• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka pyörä ja valinnan vaikeus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rainer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
cb-61 sanoi:
Ei se aina lopu se teho. Ite ajattelin vaihtaa ton kybän johonki huomattavasti lussumpaan. Joku er-6n tai z750.
En yhtään jaksa käsittää tuota tehot loppuu jankutusta. 600f cepari oli koneen puolesta kivempi vedellä mutka pätkää ku tuo nykynen.
Joo oma viehätyksensä on kyllä tuossa älyttömässä tehossa... myönnetään mutta ei sillä mitään tee. :orgmp2:

Jep, sama havaittu. Mutta vääntö on kivaa :WAZAAP:

Aloita siitä mitä sillä pyörällä haluisit tehdä, kiertää nakkikioskia putket paukkuen, radalle sillä aloittelian ei mutka teillä kannata harjoitella siellä liikaa esteitä kun kuitenkin jossain vaiheessa lipee eikä tänne tarvita yhtään lisää kyntilän sytytyksiä niitä tulee muutenkin liikaa, haluatko tehdä reissuja viikon kaksi ja maja mukana, siitä sitten valitsemaan pyörää sen mukaan. Customilla et ikinä opi nopeata ajoa sillä cruisaillaan, R mukavampia radalla kuin
kadulla , nakupyörät hyviä vaihtoehtoja isojen enskkojen sekä tupla XX ZZR Busat kanssa jopa matkailuun kulkevat mukavasti radallakin, sitten ne matka pyörät isot ja kankeat. Itse jos joutuisin tänäpäivänä nuorena miehenä pyörän hankkimaan niin luulisin sen olevan 600-750 naku merkki nykyään on enään makuasia mutta niillä pääsee niin radalla kuin maantiellä ja vähän kotimaan reissuakin helposti sekä jos maltaa niin saattaa oppia jotakin pyörän käsittelystä eikä pelkästään lainailemaan ajokorttia vallesmannille. :jippikaijee: Vaan rohkeesti mukaan

veke73 sanoi:
Ajoin kortin vuonna 2008 ja heti tein päätöksen että bläkkäri se olla pitää.
hyvä pyörä,. todella hyvä pitkillä matkoilla,Kävin roomassa asti.
älä osta mitään 600cc koska kuitenkin tehot loppuu ja on pieni.
ruiskupeli vm.05 saa 5000e.:):orgmp:

Tää on maailman paskin vitsi että kusiaisesta loppuu tehot kesken, ja tätä soopaa viljellään
suu vaahdossa pitkin nettiä. Mennään suoralla ku perkeleet " kaasu pohjaan jeesus ohjaa" ja tullaan mutkissa perä eellä vastaan..
" Joo muttakun mää kasvoin jo tosta kusiaisesta yli"....

Ja se että kusiaisella ajo on huudattamista. Minulla on isoimmalla vaihteella satasen nopeudessa 5000rpm. Autossa on 2500rpm. Mutta siinä autossa on kuitenkin niillä matalilla kierroksilla suurempi keskimääräinen mäntänopeus, kun se on niin pitkäiskuinen.

Osta semmonen mikä tuntuu kivalta ja on helppo myydä eteenpäin. Kusiaisella pärjää kyllä tässä maassa aivan loistavasti. Hondamiehenä tietenkin kannustan tuohon cbr600f:ään, hyvä ensipyörä ja markkinat käy. Ja vaikka mulla blade onkin, niin noita 90-luvun bladeja olen ajanut ja oli mun mielestä aika kauheita vekottimia :D

Ohhoh,tännehän oli tullut kiitettävästi vastauksia. Kiitoksia kaikille vastanneille! :)

Eipä tässä auta kun lähteä testiajoille ja kokeilemaan. Tänään tuli ajettua parin tutun pyörää,juuri tuommoista bladea ja sitten vanhaa 750 gikseriä ja menoa tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi molemmissa :grin: en tiedä oliko tuota gikseriä laskettu jotenkin mutta polvet oli suussa ajaessa ja käsittely sen takia hankalaa vaikka olen vain 178cm pitkä.Jalat puutu melko äkkiä :sad: blade tuntui ehkä vähän liian äksyltä näin pers kokeilulta ja alkuun vaikka muuten kyllä oli rouhee peli :orgmp:

Taidan käydä kokeileen nyt alkuun thundercattia ja ceparia omaksi pyöräksi ja yks uudempi gikseri ois kans listalla.
Onko nää keillä on ollut kokemusta tuosta thundercatista ja 600 hondasta olleet miten pitkiä ja onko olleet hyviä ajella? Ja onko ollu isoja teho eroja?

Rata ajaminen ei vielä ole suunnitelmissa,lähinnä tuommosta kylillä ajelua ja hieman pitempää matkaa kans,siks ehkä tuo ukkoskissa viehättäs näin ens alkuun.Remontit onnistuu omasta takaa jos ja kun ongelmaa tulee.

Naku pyöriä oon kans vähä katellut mutta kyllä taidan laittaa kyykyn näin ens alkuun.

Viimeksi muokattu:
Thundercattia en ole ajanut, mutta ainakin tuossa cebarissa on hyvinkin leppoisa ajoasento ja sillä pystyy kyllä pitkiäkin siivuja vetämään, itse kerran vedin 1500km kahteen päivään, tosin en tuota kyllä tee toiste :D

Luulisin, että noi kaksi ovat melko samanlaisia mopoja melkein kaikilta ominaisuuksiltaan, eikä tehoissakaan varmasti ole mitään merkittävää eroa. Eli taas palaan tuohon aiempaan, eli ota se, kumpi tuntuu paremmalta :)

Pakko kyllä vielä mainita tämä miksi itse päädyin hondaan, tuon ajan hondia on yleisesti pidetty luotettavina pyörinä, hyvin vähän vikoja verrattuna muihin, pl. tietty ketjunkiristin :)

Mulla oli 600f -95 vuosimalli ekana isona pyöränä ja tykkäsin todella paljon. Myös kaks päällä toimi hyvin. Ainut miinus oli resonointi tärinä joka tuli käsille. Eli kädet puutu ku ajeli pitempään. Olis korjaantunu painavemmilla tankopainoilla.
Ja vaikka mopoilu on kallista niin silti pidin plussana myös pientä kulutusta noin 4,5 litraa huntille. (Vertaan nykyinen 8 litran alle en oo päässy.

No jo on kympit janoisia, saman ikäluokan blade menee keskimäärin 5,6L/100km, yli kuuden harvoin.
600 Hornetti vei enemmän. Mutta kyllä kusiaisessakin vedot piisas, sakkoja tuli, enkä yhtään paremmin tonnisella ole perille ehtinyt. Ääni menee ymmärrettävästä syystä Hondalle, ja jos vaihtoehdot ovat vanhempi blade ja uudempi 600F niin kusiaiselle kääntyy.

Mulla on kanssa ollut cbr600f -98 ja hyvät muistot kyllä (pituutta n.180cm). Varsinkin vaihteistoa tulee tämän tästä ikävä nykyisellä twinillä ajellessa. Cebarin kohdalla huomioisin sen että alustan säädöt on äffästä hävinneet siinä vaiheessa kun RR-malli on tullut rinnalle, eli onkohan -03? Tämän halusin mainita siksi että säätämällä jousituksen painaumat omalle painolle sopivaksi, tuli cebarista huomattavasti parempi ajettava. Tämä luonnollisesti pätee kaikkiin pyöriin.

rainer sanoi:
Ohhoh,tännehän oli tullut kiitettävästi vastauksia. Kiitoksia kaikille vastanneille! :)

Eipä tässä auta kun lähteä testiajoille ja kokeilemaan. Tänään tuli ajettua parin tutun pyörää,juuri tuommoista bladea ja sitten vanhaa 750 gikseriä ja menoa tuntui olevan enemmän kuin tarpeeksi molemmissa :grin: en tiedä oliko tuota gikseriä laskettu jotenkin mutta polvet oli suussa ajaessa ja käsittely sen takia hankalaa vaikka olen vain 178cm pitkä.Jalat puutu melko äkkiä :sad: blade tuntui ehkä vähän liian äksyltä näin pers kokeilulta ja alkuun vaikka muuten kyllä oli rouhee peli :orgmp:

Taidan käydä kokeileen nyt alkuun thundercattia ja ceparia omaksi pyöräksi ja yks uudempi gikseri ois kans listalla.
Onko nää keillä on ollut kokemusta tuosta thundercatista ja 600 hondasta olleet miten pitkiä ja onko olleet hyviä ajella? Ja onko ollu isoja teho eroja?

Rata ajaminen ei vielä ole suunnitelmissa,lähinnä tuommosta kylillä ajelua ja hieman pitempää matkaa kans,siks ehkä tuo ukkoskissa viehättäs näin ens alkuun.Remontit onnistuu omasta takaa jos ja kun ongelmaa tulee.

Naku pyöriä oon kans vähä katellut mutta kyllä taidan laittaa kyykyn näin ens alkuun.

Tunturikissan laitoin kiertoon 80 tkm kohdalla. Venttiileitä ei ollut tarvinnut säätää kertaakaan, ja muutenkin oli ongelmavapaa. 40 tkm sillä rullailin mutkaa ja hieman rataakin. Kestää myös hyvin kaatoja :D... takapamppu oli omasta aika väsy, joten sen vaihdoin Bitubon karvalakkikorvaajaan.

Jos tunturikissaa koeajat, niin kakkosvaihteen sisälläpysyminen pitää testata- > tuppi nurin rajoittajalle. Varo setä sinisiä testin aikana. Noissa on joissain voinut vääntyä vaihteensiirrin huonojen vaihtojen takia. Muuta ei muistu tuon ja takapampun (koskee jokaista vanhaa pyörää) lisäksi.

Edit:
Ai niin, alkaahan noi syödä öljyä vanhemmiten, muttei mitään vaarallista. Kun alkaa punavalo (öljyn pinnan valo) kiihdytyksissä välkkyä, niin desi tai korkeintaan pari lisää, ja pysyy lamppu pimeänä.

Kuskin pituus 176. Tilaa piisasi.

Kuten moni muukin mut ainakin Blade on tunnetusti soiva peli, jos hyvä yksilö tulee vastaan , mun mielestä siihen kandee noista ekana iskeä kiinni. Ja jos vaikka innostut ajan myötä prätkällä reissaamisesta, on Bladessa heti ainesta vaikka täysmittaiseen Euroopan kiertämiseenkin....ratapäiville ja ihan mihin vaan.:orgmp2::orgmp2:

Inlinee sanoi:
Tää on maailman paskin vitsi että kusiaisesta loppuu tehot kesken, ja tätä soopaa viljellään
suu vaahdossa pitkin nettiä. Mennään suoralla ku perkeleet " kaasu pohjaan jeesus ohjaa" ja tullaan mutkissa perä eellä vastaan..
" Joo muttakun mää kasvoin jo tosta kusiaisesta yli"....

Juurikin näin. Kuivalla, suoralla tiellä kun uskaltaa vääntää tupin nurin niin silloin on kasvettu pyörästä ulos, tehot ei riitä ja pyörällä jää jalkoihin. Mutkissa, sateella, hiekalla yms ajamisesta ei tietenkään tule mitään mutta eihän sillä mitään merkitystä ole. :dunno:

Pyörän hallintaa silloin kun jompikumpi pää luistaa on helpompi harjoitella kevyemmällä kun painavammalla pyörällä.

Ton ikäisiä pyöriä kun katselet niin kannattaa myös pitää mielessä että siitä riippumatta mitä siellä huoltokirjassa lukee niin jarruja, takaswingiä, takapampun linkkuja, ohjauslaakereita jne on tuskin koskaan huollettu joten ne oletettavasti ovat jumissa/ruosteessa. Jos aiot pitää pyörän pidempään niin suosittelen ehdottomasti käymään kaikki perus huoltokohteet läpi. Kun teet huollot itse ne ovat halpoja ja se on todennäköisesti hinta/laatusuhteeltaan parhain sijoitus ajo-ominaisuuksien parantumiseen mitä voit tehdä.

Itse aloitin mopoilun 03 ZX-6R:llä, joten on helppo suositella sitä. Pituutta itsellä 180cm ja ajoasento tuossa oli vallan mainio. Budjettiin se ei tee juurikaan isompaa lovea kuin aloitusviestissä mainitut pyörät ja 03 mallissa on jo ruisku. Joten suosittelen katomaan tuollaista 03-04 mallista kuusärrää, esim tämä http://www.nettimoto.com/kawasaki/zx-6r/1673963

Back