Mitä olen ymmärtänyt niin vasta 20:ssä venoja on tarvinnut säätää.
Ei muuten pidä paikkaansa. Omalla kohdallani kun olen välyksiä mittaillut niin kyllä ne ovat aikalailla poskellaan jo 10 tkm huollon kohdalla niin uudemmissa kuin vanhemmissa koneissa. Omaan 749:iini tein 10 tkm huollon kun pyörällä oli ajettu n. 7,5 tkm. Kahta venttiiliä ei tarvinnut säätää, kaikki muut olivat jo melkein kiinni toleranssialueen reunassa. Olisi ollut suorastaan tyhmää jatkaa ajamista 20 tkm asti säätämättä venttiileitä.
Ducatin kohdalla en menisi väittämään, että säätötarvetta ei ole ennen 20 tkm rajapyykkiä.
Venttiilien säätö itsessään Testastretta-moottorissa ei ole mitenkään hankalaa. Venttiilikopan kannen alla on reilusti tilaa ja pyörän purkaminen ja kasaaminen on selkeää.
Aikaa menee noissa huolloissa kaikenlaisiin lisähommiin. Polttoaineen suodatin on tankissa ja tankki pitää tyhjentää vaihtoa varten, jarru- ja kytkinnesteet pitää vaihtaa, jäähdytinneste myös mahdollisesti menee vaihtoon aina joskus, co-arvo pitää säätää, hihnojen vaihto tai niiden kireyden tarkastus pitää tehdä jne jne.
Minulla meni aikaa parikymmentä tuntia isomman huollon tekemiseen, siitä suurin osa mietiskelyyn. Ducati ilmoittaa 749:in ison huollon huoltoajaksi kai luokkaa 10 tuntia. Kyllä sen siihenkin tekee jos noiden kanssa useammin touhuilee.
Aivan varmasti Ducatin huollot ovat kalliimpia teettää kuin esimerkiksi Hondan. Jos ajaa vähän niin Ducati vaatii joka vuosi jonkinlaisen huollon, jolloin kilometrikohtainen kulu on varsin suuri. Uskallan epäillä myös, että 1098-mallin huollot tulevat kalliimmaksi kuin vaikka Honda CBR1000RR:n.
Merkistä huolimatta rahaa näihin palaa. Kohtuullisen turhaa alkaa jänkkäämään huoltokuluista tämän enempää, koska ajetut kilometrit vuodessa, huoltojen tekotapa- ja paikka sekä kaikenlaiset muut pikkuasiat vaikuttavat hintoihin. Todellisten ylläpitokulujen määrää on näinollen vaikea haarukoida.
Jos joku nyt itselleen Ducatin ostaa niin kyllä siihen kannattaa varautua, että huoltoihin vaan joutuu käyttämään jonkinverran rahaa. Minua huoltoihin kuluva raha ei juurikaan ole tässä hommassa haitannut.