• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Crossi vai enduro?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pessotto
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs olen aloittamassa/jatkamassa crossi harrastusta, ja kokemusta on vanhasta 250 ktm pyörästä, mutta kysynkin kokemuksia muilta crossi/enduro hemmoilta että, kumpi kannattaa hankkia ja miksi, siis perustelut, olen katsonut 250 nelitahti pelejä (suzuki ja kawa),koska ovat huoltovapaampia ja näin myös käyttökuluiltaan halvempia, vai onko? Vai olisiko vaihtoehtoja todellakin tehokkaalle endurolle, koska tehoja vaaditaan. Ajaminen olisi ympärivuotista ja pyörät uusia tai max. 1 vanhoja. Kiitos.

Elikkäs olen aloittamassa/jatkamassa crossi harrastusta, ja kokemusta on vanhasta 250 ktm pyörästä, mutta kysynkin kokemuksia muilta crossi/enduro hemmoilta että, kumpi kannattaa hankkia ja miksi, siis perustelut, olen katsonut 250 nelitahti pelejä (suzuki ja kawa),koska ovat huoltovapaampia ja näin myös käyttökuluiltaan halvempia, vai onko? Vai olisiko vaihtoehtoja todellakin tehokkaalle endurolle, koska tehoja vaaditaan. Ajaminen olisi ympärivuotista ja pyörät uusia tai max. 1 vanhoja. Kiitos.
250 2T on halvempi (myös helpompi) huoltaa kuin 4T... Kestossakaan tuskin on sen kummempaa eroa. Kävin pari päivää sitten kokeilemassa tollasta KTM 250EXC Racingia (4T) ja se tuntu todella tuhnulta, varsinkin jos on ajellu 2T peleillä aiemmin.

Itse ajattelin hankkia tämmösen! Hintahan on sama kuin 250... Paitsi jos rekisteröi, niin sillon 300 on hieman kalliimpi.

250 2t on muutenkin halvempi kuin 250 4t, puhumattakaan 450 4t:stä.

Ja jos kaksitahdin haju ei miellytä niin voi ostaa mansikanhajuista öljyä...

Ja jos pikkunelarin haluat, niin osta yamaha. Noissa kawan ja suzukin (sama pyörä, mutta eri väreissä) pikkunelareissa on kuulemma ollut aika paljon ongelmia...

tuollanen gasgas ec 300 on ihan hyvä tykki menemään enskapoluilla
biggrin.gif

Jeps, ne pikku nelkut nyt on aika sinällään "huonoja" vehkeitä näin harrastajallekkin. 13krpm kiertävä yksi sylinterinen ei ole kovin hyvä vehje. kiertokanget huutaa hoosiannaa, kawat suikat keittää hiljasessa ajossa, yamahan vaihelaatikot takkuaa, hondan venttiilit kuluu haipakkaa vauhtia. Noita juttuja kuulee esson baarista aika usein, onhan ne tietty kärjistettyjä mutta niistähän sen parhaan kritiikin yleensä kuuleepi.
Kyllä itse jos jotain suosittelisin niin 250/vajaa tahtista. Idiootin varma peli ajella. Omalla 250/2t ktm:llä ajettu se 17.000km ja 16 kohalla laakeroin alakerran ekaa kertaa. Se kuuluisa vittuilunkin aihe eli mäntä nyt on hyvää hyvyyttä vaihettu aina kahen vuoden välein talvisin seisoessa ja huoltaessa koko pyörä. Eipä tuota mäntä varmaan tarvitsisi vieläkään vaihtaa, kun ei kilistä eikä mitään. Ei ikinä ole ollut mitää ongelmaa mikä olisi alkanut vituttamaan. Tietty sitten 450/4t-> on harraste ystävällisiä, mukavampia tehoalueeltaan. Kestävyydestä ihan samaa mitä aikasemmistakin, kiertokankia, venttiileiden istukoita, vaihelaatikoita. Ihan samanlailla mitä muissakin vehkeissä...
Ja se kumpi, enska vai rossi... Se on paha kysymys, ite ostin enskan, olis ehkä pitäny ottaa rossi... No ei rossilla kyllä metässä tee mitään... ei sitä voi tietää  
wink.gif
smile_org.gif

Vaikka en itse omista crossia/enskaa, niin kuitenkin ihan vierestä saan sitä touhua seurata. Itse en henk.koht ostaisi tuota 250cc 4T laitetta. Tehot ja suorituskyky kuitenkin aika lähellä 125cc 2T pyörää. Sen mitä porukka on puhunut, niin hyvä peli on 250cc 2T. On kuitenkin voimaa mennä radalla ja poluilla. Myös jäärata käytössä hyvä peli. Kulkupuolta kun tarpeen tullen löytyy ihan riittävästi. Jos nyt välttämättä nelarin haluaisi, niin 400-450cc olisi kohdallaan. Ja huoltovapaan jos haluaa, niin esim. Suzukin DR 400 on aika passeli peli. Painoahan siinä on hieman liikaa motocrossiin, mutta enskapoluilla ja jäällä ihan käypä peli.

Niin ja olen siis kokeillut näitä laitteita. En puhu pelkästään muiden kokemuksista.
crazy.gif

parasta olis jos pääsisi koittaa 2t ja nelaria peräikkäin mettässä et kumpi istuu paremmin ku ajotyyli on erillainen vehkeissä
wink.gif
joillekkin ei nelari istu käteen vaan 2t:lla mennään kovempaa poluilla
smile_org.gif

Tää kyselyn tulos on vähän kääntymässä 250cc 2t peliin, no kertokaas vielä mikä merkki vois olla paras, kaikki esson baarin huhut mukaan kanssa
smile_org.gif
. Siis tarkotan just kulutusosien yms. takia.

itellä 2t 250cc crossia varten ja 510cc nelari metsään ja kadulle
smile_org.gif
henk.kohtasesti 250 2t on crossissa ainakin parempi. kevyempi ajaa ja helpompi käynnistää kaatumisen jälkeen
biggrin.gif

Itsekkin painin saman asian kanssa ja voiton on viemässä 250/2t crossi.

Lis. Oma hankintalistani menee tässä järjestyksessä-> Honda, Yamaha, Suzuki ja Kawasaki...

Sanokaas ketkä ajaneet tai tietoiset mikä noista enduroista ois tehokkaimpia vehkeitä, merkki ja malli siis?
wink.gif

Huipputehoilla ei kauheasti ole merkitystä metsässä... Vääntävä kone helpottaa ajoa kummasti. Toki jos huipputehoa haluaa, niin rakenna enska jostain krossivehkeestä. CR250ssa taitaa olla joku ~60hp vakiona
tounge.gif

Jos moottorin koko on sama niin tehoeroja eri merkkien välillä ei juuri ole. Ainakaan et ajaessa pysty huomaamaan onko tehoa heppa kaks enempi tai vähempi.Sitäpaitsi harvasta kisapyörästä tehdas edes ilmoittaa sitä.
Jos crossia suunnittelet niin osta japsi...hondaa tai yamahaa suosittelisin.Jos taas enduroa niin hommaa gas gas tai kotari.
Krosseista tehdyissä enduroissa on toisille hieman liian kiihkeä moottorin luonne...kivien ja kantojen kiertämiseen ei sellainen oo paras vaihtoehto.

No mitään noista tietänyt kun hankin, mutta vaatimus oli että 4T ( äänet ) ja Suzuki niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja jäänyt. Nyt alla tämän vuoden ollut :
http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2943

Ja tehoa on riittänyt ainakin tarpeeksi muutamalle sairaala / ambulanssi kyydille saakka
biggrin.gif
Erittäin mukava peli on ollut ajaa kyllä niin radalla kuin hiekkateilläkin. Crossin miinus on tietysti tuo valojen puuttuminen, joita nyt varsinkin pimenevinä iltoina kaipaisi...

Huipputehoilla ei kauheasti ole merkitystä metsässä... Vääntävä kone helpottaa ajoa kummasti.  Toki jos huipputehoa haluaa, niin rakenna enska jostain krossivehkeestä.  CR250ssa taitaa olla joku ~60hp vakiona  
tounge.gif
Itellä oli ennen Gassia just tommonen Hondan cr 250. Crossiradalla se oli elementissään vaikka sitä olikin rauhoitettu valolaitteilla.Kyllä sillä metsässäkin ajoi mutta äijän väsyessä tuppasi OHO tilanteita tulemaan juuri sen erittäin herkän kaasuunvastaavuuden takia
biggrin.gif

Back