• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ensi kesänä Englantiin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kotka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarkoitus on ensi kesänä kiertää Englantia ja mahdollisesti Irlantiakin. Vasemman puoleista liikennettä tässä on pohdittu ja tultu siihen johtopäätökseen että eiköhän sen opi.
Täällä Orgissa ovat vasenta puolta ajaneet sen kertoneet olevan kohtullisen helppo juttu alkukankeuden jälkeen.
Liikennesäännöt luultavasti ovat jo euroopassa varsin samankaltaiset. Asia joka kuitenkin askaruttaa, on että onko Englannissa väistövelvollisuus tasa-arvoisessa risteyksessä oikealta tulevalla joka tuntuisi loogiselta. Jos joku kokenut tähän antaisi vastauksen, olisin kiitollinen. Samoin mahdolliset muut erilaisuudet mitä tämä saarivaltion liikennekulttuuri pakottaa ottamaan huomioon. Olen käynyt laivojen kanssa lukuisia kertoja kummallakin saarella mutta liikkuminen on aina maissa tapahtunut takseilla tai julkisilla kulkuneuvoilla .
Tiedoista kiitollinen
bowdown.gif

Aivan oikein, myös väistämisvelvollisuus on pelikuva mannermaiseen verrattuna. Erityisen haasteen minulle aiheuttivat Isossa-Britanniassa lukuisat liikenneympyrät, jotka siis kierretään vastapäivään. Niissä voi olla vajaa tusina liittymää ja neljäkin kaistaa...!

Myös käytettyihin ajonopeuksiin nähden hyvin pieniin turvaväleihin on syytä valmistautua henkisesti. Samoin teitä reunustaviin pensas- tai jopa kiviaitoihin, jotka saattavat peittää näkyvyyden mutkan taakse 100%:sti. (Lumelle kun ei tarvi jättää tilaa penkereelle.)

Olen käynyt Brittien saarilla prätkällä kolmasti. Hyvin siellä pärjää. Sekaan vaan.

Aivan oikein, myös väistämisvelvollisuus on pelikuva mannermaiseen verrattuna. Erityisen haasteen minulle aiheuttivat Isossa-Britanniassa lukuisat liikenneympyrät, jotka siis kierretään vastapäivään.
Britanniassa ei ole yleistä etuajo-oikeus sääntöä, mutta tosiaan oikealta tulevaa on väistettävä. Risteyksissä on kyllä lähes aina merkitty stopit tms. merkit.
Asuin joskus aikanaan 4kk englannissa ja jälkikäteen ajatellen ei sitä väistämistä ja muita sääntöjä tarvinnut jostain syystä erikseen miettiä, se tuli ihan luonnostaan. Hankalinta oli se, että olin siellä Suomalaisella autolla... "ojanpuolella" ajaminen aiheutti välillä hankalluuksia.

Ja jos en ihan dementikko ole, niin ne liikenneympyrät kulkevat myötäpäivään siellä...
biggrin.gif

Ja jos en ihan dementikko ole, niin ne liikenneympyrät kulkevat myötäpäivään siellä...
biggrin.gif
blush.gif

Juu, just näin minäkin tein, eli ajoin liikennevirran mukana!! (Eilen heti kun olin sammuttanut tietokoneen tulin ajatelleeksi, että kirjoitinkohan minä siihen sittenkin vastapäivään...? En kuitenkaan käynnistänyt myllyä uudelleen vain tarkistaakseni.)

Helppoa siihen on tottua, parin läheltäpiti-tilanteen jälkeen kyllä muistaa kummalla puolella pitää ajaa. Liikenneympyröissä vilkkua vasemmalle vain jos käännyt heti ensimmäisestä liittymästä pois, ilman vilkkua jos ajat ympyrän läpi ja tietysti oikealle jos lähdet pois myöhemmin. Ulointa kaistaa kannattaa käyttää vain jos on lähdössä oitis pois ympyrästä. Näin ainakin pohjoisenglannissa ja skotlannissa pärjäili kun olin siellä töissä.

Itse olin männäviikolla pyörähtämässä Irlannissa, ja jäi kytemään ajatus ensi kesänä käydä siellä mopolla.

Liikenteeseen näyttää tottuvan aika nopeasti, ainakin kaaralla. Ratti "väärällä" puolelle helpottaa sitä hahmottamista aika lailla, tai sitten tuli tiedostamatta liikuttua niin sairaan varovasti, että kaikki tuntui sujuvan.

Silmiinpistävää oli kohtuullisen reipas ajotyyli tuolla saarelle. Olin suurimman osan ajasta lounaisosien maaseudulla, ja siellä paikalliset kyllä liikkuu aika haipakkaa.

Mitä kautta / millaisillä yhteyksillä olet ajatellut tuonne mennä? Itse en niitä asioita ole vielä yhtään selvitellyt, mutta kiinnostaisi tietää, jos jotain järkevää tullut vastaan.

Mitä kautta / millaisillä yhteyksillä olet ajatellut tuonne mennä? Itse en niitä asioita ole vielä yhtään selvitellyt, mutta kiinnostaisi tietää, jos jotain järkevää tullut vastaan.
Vastaan kotkan puolesta (jos hän vaikka on taas merellä...  
smile_org.gif
):

Ehkä järkevin(?) tapa päästä Britteihin on ajaa Turkuun, josta lautalla Tukoholmaan. Sieltä ajetaan joko Göteborgiin tai Norjaan Stavangeriin, joista molemmista kulkee lautta Newcastleen. Näin menetellen pääsee yleensä alle kahdessa vuorokaudessa nauttimaan vääränpuoleisen liikenteen ihmeistä, riippuen tietenkin siitä missä päin Suomea asuu.

Newcastlesta on sitten verrattain lyhyt matka sekä Englantiin että Skotlantiin, tai pääsaaren poikki irlanninlautoille. Mikäli lautta-aikataulut sopivat hyvin yhteen, pitäisin hyvinkin mahdollisena olla perillä Irlannissa jo kolmantena reissupäivänä.
Lautat eivät ole aivan ilmaisia, mutta selvää on, että Ranskan kautta ajaminen tulee selvästi kalliimmaksi, mikäli lasketaan matka-aika mukaan (ei koske rautaperseitä...  
wink.gif
)

Liikenneympyröistä vielä sen verran, että niitä on myös sellaisia metrin-parin kokoisia jotka on maalattu tien keskelle. Tällöinkin ympyrässä ajavaa/oikealta tulevaa on väistettävä, eli käytännössä voi kääntyä toisen eteen niin, että suoraan ajajan pitää väistää.
Jos kääntyy eteen vilkkua näyttämättä (periaatteessa sallittua liikenneympyrässä) ei vastaantulijalla ole mitään keinoa arvata, että kaveria pitäisikin yht'äkkiä väistää.
Mutta eivät ne ihan tahallaan kuitenkaan päälle aja, niinkuin eivät muuallakaan Länsi-Euroopassa..

PS sitten ei kannata ihmetellä, jos kaverit eivät morjesta; se on siellä periaatteessa kiellettyä. Eli sellanen silmänisku tai kevyt nyökkäys kyllä sieltä näkyy jos tarkasti katsoo.

Kotkalle
Jos Hollanti kiinnostaa, Hoekista suora laivayhteys Braigtoniin.
Itse olen muutaman kerran käyttänyt sitä. Mielenkiintoisia
kanssamatkustajia (karjankuljetusautoja).

[Vastaan kotkan puolesta (jos hän vaikka on taas merellä...  
smile_org.gif
):

Jäinpähän heinäkuun alussa merimieseläkkeelle 38 seilausvuoden jälkeen, joten nyt on aikaa ajella.
Kiitos lukuisista vastauksista. Alustava matkareitti on luultavasti Turun kautta Norjaan ja sieltä tosiaan Newcastleen jossa on nuorena miehenä tullutkin käytyä.Sieltä Skotlantiin ja sitten mahdollisesti Irlantiin, jos vaan eläkeläisen budjetti kestää. Irlannista takaisin jonnekkin Liverpoolin seuduille. Wales on myös nähtävä, samoin kuin Cornwall. Lontossa käydään jos keritään. Takaisin on tarkoitus tulla Kanaalin yli tai ali Ranskaan josta sitten Via baltican kautta kotiin. Myös Finnlinesin laiva on Travesta mahdollinen jos vaan siinä on Suomen lippu ahterissa.
sport05.gif

Matkailin taannoin Göteborgin kautta Newcastleen, sitten Kotslanti ympäri ja samaa tietä takas. Toimiva ratkaisu.

Vasemmanpuoleiseen liikenteeseen on aika helppo uida mukaan. Menee virrassa mukana ja vähän skarppaa.

Tauolta, ts. huoltikselta tms, lähdin pariin otteeseen ajatuksissani muina henkilöinä paahtamaan oikeata puolta tietä. Paluu todellisuuteen oli aika räväkkä.

Siihen ei tottunut lainkaan, kun mutkan tai mäennyppylän takaa putkahti auto vastaan. Jumalauta vasentapuolta tietä!!! Aina sama sätky.

Takaisin tullessa oli oppinut jo niin vasuriksi, että Tukholmassa, missä on kaduissa ja järjestelyissä vielä jäämiä vasemmanpuoleisesta liikenteestä, pari kertaa lipesi kuin luonnostaan.

Minä ainakin väistin Englannissa vasemmalta tulevia - vain liikenneympyrässä väistin jo siellä olevia, jotka tulevat siis oikealta.
Jalankulkijanakin ne autot tulevat "olan takaa".

Juu, vääränkätinen liikenne oli mulle aiheuttaa hengenmenon, kun läksin tankilta hiukan vilkkaamin ja vetelin totutulla kotimaisella tavalla vaan sopivaan väliin liikenteessä... Perkele, kun kävi Bedfordin keula lähellä, mut tempaisin salamana sille "oikealle" kaistalle... varmana oli silmät suurena kuin kahvikupit hetkenaikaa... Mulla ja sillä petterin kuskilla.

Muuten kiva keikka. em. syystä ei ollu loppumatkasta ongelmaa muistaa vasenta ja oikeaa laitaa..
smile_org.gif

Vinkiksi: Isle of Man TT-ajot, ensi vuonna 100-vuotis juhlakilpailu. On takuulla upea tapahtuma.
smile_org.gif

Vinkiksi: Isle of Man TT-ajot, ensi vuonna 100-vuotis juhlakilpailu. On takuulla upea tapahtuma.
smile_org.gif
Alkaa jo olla laivat ja majoitus paikat varattu kyseiseen tapahtumaan. Meidän kerhosta on muutama kaveri lähdössä sinne. Keväällä jo on varailtu lippuja ja yksi kaveri joutui jäämään pois kun ei löytynyt sopivaa laivapaikkaa.

>Göteborgiin tai Norjaan Stavangeriin, joista molemmista kulkee lautta Newcastleen> Kuulin/ luin lehdestä, että aikovat lakkauttaa sen Göteborg New Castle linjan, Stavanger säilynee. Sääli

Liikenteeseen näyttää tottuvan aika nopeasti, ainakin kaaralla. Ratti "väärällä" puolelle helpottaa sitä hahmottamista aika lailla, tai sitten tuli tiedostamatta liikuttua niin sairaan varovasti, että kaikki tuntui sujuvan.
Samat havainnot täälläkin. Risteyksistä, huoltsikoilta jne. lähtö teki aluksi tepposia. Samoin se, että ei hetkeen ollut vastaantulijoita. Sätkyt sai, kun vastaantuleva auto yhtäkkiä tulikin aivan miten sattuu.
Jos liikennevirta oli jatkuva, asia oli jotenkin helpompi. Omat vaaratilanteet sattuivat yleensä pidemmän ajorupeaman jälkeen iltapäivän viimeisinä tunteina. Siitä päättelin, että olis pitänyt aloittaa vasemmanpuoleisen opettelu mahdollisimman pieninä paloina. Se mihin dementikko ei (autolla ajaen) meinannut mitenkään tottua oli vilkkujen ja tuulilasinpyyhkimien viiksien sijainti. -Kun piti vilkuttaa, tuulilasinpyyhkimet alkoivat toimia, kun taas piti pyyhkiä tuulilasi puhtaaksi, vilkut toimivat.( Onneksi omalla tutulla pyörällä asia on toisin). Ja sitten , kun asia alkoi mennä selkäytimeen, piti palata kotimaahan ja opetella unohtamaan se, mikä oli opittu.

Back