• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Diablo vs. Diablo Strada

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lahti
Onko arvon ORGgilaisilla kokemuksia Diablo Stradasta ja sen mahdollisista eroista perus Diabloon? Nykyinen perus Diablo on viihtynyt takarenkaana 4 kilokilometriä ja näyttäisi siltä, että vaihto koittaa melkoisen pian. Olisin luullut, että kestää pidempään mutta minkäs teet. Ajo on ollut ihan perinteistä pöristelyä kera muutaman ratapäivän. Ei siis ihme, että alkaa tuo Diablo Strada kiinnostamaan. Eturinkula vielä täysin tikissä eli sen vaihtoon ei onneksi ihan vielä tarvitse ruveta...

On ne joillakin ihme kamppeita ja ihme tyyli ajella kun menee renkaat noin nopeasti sileiksi... No tuo Strada ei sitten tarjoa niin hyvää pitoa radalla ja on muodoltaankin enempi matkarengas...

Rengaspaineiden merkitys kulumisessa lienee jonkinmoinen, jotta kannattaapi tarkistaa ne paineet seuraavan renkaan kohdalla vielä toisellakin mittarilla.

Eiköhän se suurin syy ole väärät rengaspaineet. Itselläni on tällähetkellä ihan perus Diablo 12R:n alla ja sillä on ajettu kaks päällä matkakamoissa Saksan ja 11 muun maan motareilla 5800 km + 600km kaksi rata keikkaa ja vielä näyttää pintaa olevan 1500-2000 km edestä. Ajotyylini ei ole rauhallinen. Oikeilla paineilla Diablo kestää 7-8tkm aivan varmasti. Pitäkää niitä paineita kadulla edessä 2,5-2,7 bar ja takana 2,9-3,2 niin ei kullu renkaat ennen aikojaan. Itse pidin tuolla reisussa edessä 2,7 ja takana 3,1 jolloin rengas kesti todella hyvin. Kokeilin ensin 2,9 takana, mutta rengas kului aivan liikkaa tuolla kuormalla.

Itsekkin tässä diabloja miettinyt, en käy radalla vaan ihan tällaista kaupunkipyörittelyä ja välillä pitempääkin matkaa. Sekä yks- että kakspäällä. Mistäs kannattaa käydä hommaamassa/asennuttamassa täällä pk-seudulla?

Mulla kesti VFR:ssä perus-Diablo edessä 18 tkm eikä vieläkään ollut ihan loppu, tuossa oli mukana mm. yksi Italian-reissu kaksi päällä ja aika rietasta kaasunkäyttöä koko matka. Takakumilla oli myyntivaiheessa jotain 6000 km takana ja kulumisesta päätellen toinen 6000 km edessä. Paineet oli 2,7/3,0 noin suunnilleen.

Ajotyylissä ei pitäisi olla suurempaa vikaa. Edellisellä pyörälä Z750 takarengas kesti kevyesti yli 10 tkm (tosin Bridgestonen BT 020)eikä ollut vielä edes loppu. Rengaspaineita pitänee ruveta hieman useammin syynäämään. Loput tehnee ton tvinin moottorijarrutus ja melkosen puhutteleva potku...
baaa.gif
Mutta mite ne erot perus Diablon ja Stradan välillä. Onko muitakin kokemuksia kuin prosyyreistä luetut?!?

Moi!
Mulla on R6:ssa alla alkuperäiset Michelin sportit (ajettu about 8700), radalla olisi tarkoitus käväistä ainakin kerran kesällä, joten mahdollisesti pitänee vaihtaa ainakin takarengasta, onko tuo Pirelli vähintäänkin yhtä kestävä kuin Michelin onhan... tai sitten pitää tsekata paikalliskaupan Metzeler tarjoukset, millaisia renkaita nuo lienevät. Ajeluni on tällaista vanhan sedän varovaista maantieajoa töihin ja takaisin ja joskus muitakin rundeja... onkos kellään hyviä suosituksia
nixweiss.gif

Mulla oli cebarissa diablo jossa oli todella loistava pito mutta tuhosin sen liian nopeasti (alle 6 tkm) ajamalla matalilla paineilla.
Hankin viime vuonna diablo stradan jolla tein yhden euroopan reissun ja nyt olen ajanut sillä noin 8 tkm ja pintaa on runsaasti jäljellä. Pito nyt on mitä on eli riittää normaaliajoon ja jopa aktiiviseen katuajeluun mutta tuntuu että paljon agrommin ei uskalla ajaa. Jos reissaaminen/nurkkapyöriminen on sun hommasi niin luulisi että strada riittää siihen.

Ajotyylissä ei pitäisi olla suurempaa vikaa. Edellisellä pyörälä Z750 takarengas kesti kevyesti yli 10 tkm (tosin Bridgestonen BT 020)eikä ollut vielä edes loppu. Rengaspaineita pitänee ruveta hieman useammin syynäämään. Loput tehnee ton tvinin moottorijarrutus ja melkosen puhutteleva potku...
baaa.gif
Mutta mite ne erot perus Diablon ja Stradan välillä. Onko muitakin kokemuksia kuin prosyyreistä luetut?!?
Juu kyllä ne väärällä rengaspaineella saa kulumaan kantille yllättävän nopeasti. Onpa tullut kerran tehtyä tuo moka itsekin, ja tosiaan epätarkalla mittarilla tehtyä itselle karhunpalvelus. Ei sillä moottorijarrulla ja/tai potkulla ole siinä olennaista merkitystä.

Mutta Strada -kysymykseen, mikäs siinä, ihan hyvä ja yllätyksetön perusrengas kadulle ja maantielle. Toimii lämmettyään suht mukavasti, mutta pito ja ajotuntuma reippaassa ajossa ei tosiaan ole tavallisen Diablon luokkaa. Pidon vähenemisen tai loppumisen huomaa Pirellin tapaan suht yllätyksettömästi, ja kylmällä kelillä ja/tai kylmillä renkailla sitä pitoa ei tosiaan ole kuten lämpimällä, ero on aika selvä ja helppo havaita. Ero on minusta selvempi kuin Diablolla.

Suht mukava yleisrengas, mutta omaan makuun ja ajotyyliin hiukan liian liukkaan ja kankean tuntuinen. Olkoonkin että todennäköisesti se sitten kestäisi parikin suvea.

Tämä on siis toki mutu- ja makuasia, johon vaikuttaa sekä kuski, mopo että alustan säädötkin. Mutta silti, ihan samalla tavalla en uskalla luottaa näiden pitoon kuten perus-Diabloihin, saati Supercorsiin. Tuntuu että etenkin takapää lähtee vikuroimaan selvästi helpommin kuin Diablolla, ja etupää tavallaan 'aliohjaa,' ja kylmänä vielä selvemmin. Olkoonkin että perus- ja matka-ajomukavuus on sitten hyvä, pyörä menee kuin kiskoilla.

Tämä perustuu siis vasta noin parin tonnin omaperskokemukseen ja ajeluun nyt kevätkaudella. No, ehkä pitäisi vielä kokeilla ainakin yksi ratakeikka hyvällä radalla siten, että renkaat tosiaan lämpenevät kunnolla. Mutta luulen silti että seuraavat renkaat ovat ainakin takana perus-Diablot tai vastaavat.

Edit: juu, siis tuo Jiipee-neljäneljäviiden ja meriksin kommentit kiteyttivät asian jo hiukka lyhyemmin. Niin ja jos haluat tuollaiset hankkia edullisesti ja kokeilla itse, (se paras tapa), niin voisin oikeastaan myydä nuo nyt alla olevat Stradat edullisesti. Niillä on siis ajettu n. 2tkm ja kulutuskestävyydestä kertoo kait sekin, ettei kulumisen merkkejä vielä juuri näy. Jos kiinnostaa niin tarjoa jotain.
Ne Stradojen koot olivat siis etunen on 120-nen ja takanen 180-nen. Pankaas heittäen vaikka privaviestiä jos asia kiinnostaa.

Strada on ajossa kankeampi ja tuntuu juurikin aliohjaavalta. Normi diablolla ajaessani oli tosin etunen paremmassa kunnossa, mutta en usko sillä olevan niin suurta vaikutusta kuin takarenkaan profiililla. Stradaa en tainnut ehtiä viemään rajoille, joten maksimipidosta ei tarkempaa tietoa/muistikuvaa. Vertailumopona oli ZR-7.

Noniin, Diablo takanen alkaa olla vaihtokunnossa tonnin sisään. Kilometrejä on tähän mennessä kertynyt ~13000. Edessä olevalla Diablo Corsalla pääsee varmaan vielä 2000-3000km.

Ratapäiviä noilla renkailla on takanaan 6-7. Vauhti sellaista nopeaa hidasta ryhmää -> hidasta keskiryhmää.

Ja pyöränä 600rr.

Pitää kehasta tuota Stradaa
thumbs-up.gif
joka on nyt 1000 kilsaa viihtynyt takasena. Kertaalleen tuli radallakin käytyä ja hyvin tuntui toimivan sielläkin ainakin mun vauhdeilla. Testeissäkin tuntuu pärjäävän, joten uskallan kyllä suositella jos hippasen verran paremmin kestävää etusta/takasta kaipaatte. Mulla on nyt perus Diablo edessä ja Strada 180/55 takana ja kyllä vaan toimii!
cool.gif
Ensiasennuskoko 190/50 oli hippasen kankea mutta selkeesti toi profiilin nosto tuonne 55:een paransi ketteryyttä vakauden/pidon silti liioin kärsimättä...

Pitää kehasta tuota Stradaa
thumbs-up.gif
joka on nyt 1000 kilsaa viihtynyt takasena. Kertaalleen tuli radallakin käytyä ja hyvin tuntui toimivan sielläkin ainakin mun vauhdeilla.
Niin tuntui meikäläisenkin pyörässä ja ajovauhdilla pitävän ihmeen hyvin.

Tosin keli oli kuuma ja kallistusvara sen verran rajoitettu, että jalkatapit ja seisontatuki tuntui ottavan maahan ennenmin kuin rengas olisi edes yrittänyt luistaa.

Mulle piisais ku joku tekis renkaan joka kestää... pitoa niissä on ihan tarpeeks mut tympii ku ei ne kestä ku 3-5tkm. michelinin macadamin 100x on hyvä mun käyttöön mut sitä ei tahdo saada enää. Strada on kohtuu kestävä, ajoin sillä noin 8tkm. onko muita kestäviä renkaita joissa olis edes vähän pitoa??

Mulle piisais ku joku tekis renkaan joka kestää... pitoa niissä on ihan tarpeeks mut tympii ku ei ne kestä ku 3-5tkm. michelinin macadamin 100x on hyvä mun käyttöön mut sitä ei tahdo saada enää. Strada on kohtuu kestävä, ajoin sillä noin 8tkm. onko muita kestäviä renkaita joissa olis edes vähän pitoa??
Juu, kokeileppas metzelerin Z6:sta! kestää tosi hyvin ja pitoakin riittää normiajeluun ja jopa radalle...

Väittävät, että Z6 ja Diablo Strada ovat identtiset renkaat kuviointia ja profiilin hienoista muotoeroa lukuunottamatta. Saman konsernin tuotteita kun ovat. Luulisi että ainakin kestoiät ovat melko samanlaiset.

Väittävät, että Z6 ja Diablo Strada ovat identtiset renkaat kuviointia ja profiilin hienoista muotoeroa lukuunottamatta. Saman konsernin tuotteita kun ovat. Luulisi että ainakin kestoiät ovat melko samanlaiset.
Jännä juttu tuo renkaan kuviointi. Kaikkien kuviointihan on aina mainoksissa "optimoitu" ja toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Lisänä yleensä vielä joku hieno FEM-kuva, missä näytetään kuinka jännityset jakautuvat ja vesi posituu kuviosta. Silti noita kuviointeja on miljoona täysin erilaista ja kaikki maailman parhaita.

Loppupäätelmä voisi siis olla, että sen harvan kuvioinnin muodolla ei ole mitään merkitysta moottoripyörän katurenkaassa.

Back