• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Edullinen matkaenduro

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja retrokawa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Edellisestä vielä: Osaako kukaan verrata tuota KLE500:sta Transalp600:seen? Molemmat liki saman painoisia ja kaksipyttyisiä. Tehoeroa on hieman, mutta ei kait olennaisesti.

Mulla on ollut kolme transalppia vm 93-05 ja kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Matka-ajo onnistuu hienosti ja metsäautotiellä pärjää jos varoo isompia patteja ja monttuja. Keulan jousitus ei nääs ole kovin häävi. Ainut vika jonka tiedän on sytkäboxin johtoliitokset jotka vanhemmissa malleissa satula saattaa painaa poikki. Minusta paras Transalp on just tuo 93-99 tehty kuussatanen.

KLEn koeajosta jäi mieleen ohuempi alavääntö ja jotenkin kevyempi olemus vaikka painoeroa ei juurikaan ole. Ehkä kierrosherkempi kone teki kevyemmän olon ajamiseen. Metsään en Kawaa vienyt joten alustasta en osaa sanoa oliko parempi tai huonompi. Huollon kannalta KLE vaikutti helpommalta rivikoneen ja sähköjen vedon vuoksi. Olikohan se vm 2005 eli uudempi malli.

Ismo

Molempia (alp 600/-94 ja kle 500-/95) jonkin verran ajelleena,mielikuva on semmoinen että kle oli hitusen sutjakampi,ja ehkä hiukan bensapihimpi,mutta yksilöissäkin voi olla noitten kesken tietysti eroa,riippuen kuka on tehnyt mitä :blink:
Molemmissa kestävät koneet,kawan kone kova-äänisempi,siis mekaaniset äänet.
Kyllä vois suositella että ottaa sen,kummasta löytää paremman yksilön. :thumbup:

retrokawa sanoi:
Tuossa on tietty iso ero. Oliko molemmat kaasarikoneita, vai bemu ruisku?

Toimintasäde on musta ole iso ongelma, kun sovittelee vaan matkan huoltoasemien mukaan.

Ruiskuhan se on tuo bemari, ja kaasarilla transu.

Noilla ehdoilla, siis lähinnä budjetti ja matka-ajo taitaa näyttää siltä, että hånda on melko hyvä vaihtoehto.

lario sanoi:
Noilla ehdoilla, siis lähinnä budjetti ja matka-ajo taitaa näyttää siltä, että hånda on melko hyvä vaihtoehto.

En epäile. :) Siitä huolimatta on hyvä hieman pohtia muitakin mahdollisia vaihtoehtoja. Transalppia puoltaisi tietty vielä se, että olen kiinnostunut paljon reissaamisesta Euroopassa, missä ko. pyörä on ollut hyvin suosittu.

Viimeksi muokattu:
Olisin (sattuneesta syystä) kehottanut miettimään Versystä, mutta kun viime viikolla nettimotossa kaupan ollut Versys taitaa olla myyty. Pyynti oli 2500e, joten menisi kait nippa nappa tuohon hintahaarukkaan. Tosin kun tuo yksilö meni niin seuraavat lähtenee kolmella tonnilla.

Mutta kuitenki, jousitus ihan toiselta planeetalta kuin Transalpeiila aikoinaan kun sellaista kokeilin. Kulutus euroopan reissulla miehen kokoinen kuski matkakamoilla 4,2l sadalla.

Kuskilla suhteellisen väljät tilat ainakin verrattuna D M600een ja kuskilla yllättävän hyvä tuulensuoja motareilla (verrokkeina tuo yllämainittu Monster ja Kawan ZR7). Menee maanteillä kuin juna eli maantiekäytös on vakaa. Huonokuntoisille vuoristojen sorateille turhan painava eli vähän "kolho"

Elämäntapamotoristi sanoi:
Olisin (sattuneesta syystä) kehottanut miettimään Versystä...

Varmasti hieno pyörä, mutta menee jo hieman ohi minun näkemyksestäni enduropyörästä ja hinnaltaankin ulos haarukasta.

Esim. tänä kesänä ajoin yhden päivän aikana Leviltä Hankoniemen juureen (1400km) F650GS:llä eikä tärinä, toimintasäde tai tuulensuoja ollut ongelma, rajoittavin tekijä oli satula joka on käsittääkseni yleisestikin hieman epämukavaksi haukuttu. Olen koittanut ebaystä ym. jahdata parempia penkkejä mutta menevät aika nopeasti. Eli tuotakin puolta kannattaa hieman pohtia ja ”sovittaa”.

tcane sanoi:
Esim. tänä kesänä ajoin yhden päivän aikana Leviltä Hankoniemen juureen (1400km) F650GS:llä eikä tärinä, toimintasäde tai tuulensuoja ollut ongelma, rajoittavin tekijä oli satula joka on käsittääkseni yleisestikin hieman epämukavaksi haukuttu. Olen koittanut ebaystä ym. jahdata parempia penkkejä mutta menevät aika nopeasti. Eli tuotakin puolta kannattaa hieman pohtia ja ”sovittaa”.

Satulaa on aika helppo tuunata verrattuna tärinäongelmiin. Ja matkapyörässä ihan suositeltavaakin tuunata ajoasento viimeisen päälle hyväksi.

Mulla on pidempää kokemusta vaan yhdestä pyörästä, mutta sen verran kuitenkin, että uskon räätälöintiin. :) Eli että pyörän ajoasento, istuinkorkeus, pleksi, jousitus, tavaralaukut yms. kannattaa sovittaa omien tarpeiden mukaiseksi. Se on yksi syy, miksi olen kiinnostuneempi ostamaan vanhan pyörän ja "rakentamaan" siitä "uuden" kuin ostamaan uudehkon valmiina. Yksi ongelma lyhytjalkaiselle on enduron pitkä jousitus, mikä saattaa olla myös modauksen kohde. Samoin sähkön tarve härpäkkeille ja monta muuta pientä yksityiskohtaa.

Keveissä vehkeissä riittää kun saa ukkovarpaan kynnen maahan joten korkeus tuskin on ongelma.:)

tst sanoi:
Keveissä vehkeissä riittää kun saa ukkovarpaan kynnen maahan joten korkeus tuskin on ongelma.:)

Riittää ehkä liikennevaloissa, mutta riittääkö, kun ajelee täydellä matkakuormalla polkua pitkin kohti telttapaikkaa sopivassa pöpelikössä? :) Niin tai näin, niin mukavampi on ajaa, kun saa molemmat jalat reilusti maahan pysähtyessä.

No bemarista saa kyllä tosi matalan, pelkällä satulan vaihdolla yltää jo 160 cm pituisella jalat maahan hyvin.

retrokawa sanoi:
Riittää ehkä liikennevaloissa, mutta riittääkö, kun ajelee täydellä matkakuormalla polkua pitkin kohti telttapaikkaa sopivassa pöpelikössä? :) Niin tai näin, niin mukavampi on ajaa, kun saa molemmat jalat reilusti maahan pysähtyessä.
Laita Honda monkey ja ajele sillä rivitalon pihamaalla niin pysyy homma hallinnassa. Kyllä siihen vissiin saa kolmilaukkusarjan hitsattua, niin saat lasten hiekkalaatikko vehkeet ja makkaratikut kuljetettua pihagrillille.

Back