Olen kyllä tehnyt periaatepäätöksen olla puuttumatta näihin keulinta-/ylinopeus-/yms. keskusteluihin, mutta päätöksiä voi aina muuttaa, ainakin hetkeksi. Lukiessani viestiketjuja tänään Ruoholahden sillan alla tapahtuneesta moottoripyöräonnettomuudesta, nousi mieleeni taas useampikin seikka, joita olen useasti miettinyt.
Esimerkiksi kyseinen onnettomuus aiheutti kaikessa järjettömyydessään äärimmäisen turhan, ilmeisesti, nuoren henkilön kuoleman. Surullinen tapaus. Joku kirjoitti, että hirveä saarnaaminen keulimisesta, syyhän voi olla sairaskohtauksessa tai teknisessä ongelmassa tai pyörä vain karkasi käsistä. En ole onnettomuussyiden tutkija (tosin heidänkin asiantuntemuksensa on foorumilla kyseenalaistettu), mutta onko se niin mahdoton ajatus, että motoristissa itsessäänkin voi joskus olla vika? Joku totesi, ettei perusta tästä foorumista tässäkin viestiketjussa ilmenneen ”jeesustelun” takia. Jostain ylinopeusaiheisesta ketjusta luin joskus, että miksi tällä foorumilla ei ymmärretä toista motoristia, joka on ajanut käsittämätöntä ylinopeutta, vaan jotkut jopa tuomitsevat teon.
Usein ihmetellään, miksi poliisit mittaavat nopeuksia kirjoittajan mielestä ihan toisarvoisissa paikoissa ja miksei niitäkin resursseja käytetä rattijuoppojen kiinniottamiseen. Omasta mielestäni rattijuopumus on syvältä, mutta uskon virkavallan pysäyttävän jokaisen huumaavien aineiden vaikutuksen alaisena ajavan, joka huomaavat. Rangaistukset voisivat olla näissä tapauksissa paljon kovemmat, mutta kuten täälläkin on useasti todettu (myös ylinopeustapauksissa) eihän sitä kortilla ajella. Joku kirjoitti kerran mielestäni viisaasti, että pitäisikö pienemmät rikokset jättää rankaisematta, jos suurempia rikollisia ei saada kiinni tai niistä teoista saadut rangaistukset ovat maalaisjärjen mukaisesti liian pieniä. Ylinopeus on liikenteessä helposti todistettavissa ja näin ollen rangaistusvaatimukset helpommin kirjattavissa. Tosin on paikkoja, joissa syytä kyltein osoitetulle nopeusrajoitukselle on vaikea ymmärtää, mutta jokaisen ajokortillisen täytyy ymmärtää liikennemerkit ja loppu on sitten oma valinta.
Ylinopeuskeskusteluissa joku nostaa aina esiin sen seikan, että voiko kukaan väittää ettei ajaisi koskaan ylinopeutta. En usko, että mistään löytyy moottoripyöräilijää tai autoilijaa, joka ei koskaan olisi näin tehnyt. Ylinopeuttahan on jo esim. 41 km/h, jos rajoitus on 40 km/h. Joskus joku väittää, ettei myöskään löydy kuljettajaa, joka ei olisi joskus ajanut kymmenien kilometrien tuntivauhtien ylinopeutta. Kyllä löytyy, esimerkiksi minä. Ruoholahden onnettomuudesta olevassa ketjussa, joku kirjoitti myös, että ko. tavalla voi käydä kenelle tahansa foorumin lukijoista. Epäilen vahvasti. Käsityskykyni mukaan näin ei voi käydä minulle. Pyöräni ole niin suuritehoinen että etupää nousisi ajotyylilläni, vaikka mistä sitä tietää, jos sormet joskus kaasutellessa lipsahtaa kytkimeltä ja… Mutta ei ainakaan tarkoituksellisesti.
Myös vaatetuksesta on ollut puhetta. Oikein pisti silmään tänään kesän yhtenä hellepäivänä, että näin valehtelematta toistakymmentä motoristia, jotka ajoivat t-paita/shortsi-varustuksessa. Näky aiheuttaa aina, oikeasti, kylmät väreet selässäni, mutta ehkä ne ovat niitä kuskeja, joille ei koskaan voi tapahtua mitään. Onhan se yhtä h*lvettiä kuumalla ilmalla ajaa varusteet päällä, mutta kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu. Mielestäni kaikkein ”cooleimmalta” näyttää motoristi, joka on säällä kuin säällä pukeutunut täysiin varusteisiin, ajaa rajoitusten ja sääntöjen mukaan ja (ainakin näyttää siltä, että) hallitsee pyöränsä. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni.
En edes uskottele, että tällä vuodatuksella olisi mitään vaikutusta kenenkään ajotapaan. Eikä minulla ole tiedossa mitään taikatemppua, jolla kaaharit, rattijuopot, talousrikolliset, murhaajat, jne saataisiin muuttamaan tapojaan. Joskus toivon kuitenkin, että varsinkin nuoriin näyttämisen haluisiin saataisiin joku yhteys, jotta vältyttäisiin tämän(kin) päiväisen kaltaisilta uutisilta. Jokaisella on kuitenkin vain yksi elämä. Se on jotenkin masentavaa, jos kortin hyllytystapauksessa ainoa murhe on ajokiellon pituus eikä mielessä välähdäkään, onko jotain muutakin mietittävää kyseisestä tapahtumasta. Enkä tarkoita ylinopeutta ajavan omaa käsitystä tilanteesta ja muiden mahdollisesta vaarantamisesta.
Ja kyllä olen moralisti, kukkahattutäti ja kaikkea siitä muuta, jos en jopa enemmänkin.