• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Doping avuksi ajokokeessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Koska kesän ajokoekausi on käynnistymässä ajattelin antaa pienen doping-vinkin ajokokeeseen.

Tunaroin ensimmäisen käsittelykokeen muinoin hölmöllä hermoilulla, stop-n-go -tehtävässä unohdin vaihtaa 1. vaihteelle (ok, olishan se kakkosellakin lähtenyt liikkeelle..) ja toinen pysäytys sammutti moottorin.

No, suomalainen ajokorttijärjestelmä on kuitenkin sikäli reilu, että yrityskertoja on loputtomasti (?)  
blush.gif

Koska tiesin, että ensimmäinen kerta ei mennyt pieleen surkeiden ajotaitojeni vaan viranomaisen valvomassa koetilanteessa turhan hermoilun takia, päätin lisäajotuntien lisäksi kokeilla beetasalpaajaa seuraavalla yrityksellä.

Beetasalpaajia käytetään lääkinnällisesti mm. sydämen rytmihäiriöihin, mutta lääkärit määräävät niitä myös esiintymispelkoon. Beetasalpaajat poistavat/vähentävät fyysiset hermoilun oireita (käsien tärinän, hikoilun, jne). Ilman fyysisiä oireita henkinenkin hermoilu vähenee.

Sain A-ajokortin tällaisella arvioinnilla:

421728.jpg

Jos siis ajokoe pelottaa voit keskustella lääkärisi kanssa beetasalpaaja-reseptistä.

Ne auttavat esiintymispelkoon/-hermostukseen ja siihen niitä myös reseptillä määrätään. Omin toimin en kuitenkaan suosittele ketään kokeilemaan ko. lääkkeitä vaikka kaveriltasi niitä saisitkin. En tiedä lääkkeen sivu- ja ristivaikutuksista.

Kysy siis lääkäriltä ensin!

ja tossa ei huijaa kun itteään.
mites sitte liikenteessä kun siellä kanssa kaikki arvostelee toisia
lisää rauhottavia
baaa.gif

Mua vitutti aikoinaan niin paljon inssi että tempaisin sellaisen 6 litraa olutta edellisenä päivänä. Inssissä kävi mielessä että toivottavasti ei joudu puhallusratsiaan??? Tuskin ois mitään ollut mutta kävi mielessä et mitähän inssi ois sanonut kun ois huokassut esim 0,2 promillee
tounge.gif

... onnneksi mä synnyin 50-luvulla... ja sain A-kortin jo viime vuosituhannella.. mut on se vielä voimassa!!!    
biggrin.gif

...eikun mallttia, malttia veljet & siskot...kyllä se siitä,  
tounge.gif
 ja sitäpaitsi tositilantessa voi tulla vielä pahempiakin keissejä...

.edit: ..joo, oli tässäkin vähän tooppinkia mukana...

No jaa-a, kenelle toimii mikäkin. Itse olin käsittelykokeessa aivan järkyttävän hermostunut, hyvä etten oksentanut. Koe meni kuitenkin aivan täydellisesti. Tästä seurasi täydellinen herpaantuminen ja itse inssissä törttöilin pahasti. Kortti jäi siltä kertaa saamatta. Onneksi eivät vieneet b-korttia.
lookaround_orig.gif

Hieno eka viesti. Saa nähdä tuleeko lisää. Taitaa kuulua muitakin lääkkeitä päivämenuun. Tai ehkä ainakin pitäisi.

ei ehkä kaikkein fiksuin keino mut jos tosiaan se kortin saaminen on siitä hermoilusta kiinni ja lääkärikin on sitä mieltä että se auttaa ja katsoo tarpeelliseksi määrätä tuollaisia lääkkeitä, niin miksei..?

Onkohan ollut niin, että oppilas on ollu niin sekaisin lääkkeistä, ettei ole pystynyt enää arvioimaan omia suorituksiaan...

Mikäs siinä, olen kuullut noista jännityksen poistajista ennenkin. Joillekin ne saattaa toimia.

Itselläni hermoilu vaikuttaa yleensä päinvastoin: suoritus menee melkeinpä paremmin kun olen yli-skarppina. Ja ne etukäteen sairastettavat parin päivän vatsa-oireet olen aina kestänyt ihan hyvin. *Miten niin jännittääää*

Nuo beetasalpaajat ehkäisee hyvin sydämentykytystä. Kun ei tule tykytystä, niin ei jännitäkään aivan niin pahasti.

Sivuvaikutuksenahan noilla beetasalpaajilla on mm. suun kuivuminen, ei sen kummampaa. Mikäli jännitys on haitallisempaa, niin silloinhan vedetään rauhoittavia yms, ja ne ovatkin sitten asia erikseen.

Tuossahan on ollut käsittääkseni ihan asiallista lääkkeen käyttöä. Tietämättömät soittaa suutaan.

Ei muuta ku hyviä ajeluita ketjun aloittajalle!
062802moto_prv.gif

Kyllä joillain ihmisillä turha jännitys saattaa vaikeuttaa suoritusta liikaa.. Eikös se jo tuolla P#sk#njauhannassa olleen Laurankin kohdalla nähty Suomen nuori kuski videossa..
tounge.gif

Onhan se selvää, että inssi ja käsittelykoe eivät vastaa normaalia liikennetilannetta jännitystasolta verrattuna omatoimiseen kruisailuun. Hyvä, että tiedostaa tilanteen ja pystyy toimimaan niin, että päästään kunnolliseen lopputulokseen.

Back