• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kertani radalla

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edit: No hitsi, tämähän olisi sittenkin kuulunut varmasti tuolle osastolle: muut kuin orgin tapahtumat. Pahoittelen. Voisiko joku Moderaattori ystävällisesti sinne siirtää, jos kuulu sinne?

Haluan jakaa hienon kokemukseni,
jos täällä orgissa on vielä joku joka epäröi radalle lähtönsä kanssa. Kirjoitan tukeakseni päätöstä lähteä kokeilemaan.
062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

Kävin tänään 12.5 ensimmäisen kerran radalla.
Eka kerta se epäilemättä oli juuri täysi-ikäisyyden saavuttaneelle Suzukillenikin.

Olimme Ahvenistolla.

Meitä oli 8 hengen porukka, työkavereita ja pari muuten hyvää kaveria.

Pyörinä oli kaksi japsicustomia, v-max, Fj1200, Blacbird, 600cebari ja mun GSX600F vanhus.

Eli kalusto ei tosiaan ollut mitään radan nopeinta.
Mutta ei olleet kuskitkaan!
Kaikki ekaa kertaa.

Meillä oli ostettuna Moottoripyöräilyn tuki Ry:ltä eak-koulutusta alkuun. Kiitos heille. Hyvin vedetty ja porukan henki tunnistaen aikataulua joustettu ratapainotteisemmaksi.
bowdown.gif

Kukaan porukastamme ei kaatunut radalla.
Edes lähellä ei ollut. Itse asiassa näin järjestettynä ainakin hitaassa ryhmässä ajaessamme kouluttajamme pitivät meistä kolmella ekalla lähdöllä hyvää huolta ja antoivat hyvää rakentavaa palautetta ajolinjoista ja muusta rata-ajostamme.
sport05.gif

Noin sata kilometria ajoimme päivän aikana radalla.
Rataa ehti juuri sen verran oppia tuntemaan, että viimeisillä lähdöillä pystyi jo nauttimaan ajostaan. Tosin ainakin itselleni usein kävi niin, että vauhti kasvoi nopeammin kuin taidot ja ajolinjat menivät sekaisin hetkeksi.

Emme tunteneet oloamme radalla mitenkään vaivautuneeksi. Ainoastaan minun moponi käynnistysvaikeuksineen keräsi sääliviä katseita -> antakaa tuon jo kuolla.
Mutta poikkeava kalustomme tai olematon kokemuksemme ei todellakaan ketään haitannut.

Tästä päivästä jäi rata-ajoon sellainen polte, että nyt on nopeasti hankittava asiallisempaa varustusta (wawe-suojaa, saapasta ja nahkahousua). Ja jos vaurastuminen yllättää, niin uuden R-mallisen moponkin ostaminen listalla.

Koko muullekin porukallemme muodostui niin hyvä kuva ratapäivästämme, että sovimme jo tämän muodostuvan keväiseksi tavaksemme yhdessä. Tosin epäilemättä ainakin osa käy oma-aloitteisesti jo kesällä uudelleen. Niin minäkin jos saan moponi kaasarit toimimaan paremmin.

Siis, jos joku tosiaan vielä miettii arvaako/uskaltaako/kehtaako (minä mietin juuri näitä!) lähteä radalle, niin mene ehdottomasti kokeilemaan! Ei siellä vehkeitään hajoita, eikä kukaan väheksy alkajaa. Hyvä fiilis!

Itse olen miettinyt juuri tuota samaa!

Radalle on päästävä!
062802jumpie_prv.gif

Vaikkei minulla mitään ärrää olekaan...

Itse olen miettinyt juuri tuota samaa!

Radalle on päästävä!  
062802jumpie_prv.gif

Vaikkei minulla mitään ärrää olekaan...
Ei kun sinne vaan!
Ehdottomasti. Itselleni hyvää:
- ei tarvinne ihan niin paljon kaahata yleisen liikenteen seassa.

Positiivinen kokemus radalla oli sekin, että hitaissa ajaessani pysyin oikein hyvin huomattavasti nopeampienkin pyörien vauhdissa, jopa jouduin ohittelemaankin!

Eli näin alkajana en tosiaan tarvitse vielä mitään sportimpaa, mutta olisihan se vain hienoa...

100km rataa = 1000-10000km katuajoa... Itse ajoin 15v. kadulla ja tunsin olevani taitaja mutta yksi kerta radalla muutti ajatusmaailmani...

100km rataa = 1000-10000km katuajoa... Itse ajoin 15v. kadulla ja tunsin olevani taitaja mutta yksi kerta radalla muutti ajatusmaailmani...
Yhdyn tähänkin ajatukseen omalla kokemusellani.
Tämä koko reissu teki minulle siirtymineen vähän yli 600 km päiväajon, josta siis tuo noin 100 km radalla.

Se sata radalla opetti paljon.
Se opetti nöyryyttä,
se opetti ajolinjojen merkitystä,
se opetti vauhdin vaaraa,
se opetti ajoasennon merkitystä,
se epetti vaikka mitä muutakin,

mutta oli vasta päänavaus oppimiselle...
Nyt kun huomenna muistaisi olla varovaisempi ja parempi kuski, edes pikkuisen.

ainoat ihmiset jotka rata-ajoa arvostelee, on ne jotka ei oo siellä käynyt.

Itse olen noita firman porukalle järjestellyt ja yrittänyt saada mukaan just kaikki customista lähtien. esim kadulla ihmiset ajaa pitkiä matkoja jollekkin mutkatielle jossa on pari hyvää mutkaa. siellä sitten vedetään ylikovaa hiekkaisella tiellä ja traktoria pukkaa mutkan takaa.

Ahvenisto kannatta ottaa niin, että se on se mutkatie, on korkeuseroja, on mutkaa, ei oo rajoitusta, ei vastaantulijoita. Puhdasta paanaa ajella. Ajelee rajojensa sisällä, niin ajaminen on turvallisempaa kuin kadulla.
062802moto_prv.gif
(ottaen huomioon, että ratapäivä on semmoinen, ettei siellä ole 20-30 henkeä yhtä aikaa radalla. ja niistä puolet K5:silla ekaa kesää rinta rottingilla.

Ens perjantaina 19.5. on Motoparkissa eka mahollisuus ajella radalla... oottelen kohtuullisella mielenkiinnolla kokemusta. Lähinnä juuri tuota että oppii mutkiin menemään turvallisesti ja järkevästi, myös kaksi päällä. Ilmeisesti saa myös kyytiläinen olla mukana ainaki hittaissa ryhmissä? Näin annoin itteni ymmärtää kun sitä kyselin ennen siellä käyneiltä.

Ja sama se sille radalla ajolle, mutta mielenkiintonen 750 km siirtymätaipale mennen tullen on sitä ittiihän. Eli
062802jumpie_prv.gif

Ens perjantaina 19.5. on Motoparkissa eka mahollisuus ajella radalla... oottelen kohtuullisella mielenkiinnolla kokemusta. Lähinnä juuri tuota että oppii mutkiin menemään turvallisesti ja järkevästi, myös kaksi päällä. Ilmeisesti saa myös kyytiläinen olla mukana ainaki hittaissa ryhmissä? Näin annoin itteni ymmärtää kun sitä kyselin ennen siellä käyneiltä.

Ja sama se sille radalla ajolle, mutta mielenkiintonen 750 km siirtymätaipale mennen tullen on sitä ittiihän. Eli  
062802jumpie_prv.gif
En kyllä hitaaseekaan olisi eilen kyytiläistä ottanut. Ajettiin siellä kuitenkin oikeasti jokainen omaa kovaa.

"arvaako/uskaltaako/kehtaako"

Tossa on se syy minkä takia en ole vielä radalla käyny, ehkä sitte joskus...

Pitäis olla sellanen tilaisuus missä ei oo hirveesti porukkaa niin ehkä sitä uskaltais.
blush.gif

Ihan rohkeasti vaan mukaan. Sitä varten noilla tiettyjen tahojen päivillä on ryhmäjaot ja kuka tahansa voi mennä millä vaan vehkeellä hitaaseen ryhmään kokeilemaan ja tutustumaan ihan oikeasti itseensä kuskina ja omaan pyöräänsä.

Itse ainakin olen oppinut tuntemaan oman fillarin rajoja ja nykyään kadulla ajaessa tietää että kallistusvaraa on todella reilusti enemmän kuin vain kadulla ajaessa luuli. Lisää muuten ihan oikeasti turvallisuutta kun ei lyö tiukassakaan mutkassa hartialukko päälle.

Ja muutenkin rata-ajelu on ihan helkkarin hauskaa.

Pitäis olla sellanen tilaisuus missä ei oo hirveesti porukkaa niin ehkä sitä uskaltais.  
blush.gif
Mukaan vaan.
Ilmoittaudu jollekin, esim. täällä palstalla ja tässä ketjussakin on järjestäjiä.

Oma pelkoni oli korkea. Tarvitsin tuekseni ekalle kerralle seitsemän hyvää kaveria. Mutta järjestäjä teki siitä ensikerrasta niin luonnollisen asian, ettei se haitannut yhtään.

Itse olin vapunpäivänä Motoparkissa ajamassa, eka kerta radalla. Kyllä suosittelen kaikille kokeilemaan, pyörästä ja kokemuksesta riippumatta. Luottamus omaan pyörään ja itseeni lisääntyi huomattavasti. Tulen menemään toistekkin  
062802moto_prv.gif

blush.gif
Kuule kyllä uskaltaa ja kehtaa.

Hondariders esim järjestää ruosteenpoiston jossa osana rataajo. Mikäli oikein muistan ni radalle lähtee Gold wingistä customiin ja kyykystä nakuun.

Mikäli emännän pikkubroidi saa inssi ajan ni on mukana yksi NSR ja pojalle eka kerta radalla + että ei oo kuule vielä ajanu muuten kuin autokoulun tunneilla. Joten rohkeasti ja reippaasti mukaan.

En tiedä millaista muilla on mutta ei niissä missä olen mukana ollut niin kukaan ole naureskellut tai kuittaillut.
Vaikka myönnettäköön että jotenkin tuli osaamaton tunne kun itse menee mukamas kovempaa kuin Rossija linjojen näyttäjä kääntyy kurvissa taakseen katsomaan että pysyykö ne perässä :P

Lähinnä juuri tuota että oppii mutkiin menemään turvallisesti ja järkevästi, myös kaksi päällä. Ilmeisesti saa myös kyytiläinen olla mukana ainaki hittaissa ryhmissä? Näin annoin itteni ymmärtää kun sitä kyselin ennen siellä käyneiltä.
Tuosta kaksi päällä radalla. Periaatteessa se on hitaassa ryhmässä sallittu poikkeusluvalla tosin aina, mutta en kyllä moista suosittele ellei itse ole jo enemmän kokenut radalla ajamaan, että ottaisi kyytiläisen mukaan. Lähinnä nuo kyydittäjät on meidän tapahtumissa olleet nopeampia kuskeja, jotka sitten voivat pudottaa selvästi omista vauhdeistaan pois, että ajaminen on edelleen turvallista.

Aloittajalle: Hyvä että viihdyit ja tervetuloa uudelleenkin!
thumbs-up.gif

Lähinnä juuri tuota että oppii mutkiin menemään turvallisesti ja järkevästi, myös kaksi päällä. Ilmeisesti saa myös kyytiläinen olla mukana ainaki hittaissa ryhmissä? Näin annoin itteni ymmärtää kun sitä kyselin ennen siellä käyneiltä.
Tuosta kaksi päällä radalla. Periaatteessa se on hitaassa ryhmässä sallittu poikkeusluvalla tosin aina, mutta en kyllä moista suosittele ellei itse ole jo enemmän kokenut radalla ajamaan, että ottaisi kyytiläisen mukaan. Lähinnä nuo kyydittäjät on meidän tapahtumissa olleet nopeampia kuskeja, jotka sitten voivat pudottaa selvästi omista vauhdeistaan pois, että ajaminen on edelleen turvallista.

Aloittajalle: Hyvä että viihdyit ja tervetuloa uudelleenkin!  
thumbs-up.gif
suositeltavaa olisi myös että kyytiläinen on todellakin kokenut kyytiläinen ja kyydittäjä on kokenut kyydittäjä, mielellään vielä kokeneita keskenään....
itse voisin hitaan ryhmän rähinään ottaa kokeneen kyydissäolijan kyytiini. vapaaehtoisia??
biggrin.gif

ps. toivottavasti peräsi kestää lasikuidun hellää hyväilyä
tounge.gif

Tänä kesänä on kyl pakko käydä stedaa kun sitä rata-ajoa noin ylistetään!
tounge.gif

Turhan kaukana vaan noi radat! Keimola olis just sopivan matkan päässä, jos se olis vielä kondiksessa.
wink.gif

Rata kehä3 sisällä olis hyvä business
tounge.gif

Back