• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ekat kamppeet?

Kannattaa muistaa että varusteet voi ostaa myös käytettynä. Säästänee pitkästi yli 50% jos löytää sopivat. Kypärää ei tosin ehkä kannata ostaa käytettynä ellei sitten löydä vähän käytettyä ja naarmutonta yksilöä.

By the way, Jos sattuu käyttämään laseja niin sopiiko ne normikypärän alle, vai pitääkö ostaa jokin erityinen kypärä vai pitääkö siirtyä peräti piilareihin? Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Shoei:n kypärissä on hyvä "kolo/railo" sankoja varten. Ainakin itselläni istunut lasien kanssa todella hyvin.
Kuten myös itsellä Araissa. Ainahan laseista haittaa kypärän kanssa on, mutta ei mahdotonta. Avattava malli voisi olla helpoin lasien kanssa.

Kypäristä sen verran, että itse en muita merkkejä edes katso kuin Arai, Shoei ja Suupertti. Ei sillä ettei muitakin hyviä olisi, mutta nuo on varmasti hyviä.

Ihan vaan semmonen tuli mieleen, että kannattaa testata ettei toi kypärä huurru, vaikka siinä lukeekin että on huurtumaton visiiri..
Ite ostin ekaks kypäräksi lazer merkkisen halpiksen ja sitä käytin vaan yhen kesän, koska se huurtu tosi herkästi. Viime kesänä ostin arain pinlock kalvolla ja oon ollu tosi tyytyväinen!
Huurtumiseen voi estää esim,  laittamalla pikkutippa Fairya tms, astianpesuanetta visiiriin tai optikolta saatavalla silmälaseihin saatavalla huurteenpoisto spraylla.

Näitä tököttejä laitetaa visiiriin sisäpintaan ohut ja mielellään läpinäkyvä kerros.

Kovat kuskit ei osta eikä laita kumpakaan edelläolevista, vaan ottavat oppia sukeltajilta ja käyttävät omaa sylkeään/räkää visiirin sisäpinnalla joka estää visiirin huurtumisen yhtälailla.

Lisäksi visiirin huurutumista voi estää tutkimalla oman kypärän ilmastoinnin säätöjä, käyttämällä useimpiin kypäriin saatavilla olevaa nenäpalaa joka ohjaa hengitysilmaa muualle kuin visiiriin tai pitämällä visiiriä auki esim, liikenvaloissa.

By the way, Jos sattuu käyttämään laseja niin sopiiko ne normikypärän alle, vai pitääkö ostaa jokin erityinen kypärä vai pitääkö siirtyä peräti piilareihin? Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
Shoei:n kypärissä on hyvä "kolo/railo" sankoja varten. Ainakin itselläni istunut lasien kanssa todella hyvin.
Kuten myös itsellä Araissa. Ainahan laseista haittaa kypärän kanssa on, mutta ei mahdotonta. Avattava malli voisi olla helpoin lasien kanssa.

Kypäristä sen verran, että itse en muita merkkejä edes katso kuin Arai, Shoei ja Suupertti. Ei sillä ettei muitakin hyviä olisi, mutta nuo on varmasti hyviä.
Itse valitsin kypäräksi Nolan N103 avattavan mallin. Mulla on laseina ns. hengettömät niin en niitä saanu kyllä yksiinkään umpi mallisiin menemään kunnolla. Saatikka sitten että oli kypärähuppu. Jos on laseissa paksut sangat niin sitten ne voi saadakkin ujutettua kunnolla. Ja sitten toinen seikka oli leukatila. Vaikka shoeita ja suuperttiä kehutaan niin niissä molemmissa mulla otti leuka kiinni, niet hjyvä. Molemmissa siis myös avattavat mallit kyseessä.

Kandee testailla kunnolla.
thumbs-up.gif

Tuosta teoriatunnista! Toivottavsti ei ole myöhäistä, mutta varmista, että opettajalla oikeasti mp-koulutusosaamista. Mielellään vaikka SMOK auktorisointi, tai vähintään, että opettaja itse ajaa oikeasti moottoripyörää. Jos ei näin, olet aloittanut todellisen tuhlaamisen! Seuraavasta tiedän tulevan loputtoman itkun , taas, mutta kun uutena kuljettajana liikennesilmäsi mp:n sarvissa ei ole vielä varmasti "liian" kehittynyt, suosittelisin varusteisiisi jotakin oikeasti näkyvämpää. Jokin tehokas väripiste, mikä saattaa pelastaa henkesi varmemmin, kuin tuo täyslinjan musta.Tätä toki suosittelen kaikille, mutta uudelle kuljettajalle erityisesti. Minä olen ajanut vasta noin 30 vuotta, mutta enää en lähde liikenteeseen täysmustissa, kun liikenteessä kaikkien muiden liikennesilmä ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt.

Shoei Raid II:n kanssa lasit toimii hyvin. Kypärän hintaan kuuluu huurtumaton Pinlock-kalvo. Ei ole ikinä huurtunut. Ihan turhaa pelailla minkään fairytippojen kanssa. Hinta-laatu kohdallaan, suosittelen.

Seuraavasta tiedän tulevan loputtoman itkun , taas, mutta kun uutena kuljettajana liikennesilmäsi mp:n sarvissa ei ole vielä varmasti "liian" kehittynyt, suosittelisin varusteisiisi jotakin oikeasti näkyvämpää. Jokin tehokas väripiste, mikä saattaa pelastaa henkesi varmemmin, kuin tuo täyslinjan musta.Tätä toki suosittelen kaikille, mutta uudelle kuljettajalle erityisesti. Minä olen ajanut vasta noin 30 vuotta, mutta enää en lähde liikenteeseen täysmustissa, kun liikenteessä kaikkien muiden liikennesilmä ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt.
Erittäin hyvä pointti. Omakin kypärä on musta, mutta ajattelin raakasti maalata sen jollain kirkkaalla värillä, valkoisella tai keltaisella. Kypärä on kuitenkin korkein ja näkyvin piste ajajaa. Siis jos voi valita niin muu kuin musta kypärä. Jotkut jopa pitää keltaisia turvaliivejä päällä, mutta muu kuin täysmusta ajotakkikin auttaa. Minusta täysmustat kamat ei ole edes tyylikkäät.

Shoei Raid II:n kanssa lasit toimii hyvin. Kypärän hintaan kuuluu huurtumaton Pinlock-kalvo. Ei ole ikinä huurtunut. Ihan turhaa pelailla minkään fairytippojen kanssa. Hinta-laatu kohdallaan, suosittelen.
Minullakin pinlock toiminut hyvin. Paitsi että alkoi loppu kaudesta vähän "vuotamaan", koska vaihtelin sitä kahden visiirin välillä jatkuvasti kauden aikana. Se silikoni reunus ei taida tykätä siitä. Tälle kaudelle ostin pinlockit joka visiiriin oman jotta pysyy paremmassa kunnossa.

Onhan tuo AGV ihan laatumerkki sekin. Ja samat "railot" laseille löytyy kuin muistakin. Tossa S-4:ssä näyttäisi vaan olevan pikalukko.. jotkut näkevät sen plussana, mutta itse suosin "tupla-D:tä". Ei sillä toisaalta niin suurta merkitystä ole. Buutsit ja housut olisi kyllä hyvä olla molemmat. Jos ei muuten kukkaronnyörit kestä, niin netistä kannattaa tilata.

Itselläni on pari kesää ollut käytössä mp-asun tixtexit, mutta ajattelin päivittää 2-osaisilla nahkoilla varastoa.
062802moto_prv.gif

Osta heti alkuun parhaa vermeet. Ajokamat kestää vuosia ja järkevää osta heti kunnon vehkeet koska jos ostat paskat niin kärsit niistä jatkuvasti ja niiden puolitoimivien vaihtaminen toimiviin on todella ikävää.
Mikäs siinä jos on rahaa käytössä kuin rakennusmestareilla.

Jos on varma et hommasta tykkää niin kandeehan ostaa kunnolliset.

Itse pitäisin kyllä gore pukua ensisijaisena ajoasuna kun ottaa huomioon nämä meidän ilmat. Ajokausi on kiva aloittaa lämpimillä kamppeilla ja tuo lämmönpitokyky ei ole nahkoilla paras mahdollinnen.

Mitään tiettyä merkkiä ei kannattaisi länteä hakemaan, vaan sopivinta. Tämä pätee erityisesti kypärää hankkiessa.

Käytetyt ajokamat on ihan harkinnan arvoinen asia pl kypärä.
Ekakesän jälkeenvoikin sitten suunitella tulevaa kautta tarkemmin ja etenkin kun on saanut hieman näppituntumaa siitä mitä ominaisuuksia vausteiltaan hakee/arvostaa.

Onnea ja menestystä kivan harrastuksen parissa.

Ixon kangastakki ja M2R potta, yhteishintaan 250e
biggrin.gif

Nyt on jo paremmat kamppeet, nelinumeroisen summan niihin tuhlasin.

Ihan vaan semmonen tuli mieleen, että kannattaa testata ettei toi kypärä huurru, vaikka siinä lukeekin että on huurtumaton visiiri..
Ite ostin ekaks kypäräksi lazer merkkisen halpiksen ja sitä käytin vaan yhen kesän, koska se huurtu tosi herkästi. Viime kesänä ostin arain pinlock kalvolla ja oon ollu tosi tyytyväinen!
Huurtumiseen voi estää esim, laittamalla pikkutippa Fairya tms, astianpesuanetta visiiriin tai optikolta saatavalla silmälaseihin saatavalla huurteenpoisto spraylla.

Näitä tököttejä laitetaa visiiriin sisäpintaan ohut ja mielellään läpinäkyvä kerros.

Kovat kuskit ei osta eikä laita kumpakaan edelläolevista, vaan ottavat oppia sukeltajilta ja käyttävät omaa sylkeään/räkää visiirin sisäpinnalla joka estää visiirin huurtumisen yhtälailla.

Lisäksi visiirin huurutumista voi estää tutkimalla oman kypärän ilmastoinnin säätöjä, käyttämällä useimpiin kypäriin saatavilla olevaa nenäpalaa joka ohjaa hengitysilmaa muualle kuin visiiriin tai pitämällä visiiriä auki esim, liikenvaloissa.
Eiköhän siinä helpommalla pääse kun ostaa kerralla vähän kalliimman kypärän joka ei huurru...
Ainakaan tuo minun arai ei ole kertaakaan vielä huurtunut!
Ei siinä paljo säädöt auta jos kypärä on paska ja visiiri huurtuu...

Mulla on AGV:n potta ja siinä karkaistu/huurtumaton visiiri. Voin kyllä kehua et ei mene huuruun herkästi..
062802jumpie_prv.gif

Eiköhän siinä helpommalla pääse kun ostaa kerralla vähän kalliimman kypärän joka ei huurru...
No jos luit ajatuksella viestiketjua läpi, niin kyse oli aloittelevasta motoristista joka ei välttämättä osta Arain pottaa, ja aja sitten muuten munasillaan koska rahat ei sitten muihin varusteisiin riittäneetkään.

Itselläni ei ole omassa käytössä kuin Arain ja Shoein kypäriä ja nehän ei kovin herkästi huurru, kuten tuossa jo mainitsitkin.

Joskus vaan on tilanne sellainen että pitää yrittää pärjätä ja aloitella uutta harrastusta vähän nuukemmilla vehkeillä, ja siksi tuossa vähän yritin kaveria jeesata TOIMIVILLA vinkeillä.

niinku sanoin ,,,jos on rahaa kuin rakennusmestareilla ni kait helpompi o kaivaa kuvetta ku käyttää fairya.

Aikas paljon ollut murhetta just noissa pinlokeissa...tosin ei oo tietoa miten arain kohdilla.

Tuota fairya saa aina lisättyä ja ei tarvi olla huolissaan pesun kans.
Erittäin toimiva ja hyvä kikka.

Tää mopoilu on vain niin karua hommaa et ihan fiksua ois aloittaa matalalla profiililla. Sen mitä näkee kaupattavan noita yhdenkesän käytössä olleita ajokamppeita niin voisin väittää, et korkeintaan kolmannes mopotin hankkineista jaksaa lähteä enää kolmantena kesänä itteään kiusaamaan, sateeseen ja hikoilemaan nahkakamppeissa ja muuta surkiaa mitä tämä harrastus loppujenlopux on.

Jos näin käy niin eipä silloin niin paljoa harmita jollei nurkassa loju kahen ja puolentonnin edestä ajokamoja.Paitti jos on rahaa, kuin.....
wink.gif

Aattelin että olisko mitään järkeä karsia prätkästä kun se menee luultavasti kuitenkin vaihtoon viimeistään parin vuoden päästä? En tiedä haittaako jos ei ihan heti ole alla sitä unelmien kyykkypyörää ja sit vois ostaa ne hyvät kamat...
idea3.gif

eli tämmösen kompromissin löysin:

http://motopalsta.fi/vaihto/?uusi=0&id=71723

Onko järkeä? Hajooko ton hintanen pyörä käsiin?
Ja kiitos valaisevista vastauksista
smile_org.gif

No jos luit ajatuksella viestiketjua läpi, niin kyse oli aloittelevasta motoristista joka ei välttämättä osta Arain pottaa, ja aja sitten muuten munasillaan koska rahat ei sitten muihin varusteisiin riittäneetkään.

Itselläni ei ole omassa käytössä kuin Arain ja Shoein kypäriä ja nehän ei kovin herkästi huurru, kuten tuossa jo mainitsitkin.

Joskus vaan on tilanne sellainen että pitää yrittää pärjätä ja aloitella uutta harrastusta vähän nuukemmilla vehkeillä, ja siksi tuossa vähän yritin kaveria jeesata TOIMIVILLA vinkeillä.
vertaappa ton kypärän hintaa esim arain condoriin n. 330 e, hintaero ei ole kovinkaan iso.
ja siina araissahan tulee se pinlockkalvo.........
Ja luulisin että on se arai muutenkin aika hyvä kypärä.

Aattelin että olisko mitään järkeä karsia prätkästä kun se menee luultavasti kuitenkin vaihtoon viimeistään parin vuoden päästä? En tiedä haittaako jos ei ihan heti ole alla sitä unelmien kyykkypyörää ja sit vois ostaa ne hyvät kamat...  
idea3.gif

eli tämmösen kompromissin löysin:

http://motopalsta.fi/vaihto/?uusi=0&id=71723

Onko järkeä? Hajooko ton hintanen pyörä käsiin?
Ja kiitos valaisevista vastauksista  
smile_org.gif
Ei varmasti hajoa käsiin jos on yhtään huollettu, mutta varma homma on että yhden kesä jälkeen alkaa tuntumaan ihan mopolta (kokemusta on)  
wink.gif
.
Ihan hyvä pyörä kyllä aloittelijalle, ei siinä mitään.

Eikös ton budjetin raameihin mahtuis aika hyvin vaikka Shoein Raid2? Irtoaa .org shopista hintaan 299, eli hintaeroa AGV:hen huimat 20 euroa, ei varmasti huurru, eikä tarvi munasillaan ajella!

Back