• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ei e -hyväksytty slipari

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Habc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ja kun isot poijjaat puhu että tuota kyttäystä on vaan etelässä...
nixweiss.gif

Perseestä kaiken kaikkiaan.

hei ja terveisiä merkonomin toimistosta. mä luulen että te olette väärässä ja mä oikeassa!
smile_org.gif
en löydä mistään kielto- ja rangaistuspykälää sille että niitä sliparin hyväksyntäpapereita tarvis tien päällä. Gyy ei sakkoon laita lähteeksi maffia tai trafin sääntöjä! älä vetoa maalaisjärkeen, sitäkään ei perusteeksi kirjata!
smile_org.gif
älä perustele sillä et sittenhän trafi ja gyyt olis eri linjoilla, ne ON. ihan pykälät riittää todistamaan että olen väärässä. ( muistutan että en puhu katsastuksesta vaan kovasta ajosta )

biggrin.gif
ei poikia e-merkit kiinnosta...
biggrin.gif

mä luulen että ei meistä ketään oo pyssätty koskaan pelkän äänen takia, aina on myös joku muu syy taustalla, on luukutettu ta keulittu tai muuten vaan kiinnitetty negatiivista huomiota.

eikä se oo autopuolellakaan niin ykselitteistä; olin rallisprintissä sunnuntaina jossa oli äärimmäisen tarkat melurajat ja mittaukset sääntöjen mukaan raja 100db teollisuusalueella ajetussa kisassa.

no maanataina siviilikatsastuksessa sama auto ei kelvannu inssille vaikka tuulilasissa oli mittaustarralappu 98db, päivämäärällä, koska hänen korvaan se oli liian kovaääninen, eli inssin korva on tarkempi kuin virallinen db-mittari ja se ratkaisee ja päättää..

Koko helvetin e-hyväksyntä ja meluraja ja päästöraja on hirveetä paskaa.
Mopoilijoita on ajavasta väestöstä järkyttävä vähemmistö, ja vähemmistön melu/päästöjä valvotaan. Täysin naurettavaa!
No jospa se aiheutettu melu on siihen syynä?

On tää järkivaltio... Ois vähä extra rahaa ni USA kutsuis.
Jaa, no ei tuolla ihmemaasskaan tykätä mökäpöntöistä sen enempää kuin täälläkään.

http://www.youtube.com/watch?v=vl5-xl-Q2NQ

http://www.youtube.com/watch?v=7IBEz5tXRxs

Ei moottoripyöräpoliisi ainakaan kattonu mun pyörästä mitään ku pysäytti. Käsittääkseni ei kyllä oo mitään e-hyväksyntään putkessa. Ledivilkutki vilkkuu ku viimestä päivää, mutta eipä sanonu siitäkään mitään. Kyseli vaan, että olinko pitkälläkin lenkillä. Takarengas kans vähän pelotti ku oli aika loppu, mutta eipä tuo siitäkään mitään maininnu.

Kaveri kyllä pysäytettiin äänien takia, mutta sitte kuitenki poliisi sano vaan, että etpä sinä sille mitään voi. Ja sillä kyllä oli oikeesti kovat äänet.

Mutta kyllä tää Suomen sääntöviidakko alkaa olemaan jo sellanen, ettei siitä ihminen läpi meinaa sopia. Vois suoraan laittaa ulkonaliikkumiskiellon, ettei vaan kukaan häiriinny ku lenkkeilijä pilaa kirkkaassa tuulipuvussaan puiston maiseman.

Ihmetyttänyt millä nuo tuontipelit saadaan sitten rekisteröityä kun kattelee firmojen myynti-ilmoituksia nettimotossa niin monessa pyörässä viriputket kiinni ja tuskin e-hyväksyttyjä?
tätä oon ittekkin miettiny ett miten ne sen tekee  
crazy.gif
Minäpä soitin yhdelle maahantuojalle asian tiimoilta muutama vuosi sitten: ei niitä rekisteröidä, ne on laittomia ne.

hei ja terveisiä merkonomin toimistosta. mä luulen että te olette väärässä ja mä oikeassa!
smile_org.gif
en löydä mistään kielto- ja rangaistuspykälää sille että niitä sliparin hyväksyntäpapereita tarvis tien pääll...

Niin, ihan hyvä pointti sinällään. Miksi sliparista täytyisi olla e-laput mukana, tai miksei sitten vaihdetuista vilkuista/peileistä/clipareista/jarrukahvoista jne... tarvitsisi pitää hyväksyntiä mukana? Se paperihan ei sinällään todista yhtään mitään, kaiken tarvittavan tiedon voi lukea siitä e-leimasta mikä siinä sliparissa/vilkussa jne on esim E10 30R-0050505 jossa E merkitsee ECEn säännöksiä (e taas EUn direktiiviä), 10 merkitsee maata missä hyväksyntä on suoritettu, 30 ECE säännösten numeroa, R siinä perässä ECE Regulations:sia, ja nummerosarja perässä sitä hyväksymisnumeroa. Siitähän toi kaikki löytyy ilman papereitakin.

biggrin.gif
ei poikia e-merkit kiinnosta...  
biggrin.gif

mä luulen että ei meistä ketään oo pyssätty koskaan pelkän äänen takia, aina on myös joku muu syy taustalla...
Joo ei, mut on kahteen kertaan pysäytetty sen takia että tein liikenteessä havainnon poliisista -> pyörä syyniin ja suhteellisen tarkkaan tutkittiinkin vilkkujen ja peilien e-merkeistä lähtien kaikki. Huohotinputki aiheutti ylimääräisiä ihmetyksiä poliisille, se kun ei ollut kiinnitettynä mihinkään se toinen pää.

Mopoilijoita on ajavasta väestöstä järkyttävä vähemmistö, ja vähemmistön melu/päästöjä valvotaan. Täysin naurettavaa!
Niinhä sitä luulis.
Mutta minkäs takia sitte ne pyörät, jotka OIKEESTI OIKEESTI pitää tautisen kovaa meteliä keskellä ydinkeskustaa ku putkilla vois melkee grillata makkaraa, ni näitä mopoja koskee eri lait ja tämä melu (reilusti yli 100dB parinki metrin päästä) on lain kirjoissa "ei mitenkään häiritsevää ja lain rajoissa" ... mutta vieressä ajaa Devil pöntöillä varustettu rykkönen joka öräyttää mittareihin virallisilla mitoilla 98dB --> kilvet pois hirveän melusaasteen takia.

Se äänen meluisuus mitataan näköjää valmistusvuodella, eikä korvalla, saati melumittarilla. Jotta tällaista.

Ei kai tässä sopassa mitään uutta auringon alla, vaikka
paperilla muutoksia olisikin.

Onhan säännöt ihan selkeät, tulkinnat vaan on ihan mitä sattuu ja mistä sattuu. Sen kerran kun sitten jotain tulkitaan,
homma on täysin "sieltä".

Omalla riskillähän jokainen kuitenkin vetää ja artisti maksaa
biggrin.gif
.

Leimanvonkumisessakin on pohja aika hatara, kun käytännössä "sama tavara", eli pönttö killerillä ilman leimaa on identtinen vastaavan kanssa josta on maksettu
muutama satku enemmän leiman kanssa.

Näin nää menee ja valinta on oma.
Jos pukkaa ongelmaa, shit happens.... sellasta on elämä
biggrin.gif
.

Niinhä sitä luulis.
Mutta minkäs takia sitte ne pyörät, jotka OIKEESTI OIKEESTI pitää tautisen kovaa meteliä keskellä ydinkeskustaa ku putkilla vois melkee grillata makkaraa, ni näitä mopoja koskee eri lait ja tämä melu (reilusti yli 100dB parinki metrin päästä) on lain kirjoissa "ei mitenkään häiritsevää ja lain rajoissa" ... mutta vieressä ajaa Devil pöntöillä varustettu rykkönen joka öräyttää mittareihin virallisilla mitoilla 98dB --> kilvet pois hirveän melusaasteen takia.

Se äänen meluisuus mitataan näköjää valmistusvuodella, eikä korvalla, saati melumittarilla. Jotta tällaista.
sanoi:
Niinhä sitä luulis.

Asiat ei ole ihan niin huonosti, kun luulet. Uuden R1:n valmistajankilven kontrolliarvo on muistaakseni 98dB, eli valvontamittauksessa raja on 103dB.
Uuteen tyyppihyväksyttyyn peliin saa vaihtaa vain kyseiseen malliin hyväksytyt pöntöt, mutta niitä ei tarvitse muutoskatsastaa.
Jos Devilit on e- tai E-hyväksytty pyörääsi ja viranomaisen suorittamassa valvontamittauksessa tulee korkeintaan 103dB kaikki on hyvin.

eräs kesäpäivä "sain tilaisuuden" keskustella gyyn kanssa joka ajeli FZ-1:llä. rohkaisin mieleni ja esittelin sille pyörässäni kiinni ollutta sliparia. ilman e-hyväksyntää oleva hienonhieno alumiininpätkä ilman killeriä.

vähän aikaa virnisteltyään se tokaisi että "se on vähän niin ja näin, mutta hienohan se on"  
sport05.gif
kehuista innostuneena pyysin vähän tarkempaa kommenttia. se sanoi että olisi vähän hassua jos samasta putkesta ilman e-merkintää saisi sakot ja siitä ihan saman mallisesta putkesta jonka joku toinen yritys toi maahan eu-alueelle ja on viitsinyt hakea e-hyväksynnän sille, ei saisi sittten sakkoja.

Kun ihan heti ei mennyt perille niin veisti vielä rautalangasta. Jos ostat ebaystä usa:sta putken, niin siellä ei euroopan hyväksyntiä tietenkään ole. ihan sama putki ostettuna tampereelta ja e-hyväksyntä on. simsalabim  
kynttila.gif

sitten se jutteli että jos sillä ujelluttelee niin että naapureita kismittää niin vauhtia on jo aivan liikaa.

mun mielestä se oli järki-jeppe
Olisivatpa kaikki poliisit yhtä järkeviä!
bowdown.gif

Jos kaikki, SIIS KAIKKI, motoristit vaihtaisivat pyöriinsä putket ilman e hyväksyntää ja kilpien pois oton ynnä sakotuksen jälkeen KAIKKI jatkaisivat ajamista ilman kilpiä. Uusista pysäytyksistä huolimatta AINA vaan takaisin baanalle.
Veikkaan että menisi semmonen 1/2 vuotta ja hommaan olisi säädetty laki joka olisi selkeä, tottelisi maalaisjärkeä sekä olisi myös lainvalvojalle itselleen selkeämpi. Venäjällä homma klaarattaisiin lainsäädäntöön varmaan viikossa. Mutta siksi tuo puolivuotta että ei sentään ihmeitä uskalla Suomessa vaatia.

Päättäjät eivät demokratiassa pelkää mitään muuta niin paljon kuin kansaa. Se vaan tarvii kansan tajuta ensin.
Mutta onhan tietenkin joukossa paljon niitä jotka eivät tämmöistä halua / uskalla edes ajatella.

ps: senkin ne tietävät.

But hey! It's just me.

Back