Pitänyt jo aiemmin kirjoittaa omia kokemuksia googlettelijoita varten, mutta ei ole kiireiltä ehtinyt/muistanut.
2kk ja 3000km ehdin ajella 1100 Hyperillä viime kesänä. Itse ostin Hyperin vain koska tarjoutui "Sulo Vilenit" Oikeasti olin hakemassa Scrambleria tai Guzzin V7:kaa.
Onko se rähinä pyörä?
Mikä tahansa on rähinä pyörä jos niin haluaa. Keulii kyllä jos niin haluaa, powerslideä en ole tarvinnut/uskaltanut ja samoin kuminpoltto jää muille. Vähemmän rähinä kuin esim. 848 tai Yamaha R1. Parhaimmillaan kun haluaa kruisailla ja päällysteen sijaan haluaa valita itse omat reittinsä. Voi näyttää supermotolta, mutta sitä se ei ole.
Netti varoittelee toimintasäteen olevan 120-160km, mutta itse pääsin reissukäytössä tankillisella (98) 200km ennen kuin varoitusvalo syttyi. Laskennallisesti tankilla pääsee 240km reissussa eli erittäin hyvin. Eri asia varmaan jos tarkoitus on ajaa lähimmälle kiskalle röökille keula pystössä.
Koska kyseessä on nakupyörä, ajaminen on jees siihen 90km/h asti. Sen jälkeen alkaa tuuli ketuttaa. Tuuleen tosin tottuu melko nopeasti myös kovemmissa vauhdeissa, mutta mieluummin valitsee ne pienet tiet. Myöskin Pirelli Diablot ovat täysin väärä valinta tähän pyörään. Paljon enemmän saa irti MT60:llä ja seuraavaksi alle tulee TKC80:t tai vastaavat. Slickeissä suurin vika on sorapatjan päälle jääminen, MT60 sietää jo huomattavasti paremmin "hiekkateitä"
Painopiste on korkealla. Renkaiden leveydestä johtuen ei myöskään ole mikään enduro, mutta toistaiseksi jokaiselle vuorelle tällä on kiivetty mihin on haluttu. Kytkin on todella jäykkä, mutta siihen saattaa vaikuttaa edellisen omistajan viritykset eli jäykemmät jouset ja lyhyet (kiina) kahvat.
Penkki on kova ja /C alkaa puutumaan noin 60km jälkeen voi tosin johtua omasta olemuksesta joka on 70kg/180cm.
Sanoisin että viimeisen päälle universaali mopo ja kaikkea muuta kuin "rähinä". Kiva rullata työmatkat, eikä tarvitse olla huolissaan pienistä epätasaisuuksista. Enää ei päällyste vaikuta reittivalintoihin ja "karuun reissaamiseen" loistava pyörä. Ei huippu missään, mutta pärjää kaikkialla.
Huoltamisen helppous selviää talven aikana
+ toimintasäde
+ monikäyttöisyys
+ ne perus Ducati ominaisuudet
- Ajovalo on tehoton
- harvinaisuudesta johtuen "tuning" osat ovat vähissä (mutta vastapainoksi halpoja) ja OEM-kamat taas kalliita.
- Introvertille ihmiselle huono pyörä. Missä ikinä pysähtyy joutuu keskustelemaan ihmisten kanssa ja jokainen yllättyy koneen koosta.
- Työkalujen "säilytystila" ja ettei penkkiin/sen alle ole tajuttu tehdä lokeroa.