• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ekasta pyörästä kysymyksiä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mikä kioski tekee 1100 kyykkyä?
No vaikkapa vanha kunnon Suzuki GSX-R1100.
tounge.gif
Älä viisastele siellä
biggrin.gif
Tuo oli nimittäin ainoa mikä tuli mieleen.
tounge.gif
yks lodu pärrä tuli myös mielee nimittäin Kawasakin zzr1100

käy ihmeessä kokeilemassa 1000 cb f honda jos se ei riitä niin sitten vaan joku r 1 kawa 10r itte aloitin ihan 600 honda hornet ja siitä siit eteeenpäin ny alla 1100 xx ja kawa 10 r mut käy kokeilee muutamia erilaisia niin kyl se siitä-

t-fors

Kas kun et ole ostamassa turbo-Hayabusaa ekaksi moottoripyöräksi  
tounge.gif
Ei ainakaan heti tehot loppuisi kesken. No joo, suosittelisin kyllä opettelemaan vähemmän tykillä... Kannattaa koeajaa eri malleja, siinähän ne erot tulevat esille. Muista myös, että näin syksyllä kylmillä keleillä pito ei enää ole paras mahdollinen, ja savea sun muuta pa#kaa on teillä.

Kyllä sitä kilosta haikailee niin kauan kun sellaisen hankkii mutta sen jälkeen käy myös seiskapätkä tai radalle kuussatku millä on mukava olla tonnisten kiusana... ei se kilonen autuaaksi tee.

Osta ensin vähän pienempi pyörä, ja sitten siitä siirryt vasta siihen kiloseen. Tuttu juuri aloitti moottoripyöräilyn, osti ekaks 600 fasun. Sillä se ajeli runsas 4000km ja päätti, että nyt voi vaihtaa isompaan. Sitten tulikin tonninen fasu alle, ja hyvin sujuu.

Mutta käy koeajolla, silloin sen mieleisen pyörän löytää.
sport05.gif

Vasta ekan kesän jälkeen voi ymmärtää millaisen pyörän haluaa, ja millainen sopii omiin käyttötarkoituksiin. Muutama tonni alle jolloin sen tapaisella pyörällä mistä pitää ja sen jälkeen koejamaan muita vaihtoehtoja.

Jos 600:n kyykyn teho ei riitä niin kannattaa opetella käyttämään vaihteita
smile_org.gif

Onneksi olin köyhä kun ostin ekan (600cc) pyörän ja totesin sillä, että nautin enemmän siitä kun pyörä kallistuu sivullepäin kauin taaksepäin.
Nyt takana on 40000km 600:lla ja mietin vaihtoa 675 Trumppaan. Homman ratkaisee se kuinka paljon jatkossa uskon ajamiseni olevan miehen siirtämistä töihin tai mökille ja kuinka paljon ajamista ihan vaan ajamisen ilosta.

Osta ensin vähän pienempi pyörä, ja sitten siitä siirryt vasta siihen kiloseen. Tuttu juuri aloitti moottoripyöräilyn, osti ekaks 600 fasun. Sillä se ajeli runsas 4000km ja päätti, että nyt voi vaihtaa isompaan. Sitten tulikin tonninen fasu alle, ja hyvin sujuu.

Mutta käy koeajolla, silloin sen mieleisen pyörän löytää.
sport05.gif
Mun mielestä toi ohje sopii hyvin jos on reilusti rahaa käytettävissä, mutta ainakin allekirjoittanut päätti hommata kerralla isoman pyörän.

Jos ois ostanut sen kuussatkun, niin tod. näk. olisin sillä ollut jopa suuremmaksi vaaraksi liikenteessä kuin nykyisellä tonnillani. Kummasti nääs ainakin itseäni rauhottaa, kun tietää että kuskista tulee helposti matkustaja. Epäilen että itselläni tämä "kunnioitus" 600 kohtaan olisi ollut pienempi. (pennusta asti kaikilla koneilla reikä päässä)

Plus sitten tietysti, että isolla pyörällä on kivempi ajaa, kun siitä löytyy vääntöäkin. Ei tarvii aina kierrättää punaviivalle.

Kait se on sama minkä isotehoisen ostat, jos osaat ajaa ja liikennesilmä on kehittynyt myös muiden mielestä kuin vaan omastasi.
Kovin usein vaan on nähnyt niitä "isoilla kirjoittavia", joille pitäisi kait samaan aikaan sen pyörän oston ohella suositella myös erilaisia arkkumalleja ja materiaaleja.
wink.gif

Kaikkein surullisinta on se, kun käy katsomassa kaveria joka ajelee 12 voltin istuimella. Sitä uhoa kyllä löytyy vieläkin mutta vaan pullo kädessä ja silloinkin siihen suuntaan, että missä se järki sillon oli kun sitä olisi tarvinut? Mutta tällasta se toisinaan tuppaa olemaan. Joskin liian myöhään.
Niin että ei se kaikki ihmisenä kasvaminen ole välttämättä "kukkahattumaista".

Itsellä ekana isona pyöränä 750 gixeri vuosimallia -98. Pyörää hankkiessa kuuntelin ystävien vinkkejä ja ne menivät suunnilleen niin että osta kuutioita niin ei jää pieneksi heti alkuun ja kaksi päällä ajaessa parempi. Noh, exä oli 3 kauden aikana kyydissä vain kerran ja neljän kauden jälkeen seuraava pyörä on mitä varmimmin 600-kuutioinen. Eli kehityskaari onkin pienempään päin.

Olen oppinut arvostamaan ajettavuutta ja alustaa huomattavasti enemmän kuin huipputehoa. Suoralla pääsee lujaa kun vaan uskaltaa kääntää tuppea, mutta mutkissa hyvä ajettavuus ratkaisee. Lisäksi aika harvoin tarvitsen kaikkia hevosia mitä pyörästä löytyy. Vähemmälläkin pärjää.

Tietysti asiaan vaikuttaa sekin että yhä vaan isompi osa kilometreistä syntyy radalla ja siellä kuussatku on mulle varmasti ihan riittävä, uskaltaa avata täysillä ilman pelkoa high-sidereista tms. Yksi täälläkin kirjoitteleva ystävä vaihtoi seiskapuolikkaasta kuussataseen ja kierrosajat paranivat samantien.

Kadulla on tullut ajeltua paljon näissä Orgin kimppa-ajeluissa ja nekin ovat vain vahvistaneet näkemystäni että vauhti ei synny kuutioista. Enemmän on kiinni itse kuskin taidoista.

Makuasioitahan nämä ovat ja kaikki lähtee omista ajotottumuksista ja -tyylistä. Mieluummin hyvin hallitut pienemmät tehot kuin iso reservi hevosvoimia jotka ei pysy hanskassa.

RSV Factory ei nyt kauheen kaksinen ole. Muihin ominaisuuksiin (mm. alusta ja jarrut) nähden todella lussu kone ja huonosti toimiva vaihteisto. Muutenkin ajoasento on ihan käsillä ja kaikenlaista pientä ärsyttävää ominaisuutta ja yksityiskohtaa löytyy sekä ajettavuudesta, että hallintalaitteista. Mukavuudesta ajossa ei ole tietoakaan
confused_orig.gif
. Hienon näköinen, mutta siihen se sitten jääkin, valitettavasti.... Ducatikin on valovuosia parempi.
Olen hieman eri mieltä. Pyörä on loistava monilta ominaisuuksilta, mutta kun laitat nelosen ja siitä ylöspäin sisään ihmettelet minne se tonninen sportti hävis.

Ja dukatihan on helvetin hyvä pyörä.

Suzukin 750 gigseriä katsellut itse pitkään. Siinä kun olisi monta parempaa kuin kusiaisessa tai tonnisessa.

Itse ajelen mielummin kuitenkin kusiaisella kuin tonnisella.

Tosin suosittelen kuitenkin aloittamaan pienemmästä ja siten totuttelemaan tehoihin ja opettelemaan sen jarruttamisen. Ei en itse ole kukkahattu, mutta jos sinulla on taipumuksia kaahailuun niin pyörällä pääsee helposti myös hengestään ja mikä pahinta vammautuu vielä helpommin. On eri asia osata ajaa kuin luulla osaavansa. Pyörä kun ei vaan taivu taitamattomalta samalla tavalla.

Eipä tonninen tee autuaaksi ei. Itsellä on ollut pari tonnista kyykkyä ja nyt taas seiskapuolikas. Tuntuu vaihteeksi tosi kivalta ajaa sillä.

Kannattaa koeajoja suorittaessa huomioida se, että aina parempaa koittaessa alkaa haluta sellasta... vois olla hyvä miettiä etukäteen, et mihin on varaa ja sit siinä rajoissa käydä koittaa muutamia. Esim. v-kone ja rivinelonen kannattaa käydä molemmat testailemassa, on hieman erilaisia. Mulla oli ekana pyöränä 750 ducati. Joku sitä onnitteli, et olinpa hyvin osannut valita ekan pyörän, mut kyllä gikseristä enempi tykkään silti.

Itse aloittelin tänä kesänä mp-harrastuksen. ostin sitten 750gixerin vm 2000.

ja täytyy sanoa että ihan mahtava laite, mutta kyllä himottaisi tonninen kyykyttäjä, tähänkin auttaa aina kun laittaa lompakon otsalle ja miettii "mitäs tällä saakaan".. Ehkä parin vuoden päästä se tonninen
033102bebe_1_prv.gif

Back