• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Edelläajava "pesee" tuulilasiaan vittuillakseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kardax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve!

Tää on aika provosoiva aihe, mutta olkoon, alkoi pistää pattiin tämmönen. Oon kuullu näistä, mutta nyt sattu ekaa kertaa omalle kohdalle.

Tänään puolenpäivän aikoihin kehä III:lta Helsingin keskustaan päin Tuusulantietä. Edelläajava (reeeiilun turvavälin päässä) Kovasen tilataksi alko pestä tuulilasiaan. Kolmannen kerran jälkeen rupes jo sitten maistuu senverran pahalle suussa, että oli pakko kiihdyttää rinnalle kattomaan, että kuis paskanen se tuulilasi voi olla tämmösellä helteellä. Kyrpiintyneen viiskymppisen näkönen äijähän se siellä. Purki muhun varmaan ankeaa uravalintaansa, tai sitten ei tykänny vaan nähdä taustapeilistään moottoripyörää.
mad.gif

Oisin ymmärtäny tän, jos olisin roikkunu perseessä kiinni, mutta siitä nyt ei varmasti voinu olla kyse. Väänsin kahvaa ja katosin kehä I:lle siitä.

Mitäs tämmöselle pitäs sitten tehä? Ohi, ja rykästä se keuhkoon kerääntyny klimppi olan yli?

... alko pestä tuulilasiaan.
Ei se välttämättä tiennyt sun olemassa olosta mitään, sehän olis vaatinut liikennetilanteen tarkkailua.
biggrin.gif

Näillä keleillä (sadetta viimeksi vuonna yksi ja kaksi, aurinkoa 18 h päivässä ja lämpötila 25+) kun joku alkaa *utonsa tuulilasista pestä kuivuneita hyttysiä pois, ei siinä yksi eikä kaksi ruiskaisua riitä mihinkään.
smile_org.gif

Motoristi tietty kärsii tuollaisessa tilanteessa...
sad_orig.gif

Ohi vain ja peukkua pystyyn  
wink.gif
Tarviiko sitä aina negatiivisesti alkaa vastaamaan kaikkeen  
omg.gif

Ja tosi asia on se, että syyllistyin minäkin pesemään ikkunaa tänään...siihen oli liimautunut aika paljon elukoita ja välillä ajaessani aurinkoa vasten, ei meinannut nähdä kunnolla. No minä pesin 5 piiiiiitkän ruikkauksen kaa, ei tehonnut...vasta sienellä hangaten lähti...tokan ruikkauksen jälkeen tilanne tuulilasissa vain paheni: kaikki lähti leviämään  
crazy.gif

Ei se nyt aina ole motoristivastainen keski-ikäinen ihminen siellä puikoissa  
idea3.gif
Voi siis olla motoristi sekä VAIN 30 (  
omg.gif
) vuotias nainenkin, joka ei pidä likaisesta tuulilasista ja haluaa vain nähdä siitä ulos.

Vastakysymys...kuinka infoaisin sitten perässä olevaa motoristia aikomuksestani pestä tuulilasia? Taitaa olla vain helpompi motoristin liipata ohi tällaisessa tilanteessa...

Luulosairautta se on vaan  
wink.gif

Eikai mikää sitä määrittele montako ruikkausta lasillensa saa heittää 
nixweiss.gif

Kyllä noi ötökät aikas kiinni tuossa lasissa on.
Ei kaikki autoilijat moottoripyöräilijöitä vainoa(en minä ainaskaan, vaikka tuulilasini oonkin pessyt)

Taitaa suurimmaksi osaksi olla noissa tuulilasin pesutilanteissa kyse ajattelemattomuudesta. Monikohan autoilija oikeasti tietää sen, että että ne pesuroiskeet lentää sinne kauemmaksi taakse kuin pelkästään siihen omaan tuulilasiin?
Onhan niitäkin harvoja mul**ja jotka sen tekee tahallaan, mutta suurin osa kyllä varmaankin aivan ajattelemattomuuttaan ja tietämättömyyttään.
Siitä huolimati ei se kivaa ole silloin takana ajaa vaikka omistaa umpikypäränkin, saati sitten avopotan kanssa.

Siispä pitäisikö ajella sokkona ja paskaisella tuulilasilla, jos havaitsee mopon ajavan takanaan? Olen itsekin saanut monta kertaa litkut päälleni, mutta en jaksa nostaa siitä suurempaa haloota, vaikka se joskus kieltämättä v***tuttaakin. Eipä sekään herkkua ole, kun joutuu keväällä ajelemaan rekan perässä kauheassa suolavesipaskasumussa, mutta sekään ei tapa.

Kyllä se taitaa olla niin ettei se kuski edes tajunnut että se jotakuta haittaisi jos lasia pesee.
Joillakin tällä palstalla vaan on sellainen ihme suhtautuminen autoilijoihin, tekee ne ihan mitä vaan niin ne tekee sen v****laikseen pärrä kuskille. Silti meistä suuri osa on takuu varmasti myös autoilijoita.

Miettikää....mistä h..tistä kotilokuskit voi tietää mitä lasinpesu tekee takana tulevalle...ei sitä tiedä ku me motoristit...

En usko tahallisuuteen....ois aika outoo...ei ehkä kannata käydä potkimassa peilejä....?

Lieköhän kuitenkaan sattumaa tai ajattelemattomuutta tällä Kovasen tilataksi/kuski yhdistelmällä.
Sen verran kovasti se myöskin yrittää sulkea ajorataa seisovissa Tuusulantien ruuhkissa.(splittaus)
Oli joskus pakko mennä itsekin rinnalle katsomaan millainen "kaveri" tuollaista tekee ja sieltähän löytyi kuvaukseen sopiva kuski ratista.

Ei ne urpot sitä tahallaan tee, eivät vain tajua/osaa katsoa peiliin ennen lasin pesua. Näin mä ainakin uskon. Ja sen kerran kun menee potkimaan sen peilin paskaksi, niin autossa sattukin olemaan Riku Kiri kavereineen, jotka työntää sun mopon sun per***seen...

Parempi ottaa iisisti vain.

Joo, tottakai tuulilasinsa saa pestä, mutta aloimpahan vaan miettimään, mitä tämäntyyppisissä "kiusaamisissa" olis paikallaan, ihan vaan vaikka ilmoittaakseen autoilijalle, että "joo, sait mun huomion, pysähdytään ja halataan vaikka, niin ehkä sua helpottaa"
pftroest.gif

On noita vastaavanlaisia tilanteita tullu autollakin, kerran joutui väistelemään jonkun villejä kaistanvaihdoksia lahdentiellä, ja takaa kovaa tullut taksi (taas!) tais hermostua siitä, kun joutukin yllättäen hidastamaan takiani, veti vihasesti aivan mun eteen, ja käytännöllisesti katsoen tyhjensi pissapoikansa. Eihän siinä voinu kun sanoa vaan "jep, jep", ja laittaa lasinpyyhkimet päälle, kun pesuaine tarjoiltiin ilmaiseksi. Eipä toi autolla haitannu, mopolla avokypärän kanssa ois ollukin hieman eri.

Kyllähän autoilijat pesee tuulilasejaan, eisiinä mitään, mutta selkeesti tämmöstä "yllättävää tuulilasin erittäin ahkeraa pesua"
taidetaan käyttää jonkinlaisena signaalina omasta ahdistuneisuudestaan? Ja eiku kerranvielä:

pftroest.gif

biggrin.gif

Joo, tottakai tuulilasinsa saa pestä, mutta aloimpahan vaan miettimään, mitä tämäntyyppisissä "kiusaamisissa" olis paikallaan, ihan vaan vaikka ilmoittaakseen autoilijalle, että "joo, sait mun huomion, pysähdytään ja halataan vaikka, niin ehkä sua helpottaa"
pftroest.gif
Ehkäpä pitkien väläyttäminen ja kypärän naputtaminen etusormella saa autoilijan ajattelemaan ja katsomaan seuraavalla kerralla peiliin ennen pesua. Ehkä.

Omalta osalta on jo ns. paskat housussa eikä hötkyily auta silloin mitään.

Mitäs tämmöselle pitäs sitten tehä?
Jos näkee, että se on tahallista (taustapeiliin suunnatun vi..tumaisen katseen ja hymyn kera juuri sillä hetkellä kun prätkä kaartaa taakse), niin teen sen, mikä sillä hetkellä tuntuu hyvälle ja tuntuu toimivan: Rinnalle jos mahdollista ja vasurilla kaunista keskisormea. Sitten kun jää siihen vielä hetkeksi himmailemaan, niin yleensä ko. kuskien tapana on valua päänmitan verran penkissa alemmas. Tässä vaiheessa voi sitten vapaavalintaisesti esim. näyttää poistuvaa takaläskiä.

Mä en kutsu tapaani äkkipikaiseksi vastavit...uiluksi, vaan valistamiseksi: Jos se teki sen 'vahingossa', niin se ei varmastikaan tee niin toiste.

Mun mielestä motoristit muutenkin liian vähän kouluttaa kotiloita. -Mistä ne oppii mitään, jos ne ei tiedä tehneensä epäkohteliaasti / motoristia vaarantaen väärin (missä tahansa asiassa)?

Mä en myöskään itse kotilokuskina viitsisi suihkutella lasinpesunesteitä kenenkään päälle, en edes toisten kotiloiden. Ruikkimien suuntaus on helppo pistää kohdalleen ja harvassa on ne todelliset tilanteet, joissa oikeasti tarvitsisi asappina ruikautella just sillä hetkellä kun siellä mp on takana...  
cool.gif

Mikä on se
crazy.gif
reilu turvaväli, esim. 80 tai 100:n vauhdissa
confused_orig.gif
??

Itse emännän kanssa kokeiltiin, miten pesurin käyttö vaikuttaa nopeuteen/välimatkaan. Eipä paljon metanolit tai lasolit maistu, JOS väliä on saman varran vähintään metreinä, kuin on nopeus.
buttrock.gif

Mikäs siinä nyt niin haittaa, jos tulee vähän pisaroita visiiriin? Sateella niitä tulee vähän enemmän.. Pitäs varmaan vetää niitä ***tanan sadepilviä kuonoon, tai potkasta peilit irti
tounge.gif

Tai voi perkele, jos joku penska ruuttaa mua vesipyssyllä! Se on käkättimeen samantien!!
nixweiss.gif

Ei mua oo koskaan sen suuremmin haitannu.. En tiiä sitten jos sais oikeen kunnon pesun ja selkeesti tahallisesti, mutta tuskin sieltä sitä nyt niin hirveesti tulee, että kukaan olis siitä oikeesti kärsinyt..

Minua ei ole haitannut lasinpesijät ..... mutta uusi aihe ... mites sitten autoilijat jotka ehkä motoristin nähdessään rupeevat ajelemaan niin lähellä piennarta että hiekkapöly leviää mukavasti ympäriinsä...?
confused_orig.gif
nixweiss.gif

Back