• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

EI moottoripyörä suku.. kootut selitykset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1Tiina
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tulee aikoja jolloin vanhemmat ja jälkikasvu saattavat olla jostain asiasta hyvinkin eri mieltä.. Vaikkakin se jälkikasvu olisi jo hyvään ikään ehtinyt (esim. 28v.)..
wink.gif

Etenkin jos kysymyksessä olisi mm. kaiken vapaa-ajan ja kaikki säästöt vievä harrastus, johon liittyy joitain riskejä ja on joidenkin mielestä jopa vaarallista.
062802moto_prv.gif

Ja se miksi olisi mukava säilyttää hyvät välit vanhempiin ja saada selitettyä tämä pakonomainen tarve pyöräillä, johtuu siitä, että pitäis silloin tällöin viedä oma jälkikasvu heille hoitoon, kun itse viettää aikaa tämän niin viehkeän, uuden harrastuksen parissa..

Kuulisin mielelläni tarinoita siitä, millaiset kootut selitykset olette tämän harrastuksen puolustamiseksi kehitelleet selittäessänne asiaa enemmän tai vähemmän järkyttyneille vanhemmillenne vai onko jollain käynyt niinkin onnellisesti että uusi harrastus on ollutkin ihan iloinen asia???!

Ainakin omalla kohdalla faija on ollut vastaan tätä harrastuksen aloitusta. Vaikka oli itse kymmenisen vuotta ajellut prätkällä. Kaipa siellä on aina pieni pelko persiissä kun oma lapsi lähtee ajelemaan tuollaisella muoviluodilla.

No itse kerroin asian niin että ostin pyörän ja päräytin porukoiden pihaan. Mitäs siinä sitten enään sanomaan. Noh faija otti pyörän koeajoon ja osti sitten parin viikon päästä oman
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
.

Välit nyt vanhempiin kannattaa säilyttää, mutta eikös se nyt ihan normaaleilla perusteluilla onnistu. Elämässä pitää olla muutakin kuin kotia ja lastenhoitoa ==> kaipaa välillä vaihtelua. Pienten lasten vanhempana on tietysti pidettävä järki mukana. Miehet ei tästäkään niin välitä kun todetaan että kyllä lasten äiti ne sit hoitaa
tounge.gif

sport05.gif

Ei ole tarvinut selityksiä keksiä harrastukselle,kun eivät koskaan hoida jälkikasvua ,heiltä kyllä tulee selityksiä miks eivät hoida  
033102ass_1_prv.gif

no ei ehkä kuulunut tänne,kootut selitykset.

Joo, jos mulla ei olis tuota jälkikasvua niille hoitoon vietävänä niin en todellakaan selittelis kenellekään yhtään mitään!!!

On vaan niin vähän tuttuja tässä kylällä kun on vasta vuoden asunu täällä. Ei jää oikeen vaihtoehtoja..

Joo, jos mulla ei olis tuota jälkikasvua niille hoitoon vietävänä niin en todellakaan selittelis kenellekään yhtään mitään!!!

On vaan niin vähän tuttuja tässä kylällä kun on vasta vuoden asunu täällä. Ei jää oikeen vaihtoehtoja..
Ei kait omat vanhemmat ole noin ilkeitä, että kieltäisivät avun omalta aikuiselta lapseltaan moisesta syystä. Enpä usko... ja vielä enemmän toivon ettei niin ole.

Ei kait omat vanhemmat ole noin ilkeitä, että kieltäisivät avun omalta aikuiselta lapseltaan moisesta syystä. Enpä usko... ja vielä enemmän toivon ettei niin ole.
Se jää nähtäväksi, toivottavasti hyväksyisivät harrastuksen..
thumbs-up.gif

Jotenkin vaan tuntuu että niillä on aina "perus-kielteinen" kanta kaikkeen ylimääräiseen rahanmenoon kun on yh ja kouluikäiset lapset..
Ja sit mä selittäisin että kun auto vei n. 10l/100km maantieajossa niin pyörä vie noin puolet vähemmän. Ja siinähän on ihan hirvittävä säästö..
Sit ne alkais pyörän vakuutuksista ja siinä onkin taas uus selittelyn ja puolustelun aihe..
biggrin.gif

Joo.. Mä taidan ajella vaan vapaapäivinä kun lapset on koulussa "hoidossa"
sport05.gif

nykyään on paljon hyväksytympää omistaa moottoripyörä kuin esim 90 luvun puolessavälissä. silloin koko suku piti ihan pimeänä, että ostin moottoripyörän. sitä katsottiin pahalla siinäkin mielessä, että tuo innostus voisi tarttua myös muihin serkkuihin yms sukulaisiin.

Vaarallistahan se on ihan oikeasti.

Ei ole tarvinnut selitellä...
Isähän ei tätä harrastusta hyväksy, kehui jopa miehelleni minun tulleen järkiini kun viime keväänä myin vanhan pyörän pois... Järkytys oli varmaan suuri kun huomasi parin viikon päästä tilalle tulleen isomman ja tehokkaamman  
biggrin.gif

Ymmärrän isäni kannan ihan hyvin, hän työnsä puolesta näkee tämän homman varjopuolet ja selvittää loppusotkun...
Mutta siltikään ei ole tarvinnut selitellä, hän ottaa kyllä omien työvuorojensa suomien mahdollisuuksien mukaan noi meidät pikkunaaraat tarvittaessa hoitoon, tai tulee tänne hoitamaan niitä.
Äitini taas salaa ihannoi mopoja, ja joskus on pyytänyt saada lainata mun mopoa, jostain syystä en kuitenkaan ole antanut...  
wink.gif

Kyllä se äiti aina välillä kysyy että ollaanko ajateltu nin pitkälle että jos meille sattuu jotain mp-reissuilla, mites lapset sitten kun jäävät orvoiksi. Tähän olen yleensä vastannut että lapsia ei saa erottaa toisistaan ja kaiken irtaimen omaisuuden ompelukoneita (ne säästetään lapsille) lukuunottamatta saa myydä ja niillä kustantaa lasten elämistä, ystäväpiiristämme löytyy varmasti pariskunta tai useampikin joka mieluusti ottaa lapsemme kasvatettavaksi... Toivottavasti ei ole ajankohtaista ikinä...

Pointti oli siis se että vaikka vanhempani eivät täysillä olekaan harrastuksessani mukana, ymmärtävät he kuitenkin sen että olen aikuinen ihminen joka päättää itse mihin rahansa tuhlaa ja minähän sen tuhlaamisen välillä osaan  
biggrin.gif

Uskoisin että kunhan vanhempasi huomaavat kuinka täysillä olet hommassa mukana, he kyllä antavat hiljaisen hyväksynnän asialle ja hoitavat ilomielin jälkikasvuasi. Eihän sitä kuitenkaan hoitoa tarvitse joka ilta, kait?
cool.gif

Minunkin vanhemmat (oikeastaan äiti) aikoinaan hiukan toppuuttelivat pyörän hankintaa, mutta toisaalta faijalla oli ollut nuorena pyöriä, joten mikäs se oli kieltämään. Oli kuulemma joskus tullut vähän kartsalla näytettyäkin (nurin meni sitten). Tämä siis itsellä enemmänkin piikkiaikoina.

Nyt viime keväänä sain faijankin innostumaan yhdestä tonnisesta kardaanisuzukista ja nyt hänelläkin on jo kaksi pyörää (museoituna). Tosin enemmän sijoitusmielessä, kun ei se oikein ehdi niillä ajella kun eläkkeellä on..
biggrin.gif

Meidän äitiin on aina tehonnut shokkihoito. Eli kun homma menee riittävästi yli, niin silloin hän alkaa jo perustason hyväksyä. Faija taas ymmärtää yleensä kun selittää syyt ja ajatukset.

Viime kesänä kun ratahommiin lähdettiin, oli äiti aina ihmettelemässä, että miksi sinne pitää lähteä hurjastelemaan? Kun sanoin, että meni muuten tännekin ajellessa taas melkein 10 minuuttia tänään (n.20km matka), niin ratailu olikin jo sitten hyväksyttävä ajatus. Eikä edes uuden vuoden aattona enää ihmetellyt, kun tultiin ajokamat päällä kylään iltasella koukkamaan.. Totesi vain faijalle, että jotenkin arvasi tämän.
shaun.gif

Eli suvaitsevat vanhemmat kyllä yleensä hyväksyy asian ajan myötä.

Tuli heti parempi fiilis
062802jumpie_prv.gif

Hih, meidänkin faijalla oli pieni näyttämisen paikka eräänä keväänä.. Kotipaikallaan Rantasalmella oli hänen pikkuveljellään Raisu.. Noh, "antakaas kun vanha näyttää".. Ja sit se innostu..

näääään näään kuulu kohta pellolta.. sit ei kuulunu mitään ja kohta pröt pröt pröt, kun se tuli aitan takaa takaisin, housut ja takki nuhjaantuneena..
Mihin lie lehmänpaskaan liukastunu ja heittäny lipat
tounge.gif

Jos mä olen joskus nauranu paskasesti, niin sillon kyllä hörähdin aika antaumuksella
biggrin.gif

Meillä suku ei sano enään mihinkään mitään... Toivoton tapaus
baaa.gif
Tosin oli ne taas ihmeissään kun tuon Busan ostin
biggrin.gif

Ja tosiaan miks aikuisen ihmisen tarttis perustella hankintojaan kellekkään...

Rouvva ei hyväksy ollenkaan mopoilua, mutta oppi sentään sietämään,
kun havaitsi auton olevan ajokauden aikana 95-prosenttisesti
omassa käytössään.

Vanhemmilla ei ollut isommin sanomista tähän, ja ainakin äitini
vakuutti nyt jollakin tavoin ymmärtävänsä "miksi" kun oli yhden
60km pätkän mutkatietä kyydissä, ajettiin kesällä mökille.

Minulla taas isäni oli innoissaan kun hankin ensimmäisen ison mopon, innostui itsekin uudelleen mopoilusta 35 välivuoden jälkeen ja nyttemmin on saanut myös äitini kyytiin yhteisille ajeluille vaikka oli alussa sitä mieltä että ei kyytiin sitten nouse.
tounge.gif

Appivanhempani eivät ole olleet sitten niinkään innoissaan vaimoni ja minun yhteisestä harrastuksesta mutta ovat sittemmin hiljaa hyväksyneet. Anoppi onkin muuten rantasalmelaisia.

Meillä äiti on vaan huolissaan, mutta ei tosta hirveesti vastalauseita oo kuulunu. Kai ne on jo oppinu, että sanon aika tiukkaan sävyyn takasin, jos jotain aletaan mun harrastuksista kommentoimaan
tounge.gif

Vanhemmillani ei ole ollut sanansijaa sen jälkeen kun omiin leipiini siirryin. 16-vuotiaana en saanut kevaria, ...kele
mad.gif
ja silloin päätin, että mun lapset saavat jos haluavat. Ja nuorempi tytär kevarin sai kun halusi, ja myöhemmin isommankin.

Ekalle mopottimelle tosin piti minunkin saada lupa sen aikaiselta vaimolta. Lienee asiallista kun kumminkin yhteisistä rahoista oli kyse. Exä ei käynyt koskaan edes kyydissä...

Itellä kävi sillain että kevariin ei vanhemmat suostunu, mutta sitten tein semmosen tempun että ostin ison pyörän kun oli ikää.
Eihän ne siitä tykännyt, mutta minkäs ne sille mahto, nyt ne on alkanu hyväksyyn asian.
Itseasiassa isällä ei oo ollu hirveesti pyöriä vastaan koskaan, rahan tuhlauksella se ei ainakaan voi perustella, kun sillä on pihassa -75 corvette, -82 porsche 924 ja si pari muuta ihan käyttöautoo.

Back