• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

En ...tana osta rengasta Suomesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussiboy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eiköhän tässä jokainen saa tehdä niinkuin parhaaksi näkee ja laskea sille omalle työlleen hintaa jos haluaa, turha toivoa, että tästä jokin yhteiymmärrys saataisiin.  
tounge.gif
Toisille muutaman kympin säästö on iso asia, toisille taas muutaman tunnin/vaivan säästö tärkeämpi. Hyvä silti, että tulee keskustelua, ja jokainen voi valita oman tiensä.

Nyt kun on oma talli ja vehkeet, niin renkaanvaihto (nappulat, piikit, katurenkaat) sujuu ihan omin päin ja se on jopa mukavaa (en laske työlleni hintaa). Toista oli muutama vuosi sitten, kerrostalon pihassa ei paljoa viitsinyt renkaita irrotella.

Tälläkin palstalla tehdyt räikeimmät hintavertailut, renkaat kotiovelle/liikkeestä alta alle synnyttävät mielikuvan että syntyy 100-150€ rengassarjata "säästöä" kun tilaa renkaat netistä. Näin se ei todellakaan ole jos lasketaa pyörien irroitus- ja asennusajalle kuvitteellinen palkkakulu ja huomioidaan myös matkakustannukset.
Miksi pitää laskea kuluihin jotain sellaista mikä ei todellisuudessa maksa? Yhtään ylimääräistä minulle ei maksa renkaiden alta pois ruuvaus eikä maksaisi renkaiden postista nouto työmatkan varrelta. Lisäksi tallilla on rengaskone jota saa käyttää 40 euron vuosimaksulla niin paljon kun sielu sietää. Veikkaan että melko monella on tilanne samankaltainen.

Ai niin, itse en ole tilannut elämäni aikana yhtäkään rengasta vielä ulkomailta, mutta vituttaa tuollainen tekosyiden keksiminen ja puolustelu.

Kilpailu on vapaata ja kauppias voi pyytää asennuksesta ja renkaista haluamansa hinnan, ei saa ruikuttaa!
Nimenomaan ja sama toiseen suuntaan! Jos hinnoittelee ittensä pihalle, on mielestäni ihan turha ruikuttaa siitä että renkaat haetaan jostain halvemmella.

Muuten itse kun en autoja harrastele, niin onko sillä puolella renkaiden tilaamisten kanssa samanlainen ulkomailta-buumi?
Eihän kauppias ruikuta ääneen, ruikuttaa nostamalla asennushintoja "itsetilattujen" asennuksesta.
Asiakkaat ruikuttaa kun asennustyö maksaa enemmän kuin ennen.

Kauppiaan pitää kuitenkin saada korvaus tekemästään työstä tai palkallisen asentajan tekemästä työstä että kykenee maksamaan työntekijälle tai itselleen palkan ja tietyt maksut yhteiskunnalle. Ei se renkaan vääntäminen niin kivaa ole että sitä tekisi korvauksetta "rakkaudesta lajiin". Ei palkanmaksu ole tekosyy.

Tälläkin palstalla tehdyt räikeimmät hintavertailut, renkaat kotiovelle/liikkeestä alta alle synnyttävät mielikuvan että syntyy 100-150€ rengassarjata "säästöä" kun tilaa renkaat netistä. Näin se ei todellakaan ole jos lasketaa pyörien irroitus- ja asennusajalle kuvitteellinen palkkakulu ja huomioidaan myös matkakustannukset.
Miksi pitää laskea kuluihin jotain sellaista mikä ei todellisuudessa maksa? Yhtään ylimääräistä minulle ei maksa renkaiden alta pois ruuvaus eikä maksaisi renkaiden postista nouto työmatkan varrelta. Lisäksi tallilla on rengaskone jota saa käyttää 40 euron vuosimaksulla niin paljon kun sielu sietää. Veikkaan että melko monella on tilanne samankaltainen.

Ai niin, itse en ole tilannut elämäni aikana yhtäkään rengasta vielä ulkomailta, mutta vituttaa tuollainen tekosyiden keksiminen ja puolustelu.

Kilpailu on vapaata ja kauppias voi pyytää asennuksesta ja renkaista haluamansa hinnan, ei saa ruikuttaa!
Nimenomaan ja sama toiseen suuntaan! Jos hinnoittelee ittensä pihalle, on mielestäni ihan turha ruikuttaa siitä että renkaat haetaan jostain halvemmella.

Muuten itse kun en autoja harrastele, niin onko sillä puolella renkaiden tilaamisten kanssa samanlainen ulkomailta-buumi?
Eihän kauppias ruikuta ääneen, ruikuttaa nostamalla asennushintoja "itsetilattujen" asennuksesta.

Kauppiaan pitää kuitenkin saada korvaus tekemästään työstä tai palkallisen asentajan tekemästä työstä että kykenee maksamaan työntekijälle tai itselleen palkan ja tietyt maksut yhteiskunnalle. Ei se renkaan vääntäminen niin kivaa ole että sitä tekisi korvauksetta "rakkaudesta lajiin". Ei palkanmaksu ole tekosyy.
Ainakin täälläpäin erityisesti ääneen ruikuttaa tietty kauppias. Asiakkaat äänestää ja ruikuttaa sitten jaloillaan. Mulla suurin syy tuohon talliin/kerhoon liittymiseen oli se että en jaksanut joka kerta renkaanvaihtoaikaa varatessa kuunnella sitä samaa katkeraa vaikerrusta ja tarinaa aiheesta "onko tämäkin niitä netistä ostettuja renkaita".

Palkanmaksua en ole tekosyyksi väittänyt (jotain hajua on perheyrityksen muodossa mm. pakollisista maksuista) vaan tarkoittanut tekosyyllä tuota sun kuvitteellista palkkakulua jonka halusit laskea vielä nettikaupasta tilattujen rankaiden hinnan päälle.

Jos kauppiaana ei pääse riittävän kilpailukykyisiin hintoihin riittävällä katteella, kannattais varmaan miettiä pitäiskö linjata omaa toimintaa uudelleen.

Ainakin täälläpäin erityisesti ääneen ruikuttaa tietty kauppias. Asiakkaat äänestää ja ruikuttaa sitten jaloillaan. Mulla suurin syy tuohon talliin/kerhoon liittymiseen oli se että en jaksanut joka kerta renkaanvaihtoaikaa varatessa kuunnella sitä samaa katkeraa vaikerrusta ja tarinaa aiheesta "onko tämäkin niitä netistä ostettuja renkaita".

Palkanmaksua en ole tekosyyksi väittänyt (jotain hajua on perheyrityksen muodossa mm. pakollisista maksuista) vaan tarkoittanut tekosyyllä tuota sun kuvitteellista palkkakulua jonka halusit laskea vielä nettikaupasta tilattujen rankaiden hinnan päälle.

Jos kauppiaana ei pääse riittävän kilpailukykyisiin hintoihin riittävällä katteella, kannattais varmaan miettiä pitäiskö linjata omaa toimintaa uudelleen.
On se melkoisen haasteellista pyristellä nettifirmojen hintoja vastaan riittävällä katteella. Moni alan yrittäjä on pakoitettu linjaamaan toimintansa uudelleen, jopa lopettamaan toiminnan kannattamattoman, yrittäjälle palkkakulu ei ole kuviteltu.

Sellainen ajatusmaailma, että ulkomailta renkaat ostaneita rankaistaan korkeammilla asennuskuluilla kuin mitä peritään kotimaasta ostetuista renkaista on kyllä todella lyhytnäköistä toimintaa. Markkinatalous kyllä hoitaa sellaiset yrittäjät pois luonnollisen poistuman kautta. Jos ei hinnalla voi kilpailla niin pitää kilpailla palvelulla. Ei kuluttaja ole niin tyhmä, että ei tajua mistä on kyse jos samasta työstä peritään kahta eri maksua. Vai miten sen järkevästi perustelee, että tuontikumin renkaalle vääntämisessä on esim. 30% isompi homma. Vai kuvitteleeko nämä arvon kauppiaat, että tarpeeksi kun asiakkaalle vittuilee niin eiköhän se taas rupea täältä ostamaan. Siltä se välillä tuntuu...

Niin, suuri osa harrastajista jopa tykkää roplata noita vehkeitä ja jos jollain noin yksinkertaisella jutulla voi oikeasti säästää sen liki satasen kalliimmissa kumeissa, homma on ainakin itselle ihan ok. Ymmärrän kyllä tuon pointin myös, että vähenee palvelu täällä, mutta kyllä kauppiaankin pitää tajuta ettei kaikki ole rahasta tehtyjä ja säästää missä pystyy. Jos olis miljuunia tilillä, en minä ainakaan hirveästi miettisi, saisivat kyllä muut rassata ja puunatakin mun puolesta tuon kikottimen, mutta nyt mennään näillä.
062802moto_prv.gif

En usko että kulutus moottorinpyörien renkaissa lisääntyy jos katteita lasketaan, ajetaanko sitten enemmän?

Ollaan aika lähellä sitä hetkeä ettei kauppiaalla on enää renkaita ollenkaan varastossa, miksi niitä sinne velalla ostaisi jos kaikki tilaan renkaat netistä? Sitten kun on rengas yhtäkkiä kankailla ja pitisi heti saada uusi voi joutuakin odottamaan pari viikkoa.

Jos kauppias on ostanut kauden alussa 500 rengasta ja myynyt niistä 400. Sata on jäänyt odottamaan uutta ajokautta
Uskon kyllä, että alemmilla renkaiden hinnoilla olisi tietty vaikutus kysyntään. Ei välttämättä sen kautta, että ajettaisiin enemmän, mutta ei ehkä ajettaisi ihan 'viimeiseen milliin' kuten nykyään (oli järkevää tai ei, näin käytännössä tehdään).

Kun itse olen hankkinut renkaita (möhköenduroon), niin kauppiaat yleensä aina sanovat, että 'tilaa pari päivää ennen vaihtoa' eli ei niitä kyllä yleensä varastossa ole ollut eli tuo selitys kattaa vain osan hinnanmuodostuksesta. Pitäisikö tilattavat saada sitten halvemmalla kuin varastotavara..?
wink.gif

En usko että kulutus moottorinpyörien renkaissa lisääntyy jos katteita lasketaan, ajetaanko sitten enemmän?

Ollaan aika lähellä sitä hetkeä ettei kauppiaalla on enää renkaita ollenkaan varastossa, miksi niitä sinne velalla ostaisi jos kaikki tilaan renkaat netistä? Sitten kun on rengas yhtäkkiä kankailla ja pitisi heti saada uusi voi joutuakin odottamaan pari viikkoa.

Jos kauppias on ostanut kauden alussa 500 rengasta ja myynyt niistä 400. Sata on jäänyt odottamaan uutta ajokautta
Uskon kyllä, että alemmilla renkaiden hinnoilla olisi tietty vaikutus kysyntään. Ei välttämättä sen kautta, että ajettaisiin enemmän, mutta ei ehkä ajettaisi ihan 'viimeiseen milliin' kuten nykyään (oli järkevää tai ei, näin käytännössä tehdään).

Kun itse olen hankkinut renkaita (möhköenduroon), niin kauppiaat yleensä aina sanovat, että 'tilaa pari päivää ennen vaihtoa' eli ei niitä kyllä yleensä varastossa ole ollut eli tuo selitys kattaa vain osan hinnanmuodostuksesta. Pitäisikö tilattavat saada sitten halvemmalla kuin varastotavara..?
wink.gif
Ei se kulutus välttämättä kasvakaan yhtään, mutta myynti luultavsti kasvaisi, kun ei olisi pakko tilata ulkomailta. Siis osa ulkomaankaupasta jäisikin kotimaahan, siitä sitä kasvua tulisi. Ja se pitäisi kauppiaan osata hyödyntää.

Säästöä ei tällä kertaa oikein tullut
tounge.gif
Tampereella olisin saanut renkaan alle laitettuna 240€:lla Munchenissä sama rengas ei ollut asennettuna kuin 250€:a helvetillesen tinkauksen jälkeen. kylläpä vaimo kiitteli katseellaan pihiä äijää. Ajeltiin paskalla renkaalla Saksan läpi vesisateessa. No aina ei voi voittaa... ja miksi toisilla on aina niin paljon helpompaa...
Terkut Gardalta
033102beer_1_prv.gif

Hommasin michelin pilot powerin 190/50/17 Rovaniemeltä. Irtovanteelle asennettuna 205,- ei tuo nyt niin pirusti kirpaissut. Paistoaika oli 15/08, eli ei aivan tämän vuoden mallistosta mutta kyllä tuo mulle välttää.
062802moto_prv.gif

annoin paikalliselle rengasyrittäjälle mahdollisuuden ja kävin vanne kourassa kysymässä uutta kumia, löytyi hyllystä metzeler marathon 100/90R18 hintaan 125€ sisältäen sisäkumin ja työt. rengas onlinessä näköjään sama kumi 103,6€ joten hippusen halvemmaksi tuli paikallinen kauppias.
tosin netistä olisi muita halvempia kumeja saanut, paikallisella vain tuo yksi vaihtoehto

Ei hinnossa suurta eroa ole ostatko renkaat suomesta tai jostakin muusta eu-maasta, hinnat ovat "tasoittuneet".

Muista myös että kun ostat renkaat suomaliselta kauppillata niin ALV "kotiutuu" meidän kaikkien yhteisen kassaan, SUOMEEN.

Verorahat on tiukalla ja MP-väki voi(si) jättää ALVit omaksi hyödykseen eikä toisiin EU-maihin. Monella motoristiilkin olen nähnyt talvisotapaitoja, hyvä juttu. Aatetta enemmänkin voisi tehda käytännön tasolla....,ostaa renkaat suomaliselta kauppiaalta, per..le
062802jumpie_prv.gif

Juu, en miekään osta renkaita Suomesta kun ei Duell ja All Raitt halua myydä niitä, koska heillä on jo edustus täälläpäin. No, voin tilata Saksasta kumeja tutulta diileriltä. Jääpähän nekin rahat Saksaan... Ja voin myydä aitoja tuontirenkaita T: Metzeler Sportec M-1 sarja alkaen 250€ alle asennettuna.

Rengassetti Englannista alle 180e. Tänään vaihdatin takarenkaan, 15e, eli yht.195e.
Sama takarengas ko. liikkeestä töineen 220e. Säästin siis 25e ja vielä jäi eturengas omalle hyllylle.

Juu, en miekään osta renkaita Suomesta kun ei Duell ja All Raitt halua myydä niitä, koska heillä on jo edustus täälläpäin. No, voin tilata Saksasta kumeja tutulta diileriltä. Jääpähän nekin rahat Saksaan...  Ja voin myydä aitoja tuontirenkaita T: Metzeler Sportec M-1 sarja alkaen 250€ alle asennettuna.
Jäähän myymistäsi renkaista ALVit suomeen kun ostat ne nolla ALVilla tutulta diileriltä saksasta ja edelleenmyyt täällä, vai...?

Juu, en miekään osta renkaita Suomesta kun ei Duell ja All Raitt halua myydä niitä, koska heillä on jo edustus täälläpäin. No, voin tilata Saksasta kumeja tutulta diileriltä. Jääpähän nekin rahat Saksaan...  Ja voin myydä aitoja tuontirenkaita T: Metzeler Sportec M-1 sarja alkaen 250€ alle asennettuna.
Jäähän myymistäsi renkaista ALVit suomeen kun ostat ne nolla ALVilla tutulta diileriltä saksasta ja edelleenmyyt täällä, vai...?
Juu, Alv. sentään jäää Suomeen.

Ei hinnossa suurta eroa ole ostatko renkaat suomesta tai jostakin muusta eu-maasta, hinnat ovat "tasoittuneet".
Mikä nyt sitten on 'suuri ero'? Paikallinen tarjous Touranceista oli 350 € irtovanteille. Renkaat Saksasta + työt toisella paikallisella teki 262 € eli n. 90 € vähemmän. Oli mielestäni vähän liian suuri summa kotimaisen kauppiaan tukemiseksi, joten tuli ensimmäistä kertaa tilattua ulkomailta. Samalla lailla tilaustavaraa olisi ollut kotimaassakin. Muutaman kympin enemmän olisin maksanut mukisematta.

No älä osta  
033102bebe_1_prv.gif

Itse en rahojani ulkolaisille firmoille lähetä, voi jäädä tavara saamatta ja rahat mennä menojaan.
Ollaa tilailtu ulkomailta lähes kaikki mitä pyöriä ollaa velipojan ja isän kans rakenneltu. Kaikki osat saatu edullisemmi mitä suomesta ja aina tullu tavara perille. Joskus jopa nopeammin toimitus mitä suomen posti

Mynetmotosta tuli renkaat tilattua. Saa nähdä kui vanhoja rinkuloita on
biggrin.gif
Metzeler M3 suomesta etu/taka töineen 388e ja tuolta renkaat 260e posteineen. Jää aika reilusti voitolle
Eikö kolmellasataa saa M-3:set alta alle?

Onko tuo 388,-€ BW Raisio hinta?

PS. Kahdet hanskat, takki, housut, kengät, kaksi mopoa, Yoshin slipari ja PC III tullu raision Bike Worldin kautta hommattua. Hyvä paikka asioida.
Ei ollu BW:n hinta. Mihin pyrit tolla mun kirjottamal "ps." osiolla?  
tounge.gif

Nyt on sitten toivottavasti tämän kauden renkaat ostettu (Suomesta) ja alla. Metzelerin M880 mallia, edessä 130/70/18 ja takana 240/40/18 yhteishintaan kaikkine töineen 460,00e. Harrastukset maksaa, mutta
thumbs-up.gif
Top-Motorille Poriin. Homma toimii ja tuotteita on hyllyssä. Ei valittamista.

Back