• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ContiRaceAttac endurance etusen kuluminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja shyhander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
No, mitä nyt on ollu tehtävissä, niin olen parhaimman näköisen renkaan saanut aikaan aivan järkyttävällä 2,95 lämminpaineella ja tiputtamalla lämppärin 60 asteeseen.
Eli renkaan sulaminen pomputuksen takia rauhoittui koska laitoit ylipainetta renkaaseen ja nyt se on niin kova ettei se pinta osu enää järkevällä tavalla asfalttiin ni nyt se ei pidä muttei myöskää revi sitä.

Mä edelleen sanoisin että sul on sama homma ku mulla että etuiskarissa on jotain fuulaa. En ole mekaanikko mutta mun eturengas on ihan samannäköinen ku sulla tulee, ja mulla on iha kiistaton se että etuiskari ei futaa oikein, keula siis pomputtaa... ja ku se pomputtaa ja se on "oikeissa" paineissa ei sen pitäisi purra, ni nyt se pomppaa, ja osuu asfalttiin ja raahautuu, taas pomppaa ja raahautuu jne.... eli sulaa ja repii.

Oikeastaan sillä lämppäripaineellakaan ei ole niin väliä, vaan mitä se paine on ajossa. Itselläni etunen pysyy aika hyvin lämmöllä 80-85 samoissa paineissa. Takanen taas saattaa olla kuumalla lämmennyt lisää koska paine varikolla setin jälkeen enemmän. Tod näk. Kylmällä tuulisella kelillä ei jaksa edes nostaa noihin lukemiin.
Oletko verrannut mittaria jonkun toisen mittariin, keväällä r11med takana toimi 1.5- 1.8 Alastarolla ilman havaittavaa eroa. Kun pumppailet mopoa niin liikkuuko keula ja perä samaan tahtiin? Tuosta pumppailusta joku saattaisi nähdä jopa videolta jos se keula liikkuu jotenkin kummasti.

:thumbup: @PrivateeR Jes, tätä voisi kyllä kokeilla tosiaan. Renkaassa on kaarevat kuviot ja kun repeily/kuluminen menee kuvion yli, niin pyörimissuunnassa kuviouran jälkeen on pikkusormenpään kokoinen nätti sieä läntti joka sitten taas muuttuu rumaksi. eli ainakin tuon kuvion kohdalla on renkaassa jotain menossa.. voi tietty kuulua asiaan kun ura rikkoo sen pinnan mutta... voisha tuota rebaria koittaa kokeilla. Keulassa on k-techin ssrk kitti, jos oikein muistan, se "parempi kumminki".

Sen jälkeen kun perän esijännitystä nostin/kiristin, niin myä minusta keulan juorurengas näyttää sukeltava pohjaan helpommin, Pyörän perstuntuman mukaan epäilisin palmasin jarrua. Röykkyjähän ei taida uusimmassa enää olla.Voisha sitä laittaa kameran huomenna keulaa kuvaamaan.

Sippe sanoi:
Oikeastaan sillä lämppäripaineellakaan ei ole niin väliä, vaan mitä se paine on ajossa. Itselläni etunen pysyy aika hyvin lämmöllä 80-85 samoissa paineissa.

Juu, siksi olen nyt mitannu paineita mennen tullen, ja todella yhteneväisesti aina ajosta laskenut 0,05 bar mittarin tarkkuus on tuo.0.05 pykälää. Paineet laitan aina ylhäältä alas, eli ensin liikaa ja sitten pikku pihautuksin ylimääräiset pois kunnes mittari näyttää haluttua.

Perisynti, huono kirjanpito ja ei muistia, palaan tähän myöhemmin. Niin ja keulassa on paremmat comppisäätimet.Olisko ollu comppi nyt 10 auki , ripari joko 2 tai 1,5 auki. pitää tarkistaa. Perisynty, huono uskontotunnilla ja sama pää kesät talvet. :peukutpystyyn::paikallatuulee:

Endurance etunen ja Suomen radat, ehkäpä asiat ei vaan kohtaa, oli puikossa kuka tahansa.

En mä sitä kuriin saanut. Riparia koitin lisätä mutta meni mun mielestä jo liian hitaaksi hissiksi eikä vaikututa renkaaseen. esijännityksetkin max kireyteen ei vaikutusta, comppia lisää ei vaikutusta... iha sama.

Tiputin paineet ohjearvoon 2,25 lämppäreistä ja pahemmalta se näytti mutta tuntui paljon paremmalta mutkissa. Ajelin sen setin JMH:n perässä ja sen vastaava sliksi (soft) samalla paineella ihan ok. Endurance ruvella. Joko vika kuskissa, alustassa, helteessä tai renkaassa. Ehkä laitan käytetyn supercorsa sp:n eteen, tai kai tuo contikin pitää vaikka on ruma.

Neljän aikaan helteessä takarengaskin alkoi vähän näyttävän sulattavan pintakumia. ei repeilyä kuitenkaan.

shyhander sanoi:
En mä sitä kuriin saanut. Riparia koitin lisätä mutta meni mun mielestä jo liian hitaaksi hissiksi eikä vaikututa renkaaseen. esijännityksetkin max kireyteen ei vaikutusta, comppia lisää ei vaikutusta... iha sama.

Tiputin paineet ohjearvoon 2,25 lämppäreistä ja pahemmalta se näytti mutta tuntui paljon paremmalta mutkissa. Ajelin sen setin JMH:n perässä ja sen vastaava sliksi (soft) samalla paineella ihan ok. Endurance ruvella. Joko vika kuskissa, alustassa, helteessä tai renkaassa. Ehkä laitan käytetyn supercorsa sp:n eteen, tai kai tuo contikin pitää vaikka on ruma.

Neljän aikaan helteessä takarengaskin alkoi vähän näyttävän sulattavan pintakumia. ei repeilyä kuitenkaan.

Hyvä halpamatkalainen. Lopetat niitten enduraaansekortonkien kanssa puljaamisen, ja valkkaat Contin edukkaasta valikoimasta kuviollisia mustia pyöreitä. Eteen soft, taakse medium. Niillä ajamme me turakaiset, ja vaikka SM-kuski.

Kyllä, tässä pitää alustaa ja rengastyyppiä tarkastella vähän jollain ajatuksella.

shyhander sanoi:
Kyllä, tässä pitää alustaa ja rengastyyppiä tarkastella vähän jollain ajatuksella.

Vittu meijän vauhdeilla riittää ku öljy ei oo 5-v vanhaa ja säädöt jossain tapissa.

Ei mennä liian syvällisiin totuuksiin, tai alkaa kiusallisesti conti road attacit riittämään :right:

Vähän ot kun ei tästä alkuperäisen kysyjän kannalta ole mitään apua mutta vähän saman tapaista ongelmaa, hitaammilla vauhdeilla kylläkin, ZXR 750 mopolla ja contin endurancella. Mulla eturengas on kyllä ihan ok, takapää oli levoton avauksissa mutta siihen auttoi laskeminen (tän tein jousen esijännitystä pienentämällä koska olin :blink: jättänyt alkuperäisen korkeuden säädön mutterin iskarin ja rungon väliin, tämä vähän lisää painaumaa mutta tuskin se on ongelma mutta pitää ens kerraks korjata). Takanen on vähän huonompi kuten kuvasta näkyy. Tästä oli juttua jo Tumpin (jos oikein muistan) ja erään toisen herrasmiehen kanssa Alastarolla ja molemmat olivat sitä mieltä että riparin säätö saattais auttaa. Enpä ehtinyt paljoa ruuvaillemaan kun päivä loppui kesken, riparia löysäsin vain naksun ja toisella kerralla lisäsin painetta 1.5-> 1.6(koska olin katsonut kylmäpaineen enkä kuumaa niinkuin olisi pitänyt ja tohon ois vielä pari kymppää varaa lisätäkkin), kumpikaan ei sanottavasti vaikuttanut asiaan mutta ruuvaillaan ensikerralla lisää. Eihän tää nyt iso ongelma ole mun vauhdeilla mutta olishan toi kiva saada toimimaankin, ja vasta 1 päivä ajettu niin kyllä toi rengas tän kesän kestää :grin:
Painaumat on 15 (staattinen) ja 36mm, takapamppu Wilbers 641 Competition tehtaan säädöissä (-toi 1 naksu) tilattuna tohon mopoon mun painoilla.
Eli ripari on 13 naksuu auki ja hidas ja nopee comp 12 naksuu auki. Kaikkien säätövara 25 naksua.

Liitetiedostot

• conti.jpg
    conti.jpg
    34,1 KB · Katselut: 53
Lauantaina ajoin kolme settiä Alastaroa, edessä oli nyt endurance vaihtunut uuteen softiin. Vaikutti toimivan paremmin. Kului jotakuinkin nätisti sen mitä nyt kerkes ajamaan. Ei se oikein saanut lämpöä kerättyä... Laitoinkin lämppärin vaan 60 asteeseen ja paineet sen mukaan kohdalleen, kun ajosta rengas oli vaan vähän alle 50 asteinen liidelin infrapunalla mitattuna. En tiä sitten. :sad:Toivottavasti pääsis vielä syyskuun alussa ajamaan kunnolla suht lämpimässä niin näkis mitä tapahtuu. Ehkä jotain vois tehdä ergonomiankin sehteen. klipareita alas, ehkä penkkiä.. Jos sais asentoa eteenpäin alas helpommin.

Jos niitä klipareita työntää liikaa eteenpäin voi seurauksena olla että olet koko ajan vähän "naamallaan". Ihan pirun raskasta. Mietin että miksi R6 oli niin epämukava ajaa, luulen että johtui siitä että työnsin klipareita liikaa eteenpäin. Kokeilla aina voi.

Bemarissa oli alkuperäiset hassusti takaviistoon mikä kävi ranteisiin. Juttelin Wehnän kanssa mitä niille tekisi, oli sitä mieltä että vain vähän 2-3 cm max parempi vaihtoehto on leveämpi stonka mikä tietysti myös siirtää asentoa. On kuulemma aivan hirveä ajaa jos liikaa edessä. Voi olla että hänen mitoilla tai meinasiko yleensä.

Sippe sanoi:
Jos niitä klipareita työntää liikaa eteenpäin voi seurauksena olla että olet koko ajan vähän "naamallaan". Ihan pirun raskasta. Mietin että miksi R6 oli niin epämukava ajaa, luulen että johtui siitä että työnsin klipareita liikaa eteenpäin. Kokeilla aina voi.

Bemarissa oli alkuperäiset hassusti takaviistoon mikä kävi ranteisiin. Juttelin Wehnän kanssa mitä niille tekisi, oli sitä mieltä että vain vähän 2-3 cm max parempi vaihtoehto on leveämpi stonka mikä tietysti myös siirtää asentoa. On kuulemma aivan hirveä ajaa jos liikaa edessä. Voi olla että hänen mitoilla tai meinasiko yleensä.
Ohan tossa yhtälössä aika paljon muuttujia, mutta lähtökohtaisestihan klipareiden vakio asento on sellainen että mopo näyttäis mahollisimman hyvältä ja soveltuu kääpiöidenkin ajettavaksi.

Kliparien paikka korkeus ja syvyyssuunnassa, leveys, kallistuskulma vaakatason suhteen. Ja onko ne esim linjalla etuputkien kyljestä, vai sen etupuolella, eli pituussuntainen paikka.
Kuskin pituus/ selän pituus/ käsien pituus/ hartioiden leveys (roikkuessa)/ranteen vs kämmenotteen luonnollinen kulma.
Ajoasennosta mutkassa eli kuinka paljon yläkroppa on sivulla ja alhaalla.
Tankin ja istuimen muoto, leveys, etäisyys ja korkeus vs kliparit.

Johtuen kaikesta, esim meikäläiselle paras klipareiden asento on karvaa vaille 90-astetta, eli melkein kohtisuoraan sivulle, riippuen moposta. Silloin on helppo roikkua leuka kliparissa kiinni ja kyynerpää radassa.

Yksi juttu mitä voi kokeilla on se että istut mopos selkään, pistät jonkun kynän kämmenelles, puristat käden nyrkkiin, käännät kämmenpuolen alaspäin, pistät olkapää-kyynerpää-ranne-rystynen/sormi -linjan suoraan, ja lasket käden kliparia vasten ja vertaat kynän ja kliparin kulmaa.

Back