• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Donut Lab ja Verge räjäyttivät pajatson

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Donut Lab ja Verge räjäyttivät pajatson

Menivät mokomat tekemään maailman 1. solid-akkuisen tuotantopyörän :blink:

Juu, ei kuulosta kovinkaan repäisevältä noin lyhyesti tiivistettynä, mutta tuo jo nyt tuotannossa oleva solid-akku on se graalin malja jota kaikki akkuvalmistajat ovat koittaneet ja autovalmistajat odottaneet kuin kuuta nousevaa. Niin nyt Verge menee tekemään maailman 1. tuotantoajoneuvon noilla solid-akuilla!?! Siis aivan huikeaa suomalaista insinööriosaamista!!! Ei kun hattua päästä ja :respect:

Eilen kaverin kanssa tästä keskustelin, kun se mulle asiasta huikkas.

Mitä ne enää mopojen kanssa leikkivät. Myy teknologian autoteollisuudelle, ja alkavat dollareissa piehtaroinnin.

JMH sanoi:

Mitä ne enää mopojen kanssa leikkivät. Myy teknologian autoteollisuudelle, ja alkavat dollareissa piehtaroinnin.

Trump coin se ainoa oikea ja järkevä valuutta. Jos et usko riitä tähän niin truth social auttaa.

JMH sanoi:

Ei tartte edes myydä vaan liisata oikeudet teknologiaan niin rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja IPR säilyy omissa käsissä.

Itseä mietityttää kaupalliset rakenteet ja mallit eli miten tämä tuodaan markkinoille. Jos pidetään tiukasti kiinni konsepteista (vrt. Apple) saadaan varmasti hyvä tuote markkinoille mutta ei mitään läpilyöntiä (pun intended). Jos mahdollistetaan suurempi vapaus valmistajille (vrt. Android) saadaan enemmän kilpailua ja enemmän vaihtoehtoja, myös halpoja.

Oikeastaan kyse on siitä että haluavatko takoa rahaa vai tehdä vallankumouksen (ja rahaa siinä ohessa).

On kyllä aika mehukkaat lupaukset firmalla. Tuntuu liian hyvältä ollak... Hmm.. Näitä kehittää myös isot firmat maailmalla. Mutta kyllä on lupaava tuote. Itse olen päättänyt että sähkövehkeihin vasta kun solid state on totta ja akku kestää jotakuinkin lähes yhtä kauan kun mun bensatankki, vuosissa ja kilsoissa.

shyhander sanoi:
…lupaava tuote. Itse olen päättänyt että sähkövehkeihin vasta kun solid state on totta ja akku kestää jotakuinkin lähes yhtä kauan kun mun bensatankki, vuosissa ja kilsoissa.
No tuossahan se odottamasi on, ei muuta kuin 45 rahaa pöytään (33kWh LR-versio) ja kevättä kohti!
Mun mielestä orggi vois nyt päivittää sen lainapyörän ja hankkia Vergen - vois tulla kuhinaa laina- ja jäsenosastolle… :thumbup:

Laitetaanpas nyt se Akkutohtorin alup. videokin tähän, jota esim. tämän iltiskin on käyttänyt

Motoristo sanoi:
No tuossahan se odottamasi on, ei muuta kuin 45 rahaa pöytään (33kWh LR-versio) ja kevättä kohti!
Mun mielestä orggi vois nyt päivittää sen lainapyörän ja hankkia Vergen - vois tulla kuhinaa laina- ja jäsenosastolle… :thumbup:

Hyvältähän tuo näyttää, laskeskelin tässä taannoin että omassa kurvailussa saa tärvättyä takapyörältä noin 100kWh ajopäivän aikana, ja 2-3 kertaa saa käydä tankilla. Tuo 33kWh alkaa kuulostaa jo varsin käyttökelpoiselta.

HiTec sanoi:
Hmm... Alkaakohan tästä donitsiakusta jo pöly laskeutumaan ja se paljastuukin superkondensaattoriksi :blink:

- samapa tuo mitä terminologiaa käytetään; jos on soiva tehotiheydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen energiavarasto joka soveltuu tarkoitukseensa (esmes sähköajoneuvokäyttö) niin loisto settiä! :respect:
Vuoden päästä vois jo harkita Vergen hankintaa, kunhan kokemus karttuu koko paketin soveltuvuudesta ja luotettavuudesta mp-käytössä. Jos lupaus yli 300km (600km/2 :paikallatuulee:) pitää paikkaansa normiajossa niin riittänee, monelle…:orgmp2:

Motoristo sanoi:
- samapa tuo mitä terminologiaa käytetään; jos on soiva tehotiheydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan kilpailukykyinen energiavarasto joka soveltuu tarkoitukseensa (esmes sähköajoneuvokäyttö) niin loisto settiä! :respect:
No lähinnä se että noilla kondensaattoreilla on paha tapa hukata sitä varaustaan ajan kanssa sen lisäksi että sen napajännite laskee melko suoraan varauksen mukaan, joka sekin jo yksistään aiheuttaa erilaista problematiikkaa käytön puolella.

Haluaisin heittää haasteen vergelle. Tuokaa se pyörä sillä akulla mp messuille ja laittakaa se
Dynorullalle pyörimään päiväksi. Mulle sopii vaikka jarruton rulla.

Paras tietysti olisi joku jarrullinen joka jarruttaisi esim 10kw koko ajan.

Mutta vapaalla rullalla pitäs mennä koko messupäivä.

Viimeksi muokattu:
Lupaukset on isoja, yhtään patenttia tai mitään oikeaa luotettavaa testiä ei taida olla tiedossa. Alle 10 henkeä firmassa, joista yksi on mitenkään kemisti tai fyysikko ja loput markkinointi- ja linkedinpöhinämaakareita. Uskon kun jotain konkreettista on näyttää, muuten aika skeptinen ku samaan aiheeseen on isojen teknofirmojen toimesta työnnetty miljardeja rahaa ja vuosia tutkimusta.

MIndye sanoi:
Lupaukset on isoja, yhtään patenttia tai mitään oikeaa luotettavaa testiä ei taida olla tiedossa. Alle 10 henkeä firmassa, joista yksi on mitenkään kemisti tai fyysikko ja loput markkinointi- ja linkedinpöhinämaakareita. Uskon kun jotain konkreettista on näyttää, muuten aika skeptinen ku samaan aiheeseen on isojen teknofirmojen toimesta työnnetty miljardeja rahaa ja vuosia tutkimusta.

Entinen Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa sijoittajana ja hallituksessa. Ei nyt ihan mikään linkedinpöhinämaakari, luulisin.

sampolaa sanoi:
"Akku voidaan ladata täyteen vain 5 minuutissa." Tuohon en usko eikä usko kiinalaisetkaan.
Paitsi jos tuo onkin jokin superkondensaattorien tekniikkaan perustuva ratkaisu, johon tuo hiilinanoputkimassat yms. jo viittaisi hyvinkin vahvasti = donitsissa ei siis tapahtuisi minkäänlaista kemiallista reaktiota lataamisen yhteydessä kuten akuissa perinteisesti tapahtuu, vaan se vain ottaisi kondensaattoreiden tapaan sen varauksen vastaan ja säilöö sen ihan sellaisenaan johonkin bipolaari-rakenteeseen tms.

Aiheesta oma näkökulma:
Solid-state akku, Donut Lab ja Verge. Mikä hämmentää? @JiiPeePuro

Back