• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

EE-Speedin Ducati-takuu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
[
Juuri näin. 24tkm on se isohuolto.
Ölpät yms vaihdetaan 12tkm välein.

Ns välihuollot kauppiaani kehoitti tekemään itse.
Noinhan se on Ducatissakin. Ennen oli 10tkm ja isompi 20tkm. Nykyään 12 välein.

Siinä 10:n huollossa ei juuri muuta vaihdeta kuin öljyt ja filsut. Sekä tarkistetaan onko venoissa säädettävää. SIitä tulee tietysti työlle hieman lisää. Mitä olen ymmärtänyt niin vasta 20:ssä venoja on tarvinnut säätää.

Mutta kumminkin, öljynvaihtokin on huoltokirjan mukainen huolto, ei vasta se 24tkm
wink.gif

Mitä olen ymmärtänyt niin vasta 20:ssä venoja on tarvinnut säätää.
Ei muuten pidä paikkaansa. Omalla kohdallani kun olen välyksiä mittaillut niin kyllä ne ovat aikalailla poskellaan jo 10 tkm huollon kohdalla niin uudemmissa kuin vanhemmissa koneissa. Omaan 749:iini tein 10 tkm huollon kun pyörällä oli ajettu n. 7,5 tkm. Kahta venttiiliä ei tarvinnut säätää, kaikki muut olivat jo melkein kiinni toleranssialueen reunassa. Olisi ollut suorastaan tyhmää jatkaa ajamista 20 tkm asti säätämättä venttiileitä.

Ducatin kohdalla en menisi väittämään, että säätötarvetta ei ole ennen 20 tkm rajapyykkiä.

Venttiilien säätö itsessään Testastretta-moottorissa ei ole mitenkään hankalaa. Venttiilikopan kannen alla on reilusti tilaa ja pyörän purkaminen ja kasaaminen on selkeää.

Aikaa menee noissa huolloissa kaikenlaisiin lisähommiin. Polttoaineen suodatin on tankissa ja tankki pitää tyhjentää vaihtoa varten, jarru- ja kytkinnesteet pitää vaihtaa, jäähdytinneste myös mahdollisesti menee vaihtoon aina joskus, co-arvo pitää säätää, hihnojen vaihto tai niiden kireyden tarkastus pitää tehdä jne jne.

Minulla meni aikaa parikymmentä tuntia isomman huollon tekemiseen, siitä suurin osa mietiskelyyn. Ducati ilmoittaa 749:in ison huollon huoltoajaksi kai luokkaa 10 tuntia. Kyllä sen siihenkin tekee jos noiden kanssa useammin touhuilee.

Aivan varmasti Ducatin huollot ovat kalliimpia teettää kuin esimerkiksi Hondan. Jos ajaa vähän niin Ducati vaatii joka vuosi jonkinlaisen huollon, jolloin kilometrikohtainen kulu on varsin suuri. Uskallan epäillä myös, että 1098-mallin huollot tulevat kalliimmaksi kuin vaikka Honda CBR1000RR:n.

Merkistä huolimatta rahaa näihin palaa. Kohtuullisen turhaa alkaa jänkkäämään huoltokuluista tämän enempää, koska ajetut kilometrit vuodessa, huoltojen tekotapa- ja paikka sekä kaikenlaiset muut pikkuasiat vaikuttavat hintoihin. Todellisten ylläpitokulujen määrää on näinollen vaikea haarukoida.

Jos joku nyt itselleen Ducatin ostaa niin kyllä siihen kannattaa varautua, että huoltoihin vaan joutuu käyttämään jonkinverran rahaa. Minua huoltoihin kuluva raha ei juurikaan ole tässä hommassa haitannut.  
biggrin.gif

Mitä olen ymmärtänyt niin vasta 20:ssä venoja on tarvinnut säätää.
Ei muuten pidä paikkaansa. Omalla kohdallani kun olen välyksiä mittaillut niin kyllä ne ovat aikalailla poskellaan jo 10 tkm huollon
jep, nyt sitten on kuultu sekin
smile_org.gif

Joo, jostain kuulin että että jollain oli vain tarkistus ja kaikki oli kunnossa 10:n huollossa. Voi toki olla yksilöllistäkin.

Taisi olla jopa jossain radan varressa kuultua, ei siis Essolla
biggrin.gif

Teoriassa kiinteähintaiset huollot on hyvä juttu, mutta omalla kohdalla 748:n huollattaminen viime kesänä ei oikein ole mennyt putkeen.
Ensimmäinen valtuutettu huolto ei ottanut ollenkaan koko pyörää, "kun se vaatii erikoityökaluja", kehoittivat viemään Tampereelle. Ihan hyvä että kertoivat kuitenkin homman suoraan että eivät kykene 4V konetta huoltamaan...

Lopulta löytyi valtuutettu huolto kolmen viikon päähän. Pakko saada pikaisesti huolto tehtyä keskellä ajokautta... pyörällä oli ajettu 4v/19tkm eikä hihnoja ollut vielä vaihdettu. Ei ollut aikaa opetella (etsiä työkaluja) ja tehdä itse tuota hommaa.

Tässä mallissa isoon huoltoon on varattu 7,5h ja sen pitäisi tarvittaessa sisältää venttiilien säädön.
Ei muuten sitten säädetty niitä venttiilejä huolossa, oli juuri ja juuri toleransseissa vielä tässä kohtaa. Tarkoittaa samalla myös sitä, että eivät tarkistaneet keinuvipujen kuntoa ollenkaan.
Huoltomiehen kommentti oli "jos ne olis viallisia niin se näkyisi venttiilivälyksissä"...
Eli nyt mulla on sitten talvella "pieni" operaatio käyttää nokka-akselit pihalla... jännäks menee, kotimekaanikolle tuo ei ole iha nhelpoin homma. Sitten näkee montako keinua menee vaihtoon ja onko nokat kunnossa kun tähän mennessä ei ole vaihdettu yhtään keinua... no sen näkee sitten kun ne nokat on vetäisty pihalle sieltä kannesta. Rahallisesti tuo käy varsin kalliiksi jos nokat ehtineet kärsiä.

Tosi hauskaa tarkistaa nyt ne keinut, se kun tarkoittaa että pitää mm. irroitella ne hihnat, ja säätää sitten venat kokoonpanon yhteydessä ym.
Tämä kaikki uudestaan heti ison huollon perään, eli mun kohdalla tuo huolto meni oikeastaan ihan hukkaan. No sisälsihän se myös öljyjen ja mm. polttoainesuodattimen vaihdon, siitähän kannatti yli 700 maksaakin... Arvatkaapa käytänkö enää ikinä valtuutettua Ducati-huoltoa...

Ja ettei menis ihan kokonaan aiheen vierestä: Minä ymmärrän jos EE-speed rajoittaa ylivuotisten Ducatien takuuta, koska tehdas on noiden kanssa kuulema vähän hankala. Takuutahan ei ole mikään pakko antaa, mutta jos tollainen ylivuotinen hajoaa heti alkuunsa niin virhevastuuasiat menee aika mielenkiintoiseksi...

Tuo on kyllä totta, että uusi kone on aina tietynlainen kysymysmerkki ja ensimmäinen kymppi kertoo varmasti onko kaikki kunnossa vai sattuiko kohdalle maanantaikappale.

Tässä valossa nuo hinnat ovat etenkin aivan kohdallaan, eivät ehkä edes kovin halvat.. Tuollaisista reilun kympin ajetuista ja pari kertaa huolletuista 999:stä kun huudetaan luokkaa 15-16K€.

Sitten kysymys Jyrille: Mistä olet jonkinlaisen huoltomanuskan pyörääsi löytänyt? Itse koittanut hakea joka puolelta, mutten ole löytänyt kuin tuollaisen osa-katalogin.

Tuo on kyllä totta, että uusi kone on aina tietynlainen kysymysmerkki ja ensimmäinen kymppi kertoo varmasti onko kaikki kunnossa vai sattuiko kohdalle maanantaikappale.

Tässä valossa nuo hinnat ovat etenkin aivan kohdallaan, eivät ehkä edes kovin halvat.. Tuollaisista reilun kympin ajetuista ja pari kertaa huolletuista 999:stä kun huudetaan luokkaa 15-16K€.

Sitten kysymys Jyrille: Mistä olet jonkinlaisen huoltomanuskan pyörääsi löytänyt? Itse koittanut hakea joka puolelta, mutten ole löytänyt kuin tuollaisen osa-katalogin.
Olen ostanut oman huoltomanuaalini alkuperäisenä värikuvilla varustettuna paperiversiona Hailacista. Minulla on lisäksi VDSTS-testeri Ducatin M5.9 eculle.

Nykyään sellaisen saa duc.nu-osoitteesta pientä maksua vastaan sähköisenä versiona. Maksoin omastani reippaan satasen.

saksan ebay:ssa noita kanssa aina välillä näkee. jos haluaa originaalin paperisen, kannattaa bongailla sieltä.

Yli 10% yhden huollon kulu laitteen reaali- arvosta on aivan valtavan suuri. (kestää perseesi hankkia siihen rahaa tai ei).

50.000Euron autossa normihuollon hinta olisi siis yli 5000 Euroa. Ei kiitos.
Täysin eri asia. Auto on (useimmille) vain väline liikkua paikasta toiseen, kun taas moottoripyörä on tyypillisesti harrastusväline. Harrastusten kyseenollessa on kustannuksia ihan turha verrata mihinkään ns. "järkevään" referenssiin.
Pistäydyin eilen sattumalta eräässä harrastusvälineliikkeessä, jossa oli mm. Märklinin pienoisrautatietuotteita näytillä. Eräskin 20-senttinen leikkiveturi maksoi vajaa 600 euroa. Saattaa tuntua kalliilta...

Ducatin kohdalla en menisi väittämään, että säätötarvetta ei ole ennen 20 tkm rajapyykkiä.
Varmaan se säätötarve riippuu siitäkin millä välyksillä se kone lähtee sieltä tehtaalta.Omalla kohdalla kokemusta kahdesta 2-venttiili Ducatista ja niissä ei 20tkm tarvinnut säätää venttiilejä,eikä nykyisessä varmaan ihan kohtakaan.Alla esimerkki edellisestä 20tkm taipaleesta.

28950km                                             48500km

etu imu  avaus  0,12                                0,14
etu imu  sulku    0.05                               0.06

etu pako avaus  0.13                               0.13
etu pako sulku   0.06                               0.07

taka imu  avaus  0.09                               0.12
taka imu  sulku   0.05                               0.05

taka pako avaus  0.12                              0.12
taka pako  sulku  0.05                               0.07

Elikkä,meinaan sitä,että jos venttiilivälyset säätää limittiin,niin saa ajella melko pitkään ennekuin tarvitsee säätää.

Varmaan se säätötarve riippuu siitäkin millä välyksillä se kone lähtee sieltä tehtaalta.Omalla kohdalla kokemusta kahdesta 2-venttiili Ducatista ja niissä ei 20tkm tarvinnut säätää venttiilejä,eikä nykyisessä varmaan ihan kohtakaan.Alla esimerkki edellisestä 20tkm taipaleesta.

28950km                                             48500km

etu imu  avaus  0,12                                0,14
etu imu  sulku    0.05                               0.06

etu pako avaus  0.13                               0.13
etu pako sulku   0.06                               0.07

taka imu  avaus  0.09                               0.12
taka imu  sulku   0.05                               0.05

taka pako avaus  0.12                              0.12
taka pako  sulku  0.05                               0.07

Elikkä,meinaan sitä,että jos venttiilivälyset säätää limittiin,niin saa ajella melko pitkään ennekuin tarvitsee säätää.
Testastretta-koneessa sallittu välys on 0.25 mm jokapuolella. Minun kohdallani muutama vena oli jo raja-arvossa kun pyörällä oli menty 7,5 tkm. Saattaa hyvinkin olla, että välykset olivat tehtaan jäljiltä jo pielessä.

Nyt kun laitoin välykset ohjearvoon niin laitteella todennäköisesti ajelee pitkään.

En kuitenkaan menisi luottamaan siihen, että välykset nyt sitten pysyvät, kyllä niitä pitää tarkkailla.

Olen tuolta duc.nu:sta katsellut joskus ennenkin noita manuskoja, mutta tuolla ei ole juuri minun pyörääni oikeaa opusta (999 2004).

Onko jollain näkemystä olisiko esim. tuo "Workshop Manual 749, 749 Dark, 749 S 2006 (IT, UK)" tai kenties "Workshop Manual 999 RS, 2004 (Multilanguage)" riittävän lähellä omaa pyörääni, jotta huoltohommat onnistuisivat?

Ebay.co.uk:ssa oli yhdellä kaverilla täysin oikeita manuskoja rompulla myynnissä. Tarvitsisi vaan tiedustella josko viitsisi postittaa niitä myös tänne härmään, kun ilmoituksessa oli mainittu vain toimitus saarivaltioon.

Back