• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Cycle world oy:n avoin kirje moottoripyora.org:n l

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oletteko käyneet nyt kaiken muuttavan kirjoituksen jälkeen CW:ssä, onko meno oikeasti muuttunut vai jatkuuko vanhaan tapaan?

Periaatteessa olen hyvinkin pienten yrittäjien puolella, joita yksittäiset harmaatuojatkin ovat. Mua häiritsee harmaatuotujen pyörien takuujutut. Jos pieni ohituoja lopettaakin toimintansa, mites silloin. Tai jos tarvitsee takuukorjauksia jollakin muulla paikkakunnalla kuin tuojan osoite on. Hintaero ei näytä kovin suurelta harmaatuodun ja virallisen vehkeen välillä. Onko jollakin nykykokemusta Yamahan tai Hondan takuista ja huolloista, kun tuotu ohi virallisen maahantuojan.

Cycle World on minun silmissäni luku sinänsä. Tässä aikaisemmin foorumissa puitu käytetyn pyörän takuuasia oli mulle täysin tyrmäävä minun ostopaikaksi. Siis jos se juttu oli totta. Palvelun tai sen laadun kanssa olen useimmiten selvinnyt. Harvemmin saan huonoa palvelua minkä nyt joskus joku tööttö myyjä oman henkisen tasonsa mukaan töräyttää. Mutta harvemmin.

Ainakin suitsan pyörien tapauksessa virallinen maahantuoja on todella tarkka harmaatuoduista pyöristä, jos ostat pyörän CW:stä ei takuuhuollot/korjaukset onnistu kuin CW:n liikkeessä. Viralliselta maahantuojan pyörät voit korjauttaa missä tahansa suzukin virallisessa huoltopisteessä ympäri maata.
Käsittääkseni CW:n pyörät on rinnakkaistuotuja eli niillä on ihan virallinen tehtaan antama takuu.

Lainaus EE-speedin kirjoituksesta foorumilta:
"Jos joku merkkiliike kieltäytyy ottamasta uutta pyörää määräaikaishuoltoon, tai asioiden hoitoon takuuaikana, voi merkkiliikkeen omistaja alkaa varautumaan merkkilappujen poistoon talonsa katolta. Asia on taivahan varma.

Tuomamme pelit ostetaan valtuutetuista organisaatioista ja niissä on täydellinen tehtaan määrittelemä takuu. Meillä ei ole ns. harmaatuotuja, vaan rinnakkaistuotuja moottoripyöriä.
-Ne on alunperinkin tarkoitettu jaettavaksi eri ostajakunnalle markkinaosuuksien ylläpitämiseksi. Maksamme pyöristämme enemmän, kuin valtuutettu maahantuoja. Monessa tapauksessa maksamme enemmän, kuin täkäläinen jälleenmyyjä. Silti myymme samaan, tai huokeammin."

Siis tämä oli EE-speed. Jos CW:n mopot ovat rinnakkaistuotuja, kai niihin pätee samat takuut.

Ainakin suitsan pyörien tapauksessa virallinen maahantuoja on todella tarkka harmaatuoduista pyöristä, jos ostat pyörän CW:stä ei takuuhuollot/korjaukset onnistu kuin CW:n liikkeessä. Viralliselta maahantuojan pyörät voit korjauttaa missä tahansa suzukin virallisessa huoltopisteessä ympäri maata.
Käsittääkseni CW:n pyörät on rinnakkaistuotuja eli niillä on ihan virallinen tehtaan antama takuu.

Lainaus EE-speedin kirjoituksesta foorumilta:
"Jos joku merkkiliike kieltäytyy ottamasta uutta pyörää määräaikaishuoltoon, tai asioiden hoitoon takuuaikana, voi merkkiliikkeen omistaja alkaa varautumaan merkkilappujen poistoon talonsa katolta. Asia on taivahan varma.

Tuomamme pelit ostetaan valtuutetuista organisaatioista ja niissä on täydellinen tehtaan määrittelemä takuu. Meillä ei ole ns. harmaatuotuja, vaan rinnakkaistuotuja moottoripyöriä.
-Ne on alunperinkin tarkoitettu jaettavaksi eri ostajakunnalle markkinaosuuksien ylläpitämiseksi. Maksamme pyöristämme enemmän, kuin valtuutettu maahantuoja. Monessa tapauksessa maksamme enemmän, kuin täkäläinen jälleenmyyjä. Silti myymme samaan, tai huokeammin."

Siis tämä oli EE-speed. Jos CW:n mopot ovat rinnakkaistuotuja, kai niihin pätee samat takuut.
Rinnakkaistuotu tai harmaatuotu, aivan sama juttu! Minulla ei ole mitään virallisen maahantuojan ohi tuotuja pyöriä vastaan, päinvastoin hyvä jos hintoja saadaan niiden avulla vähän alemmaksi...mutta ainut ongelma on takuu, josta suomessa vastaa pyörän maahantuoja eli vaikka EE-speed tai CW.

Onhan pyörillä tietenkin valmistajan myöntämä takuu, mutta takuuasioista valmistajan kanssa huolehtii maahantuoja ja jos tämän maahantuojan kanssa tulee ongelmia niin itse saat olla peräämässä osia, korjausta tai korvausta valmistajalta. Viralliselta maahantuojalta ostetuissa pyörissä takuuasoiden hoito on paljon turvatumpaa kuin pienestä liikkeestä joka voi lopettaa toimintansa milloin vaan.

Edelleen hämmästelen tuota lujaa uskoa takuuseen ja sen puitteissa viralliseen takuuhuoltoon.

Mikäli kokemukset takuuhuolloista ovat noin hyviä, niin se on hyvä se. Oma käsitykseni takuuhuoltokorjaustarpeista on, että niitä ei juuri esiinny.

Sumekosta muistan yhden positiivisen, Arvidssonista negatiivisen kommentin. Miten mahtaa olla muiden laita?

Onhan pyörillä tietenkin valmistajan myöntämä takuu, mutta takuuasioista valmistajan kanssa huolehtii maahantuoja ja jos tämän maahantuojan kanssa tulee ongelmia niin itse saat olla peräämässä osia, korjausta tai korvausta valmistajalta. Viralliselta maahantuojalta ostetuissa pyörissä takuuasoiden hoito on paljon turvatumpaa kuin pienestä liikkeestä joka voi lopettaa toimintansa milloin vaan.
Niinpä. Merkkiliikkeillä ei ole velvollisuutta suorittaa takuukorjauksia harmaatuotuihin prätkiin. Jos esim. on ostanut harmaatuojalta R1:n ja menee Tuupakan Yamaha-Centeriin vaatimaan takuukorjauksia, ko. liike voi - jos haluaa - sanoa, että he eivät koske koko kikottimeen ja kehottaa viemään sen sinne, mistä se on ostettu tai ottamaan yhteyttä suoraan valmistajaan. Yamahalla ei ole omaa tytäryhtiötä Suomessa, joten jos prätkän maahantuoneesta liikkeestä ei ole apua, joutuu varmaan soittelemaan/lähettämään sähköposteja Keski-Eurooppaan tai Japaniin ja toimittamaan tarvittaessa pyörän sinne korjattavaksi.
tounge.gif

Niinpä. Merkkiliikkeillä ei ole velvollisuutta suorittaa takuukorjauksia harmaatuotuihin prätkiin.
Mitenkäs on kun autopuolella virallinen maahantuoja ON velvollinen hoitamaan takuuasiat vaikka auto olisikin tuotu itse Saksasta.

Onko muka pyöräpuolella jotenkin eri käytäntö vai onko kyseessä virallisen maahantuojan "propaganda"?

Niinpä. Merkkiliikkeillä ei ole velvollisuutta suorittaa takuukorjauksia harmaatuotuihin prätkiin.
Mitenkäs on kun autopuolella virallinen maahantuoja ON velvollinen hoitamaan takuuasiat vaikka auto olisikin tuotu itse Saksasta.

Onko muka pyöräpuolella jotenkin eri käytäntö vai onko kyseessä virallisen maahantuojan "propaganda"?
Kuluttajansuojalain 5 luvun 15a §:ssä todetaan, että "Jos takuun on antanut joku muu kuin myyjä aikaisemmassa myyntiportaassa tai myyjän lukuun..." ja 5 luvun 18 §:ssä todetaan, että "Ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran." Tästä voidaan tehdä se johtopäätös, että virheellisyydestä vastaavat myyjä, maahantuoja ja tehdas. Harmaatuojan kohdalla myyjä ja maahantuoja ovat yksi ja sama taho. Minun nähdäkseni autoliikekään ei ole Suomessa velvollinen - eri asia on, jos se haluaa niin tehdä, mutta takuukorjauksista tehtaat maksavat vian korjaajalle aika huonosti kautta linjan - korjaamaan takuuvikaa, jos auto on tuotu ohi virallisen maahantuojan maahan ja autoliike ei ole itse sitä myynyt.
eek.gif

Pykälistä viis. Se on valmistaja joka haluaa olla vakuuttava ja pyrkii siihen siten, ettei takuukorjauksia tarvittaisi. Autopuolella se oli todella valmistaja, joka puuttui siihen, ettei täkäläinen "merkkikorjaamo" halunnut korjata. Siten se korjasi.

Suurin ongelma mp-puolellla käsittääkseni on ollut, että takuukorjaukset on olleet ongelma, oli se sitten virallinen tahi viraton.

Pykälistä viis. Se on valmistaja joka haluaa olla vakuuttava ja pyrkii siihen siten, ettei takuukorjauksia tarvittaisi. Autopuolella se oli todella valmistaja, joka puuttui siihen, ettei täkäläinen "merkkikorjaamo" halunnut korjata. Siten se korjasi.

Suurin ongelma mp-puolellla käsittääkseni on ollut, että takuukorjaukset on olleet ongelma, oli se sitten virallinen tahi viraton.
Peruskysymys tässä oli se, velvoittaako Suomen lainsäädäntö suorittamaan takuukorjauksen sellaiselle prätkälle/autolle, joka on harmaatuontia, ja siihen vastaus on, että ei velvoita. Jos tehdas tai maahantuoja painostaa merkkiliikettä tekemään takuukorjaukset, se on sitten eri asia. Toisaalta en pidä asianmukaisena tuollaista painostamista, vaikka tiedän, että sitä vahvemmat osapuolet liike-elämässä pieniä firmoja kohtaan jatkuvasti harjoittavatkin.
kaboom.gif

Eikai merkkiliike joka ei merkkiä takuukorjaa/huolla voikaan olla maahantuojan/tehtaan valtuuttama korjaamo vai voiko??

Jos tehdas on valtuuttanut tehtäväksi huollot/takuutyöt merkkiliikkeessä ja sitä ei tehdä niin lupa vaan veks, tehtaalle onkai sama mistä se pyörä on ostettu kunhan on heidän tuotantolinjaltaan lähtenyt..

Millaisia kokemuksia porukalla on CW:stä nyt tältä keväältä "suuren muutoksen" jälkeen? Onko pyörien toimitukset olleet ajallaan, pitävätkö lupaukset vai vieläkö sama vanha meno ja selitykset jatkuvat?

Johtoportaan tuntevana, en usko minkään muuttuneen
Jos kaikki tämän topicin ja tuon toisen topicin jutut koskien CW:ä pitävät edes kolmanneksi paikkansa, niin luulenpa, että kyseisen virman laulut on kohta laulettu
lookaround_orig.gif

Tällä sivustolla on varmasti suuri merkitys pyöräkauppiaiden kaupankäyntiin ja ajatelkaa, kuinka paljon on sitten niitä tapauksia, jotka eivät näihin keskusteluihin päädy
eek.gif

Mikäs on tän syksyn tilanne ollu käytännössä? Onko lupaukset pidetty ja toimitukset tullu ajallaan?

Eipä näytä palvelu ainakaan parantuneen
veryangry.gif
Ei niitä näytä mopon myynti kiinnostavan...no ei onneksi ollut ainoa paikka mistä mopoja saa. Kiitoksia vaan että ette soittanut takaisin lupauksista huolimatta.

Back