• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensimmäinen ajokausi pikkuhiljaa pulkassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yamark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Miten se muilla ensimmäistä kautta ajaville käynyt? Onko mopo jo myyty kun on huomattu ettei kipinä enää iske vai mielessä jo päivitys suurempaan? Allekirjoittanut lukeutuu jälkimmäisiin
biggrin.gif
eka kausi on viel täyttä päätä käynnissä...

eihän sitä ny viel kannata luovuttaa, vaikka jo joutuikin vaihtamaan shortsit ajohousuihin

ja ei, en ole vieraillut metsähallituksen puolella (
eek.gif
)

Eka kausi on myös takana ja hienostihan se on mennyt.
Reilun 15 vuoden lepäilyn jälkeen 5000 km rentoutumista sarvien takana on taas kasvattanut elämänintoa kummasti.
Pystyssä on pysytty vaikka tiukkoja paikkoja on muutamaan kertaan ollut. Ei ne vanhat piikiajan 50tkm enään tuntunut merkitsevän mitään, kun aika on tehnyt tepposiaan.
Mutta noilla vanhoilla muistoilla pystyi todistamaan lapsen synnyttäjälle kuinka tärkeää on vallata joku osa "vanhasta" elämästa, eli kadotetusta nuoruudesta takaisin. Tämä mopotyttökin tuli innostettua harrastukseen niin hyvin, että liki puolet tuosta kauden ajomäärästä emäntä kampesi kyytiin ja nyt hänellä on vakaana aikomuksena hankkia itselleen ensikesäksi oma pyörä.
Muut noviisit tuntuu uhuvan kovasti mopon vaihdosta. Tässäkohtaa täytyy kehua tämän palstan (ja muutamia muita) vinkkejen antajia joilta aloittelijan pyörävaihtoehtoja keväällä kyselin. Jo piikiaikana ihastuin ensimmäiseen Transalppiin joka markkinoille tuli, mutta nyt olin testaamassa matka/custom-pyörää.
"Osta toi Transalppi, niin ei tartte heti ens vuonna alkaa hankkia uutta pyörää" oli se jota mulla yksi vanha harrastaja sanoi, ja sitä uskoin. Eikä muuten ole mopo vaihtumassa.

Jos on vauhti kasvanut liikaa, niin on kenttä ollut liian vaatimatonta, joten kenttää on vaihdettu ruovimpaan.
Toinen vaihtoehto olisi ollut kyykkyjen kanssa kurvailla suljettuja ratoja, mutta näitä sorarännejä löytyy huomattavasti lähepää.
Lisäksi Päijät-Hämeen alueelta tuntuu löytyvän samanhenkistä ajeluseuraa tarvittaessa, joiden kanssa on makkaroita laavuilla paisteltu ja turistu asiaa ja joutavia.

Joten pystyssä pysytty.
Sakkoja 0
Yksi nautinto elämässä lisää
smile_org.gif

Ja tästä jatketaan keväällä.

Täälläkin eka kausi takana ja surukseni voin kertoa että alku oli aika vaikeaa.. kun oli noin 300km takana niin lippasin gsx-f:n vakuutukselle myyntikuntoon..  
kaboom.gif
kaboom.gif
withstupid.gif
Mutta virheestä (mukamas) oppineena vakuutus-sählinkien jälkeen sain onneksi pohjolalta hyvät rahat (sääli kun ei menetettyä ajoaikaa korvata) ja ostin -97 vfr:n eli tuli se isompaan vaihtokin hoidettua jo ekan kauden aikana.
tounge.gif
ajokilometrejä on nyt vifferillä tullut reilu 4000km ja vielä on pyörä pihassa.. Onneksi olen sentään toisen alkupostaajan säännöistä saanut pidettyä eli ei oo turhia sakkoja tullut lompakon turmioksi otettua ja ne rahat on sijoitettu uuteen mutta sitäkin rakkaampaan harrastukseen eli
062802moto_prv.gif

Loppuun voitaneen sanoa että onneksi ehdin sen ekan 300km aikana rakastua tähän lajiin sen verran että hanskojen lyöminen naulaan ei edes käynyt mielessä.
buttrock.gif

Nähdään siis viimeistää ensi kaudella mutkapätkillä fiilistelemässä
062802moto_prv.gif

Nonii, uskaltauduin sitte viimeinki kirjautuu tänne että terve kaikille!

Kyseessä siis 18 v. nulikka täältä Satakunnan perämettistä ja ensimmäinen kausi isolla pyörällä melko lailla takana päin. Koko pienen ikäni olen ollut silmittömän rakastunut näihin kaksipyöräisiin ihmeisiin ja viime kesän alkupuoliskolla sitä sitten siirryttiin vakio kevarista 25 kilowattiin rajoitettuun 2001 vuoden 750 gixxeriin. Tämän mahdollisti tällä iällä turhuuksien kuten mp3 soittimien yms. ostamisen välttäminen ja kotilona toimii alle 500 egen rocolla, credittiä myös itse Hirvarille joka kyseisen pärrän reiluun hintaan myi.

Kausi alkoi melkein pahimmalla mahdollisella tavalla kun gixua sitten piti lähteä kotio tuomaan niin isoa pyörää piti ajaa ensimmäistä kertaa elämässä hillittömässä vesisateessa ja kaiken kukkuraksi vehjeestä loppui menovesi paikallisen amiksen edessä. Hieno siellä sitten odotella tärkeän näköisenä lähemmäs puoli tuntia sateen keskellä että saa ainetta tankkiin.
biggrin.gif

Alun vastoinkäymisistä huolimatta jatko sujuikin mukavasti.
Ensimmäiset viikot rauhassa totuttelin uuteen kulkuvälineeseen mutta hetket ajat ajeltuani havaitsin ettei 25 kw riitä niinkin raskaan pyörän kuljettamiseen eteenpäin mukavasti, kun aina sai olla sotkemassa pienemmälle jos kaipasi vääntöa kun kaasukahva ei kääntynyt kuin muutaman millin. Rajoitinkappale raakasti pois ja taas meno maistui, vaikka vielä ensi kesän ajan saa kurkistella olkapään yli poliisien varalta.

Kun sitä jo muutama vuosi pienemmillä vehkeillä huristellessa oli järjen kanssa ajamalla saatu ajokokemusta ja taitoa, niin eipä tää siirtymä isompaan sen kummosempi ollut. Ajaminen moottoripyörällä on itselleni ainakin huomattavasti luontaisempaa kuin ajaminen autolla, vaikka niilläkin on täällä metsän keskellä saanut rauhassa nulikkana päästellä ja opetalla. Basiccien ollessa kunnossa tuli kesällä opeteltua endot uudestaan ja kunnon keulat uutena tuttavuutena. Mutta ihmisten edessä en vielä kertaakaan ole koheltanut, enkä kohellakkaan koska siinä tietää miten sinä käy.

Sinänsä harmi vain kun tämä kotoseutu on niin aakeeta laakeeta ettei täällä ole oikein kummoisia mutkapätkiä kuin todella harvassa. Radallekkin joskus tekisi mieli mutta eipä sinne vielä kannata mennä itteensä nolaamaan vanhojen kettujen nenän edessä.

Haavereita ei ole vielä onneksi kohdalle sattunut, mitä nyt autoilijat muutaman tilanteen aiheuttanut. Ja eipä niitä omasta syystä johtuvia nyt pitäisi sattuakkaan kun vaan on järki mukana. Tosin itse pyörä on muutaman kerran meinannut aiheuttaa sydämen tykytyksiä sen katkoessa vetoa kummasti. En tiedä mistä johtuu, se tekee sellaista että aivan randomisti melkein millä tahansa kierrosalueella käynti katkeaa ja takarengas ei pyörähdä jolloin muutamaan otteeseen ollaan lähdetty mukavaanki luistoon taajama alueella mutkassa märällä kelillä, mutta tähän mennessä oon selvinny kunnialla. Kaipa siä on sytkäs tai ruiskus jotai häikkää, täytyy ens keväänä viedä penkkiin.
confused_orig.gif
Sakkotilanne nolla, eipä sitä köyhällä opiskelijalla olisikaan varaa maksella niitä kun pyöräkin vielä periaatteessa pankin.

Mutta eipä tässä kaudessa tälläiselle aloittelijalle sen kummempaa, huomenna todennäköisesti kauden viimeinen ajokerta ja sitten kamppeet kasaan talvea varten.
smile_org.gif

Väistämättä tulee tuo talvi pikkuhiljaa, ainakin kalenterin mukaan. Lupasihan tuo säätyttö vielä välttäviä ajokelejä, mutta vähissä ovat jollei ihmettä tapahdu.

Ensimmäinen ajokausi on takana ja toivottavasti lisää tulee. Vaikka keväällä ajattelin, ettei kilometrejä hirveästi tule niin tulihan noita sittenkin reilu 9000. Ja jokaisesta ainakin jälkikäteen nauttisin. Tosin kyllähän sitä muutaman kerran kylmissään mietti pari kertaa, että onko tää kaiken tämän arvoista...  
biggrin.gif

Ensimmäinen ajokausi on varmaan monella motoristilla se, minkä muistaa kauan. Itselleni annoin ensimmäiselle kaudelle "tavoitteet", jotka ilokseni selvitin.
1. Älä kaadu ainakaan oman kikkailun takia.
2. Älä ota sakkoja oman tyhmyyden takia.
Näitä ajattelin jatkaa seuraavallakin kaudella.

Ensimmäisen kauden jälkeen on alkanut hahmottua jo jonkin verran seuraava pyörä. Kuitenkin saanut kokeilla paria muutakin pyörää kauden aikana, niin tietää mitä haluaa. Myös se minkälaista ajoa ajaa vaikuttaa. Kun matkat on pääasiassa töihin ja kotiin sekä mahdollisuuksien mukaan ajelua ympäri Suomea, niin seuraava pyörä on luultavasti jokin matkasportti

Kauden kohokohtia oli useita, osa pieniä omassa mielessä olevia hetkiä yksinään ajellessa kesäilloissa, unohtamatta kuitenkaan suurempia tapahtumia kuten motoristikirkko Liedossa tai Neste Rallyn aikana ajetut pitkät motoristiletkat. Ainoa mikä jäi harmittamaan on, ettei ehtinyt radalle kokeilemaan, mutta ensi kaudella asia toivottavasti korjaantuu.

Nyt sitten vaan pyörää talviteloille, siinäkin on oma hommansa. Onneksi täältä sivustoilta löytyy loistavia ohjeita meille aloittelijoille. JA talven aikana kun omaa räpeltää, niin uskon siihenkin saavani tarvittaessa apua.

Miten se muilla ensimmäistä kautta ajaville käynyt? Onko mopo jo myyty kun on huomattu ettei kipinä enää iske vai mielessä jo päivitys suurempaan? Allekirjoittanut lukeutuu jälkimmäisiin  
biggrin.gif

Turvallisia metrejä heille jotka ajokautta jatkavat, nähdään taas keväällä  
buttrock.gif
nyt voi sitten  
033102beer_1_prv.gif
Ensimmäinen kausi on takana mullakin ja kokemukset ylitti odotukset vaikka en mitään pitkiä lenkkejä ehtiyt tekeen. Kilometrejä takana myöskin vähän yli 9000, ei yhtään kaatoa eikä sakkoa. Pyörä tuli myytyä, mutta viikon pärjäsin ilman kun tuli hankittua jo uusi. Harrastus jatkuu myös ensikaudella uusin kujein. Nopeasti kuluvaa kesän odotusta kaikille
smile_org.gif

Mulla oli ensimmäinen tämän "uuden elämän" täysi ajokausi nyt tänä vuonna, 12 tuhatta km plus vielä jotain 3000km viime syksynä. Taukoa ajeluissa ehtikin olla noin 13 vuotta.
Pieni pyörä, käytettynä ostamani CB500. Jo viime keväänä pohdiskelin vaihtoa isompaan, ilman mitään erityisempää syytä. Kumminkin parikin kertaa kävin ajelemassa Ahvenistollakin ja heinäkuussa tein oikein 5000km Euroopanturneen isompien poikien malliin Tallinnasta Tukholmaan; Tatrat ja Alpitkin tuli kierreltyä parissa viikossa ja jos olisi ollut viikko lisää, niin ilman muuta olisin Välimerelle asti mennyt. Ei suurempia ongelmia ja kyllä 58 heppaa yhtä miestä ja kolmea laukkua kuljetti ihan oikeinkin hyvin. Mitä nyt kerran tein tuttavuutta Itävallan vuoristossa liikenteenjakajan kanssa yllättäen yhden tunnelin jälkeen avautuneella tietyöosuudella. Kyseinen palikka veti kohdattaessa pitemmän korren ja pääsin nuuskimaan helteisessä säässä asfalttia varsin läheltä. Onneksi laukut suojasi pyörää kun lipat vedin, ja menetyksiksi jäi katkennut jarrukahva ja reikä ajotakin hihassa ;-) (Oli vauhtia aika vähän).
Jopa 600...700 kilsan päivätaipaleita oli jokunen, joskin mm. Puolassa viihdyin pitempäänkin paikallani.

Mutta nyt syksyllä ennen talvisäilöä, ankarasti harkitsin taas isompaa pyörää. Monet sanoo, että 600-kuutioisetkin pyörät jää kuulemma "pieniksi" alta aikayksikön, mutta lienee sitten miehen heikkoutta, että en ole vielä uskaltanut täysillä koettaa tämänkään pyörän rajoja ;-) Näin ollen ainakin vielä ensi keväänä lähden CB500:lla liikenteeseen ...

Mulla piiitkästä aikaa oma pyörä koko kauden, viimeeksi 18-v vanhana ja 20 vuotta sitten.

Tänä kautena kilsoja 16 000 ja kaksi kaatoa. Eikä yhtään sakkoja, yksi ISO muistutus vain.

Ensimmäinen kaato oli ihan silkkaa omaa tyhmyyttä. Ajoin Kirkkonummella pitkäperjantai-illalla kymmenen jälkeen mutkatietä pimeässä. Vastaan tuli kaarre, joka avautui peltoaukealle. Mutkassa tuli pienen pieni laikku mustaa jäätä... slip... etupää alta... Mutta kuinka onneksi se nousikin takasin pystyyn... Ajo suunta oli sitten kohti vastaantulevaa ojanpenkkaa jonne sukellettiin hölkkävauhtia. Inhottavaa hiekkaa ja soraa joka raastoi katteisiin inhottavat jäljet ja pyörällä ei ollut kilometreja kuin 1000 takanaan. Tän keikan jälkeen se ei enää ollut uusi
lookaround_orig.gif

Toinen kaato menikin sitten länsiväylällä bussikuskin piikkiin, joka kiilasi minut ja edessäni olevan paniikkijarrutusta tekevän auton. Oli pakko kaataa pyörä kyljelleen, jottei itselle tapahtusi mitään. Vasemalla kaistalla vierelläni oli auto ja väistäminen oli mahdotonta sen edessä kiilautuvan tilanteen takia. Pelotti aivan helvetisti, koska oikealla takasivustalla bussi ja edessä toinen kiilaa minua ja pakottaa edessä olevan auton jarruttamaan paniikit. Tulipahan taas todistettua, että nykyautot pysähtyy aivan hiton nopeasti. Nopeammin, kuin mitä pyörällä pystyt jarruttamaan kaarteessa. Onneksi poliisilla oli videolla tallella koko kuvasarja ja ne kehuivat minun toimineen esimerkillisesti. Onneksi ei tullut kun iso mustelma vasempaan kannikkaan, samoin pyörä selvisi vähäisillä vaurioilla.

Tulisi jo kesä...

033102beer_1_prv.gif

12000 kilsaa tuli "ekalla kaudella".Lippoja ei tullut, kerran liippas läheltä, kun kustomi karahti tapista kiinni. Onneksi olin turvallisessa ajoseurassa, eli Orgin sunnuntaiajelussa ???Sakkoja ei tullut, kun Virago ei liiku kun rajotusten mukaan. Nyt mielessä on pyörän vaihto. Annoin pahalle pikkusormen, kun kaveri sanoi:
" Kokeile vaan tota mun tonnista Fasua". Olen harkinnut ystävyyssuhteen katkaisemista, koska tuollainen teko johtaa..... no olkoon, katellaan, josko se uusi pyörä tulis taloon.

12000 kilsaa tuli "ekalla kaudella".Lippoja ei tullut, kerran liippas läheltä, kun kustomi karahti tapista kiinni. Onneksi olin turvallisessa ajoseurassa, eli Orgin sunnuntaiajelussa ???Sakkoja ei tullut, kun Virago ei liiku kun rajotusten mukaan. Nyt mielessä on pyörän vaihto. Annoin pahalle pikkusormen, kun kaveri sanoi:
" Kokeile vaan tota mun tonnista Fasua". Olen harkinnut ystävyyssuhteen katkaisemista, koska tuollainen teko johtaa..... no olkoon, katellaan, josko se uusi pyörä tulis taloon.
Eipä siis kannata kokeilla kaverien pärriä. Varsinkin jos tehokkaampia sattuvat olemaan. Säästyy rahaakin
biggrin.gif
tounge.gif

Eipä siis kannata kokeilla kaverien pärriä. Varsinkin jos tehokkaampia sattuvat olemaan. Säästyy rahaakin
biggrin.gif
tounge.gif
No ei niinkään ne tehot, mutta oli pirun paljon helpommin ajettava pyörä, kääntyi mutkiin melkein ajatuksen voimalla. Kyllä tuolla laiskalla Viragollakin voi mutkan vetää pitkäksi olemattomia tehoja käyttämällä.

biggrin.gif
tounge.gif
No ei niinkään ne tehot, mutta oli pirun paljon helpommin ajettava pyörä, kääntyi mutkiin melkein ajatuksen voimalla. Kyllä tuolla laiskalla Viragollakin voi mutkan vetää pitkäksi olemattomia tehoja käyttämällä.

Kappas vaan, kiikkustuolilla ajelet
tounge.gif
. No sehän onkin eri juttu. Mutta tuohon tehojen koukuttamiseen on törmätty ennenkin
smile_org.gif
.

7000km tuli ekalle kesälle. Kerran kaatui, mutta vain paikaltaan. Kävi kuitenki perinteiset, että porukkaa oli hyvästi ympärillä kun koitin saada pyörää pystyyn. Lopulta jouduin käskemään yhden katsojan avuksi, kun en hätäpäissäni saanut nostettua pyörää ylös. Vilkku paskaks ja katteisiin ihan mitätön naarmu tarran kohdalle, mutta vitutus oli suuri. Vilkut vaihdettiin pienempiin ja taas mentiin.

Radallakin tuli käytyä pari kertaa ja sitähän ei voi kuin suositella. Todella mukavaa puuhaa ja äkkiä oppii. Uudet polvipalat joutuu hakemaan ensi kesäksi  
smile_org.gif
.

Vaaratilanteilta vältyin aika hyvin. Kaksi kertaa auto kääntyi risteyksestä eteen ja toinen niistä kerroista oli minun oma moka. Poliisien kanssakaan ei ollut mitään ongelmia, vaikka kerran tutkasivat 80 alueella, kun oma mittari näytti sataa ei sanktiota tullut, että kiitos sille mukavalle smurffille. Kerran tuumasin ajaa ulos mutkapätkällä, kun vauhtia oli liikaa ja kerran samalla pätkällä auto oikoi hieman minun puolta mutkaa. Silti hengissä ollaan ja ajoja jatketaan ensi keväänä, kunhan lumet sulaa.

biggrin.gif
tounge.gif

tounge.gif
. No sehän onkin eri juttu. Mutta tuohon tehojen koukuttamiseen on törmätty ennenkin
smile_org.gif
.
No kyllä rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että kyllä ne tehot sai suupielet semmoseen asentoon, että niitä joutu kaks päivää vääntelemään peruslukemille.

Itselläkin ensimmäinen ajokausi omalla ajokilla takana.. Aikaisemmin ollut kyl kavereilta mopoja lainassa.. Mut kyllä vaan jäi hienot fiilikset ekasta kaudesta  
buttrock.gif
buttrock.gif
, radalle teki myös mieli lähteä kokeilemaan mut eipä sit tullu kuitenkaan lähdettyä.. Toivottavasti ens kesänä sitte.. Kelit rupee olee kylmiä mut onneks jäi videoo ajeluista joita kattella ilolla sit talvella.. Jos sitä ens kesänä sais laajennettua vähän tota aluetta missä päristelee, tänä kautena tuli kahlattua vaan etelä suomee läpeensä..
Onneks sai ajokille lämpimän tallin ja pääsee rassaamaan talven synkkinä iltoina..
Ei muuta ku varovaisuutta niille ketkä viel kautta jatkaa..

Kortin sain 19.6.2007. Mopotin meni lunastukseen 21.9.2007. Tuossa välissä ehdin ajaa 9000 km.

Mäen päällä, tien alkaessa taittamaan oikealle, keula keveni ja rookiesta tuli matkustaja. Tangon yli, 50 metrin liukuminen vastaantulijoiden kaistalla ja siitä ojaan. Pyörä pysähtyi muutama metri taaemmas lyhtypylvääseen... Kamat ja pyörä muussina, mutta itelle ei käynyt sen pahemmin...

Nyt sitten uutta pyörää katsellaan ensi kaudeksi...

biggrin.gif
tounge.gif

tounge.gif
smile_org.gif
.
No kyllä rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että kyllä ne tehot sai suupielet semmoseen asentoon, että niitä joutu kaks päivää vääntelemään peruslukemille.
Rocketti eka pyöräksi ja parikesää sillä  
biggrin.gif

sitten piti turbo laittaa,kun voimaan ja painoon tottui.
Voimaa ei ole koskaan liikaa,mutta ei nykyinen peli ole mikään kokeilulaite voimaa hakevalle Vigaro-kuskille!!!
Tämän hetkinen voima ON VAARALLISTA kokemattomalle,mutta niin IHANAA  
033102beer_1_prv.gif

Rocketti eka pyöräksi ja parikesää sillä  
biggrin.gif

sitten piti turbo laittaa,kun voimaan ja painoon tottui.
Voimaa ei ole koskaan liikaa,mutta ei nykyinen peli ole mikään kokeilulaite voimaa hakevalle Vigaro-kuskille!!!
Tämän hetkinen voima ON VAARALLISTA kokemattomalle,mutta niin IHANAA  
033102beer_1_prv.gif
No koittakaa nyt kuitenkin molemmat pysyä yhtenä kappaleena.
buttrock.gif

Eka kausi kawalla takana. Ongelmitta sujui ja hauskaa oli.

Isompaa pyörää tekis jo mieli, vaikka ikää ei ois tohon kusiaiseenkaan vielä.
lookaround_orig.gif

Back