• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Edullisen matkapyörän valintaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Seikkailu_R sanoi:
Väärin sammutettu, vai miten se sanonta menee... :p

Kyllähän riski mies menee maastossa vaikka täyden perunasäkin kanssa, mutta ei siitä etenemisen kannalta mitään hyötyä ole. Totuuden nimissa kyllä myönnän, että sopivalla rengastuksella pääsee ihmeen monella pyörällä aika omituisista paikoista. Se kannonkiertäminen on vain aika raskasta jollain 300-kiloisella gs:llä.

Seikkailu_R sanoi:
Raskasta, mutta hauskaa... :p
Ainakin jälkikäteen. Sen vuoksi jotkut tykkäävät vaikka synnyttää tai juosta itsensä puolikuoliaaksi: homma on niin perseestä, että sen loppuminen tuottaa voimakkaan onnellisuudentunteen.
Monesti olen itsekin ollut suossa kiinni, mutta aika harvoin tulee siinä vaiheessa naureskellen todettua, että tämä se on hauskaa - varsinkin kun ympärillä on 100 miljoonaa hyönteistä ja lämpöä 20 astetta liikaa.

Vähän on alkanut sellainen vaihtoehto kiehtoa, että ostaisin tuon K100:n rinnalle matkamallin enduron reissupyöräksi. Siis lähinnä niin, että pitäisin Bemaria vakuutuksessa vain n. 3kk / vuodesta ja lopun aikaa ajaisin + pitkät matkat enskalla. Hakusessa on siis halpa ja luotettava iso enduro. Toisaalta välillä olisi kiva poiketa sorateille ja ehkä metsempäänkin, joten mielessä ovat käyneet myös nuo hiukan kevyemmät versiot. Niissä mietityttää sitten matkaominaisuudet ja kestävyys. Hintahaarukka on alle 3te tällä hetkellä ja ainakin nettimoton perusteella sillä summalla jo kaikennäköistä on myynnissä.

Vaihtoehdot:
- BMW R 1100GS (halvimmatkin tosin menee yli budjetin)
- Honda NX 650 Dominator (mites matka-ajo ja kestävyys)
- Honda XL 600V Transalp
- Honda XL 650V Transalp
- Honda XRV 750 Africa Twin
- Kawasaki KLE 500
- Suzuki DR 750
- Suzuki DR 800
- Triumph Tiger 900 (ei taida maastoon olla asiaa)
- Yamaha TDM 850 (eikä tälläkään)
- Yamaha XTZ 660 Tenere
- Yamaha XTZ 750 Super Tenere (ehkä kiinnostavin jos sopiva yksilö löytyy)

Näistä siis kaipaisin omistajien / joskus omistaneiden kokemuksia ainakin matka-ajosta, kestävyydestä, tyyppivioista / paikoista jotka pitää ehdottomasti tarkistaa ostaessa / koeajettaessa sekä maastokykyisyydestä. Myös listan ulkopuolelta voi heittää mustia hevosia kehiin. Sellaista olen hiukan kuullut, että yksimukiset on matka-ajoon huonompi valinta. Pitääkö paikkansa? Onko näissä sellaisia jotka kannattaa heti unohtaa? Pari Super Tenereä 850cc TDM motilla olen nähnyt ja sellainen olisi hieno kyllä. Moottori on vanha tuttu ja josta pidän.

Kaikki informaatio otetaan kiitoksella vastaan.

Moi,

itse on ajanut DL 650 V-Strom! Oli todella hauska pyörä ja toimii mihin vaan!

Entäpä Yammun XT660R? Ei olisi kovin kaukana budjetista. Varmaan mukava ajella.
KLE on perusmukava ja kulkee reippaasti soralla. Vakio tankilla ei kyllä kovin kauas pääse(~220km) :D
Kawat ovat jo sen verran iäkkäämpiä, ettei ihan pikku naarmut ajossa varmaan aiheuta ylimääräisiä itkuja :grin:

Kävin katsomassa halpaa GS:ää. Ukkonen esti koeajon (otin hellekamat vaan mukaan fiksusti..), mutta ei siihen ajoon oikein hinkua ollutkaan. Pyörä ei ollut oikein sellaine mitä haen. Varmaan GS:ää ei tuohon budjettiin vaan saa, vaikka kattoa vähän nostaisi.

Tämä ei nyt ehkä ketjun (vanhaan!) otsikkoon sovi, mutta mieleen on tulleet nyt muutkin laitteet. Tuntuu vähän siltä, että katuenskat ei ole mun juttu sittenkään. Pitäisi olla matkapyörä ja enska ihan erikseen (siihen ei kyllä ole varaa).

Yamahalla tuntuu olevan mielenkiintoa herättäviä malleja enemmänkin. Jo mainittu TDM850, XJ900 Diversion ja XJR1200 ainakin. Myös museopyörän ostaminen on yksi vaihtoehto, joka ratkaisi vakuutusten kanssa pelaamisen. Niissä mietityttää sitten pari asiaa. Toinen on tiivisteiden yms. pysyminen kunnossa, kun käyttö jäisi vuositasolla aika vähäiseksi ja toisekseen se, että kestävätkö ne pidemmät reissut ongelmitta ja riittävätkö ajo-ominaisuudet.

Museomalleista budjetin liki menevät BMW:n R80/7 ja 100/7. Vanhat Goldwingit lienevät aavistuksen liian kalliita.

Viimeksi muokattu:
Mä voin liputtaa molempien,sekä XJ:n,että Diven puolesta molemmat omistaneena,hyviä ja ahrmittomia pyöriä,vähän munattomia kylläkin.:WAZAAP:
Eim mulla kyllä ole tiivistysongelmia ollut vaikka pari laitetta tossa on kerran kesässä ajossa vaan:cruising:

Me ollaan pohdittu matkakäyttöön KTM 690 ja 640 LC4 malleja. Mutta taas kun erittäin jyrkässä hiekkaylämäessä metsässä jumittanutta 250stä kampesi (kaivaa kiinni kun pysähtyy), kävi taas mielessä että yhtään isompi ja se olisi jäänyt siihen. Vaikea kompromissi yhtäaikaa metsäkelpoinen ja matkakelpoinen. Tosin jos soratiet riittää niin sitten toki kuinka iso vaan menee, mutta erikoista enskakäyttöä nuo soratiet kun kuitenkin - pääsen samaa tietä sporttipyörälläkin (tosin hampaat irvessä). Siellä missä sporttipyörällä ei pääse enään edes 10 km/h, alkaa olla taas tuo kisaenska paikallaan. Esim kun ollaan mietitty esim Islannin kiertämistä tasankojen yli, toisaalta maasto saattaa kaivata kisaenskaa ja toisaalta kisaenskan matkaominaisuudet (toimintamatka, tavarakuljetus ja huoltovälit vaikka unohdetaan se että se tärisee asfaltilla epämukavasti) oikein taas sovellu tarkoitukseen.

karoliinasalmin sanoi:
Tosin jos soratiet riittää niin sitten toki kuinka iso vaan menee, mutta erikoista enskakäyttöä nuo soratiet kun kuitenkin - pääsen samaa tietä sporttipyörälläkin (tosin hampaat irvessä).

Toki pääsee melkein mihin vaan perässä mutta onko se mielekästä? Ei ole.

Kyllä matka/seikkailu/enskojen hauskuus soratiellä on niiden ajettavuus ja pieni huimistelu joka ei onnistu mielekkäästi sileärenkaisella/lyhytjoustoisella sporttipyörällä. Mä en aja omalla KTM690 Endurolla varsinaista enskaa ollenkaan vaan se on yleiskäytössä, voi huristella leppoisasti kiskalle jätskille, räimiä sorateillä, käydä etsimässä uusia ulottuvuuksia sieltä minne joskus on mennyt tie jne. Jokaisella ajoreissulla voi kesken ajon muuttaa reittivalintaa ja mennä mieleisille reiteille, ilman että joutuu tinkimään älyttömästi jostain ominaisuudesta.

Pyörän monipuolisuus on mulle avainsana, ei toi ole paras missään osa-alueella mutta loistava valinta yleiskäyttöön. Varsinainen moottoripyörien linkkari:;):

Mitenkäs pitkälle 690llä pääsee tankillisella? Täriseekö se? Kisaenska ainakin täristää niin paljon että asfaltilla ei meinaa mennä 100 km yhteen menoon ennen kuin on ihan pakko jaloitella. Voisitko esim. kuvitella ajavasi 690llä Lappiin? Vähän kiinnostaisi tälaiseen matkailuun pyörämalli.

Maantiellä 12L tankilla pääsee ajotavasta riippuen noin 250km, jos haluaa pitempää stinttiä niin sitten RallyRaidin lisätankit ja tankkausväli kasvaa 450 kilsaan.

Tärisee ja tärisee, onhan näissä tärinää enemmän kun rivikoneissa ja tärinänsieto on yksilöllistä. Tärinöiden puolesta voin ajaa vaikka Lappiin jos keulalle laittaa tuuliohjaimen ja jakkaraksi SeatConseptsin penkki, sen jälkeen vois vaikka reissailla jos tykkäisin pitkistä reissuista.

Jos en ole väärin ymmärtänyt sun sijaintia niin asun aika lähellä, törkkää YV:tä jos haluat päästä käpistelemään 690:stä, vaikka sumpille Mankin Nesteelle tai jonnekkin.

XJ900S Diversion ajettu. Ei oo sekään mun pyörä. Taas vähän viisaampi. Ehkä. Voipi olla, että en ehdi pyörää hommaamaan ennen kuin jo on vanha nipussa. TDM vielä ajamatta.

Nyt voi laittaa ehdotuksia mistä vain max 3te luotettavasta peruspyörästä. (600cc tai enemmän.)

Yamahan XT660Z Tenere ääni. Kilonfasu vaihtu Tenereen. Viikon ajaneena se ei ole ollut huono valinta, vääntää ku mikä... Yleiskäyttöön loistava, nauttia on saanu ku asfaltti loppuu. KTM 690 olis ollu toinen valinta mut matkaa kaks päällä tulee sen verta että jäi vielä hankkimatta.

Lisää vaihtoehtoja joista lisäinfoa etenkin kestävyyden ja matkaominaisuuksien suhteen olisi mukava saada.

Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Yamaha XJR 1200
Kawasaki Zephyr 1100

Mico voi vaihtaa ketjun nimeksi esim. "Edullisen matkapyörän valintaa" tmv. Nyt kun on skaala laajentunut.

Kiitti!

Viimeksi muokattu:
Ajettuna DR800 ja Zephyr 1100. DR vaikutti erittäin potentiaaliselta. Tykkäsin moottorista ja erityisen paljon ajoasennosta. Tuntui, että siinä olisi voinut ajella pari päivää puutumatta. Zephyrissä en saanut mitenkään hanuriani mukavasti. Penkki vaatisi muokkausta ehdottomasti. Myös moottori vaikutti hiukan puhdittomalta. Oma K100 tuntuu huomattavasti tehokkaammalta, vaikka paperilla eroa ei sen paremmin tehossa kuin painossa pitäisi juurikaan oleman.

- Honda XRV750 Africa Twin
- Yamaha XJ900S Diversion
- Suzuki DR800S Big
- Kawasaki Zephyr 1100
- Honda XRV650 Africa Twin
- Yamaha XTZ750 Super Tenere
- BMW K100 RT

Noi nyt ajettu tähän asti. Edelleen DR800 pitää pintansa. XRV650 yksilö kiehtoo ja Super Teneressä oli mukava moottori. K100 RT oli liian ahdas mulle vakiokattein!

Tässä on samalla tullut huomattua, että hintaluokassa n. 3000e tai alle on kyllä erittäin monenkuntoista myynnissä olevaa laitetta. Eikä aina hinta korreloi mitenkään kuntoon tms. Kuvista ei myöskään näe kuntoa niin hyvin, että voisi oikein mitään kunnollista päätellä. Aikaa menee helvatusti kun kiertää ettimässä sitä oikeaa.

mico sanoi:

Onko tuo siis Mico tuttu? Myynti-ilmoitus ei ainakaan kerro sen kunnosta paljoakaan. Paitsi sen, ettei ole uudenveroinen... :)

TwinTenoxille, mä oon tuollaista DR:ää kuolaillut jo tovin verran... Mutten muuten kuin paperilla, vanha katupyörä pitäis saada ensin myytyä pois. Tai siis, uudempihan se on ja vanhempaan vaihtuisi.

ADV-rider-forumeilla on yli 900-sivuinen keskustelu DR:stä. Siitä ketjusta näkee että ainakin Tohtori Suurten omistajat tykkää niistä tooodella paljon. Mieletön modauskulttuuri myös.

Pegaso ajettu - ei sytyttänyt sen paremmin laite kuin yksilökään.

Mites Honda SLR650? Tai Gaciva Grand Canyon?

Hermot menee kun ei viitsisi ihan joka päivää käyttää tähän projektiin ja kaikki kiinnostavat pyörät on kaukana. Siis siten kaukana, että kaverin kanssa pitäisi lähteä. Tai jollain julkisella...

Back