• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Darwin awards - hölmöilyt pyörään liittyen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pari - kolme vuotta sitten oltiin Virossa Otepäässä kavereiden kanssa reissussa. Siellä sitten vuorokauden ryyppäämisen jälkeen yksi kaveri keksi, että sen partaa pitää kuivata. Minähän tietty Sportsterilla annoin kuivausapua, kun vaveri partansa työnsi putken taakse föönaukseen... Aattelin sitten, että liekit auttaa kuivausta... Seurauksena kaveri joutu vielä monen päivän päästä geeliä kyselemään, että saisi partansa suoraan ja pyörästä takapytyn kansipahvi rikki. Sieltä sitten oli kotiin ajettava kaatosateessa, takapytyn kannen välistä tulevien pakokaasujen hakatessa jalkaan... Silloin tuntui erityisen fiksulta!

Onneksi kannen eikä sylinterin tiivistepinnat ottaneet tuosta itseensä ja tiivisteen vaihdon yhteydessä tulikin samalla vaihdettua kaikki yläpään tiivisteet ja männänrenkaat, venttiilit läpättyä ja sylinterit hoonattua.

Vanhanaikainen kävi viime viikolla kun sain huollosta astetta vanhemman pyörän lainaan ettei tarvinut jäädä rappusille yöpymään.
No, en päässyt edes teollisuusalueelta itse kylään kun kuuhun ja takaisin ajettu vanha Honda alkoi rykiä ja sammui.
Hmm, bensamittaria ei näy missään (ei sytyttänyt vielä).
Korkki auki ja kurkistus, on siellä menovettä vaikka kuinka.
Ryyppyvipu tuossa näkyy olevan, on pois päältä (vieläkään ei sytyttänyt).
Starttailua aikansa, ei tule mitään.
Soittamalla huoltoon selvisi että bensahana "saattaa" olla kiinni koska huoltomies näki edellisen lainaajan vääntävän sen kiinni jättäessään mopon pihaan.  
withstupid.gif

Bonuksena toisessa pyörässäni kyllä on hana joten ei ole ihan tuntematon väline...  
biggrin.gif

Tässähän onki sitten salaliittoteorian tai jonku alkua, mittään en muista enkä tunnusta, mutta.....

Muutaman kerran on liikennevaloihin pysähtyessä ja siitä lähtiessä kytkintä muistanu "nostaa" mut kaasua unohtanu antaa joten siihenhä sitä on sammunu.... ymmärtäähän ettei kaikkee ajatuksissaan voi muistaa mutta kun tämä on on sattunu aina samaisessa risteyksessä ja valoissa...
blush.gif

Jotenki vaan aina pistäny nolottaan
tounge.gif

Ja jottei viel ihan loppus, on tullu opittua et polta ensin sätkä loppuun ja sit vasta aletaan käänteleen "peruuttaen" pyörää. On se hienoo ku mopotin ja kuski selässä kaatuu sätkä suussa korvaa kaivellen ku hiastetussa filmissä kylelleen... käsiähän ei kannata pittää kahvoissa kii pyörää liikuttaessa, eihän, ei.

crazy.gif

Alastarolla viimeseen setiin lähössä radalle. Ajamista hieman mietiskellen takalämppäri pois, takapukki pois, etulämppäri pois, etupukki pois. Mietiskelyn katkaisee näkölohkon tuottama informaatio, joka taipuu synapseissa muotoon "mit vit.... moponihan kaatuu parhaillaan kylelleen...!"  
omg.gif

No kai se saatana kaatuu jos ottaa varikkopukit pois...  
kynttila.gif

Ei kannata kääntää pyörää parkkipaikalla, jonka leveys ei riitä ja sitä ympäröi tolkku pensasaita. Tanko nappasi jumiin pusikkoon ja komea kaato oli tosiasia. Tämä tapahtui tietenkin täpötäyden terassin edessä. Pyörään osumaa sinne sun tänne, ajotakki paskaksi ja kypärä sai aika pirunmoisen tällin. Kansa hurrasi ja kilisteli tuoppejaan, ei edes nostoapua saanut.

Muutamia vuosia sitten opiskeluaikoina kun ei ollut omaa pyörää, niin vuokrasin muutamia kertoja pyörän eräästä pyöriä vuokraavasta liikkeestä. Aikaisemmilla kerroilla kaikki oli mennyt hyvin, mutta tällä kertaa käynnistys tuotti vähän ongelmia. Kävin omasta mielestä kaikki läpi ja yritin käynnistää useammankin kerran, mutta ei vaan käynnisty. Lopulta nousin pyörän päältä ja astelin sisälle kysymään suzukin käynnistys ongelmasta. Liikkeen omistaja asteli paikalle, otti tappokatkaisian pois päältä ja käynnisti pöyrän. Kylläpä osasi tuntea itsensä tyhmäksi siinä tilanteessa.
Suzukin kanssa meni myös ekalla ajolla vähän samaan tapaan. Käynnistys pitää suorittaa kytkin pohjassa
biggrin.gif
. Ei tajunnut, ei käynnistynyt
shaun.gif
.

"Kuis toi sutii hiekalla? Näytä nyt vähän"

Pihan pikkupojat vonkas näyttämään kun Hondaa hiekkakentällä pyörittelin... Ylpeys käy lankeemuksen ja ajotaidottomuuden edellä. Tarkoitus oli tietty tehdä parit donitsit hiekkakentällä. Lopputulos oli, että fillari karkas alta ja vanha ukko kaatui jo kertaalleen tuhotulle vasemman puolen kädelle, jolla tietysti piti koko ruhon paino ottaa vastaan.....

No ortopedi varmaan keksii tuolle jotain tehdä. Ajokilometrit tältä kesältä on aika vähissä....

Ei nyt ihan Darwin awardin arvoinen suoritus, mutta: talven aikana 600cc kyykky vaihtui uudeksi 1000cc kyykyksi. Kevään ensimmäinen ajo jossain +5 viidessä asteessa, kylmät renkaat ja ajotuntuma ruosteessa. Ollessani kääntymässä n. 20km/h vauhdilla risteyksessä pyörän tehot pääsi yllättämään. Perä lähti sivulle oikein komeasti kun vain hipaisin kaasua, sen verran oli tehoa tullut talven aikana lisää ja pito oli huono. No, siitä selvittiin ruskealla raidalla kalsareissa. Jatkossa piti kyllä kahteen kertaan varmistaa että pyörä oli prikulleen suorassa ennen kuin yhtää enempää avasi.
Joo kusiainen miettii väännöttömänä ennenkuin alkaa potkia. Tonninen välttämättä ei mieti...

Jaa tulipas mieleen kun olin nousiaisten nesteelle kavereitten kanssa, ja siitä lähdettiin.

Mopo käyntiin, kierroksia ja sammu... Mopo käyntiin REILUSTI kierroksia ja sammu.. -11- sitte toinen kaveri sanoo "sulla on sivutuki alhaalla"
withstupid.gif

Ketjuja rasvaillessa ilman pukkia ja yksinään..
pyörä parkkiksella auton etupuolella poikittain..
ekat 25cm paikallaan, sit pyörän selkään ja vetoa taaksepäin,
jonka jälkeen reippaasti pyörää kallistaen takaisin seisontatuelle,
jonka tietenkin olin ajatuksissani laittanut ylös:D
Pyörän sain kiinni aivan viimehetkellä, peili tavotti auton konepeltiin..

no damage..huh..

Tuli vielä pari hölmöilyä mieleen ja tämäkään ei koske varsinaisesti mopolla ajamista.
Minulla oli 80-luvulla semmoinen älyttömän hieno Sinisalon kaksiosainen nahkapuku. Ostin sen uutena 1600FIM ja möin sen muistaakseni 1000FIM kolmen vuoden jälkeen. Se on kauppa mitä olen erityisesti katunut, varsinkin, kun vielä kaikkien näiden vuosien jälkeen mahtuisin siihen pukuun. Mitä ne nahkapuvut nykyään maksaa?
Toinen kamala moka oli, kun ammuin kypärän piekkarilla reikiä täyteen.
Minulla oli sedän antama AGV:n umpikypärä 70-luvulta (se malli, missä visiiri jää reilusti kypärän naama-aukon ulkopuolelle). Siinä oli vielä kaksivärimaalaus ja sen kunto oli 9+. Eikös se ollut sitten 15-kesäisen mielestä paras mahdollinen maalitaulu piekkariräiskintään.
Mitä siitä nyt saisi euroja, jos kauppaisi historikki-äijjille? ? ?
Siitä taisi jäädä niin suuret traumat, että armeijakin piti suorittaa ilman asetta
buttrock.gif

Joten, pitäkää tavarasta huolta ja älkää myykö ihan pienen rahapulan takia.

Tää on kyllä aika nolo:

Putsailin tänä kesänä mp:n ketjuja tarkoituksena laittaa hyvät rasvat niihin kun seuraavana päivänä piti lähteä noin neljänsadan kilometrin päähän sukuloimaan. eipä ollut kunnon varusteita hommaan ja liikuttelin Hölmönä pyörää samalla kun kangasrätillä putsasin ketjua. Tietäähän sen miten siinä käy. Oikean käden etusormi takarattaan ja ketjun väliin puristuksiin niin että rattaan piikki menee kynnen läpi sormen sisään. Yllättävän nopeasti sain pyörän liikkumaan takaisin siihen suuntaan että sain sormen pois puristuksista.

En lähtenyt seuraavan päivänä reissuun..
+ 1  
buttrock.gif

Putsasin ketjuja kovassa kiireessä,  
062802moto_prv.gif
piti päästä.
Vaihde päällä kone käynnissä niin käy putsaus nopeempaa.
Öljyrätillä alemman ketjun alapuolelta "pyyhkien" kävi mielessä että täytyy olla toosi varovainen ettei käy pahasti.
Seuraava mitä huomasin oli peukalo joka oli jotenkin mennyt rätin mukana ketjujen ja rattaiden väliin.
withstupid.gif
peukalonpää halki kahteen suuntaan ja nahat + kynsi hukassa.
Ja eikun lanssia soitteleen, kolmeen viikkoon ei mahtunut tuppo hanskaan (yrityksistä huolimatta) sitten mitenkään.

Kyllä tästä vielä sormi tulee, suuri kiitos paikalliselle terveydenhoidolle  
bowdown.gif

edit: ja lanssikuskeille...

V*ttu apua! Pyöri nyt stanan läski pois siitä suojatieltä!

Hups, olinkin moottoripyörällä liikenteessä enkä autolla jossa voin meluta rauhassa. ei jee!  
biggrin.gif
Hieman vastaava, mutta astetta nolompi kokemus. Lähdin töistä ajelemaan kotia kohti, risteyksessä jäin punaisiin ja viereiselle kaistalle tuli vasemmalle kääntymässä oleva auto. Siinä hernekeittopäivän jälkihoitona ajattelin "tasata paineita", sillä eihän sellaista hajua tai ääntä voi ollakaan, mitä ei prätkän satulassa voisi vapauttaa. Aika miehekäs paukehan sieltä ajofarkkujen läpi muovisatulaan pärisi ja samalla satuin katsomaan viereeni...ei saatana, sillä viereisen kaistan kaipparilla oli repsikan puolen ikkuna täysin auki. Voitte kuvitella miten häiskän naama venähti, näytti vielä kyllä peukkua siinä kikattaessaan...keep on riding!

Kuittasin tilanteen nyökkäämällä ja nopeasti visiirin sulkemalla...

Kotilokuskeille ei näitä tapahdu...
062802moto_prv.gif

Tapaus ei ole sattunut itselleni, mutta sen verran läheiselle naapurin kaverille, että kerron. Turma ei sattunut myöskään isommalla vaan vanhalla pappaTunalla.
Olivat naapurissa kaivaneet ja valaneet autotalliinsa huoltomontun tai miksi rasvamontuksi sitä nimitetäänkään. Heti eka päivänä, kun formut oli purettu, kaveri ajaa täräytti vanhasta muistista vauhdilla mopollaan tallin ovesta sisään ja suoraan monttuun. Onneksi selvittiin pikku naarmuilla ja Tunan kierolla etuvanteella. Saattoi siinä pikkusen camberit ja casteritkin säätyä, koska moposta tuli aika herkkä kääntyjä.

Turhia liikkeelle lähtö yrityksiä huoltsikan pihasta kun kone sammui aina kun kytkintä hölläsi, vaikka kuinka antais kierroksia. Kahvion väen tuijottaessa, huomaat että seisontatuki on edelleen alhaalla ja nolona potkaiset sen sivulle ja matka jatkuu...  
tounge.gif

Mut onneks näin eikä siten, että kantatessa ois vasta "tajunnu" sivutuen olevan alhaalla  
biggrin.gif
Mää taas unohdin laittaa sivutuen alas tullessani huoltsikalle. Jaksoin toki nostaa pyörän ylös, mutta olisisnpa suonut olevani yksin siellä.

Ostin moponi keväällä ja olen kokeillut jo 5 erilaista tapaa kaataa honda. Ekaksi olin laittanut sivutuen ja päätin vielä työntää mopotinta hiukan eteenpäin.. ja irroitin tyytyväisenä kädet. Pyörä valui kintuille, jalka oli laahautunut pois päältä. Seuraavaksi käänsin ajamalla isohkossa tallissa, kääntyyhän se kun kallistaa..mutta vauhtia pitäisi olla. Seuraavaksi traijalin tapaista jäämeren rannalla, pehmeä santa jännitti, vauhti laantui ja taas nurin..Menneen viikon sateilla isäntä löysi hondan lepäilemästä omalla pihalla, kas seisontatuki olikin ollut kivilaatan vieressä.. Käytiin iisalmessa viikonloppuna, poika päättikin poistua kyydistä oikealta puolelta,persjalkaisen kuskin tappijalat ylttyy vaan toiselle puolelle ja tankilla koko komeus nurin.. Onneksi pyörässä ei turhia muoviosia, ei niitä kannattais koko ajan uusia.

Heh, tulee mielee tapaus tästä ihan vähä aikaa sitten, olin ajamassa ja kävin tankilla, mietin että joisko kahvet samalla kun siinä olin ja niin tein, joten pyörä siihe kahvion terassin eteen parkkiin ja kahville.

Noh ulos tullessa löin mp3-napit korviin, kypärän päähän ja seisoin pyörän vasemmalla puolella, räpläsin hyvät matkamusat napeista soimaan ja rupesin "starttaamaan pyörää"...

Noh painoin starttinappulaa, mutta huomasin että kone ei lähtenyt käyntiin, seisoin vieläkin pyörän vasemmalla puolella ja koitin hätäkytkintä ja uudestaan starttinappulaa, ei mitään...varmistin vaihteen vapaalle mutta ei siltikään... starttailin ja starttailin, pitkänkin aikaa..

Noh, katsoin ympärilleni ja kaikki tuijotti mua kahvilasta, ei saatana, olin painanut ajatuksissani äänitorvee enkä in-ear kuulokkeiden takii tajunnu ees sitä, voi elämä että hävetti ku olin soittanu torvee siinä oikein yleisölle ja pörränny pyörän ympärillä ku mikäkin tohvelo... ja äkkiä pois!

e: kijotusvire

Magneeteilla tankin päällä lepäilevä tankkilaukku kannattaa sitten nostaa takapenkille tankkauksen ajaksi... Pari kertaa olen onnistunut kiireissäni lähtemään tankkauksen jälkeen niin, että tankkilaukku on jäänyt takapenkkiläisen paikalle. Eka kerralla olin ajanut jo toistakymmentä kilometriä, ennen kuin älysin asian ja säikähdin niin maan pirusti, koska laukussa oli kameraa, GPS:ää ja muuta varustetta. Onneksi CBR1000F:n takapenkki on iso ja tasainen ja apuna oli vielä sivuponttoonit, joten laukku nökötti kiltisti takapenkillä
crazy.gif
Toka kerralla huomasin asia jo ennen huoltsikan pihalta poistumista. Kolmatta kertaa ei tule!

PPK

Noh, katsoin ympärilleni ja kaikki tuijotti mua kahvilasta, ei saatana, olin painanut ajatuksissani äänitorvee enkä in-ear kuulokkeiden takii tajunnu ees sitä, voi elämä että hävetti ku olin soittanu torvee siinä oikein yleisölle ja pörränny pyörän ympärillä ku mikäkin tohvelo... ja äkkiä pois!
biggrin.gif
Tästä tulikin mieleen oma vähän samankaltainen kömmähdys. Olin ajelemassa hieman tuntemattomilla seuduilla ja eteen tuli risteys josta piti päättää äkkiä lähteekö oikealle vai vasemmalle. Siinä sitten ihmetellessäni hamusin peukalolla vilkkua ja kuului tööttäys, mielessäni manasin että kuka pe***le nyt kehtaa tööttäillä että kyllä mä oon menossa..kunnes tajusin itse osuneeni tööttiin vilkun sijasta. Kyllä varmaan takana tuleva autoilija ihmetteli kun yksinäni tööttäilen tyhjälle tielle..
lookaround_orig.gif

biggrin.gif
Tästä tulikin mieleen oma vähän samankaltainen kömmähdys. Olin ajelemassa hieman tuntemattomilla seuduilla ja eteen tuli risteys josta piti päättää äkkiä lähteekö oikealle vai vasemmalle. Siinä sitten ihmetellessäni hamusin peukalolla vilkkua ja kuului tööttäys, mielessäni manasin että kuka pe***le nyt kehtaa tööttäillä että kyllä mä oon menossa..kunnes tajusin itse osuneeni tööttiin vilkun sijasta. Kyllä varmaan takana tuleva autoilija ihmetteli kun yksinäni tööttäilen tyhjälle tielle..
lookaround_orig.gif
Aprilian koeajolla risteykseen tultaessa töötti pohjaan vilkun sijaan. Niissä oli ennen "väärinpäin" katkaisijat
lookaround_orig.gif
.

Back