita helpompia tapoja todeta kunto ? Hammasrattaiden kulumasta tai muuten ?  Vai ajetaanko niin pitkää kunnes katkeaa ja kuski lepikossa ?  
sad_orig.gif
vedä ketjusta taakseppäin takarattaan kohdalta, uusi ketju ei liiku ollenkaan, huonokuntoinen 1cm--> ..riippuen tietenkin miten loppuun aikoo ketjut ajaa, kyllä itelläkin on joskus ketjut katkennut kun edelliseen kiinanihmeeseen sai ketjuja metsästää (cbr 125 ketjuja ei kahdesta eri merkkiliikkeestä löytynyn ja tilaamalla olis kestänyt..)

Mietin noita rattaita ja ketjuja seuraavaksi laittaa vaihtoon. Huoltomanuskassa selvitetty miten kunnon voi todeta, laitetaan 10 kg punnus ketjuihin ja mitataan 21 lenkin väli. Jos venymä alle max. arvon ei tarvitse vaihtaa. Onkos muita helpompia tapoja todeta kunto ? Hammasrattaiden kulumasta tai muuten ?  Vai ajetaanko niin pitkää kunnes katkeaa ja kuski lepikossa ?  
sad_orig.gif
No itse ainakin, kun on tässä ketju/rataspaketin vaihtoa tiedossa, olen katsonut ihan vain niistä rattaista "yleiskuntoa."

Ketjusta en kyllä silmällä huomaa, mutta rattaista näkee kyllä kun rupeavat olemaan kulumaltaan vaihtokunnossa. Hampaat muuttuvat nysemmiksi/terävemmiksi ja niissä on vähän semmoista hainevän muotoa, niin tällöin koko paketti vaihtoon.

Itse huoltaminen on kyllä ihan mukavaa puuhaa, jos ja kun on vain tilat. Itselläni ei ole, joten tuossa hiekkapihalla se on vähän m*lkkua puuhaa siinä mielessä, että varaat ensin itsellesi ajan hommaan, mutta sää sitten ryssii omat suunnitelmat kumminkin.
biggrin.gif

Nimimerkillä: r1 20 000km - huolto tyssäs ilmanputsarin ja öljynvaihtojen jälkeen, helvetinmoiseen tuuleen ja rankkasateeseen.
buttrock.gif

Noh. Nehän ne tärkeimmät ja akuuteimmat hommat olivat, joten ens tiistaina menee pyörä motonummelaan loppuhoitoon. (tulpat, jarrunesteet ja ketjurataspaketin asennus)

Noh. Nehän ne tärkeimmät ja akuuteimmat hommat olivat, joten ens tiistaina menee pyörä motonummelaan loppuhoitoon.
Hyvin ilmaistu "loppuhoitoon". Miksi et valtuutettuun, Sellkamiin.
biggrin.gif
biggrin.gif
Koska esim. yammucenter arvio 300€, vaikka olisin tuonut osat mukanani. Olisin ostanut heiltä vain öljyt, öljynsuodattimen ja jarrunesteet.
crazy.gif

Vielä en motonummelan ukolta kysyny hintoja. Jos mielettömiä, niin vaihtakoon vain nuo ketjut ja rattaat. Siihen hommaan ei mulla ole työkaluja.
smile_org.gif

Täysin poskettomia hintoja kyllä mielestäni pistävät nykyään, niin auto, kuin pyöräkorjaamotkin IMHO!

Joo, siinä olikin olevinaan vitsin tynkää. TM:n testi. Ehkä luemme sinun positiivisen palautteen tuosta toisesta joka kumoaisi huonoa huhua.

vedä ketjusta taakseppäin takarattaan kohdalta, uusi ketju ei liiku ollenkaan, huonokuntoinen 1cm--> ..riippuen tietenkin miten loppuun aikoo ketjut ajaa, kyllä itelläkin on joskus ketjut katkennut kun edelliseen kiinanihmeeseen sai ketjuja metsästää (cbr 125 ketjuja ei kahdesta eri merkkiliikkeestä löytynyn ja tilaamalla olis kestänyt..)

Kiitoksia kaikille neuvoista. Ei ne ketjut liikahtanut kuin n. 5 mm ja meisselillä sai vääntää, käsin ei liikahda. Ei hainevä muotoa havaittavissa. Kai noilla sitten uskaltaa ajella  
062802moto_prv.gif

Täytyypä sitten keskittyä jarrupuoleen seuraavaksi. Palojen/levyjen tsekkaus ja jarrunesteet vaihtoon.

Teen näitä hommia pikku pätkissä jotta pääsee ajelemman kuitenkin päivittäin. Iltasella tallissa on mukava puuhastella. Jatkossa toki pyrin talvella tekemään huollot, nyt näin koska ostin käyteyttynä mopon pari viikkoa sitten.

Täytyypä sitten keskittyä jarrupuoleen seuraavaksi. Palojen/levyjen tsekkaus ja jarrunesteet vaihtoon.
jarrupalojen 'liukupinnoille' kuparitahnaa, liukutappeihin puolijuoksevaa vaseliinia (tai jotakin vastaavaa) ja männän ulkokehälle esim vaseliinia.
nämä on tärkeitä ettei ala jarrut 'laahaamaan' omaan pyörään vaihettiin 10tkm kohdalla etujarrulevy, merkkiliikkeen mielestä jumissa olleilla liukutapeilla ei ollut merkitystä, miten lie? jarrulevy oli kulunut epätasaisesti ja 'nyki' jarruttaessa.

Back