• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Eka kaato

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja P-Koo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu johan se on vaihdettu - kytkinkahva siis. Pyörä kävi määräaikaishuollossa ni samallahan nuo sen tilasivat maahantuojalta ja vaihtoivat. Alle 20 eskoo vaan maksoi kahva.

T:
cool.gif
<- aurinkolasit siks ettei ne skootteripojat tunnista, jotka miun pyörän tuli nostaa...

Minäkin kun onnistuin kaatamaan paikallaan kerran vanhan tonni äffäni täys poka päällä, huonoksi onneksi oli alla sepeliä (jonka johdosta vinolla maalla jalka ei pitänyt, koska oli ajosuunnassa kalteva metsätie) mutta onneksi oli sivulaukut kiinni, joten naarmuja ei kaatumisesta tullut ja kaatuminen tapahtui kuin olisin asettanut pyörän makaamaan kyljelleen.

Siinä vaiheessa kun alkoi nostamaan pyörää pystyyn ja sepeli alkoi luistamaan renkaitten alta pois, meinasi itku päästä kun rahina alkoi kuulumaan
bawling.gif
, joten ei auttanut muuta kuin pyytää apua
confused_orig.gif

Ja ongelmana saattais olla sekin, että oon yrittänyt opetella kokeneempien neuvojen mukaan käyttämään lähinnä etujarrua, kun alkuun käytin vallan takajarrua. Nyt kuitenkin tuntuu että se takajarru on kävelyvauhdista pysähtymisessä vakaampi vaihtoehto.
Hidasajossa käytetään takajarrua hillitsemään nopeuden nousua, kytkimellä luistattaen, ja kaasulla pidetään moottori vetoalueella. Nämä varmaankin oli tuttuja juttua, mutta kerron kertauksena kuitenkin. Niin ja jalkojen paikka on tapeilla aina, kun moottoripyörä on liikkeessä. Pyynikin harjulla tiistaisin näkyy näitä "lepuuttajia", jotka kai pelkäävät pyöränsä kaatuvan. Koko paketti, moottoripyörä ja motoristi yhdessä,  on kuitenkin vakaampi, kun jaloilla saadaan kaksi tukipistettä.

Jos hiljaisessa vauhdissa sen pyörän pitäminen pystyssä on hankalaa, niin ikävä sanoa mutta oisko pyörä vähä liian jykevää tekoa teikäläiselle???
Tai sit pitää alkaa käymään punttisalilla ja hommata käsiin/jalkoihin vähä voimaa lisää.

Ja vaikka se hullulta tuntuukin, niin jos se tuntuu siinä kallistusvaiheessa että nyt se sit kaatuu ettei enää saa pidettyä, ni toinen jalka yli pyörästä vain ja seisomaan kaksin jaloin pyörää vasten. Jos tarpeeksi nopeasti reagoit, niin ei se pyörä kahden jalan työntöä vastaan kyllä kaadu. Ja jos kaatuu ni sit se pyörä todellakin on sulle liian iso. Kaksin jaloin pyörä täytyy kyllä pystyä pitämään pystyssä.

sanoi:
Nyt kuitenkin tuntuu että se takajarru on kävelyvauhdista pysähtymisessä vakaampi vaihtoehto.
Ota kuitenkin huomioon se, että jos jalka ei ole takajarrulla, niin sillon kumpaaki jalkaa voi pitää hitaassa vauhdissa valmiina lähellä maanpintaa ottamassa pyörän painoa vastaan. Jarrulta siirrettäessä jalka maahan sitä pyörän painoa ehtii tulla jalalle jo huomattavasti enemmän. Kyl ainaki ite käytän etujarrua paljon. Ei se sen ihmeellisempi jarru ole kuin takajarrukaan. Kyllä sitä etujarrua voi koskea rauhallisestikin...

Kun-jos olet semmoinen hento naisellinen kukkakeppi, niin ylettyykö sun jalat yht'aikaa maahan hyvin. Jos elät varpaiden kärkien varassa, kannattais hankkia matalampi satula tai madalluttaa se nykyinen. Meille persjalkasille (minä ja mammeli) monet prutkut semmosenaan korkeita.

Mitä vastaan tullut noit kaatumisia paikallaan ja mitä itse kaatanut niin kyllä useammin on pyörä mennyt alas asti kuin että olisi jäännyt pystyyn.

Viimeisin itsellä oli asiakkaan luokse meno, näyttävästi pyörä ruutuun hyppy sivulle ja sulava potkaisu seisonta tukeen ja pyörä sen varaan. Seuraava havainto että ei se noin kallelleen saa mennä... no tuki huonosti ja pyörä maahan. Kiinni kyllä sain otettua mutta ei tälläinen 112kg miehen rääpäle koteria pystyyn saannut ennenkuin se oli jo maata koskettanut.
ylös se kyllä nousi ilman mitään tekniikka puolta joten kyllä voiman "olisi pitänyt" riittää.

Hitaassa vauhdissa takajarru parempi ja opettele aina kallistamaan jo valmiiksi hiukan vas puolelle. Saat tällöin pidettyä jalka jarrulla pyörän paikallaan vaikka olisi mäkeä seisotus kohdassa. Äläkä liian aikaisin laita pyörän painoa jalan päälle. Jos pyörä vielä liikkeessä kun laitat jalan maahan on vaarana että kulkee sen muutaman 10cm eteenpäin, jolloin jalka jo liian takana että saisit tukea siitä.

Seuraava havainto että ei se noin kallelleen saa mennä... no tuki huonosti ja pyörä maahan. Kiinni kyllä sain otettua mutta ei tälläinen 112kg miehen rääpäle koteria pystyyn saannut ennenkuin se oli jo maata koskettanut.
Miten hemmetin iso pyörä teikäläisellä oikeen on?

Itellä oli 1100cc CBR ja kyllä sen sai kesken kaatumisen pidettyy pystyssä. Ei tarttenu käydä maanpinnan kautta.
Ja meikäläisellä mitat 177cm/72kg...

Jos hiljaisessa vauhdissa sen pyörän pitäminen pystyssä on hankalaa, niin ikävä sanoa mutta oisko pyörä vähä liian jykevää tekoa teikäläiselle???
Tai sit pitää alkaa käymään punttisalilla ja hommata käsiin/jalkoihin vähä voimaa lisää.

Ja vaikka se hullulta tuntuukin, niin jos se tuntuu siinä kallistusvaiheessa että nyt se sit kaatuu ettei enää saa pidettyä, ni toinen jalka yli pyörästä vain ja seisomaan kaksin jaloin pyörää vasten. Jos tarpeeksi nopeasti reagoit, niin ei se pyörä kahden jalan työntöä vastaan kyllä kaadu. Ja jos kaatuu ni sit se pyörä todellakin on sulle liian iso. Kaksin jaloin pyörä täytyy kyllä pystyä pitämään pystyssä.

sanoi:
Nyt kuitenkin tuntuu että se takajarru on kävelyvauhdista pysähtymisessä vakaampi vaihtoehto.
Ota kuitenkin huomioon se, että jos jalka ei ole takajarrulla, niin sillon kumpaaki jalkaa voi pitää hitaassa vauhdissa valmiina lähellä maanpintaa ottamassa pyörän painoa vastaan. Jarrulta siirrettäessä jalka maahan sitä pyörän painoa ehtii tulla jalalle jo huomattavasti enemmän. Kyl ainaki ite käytän etujarrua paljon. Ei se sen ihmeellisempi jarru ole kuin takajarrukaan. Kyllä sitä etujarrua voi koskea rauhallisestikin...
Mikähän sitten ois tota Erkkiä pienempi pyörä?  
nixweiss.gif
Hakusessa ens kesänä ois vähän sportimpi, mutta matalampi. Muuten en tota "jykevyyttä" koe ongelmaksi, mutta korkeutta tosiaan on se pari senttiä liikaa.

Ja tarkennukseksi, pyörän pystyssä pitäminen hitaassa vauhdissa ei ole hankalaa, tämä kaatuminen tapahtui siinä vaiheessa kun pyörä oli jo täysin pysähtynyt  
blush.gif

Ikävä tosiasia on se, että meikäläisen jalat on melko lyhyet, eivätkä todellakaan yllä tuon pyörän selästä molemmin puolin hyvin maahan. Tasaisella maalla pystyn vielä tönäämään pyörää päältä eteen tai taaksepäin, mutta pienikin ylämäki tuottaa jo ongelmia. Normaalisti ajosta pysähtyessä jalat on jalkatapeilla siihen asti kunnes pyörä seisahtuu (takajarrulla), ja siitä vasen jalka maahan. Normaalitilanteessa tässä ei ongelmia olekaan, mitä nyt tuon kaatumistapauksen jälkeen vähän jänskättää joka pysähtyminen. Kaatumistilanteessa en todellakaan pystynyt ajattelemaan saatika toimimaan niin nopeasti ja järkevästi että olisin hypännyt pyörän päältä pois. Mutta uskon että olisi kahden jalan työntöä vastaan pysynytkin pystyssä. En vaan tiedä miten olisin ehtinyt hyppäämään sinne toiselle puolelle ilman että pyörä olisi rämähtäny maahan?

Veikkaan että mun tasapainoa horjutti just tuossa kaatumisessa se että ryömittelin pyörää eteenpäin molemmat jalat pois tapeilta ja pysäytin etujarrulla (okei, puristin sitä ehkä liian hätäsesti). Mieluummin siis harjottelen lisää tota hallittua pysähtymistä (pyörä pysähtyy ennenkuin jalka maahan) kuin roikotan jalkoja sivuilla, joskin etujarrun käyttöä tarttis reenata lisää sitäkin, ehdottomasti.

Positiivista kyllä, kaatumisen jälkeen kaikki pysähtymiset on menneet hyvin ja hallitusti, takajarrua käyttäen  
sport05.gif

Kyllähän sen pyörän suht helpostikin kumoon saa, jos hiljaisessakin vauhdissa jarruttaa napakasti etujarrulla. Etenkin, jos tanko on pikkuisenkin kääntynyt johonkin suuntaan, eli painopiste on pikkuisen sivussa. No - kaikesta oppii ja sitä on sattunut yhdelle jos toiselle... Ei muuta kun takaisin satulaan ja menoksi!
cool.gif

Ikävä tosiasia on se, että meikäläisen jalat on melko lyhyet, eivätkä todellakaan yllä tuon pyörän selästä molemmin puolin hyvin maahan. Tasaisella maalla pystyn vielä tönäämään pyörää päältä eteen tai taaksepäin, mutta pienikin ylämäki tuottaa jo ongelmia.
Minä olen itse yli 170cm pitkä naisihminen, mutta ajelen isolla tohtorilla eikä mullakaan yllä jalat molemmin puolin kunnolla maahan. Vaan eipä tuo haittaa, riittää että varpaat tapaa maahan. Ongelmia tuo nimenomaan nuo ylämäet. Autotallista mopon ulos peruuttaminen on aika tuskaa ja melkoista jarrun kanssa nylppäämistä.

Eikös Erkki ole matalampi vehjes ajella kun nuo kyykyt esim. cebarit? Mulla oli ainakin tuntuma erkin jälkeen että cebarin selästä ei jalat ylttäny ollenkaan maahan. Ja juu.. meillä oli ennen erkki, on se vieläkin tallissa mutta muuttaa tänään uuteen kotiin..
bawling.gif

onhan se matalampi, ja tuota vielä madallettu 2 cm. Mutta kun mulle on tota pituutta siunaantunut kaikki 156,5 cm... Ja taitaa toi puoli senttiä olla pelkkää psykologiaa
biggrin.gif

Tietty vois vielä penkistä ottaa täytteitä...
idea3.gif

Se tässä harmittaa kun haluisin jotain kyykympää vermettä ens kesäks mutta kaikki vaihtoehdot tuntuu auttamatta liian korkeilta
sad_orig.gif

Mä sain kortin viimekesänä, mutta kaaduin vasta tänä kesänä ensimmäisen kerran. Mäkin olen käynyt punttiksella, mutta näillä mitoilla (61/174) ei silti saanut pyörää pystyyn. Kaaduin sellaisessa upottavassa sorassa (kustomilla.. älkää kysykö mitä mä sellaisessa paikassa tein pakenemassa helikopteria, joka olisi puhaltanut soraa mun pyörään). Takapyörä suti, pyörä kaatui hitaasti mutta varmasti. Noh, olisin mielelläni kokeillut sitä pyörän nostamista ylös itse siitä sivusta reisillä, mutta johan sieltä jostain löytyi heti joku vahva mies ja nosti pyöräni _ilman_ kautta pystyyn. Kyllä tuokin nyt jonnin verran painaa, vaikka pieni onkin.
omg.gif

Ei voi kai muuta sanoa, kuin että onneksi oli kaatumaraudat, tuli sellainen sentin mittainen naarmu siihen.
smile_org.gif

Ite kun kaadoin zzr:n ja kampesin pystyyn se kaatu tärinöissä viedä ojan luiskaan alaviistoon, kai sitä jotai paniikkipoweria sai kun tempasin sen vielä sieltäkin pystyyn vaikka rihveli oonki, tai no onkai sitä joskus 150kg maasta irti saanu, voi auttaa asiaa. On se julkeen painava tommone kuivapaino 200kg ja tankki täynnä
eek.gif

Monenmoisella moottoripyorällä ajaneena voisin sanoa, ettei ole kauheasti merkitystä vaikkeivat ne jalat kunnolla maahan ylläkkään. Nykyisessä pyörässä riittää päkiät maahan. Ei ongelmaa. Pyörän siirtely hoituu joko päältä lykkien tasamalla tai sivulta tuuppaamalla mäessä. Alustasta riippuen.
Joskus olen pyörän kaatanut (paikaltaan) ja omin voimin sen pystyyn nostanut juuri selkä pyörään päin jaloilla nostamalla tekniikkaa käyttäen. Hyvin nousee.

Ei sillä olekaan merkitystä ainakaan enää siinä vaiheessa kun osaa ajaa  
bowdown.gif

Tosta tapauksesta on vaan jääny semmonen epävarmuus itelle, että matalampi pyörä tuntuis helpommalta. Vaikkei se varmaan todellisuudessa ole mulle ainakaan hurjasti liian korkea, kun en ole useemmin sen kanssa kyntänyt. *koputtaa päätään*

Back