• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

DS koneiden nokat ja shifterit

onkos porukalla kokemusta noiden vaihtamisesta? Budjettimielessä vähän harkinnut evo koneen nokkia tuohon 1100DS pataan. Onko muita vastaavia vaihtoehtoja saatavilla, vai onko se seuraava vaihtoehto sitten jo kämnan sport nokat?

Shiftereitä myös tulut katseltua. mahtaisko semmosen uudemman vaikka panigalen vaihtajan varsi passata noiden kanssa? Onko ne molempiin suuntaa toimivia ja kuinka tärkeää se lopulta edes on, että shifteri olis kaksisuuntainen? Aika monesti itse ainakin tunnustelen kytkimellä vähän sitä takapään pitoa, ennen kuin vapautan sen kokonaan. tuli vaan mieleen, että saattais aiheuttaa ei toivottua perän liukastelua...

En sano, ettei onnistu, mutta tuohon moottoriin pienemmälle (hyvin) toimivan quickshfiterin rakentaminen saattaa olla vähän haastavampi proggis.

PoS sanoi:
En sano, ettei onnistu, mutta tuohon moottoriin pienemmälle (hyvin) toimivan quickshfiterin rakentaminen saattaa olla vähän haastavampi proggis.

Juuri niin, pitäisi olla ride by wire kaasu että saisi kurmoutettua kierroksia. Sellaisen rakentamisessa lie tekemistä.

Eivät ne jälkiasenteiset aina muutenkaan toimi ihan 10/10. Tuttu oli mekaanikkona rata SM Alastarossa sen joku 5 vuotta sitten ja kuskin kusiaiseen oli asennettu blipperi. Oli tosi hyvä ja miellyttävä. Kunnes ekan kierroksen lopussa vaihtoi ykköselle viimeiseen mutkaan niin, että pyörä sylki ukon kyydistä ja kisat sai sitten ajaa varapyörällä. Näin minulle ainakin kerrottiin. Vissiin blippasi vähän liikaa.

Eikös perän liukastelu pitäisi hanskata luistokytkimellä?

Aivan juu, eihän se tosiaan voi edes toimia vaijerikaasulla, enkä mä edes tiedä, kuinka paljon sitä tarttisin. Mulla oli ducati performancen luistokytkin joskus ja mitään muuta kytkintä ei oo niin paljon pitänyt rassata, että se toimis edes hetken kunnolla. Varmaan sitte EVR tai STM pelais oikeesti. Toi yleensä meni jotenki jumiin niin, ettei se sitten avannu sitä kytkintä ku muutaman kerran. No täytyy sitä nyt vähän fiilistellä, koska se on sitte heti taas yks touhutonni lisää. Ehkä sit kuitenki mielummin nokat ja shifteri, koska ostoslistalla on vielä kaikenlaista. Se panigalen varsi/kytkin varmaan kyl toimis silti ihan yksisuuntaisen shifterin kans myös.

Viimeksi muokattu:
Mulla olisi 899 Panigalen OEM yksisuuntainen shifteri jouten. Käytännössä ajamaton kun vaihdoin sen heti uutena käännetyn kaavion vempeleeseen. En vaan kuolemaksenikaan muista oliko push vai pull eikä KVG heti antanut selkeää vastausta. Laita YV jos kiinnostaa niin katsotaan kumpaan suuntaan se on.

Vanhemmat DP luistokykät oli kiinteillä rampeilla, kun STM jne ovat varustettu kuulalla välissä. Se DP kykä kyllä pelaa, mutta vaatisi molybdeeni tms teollisuustason rasvaa ajoittain väliin. Ajoin kilpaa kaksi kautta sellaisella, toimii kyllä mutta vaatii hieman voitelua.

No kyllähän tuo kiinnostaa. Mulla ei oo käännettyä, enkä mieluusti semmosta laita, koska tikapuuhermosto on mallia vanha ja kankea. En tosiaan halua sitä ajatuskatkoa ja väärää pykälää sisään :D Aika saakelin monta kertaa mä se kytkimen avasin ja rasvasin ne kuulat jollain SKF:n laakerivaseliinilla. Toiminta oli aina kohtullisen sattumanvaraista.

Back