• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Darwin awards - hölmöilyt pyörään liittyen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kai kaverinkin lahjakkuutta saa "kehua"?

Ajelin tutun kanssa mutkateitä Itä-Suomessa, ja päätimme tauolla vaihtaa mopoja seuraavaksi legiksi. Minulle viifferi alle, kaverille bemari.

Pätkä meni kivasti vuorovedolla, ja päädyimme Puumalaan. Menin edelle opastamaan sillan nurkalle... Ja huomasin äkkiä peileistä että kaveri oli hävinnyt heti taajamaan tullessa. Odottelin hetken, sitten takaisin katsomaan mitä oli käynyt.

Kaveri löytyikin tien laidasta. Menin kysymään mikä hätänä. Kommentti: "Mikä *keleen brittipyörä tää oikein on!" Oli sitten räveltänyt vasen vilkku-torvi-valo -akselia paniikissa koittaessaan saada pyörän vilkuttamaan oikealle. Muuten homma ok, mutta paikallinen karvanoppakorolla oli suikannut oikealta ohi vähän turhan läheltä luullessaan vilkun vasemmalle tarkoittavan kääntymistä vasemmalle.

Loppureissun ajoimme omilla pyörillä...

biggrin.gif

Tosi hauskoja juttuja, pakko oli työkaverillekin kertoa miksi tässä ääneen nauran.

Alkukesästä meni kanssa noi napit vähän sekaisin.

Äänitorvea piti painaa mutta en just sillä hetkellä muistanut että kummalla puolella se olikaan ja painoin oikeanpuoleista mikä sitten osoittautui starttinappulaksi...päästää mielenkiintoisen äänen kun pyörä on jo valmiiksi käynnissä eikä vissiin kovin suositeltavaa  
wink.gif

Joo. On sattunut kaikkea ja sattuu vielä vaikka mitä.

Tolloimpia tempaisujani oli mm.
kesämökin rakennustyömaalla (parin kilsan päässä kotoa) huomasin tarvitsevani 11 kg nestekaasuputelin piensulatusta varten ja mopolla suhautin kämpiltä hakemaan "possua" kattotyömaalle. Laitoin "possun" narulla kiinni penkkiin ja crossin keula työmaatakohti, kunnes ensimmäisen mutkan jälkeen "pomppasimme" ojasta yli ja petäjikköön, kun se peevelin "possu" heilahti narunvarassa toiselle kyljelle.

Toinen todella "järkiteko" oli ajaa busa laiturille jotta saisi taidevalokuvia! Voi jeesus että mä oon törttö.!

Siinä laiturilla kääntelin mopoo ja mun pikkupoika vielä tuli siihen viereen sanomaan, että "iskä! toi voi olla hassu juttu" ja samantien siinä ku pojulle selvitin, että katoppas ku isi näyttää, niin takanen yli laidan ja selälleen järveen, Busa päälle! Onneks ei käyny, vaan sammuksissa sitä siinä kääntelin!
En ole muuten ikinä päässyt järvestä ylös niin nopeesti, vaikka mopo on rinnanpäällä! En oikein käsitä, että miten sainkin moponkin nosteltua laiturille takas! Vettä oli vyötäröön silläkohdin!
Mopo nousi laiturille tosi helposti, melkeen yhdellä repäisyllä!

sitten on oikeen helmi!
sad_orig.gif

Olin crossilla menossa poroja katsoon n. 70 km:n päässä kämpiltä ja siinä on sellainen kohtuu joki, jonka yli ajattelin singahtaa. EIKÄ TIETENKÄÄN vaihtovaatteita, työkaluja, tulitikkujakaan mukana, vain kirves ja puukko varusteina.
Olin siis siinä jokitöyräällä ja siinä perke*een purossa ei ole ku 70 cm vettä keskimäärin ja jotenki vaan päähäni tuli, että menen joen poikki törmältä tärmälle olevien puiden päältä, kuin kävelijä konsanaan.. Vittu tietenki lähden veteleen yli ja noin puolivälissä ja arviolta 3 m. korkeudella hokasin, että perskatti, mä taidan kaatua! Sinne jokeen vaan! kyljelleen..
Jummmalauta että kävi kipeesti, jääkylmässä vedessä kyljellään, mopo käynnissä ja jalka vielä alimpana.
Kyllä tyhmästä päästä kärsii koko roppa.. jeesus.
Vihjeenä kaikille ÄLKÄÄ TE KOKEILKO AINAKAAN näitä töppäilyjä...

Tässä on vaan muutama. ei taitaisi riittää sivut, kun kertoisin kaikki naurettavat takkaamiskämmit, ku pyörä kaatuu tankatessa ja pensat roiskuu jokasuuntaa.... näitä riittää..

Heh, tulee mielee tapaus tästä ihan vähä aikaa sitten, olin ajamassa ja kävin tankilla, mietin että joisko kahvet samalla kun siinä olin ja niin tein, joten pyörä siihe kahvion terassin eteen parkkiin ja kahville.

Noh ulos tullessa löin mp3-napit korviin, kypärän päähän ja seisoin pyörän vasemmalla puolella, räpläsin hyvät matkamusat napeista soimaan ja rupesin "starttaamaan pyörää"...

Noh painoin starttinappulaa, mutta huomasin että kone ei lähtenyt käyntiin, seisoin vieläkin pyörän vasemmalla puolella ja koitin hätäkytkintä ja uudestaan starttinappulaa, ei mitään...varmistin vaihteen vapaalle mutta ei siltikään... starttailin ja starttailin, pitkänkin aikaa..

Noh, katsoin ympärilleni ja kaikki tuijotti mua kahvilasta, ei saatana, olin painanut ajatuksissani äänitorvee enkä in-ear kuulokkeiden takii tajunnu ees sitä, voi elämä että hävetti ku olin soittanu torvee siinä oikein yleisölle ja pörränny pyörän ympärillä ku mikäkin tohvelo... ja äkkiä pois!

e: kijotusvire
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Näitä lukiessa pitää melkein siirtyä lattialle nauramaan
biggrin.gif

Vielä röökatessani vedin kypärää päähän natsa suupielessä, jostain syystä se oli jäänyt räkäisemättä menemään, pirusti poltti poskeen kun tulipää jäi sisäpuolelle.

Valoihin tullessa farkunlahje jäi polkimeen kiinni ja niin sitä mentiin yhdessä kyljelleen. cb 750 oli hiton hankala saada pois päältä, kun koitti lisä naarmuilta säästyä.

Toinen todella "järkiteko" oli ajaa busa laiturille jotta saisi taidevalokuvia! Voi jeesus että mä oon törttö.!

Siinä laiturilla kääntelin mopoo ja mun pikkupoika vielä tuli siihen viereen sanomaan, että "iskä! toi voi olla hassu juttu" ja samantien siinä ku pojulle selvitin, että katoppas ku isi näyttää, niin takanen yli laidan ja selälleen järveen, Busa päälle! Onneks ei käyny, vaan sammuksissa sitä siinä kääntelin!
En ole muuten ikinä päässyt järvestä ylös niin nopeesti, vaikka mopo on rinnanpäällä! En oikein käsitä, että miten sainkin moponkin nosteltua laiturille takas! Vettä oli vyötäröön silläkohdin!
Mopo nousi laiturille tosi helposti, melkeen yhdellä repäisyllä!
Saiko poika otettuu kuvii tosta!!??  
biggrin.gif

Hehe.... Noi äänitorvi-sekoilut on hauskoja.

Samaan aiheeseen liittyen: Kovin on hauskaa myös kun vaihtaa Bemarista Hondaan. Juuri kun on selkäytimeen kolvautunut Bemarin vilkkujen käyttö ja kuittaus, niin tulee vaihdettua Hondaan. Joka perkeleen kerta kun kiihdyttää risteyksestä ulos, niin sitä tulee annettua edellä ajavalle vauhtia torvella. Siinä kohden, jossa on Hondan vilkkunappi, on Hondassa torvi!

Perkele, jotta on hävettänyt monta kertaa.

Ducatin jousijalka teki aikanaan muutamat temput esim. ei kannata parkeerata keula alamäkeen ja kannattaa tarkistaa ettei jää kivi kantapään alle, kun alkaa jalalle kallistaan.

Kerran meinasin pamauttaa bumpperiin keula ilmassa pienen kiihytyksen jälkeen. Onneksi sain etusen alas, mutta aika pompun otti silti ja munat tankiin tietenkin.

Apriliassa on töötti ja vilkku nurin päin ja alussa aina meni napit sekaisin.

Siinä näin aluksi.

Tässä on vaan muutama. ei taitaisi riittää sivut, kun kertoisin kaikki naurettavat takkaamiskämmit, ku pyörä kaatuu tankatessa ja pensat roiskuu jokasuuntaa.... näitä riittää..
Totaalinen repeeminen tän kohalla! Ei helevettiläinen!
biggrin.gif

Anna tulla lisää vaan tarinoita. Tankkausjutut kuulostaa varsin kutkuttavilta.
thumbs-up.gif

Joo.
Jälkikäteen tosi huvittavia tankkaussysteemeitä on tapahtunut.

Menin crossilla Savukoskella TB:lle tankkaamaan ja konehan on todella korkea (siis kaikkihan tietää millainen on käsitellä korkee crossi).
Tulin hissunkissun tankkipaikalle ja otin tukee tankkausmittarista, nousin moponpäältä pois ja laitoin mopetin nojaamaan mittariin, samalla tankinkorkkia kiersin irti ja "pistoolin" otin käteeni..
Just kun sain pislarin tankkiin ja aloin tankata se perkeleen mopotörötin alkoikin liikkua sitä mittaria vasten (varmaan tärinä mittarista teki sen).
yritin napata sitä mopetia kiinni mutta kun oli reppu selässä ja homma alkoi menemään hosumiseksi, niin jotenki tönäisin mopoa ja se kaatui kertarysäyksellä kyljelleen, mulla vielä "hana" täysillä ja pensaa lentää jokapaikkaan!
Siinä sitä oliki hommaa, sitten kun aseman hoitajan kanssa turvetta leviteltiin mittareiden väliin ja yritettiin saada kaikki bensa tarttumaan turpeeseen. Onneksi oli tilaa kaatua, nimittäin jos olisi ollu auto toisella mittarilla, niin varmasti olisi tanko napannu autokylkeen lommot.

Kerran kävi sellainen homma, että mentiin kahville Sallassa kylälle, eikä tietenkään noi crossit joilla mettässä rymytään ole kilvillä.
Ajoin siihen Esson viereen ja siihenaikaan oli vielä sellainen kunnon oja siinä, että oli helppoa ajaa mopo ojaan ja siitä kätsy nousta kyytiin/ lähteä liikkeelle, ilman tikapuitakin siis pärjäisi.
kahviteltiin rauhassa ja sitten lekkeristä bensaa tankkiin, lekku täyteen mittarista gasoa ja miehet sitten liikkeelle. Siinähän oli tietenki katsojia sitten lomakauden mitalla, elikkä etelänvariksia naureskelemassa pohjoisen poikien hommille. Muutenkin hiukan harmitti, ku kylän parasperseinen neito siinä kinkkuaan keikutteli (ties tarkkaan, että kuola valu suupielistä, ku katselin sitä)
joten tarkkaavaisuuskaan ei ollut just siinä mopohommassa silloin. Hypin husabergin käyntiin ja kiipesin ojanpientareelta kyytiin, pykälä pesään ja mielessä käväisi utuisesti peremmat pesänsaantimahikset, jos tästä lähtis miehekkäästi liikkeelle, kun kiekkoja masiinassa kohtuullisesti ja siinä samassa lipsahti kytkinsormet ja VITTU se vehe karkaa siitä ojasta HYTTIPYSTYSSÄ kohti parkissa olevaa autoriviä ja se muija meinas jäähä alle!
Mä koitin tehdä kaikkeni, väistin niitä autoja, löysäsin kaasun sain homman hanskaan, kunnes masiina sammu siihen ojanpientareeseen ja lähdin kaatumaan OJAANPÄIN.. Kylkiluu poikki. Ilman apua en päässy sieltä moponalta pois.. Vittu että nolotti!

Kyllä näitä sattuu, kun paljon liikkuu.

Omat tarinat tulis sitten kaikista "nopeesta" suonylitys oikaisuista ja hakkuuaukioiden poikki "oikaisemisesta".. Pitäis noidenkin hakkuuaukioiden aurauksista päättävät konttorirotat pistää perkele crossilla ylittämään sellainen kunnon kynnösaukea kerrankin! Loppuis sellainen maankäsittely kerralla suomesta!
Sitten kun vielä meilläpäin ne aukeat on tosi isoja, saattaa olla 5 km suuntaansa sitä kynnöspeltoa! Kiertäminen ei välttämättä ole ratkaisu!

Sitä on takki kohtuu tyhjä, kun "loikkii" sellaisen kynnöksen poikki, missä pienimmätkin sorahippuset ovat vähintään vanhanaikaisen puhelinkioskin kokoisia ja kannot on kynnetty siten, että juuret on taivastakohden! siihen vielä ranteenvahvuista pajukkoa ja parimetristä kuusen/männyntaimikkoa!
Tuntuu illalla saunassa siltä, että pääsi taivaaseen, ku oikaisee lämpöiselle lauteelle ruotonsa.

Ei mitään suuria kömmähdyksiä tullu. Viime kesänä kun olin tankkaamassa ja istuin pyörän päällä niinkun aina ja hanskat siinä jossain tangon päällä. Hanska päätti lähtee kesken tankkauksen tippuun ja nokkelana ajattelin ottaa ilmasta kiinni. Ei pahasti ollu housut bensassa sen jälkeen.

e:typo

Suuret kiitokset hauskoista tarinoista! Näihin on jotenkin helppoa samaistaa itsensä ja ovat hieman maanläheisempia kun esimerkiksi nimimerkin "The Legend" jutut.

En minä tietysti mutta kaveri... Kun kirkas visiiri tuppasi huurtumaan ja kypärän mukana oli tullut jokin "Pinlock" (eka kypärä ja ikinä sellaiseen törmänny). No, kun sen piti auttaa asiaan niin nysväsin sen paikalle - eikä ollut edes vaikeaa.

Sitten ajelemaan, ja eihän sen läpi meinannut nähdä! Oli kuin sellainen utuinen harso olisi ollut kaikkialla, ja jos aurinko rupesi paistamaan niin näkökenttä meni aivan harmaaksi. No, varovasti takaisin kotiin ja repimään moista hengenvaarallista turhaketta pois.

Kun sitä siinä kynsin niin ekana lähti irti sen pinlockin suojakalvo...

withstupid.gif

Mulla on yleensä aina peilivisiiri kypärässä. Paitsi pari päivää sitten kun olin ajellut illalla kirkkaalla visiirillä. Seuraavana päivänä olin sitten valoissa nahat päällä ja hiki virtasi. Suojatietä lähti ylittään pari mimmiä hyvinkin niukoissa pukimissa ja pakkohan niitä oli tuijottaa.

Tyttöjen ilmeistä päätellen tarvitsevat terapiaa pari vuotta... Ens kerralla muistan vaihtaa sen visiirin peiliin.

En minä tietysti mutta kaveri... Kun kirkas visiiri tuppasi huurtumaan ja kypärän mukana oli tullut jokin "Pinlock" (eka kypärä ja ikinä sellaiseen törmänny). No, kun sen piti auttaa asiaan niin nysväsin sen paikalle - eikä ollut edes vaikeaa.

Sitten ajelemaan, ja eihän sen läpi meinannut nähdä! Oli kuin sellainen utuinen harso olisi ollut kaikkialla, ja jos aurinko rupesi paistamaan niin näkökenttä meni aivan harmaaksi. No, varovasti takaisin kotiin ja repimään moista hengenvaarallista turhaketta pois.

Kun sitä siinä kynsin niin ekana lähti irti sen pinlockin suojakalvo...

withstupid.gif
Tuttu tunne. Itselläni kävi ihan sama. Jo pinlockia asentaessa ihmettelin, kun pakkauksessa luki että se on kirkas vaikka näytti kellertävältä. Kellertävä suojamuovi lähti sitten ensimmäisellä huoltiksella pois  
biggrin.gif

Back