• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

CBR 600 f4 -99 72 kW

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jando
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tossa yläpuolella joku olikin postannut linkin saksalaisten keskutelupalstalle, jossa on havainnollisia kuvia noista imukurkuista, vaikkei saksaa ymmärräkään. Ilmeisesti se metallirengas voi olla joko erillinen osa kumikurkun päällä tai siihen kiinteästi asennettu. Oman pyörän kurkuissa luki "25kw", vaikka se kulki kuin tauti (ainakin silloin ensimmäisenä kesänä
tounge.gif
). Pyörä oli ollut jossain vaiheessa 25kw ja sakemanni oli tehnyt siitä taas täysitehoisen repimällä rajoitinpalat väkivalloin irti ja tiivisteet oli niin huonossa kunnossa, että piti ostaa brantilta uudet kumikurkut(oli muistaakseni aika sikahintaisia, niin kuin kaikki alkuperäisosat yleensäkin).

Tossa yläpuolella joku olikin postannut linkin saksalaisten keskutelupalstalle, jossa on havainnollisia kuvia noista imukurkuista, vaikkei saksaa ymmärräkään. Ilmeisesti se metallirengas voi olla joko erillinen osa kumikurkun päällä tai siihen kiinteästi asennettu. Oman pyörän kurkuissa luki "25kw", vaikka se kulki kuin tauti (ainakin silloin ensimmäisenä kesänä
tounge.gif
). Pyörä oli ollut jossain vaiheessa 25kw ja sakemanni oli tehnyt siitä taas täysitehoisen repimällä rajoitinpalat väkivalloin irti ja tiivisteet oli niin huonossa kunnossa, että piti ostaa brantilta uudet kumikurkut(oli muistaakseni aika sikahintaisia, niin kuin kaikki alkuperäisosat yleensäkin).
Babelkääntö toimii ihan hyvin

Itse kanssa messuviikon jälkeen avaan kaasarit uudelleen tarkastukseen ja kuvaan tällä kertaa tarkasti kameralla kaikki.

Gyntherit on myös tehny jotain mun ilmansuodatinkotelolle. Kotelon kannesta on sisäpuolelta selvästi poistettu materiaalia. Onkohan tuossa joku väliseinä joskus ollut, vai mikä?
smile_org.gif

Ois kiva nähdä kuvia siitä minkälainen sen pitäis olla. En nyt ole mikään virtausoppi-expertti, mutta luulisin, ettei ne hondan insinöörit mitään turhia muotoja sinne boksiin oo väsänny.

en ole vielä koskaan aukaissut putsaria (yhden kesän ollut tää mopo vasta) mutta korjausoppaan mukaan kannen sisäpuolella on joku "sub air cleaner". Siis jonkin asteinen väliseinä siinä kohdassa mistä ilma tulee D.A.I torvista sisään ja väliseinässä muka joku filtteri. useassa kohtaa opasta on myös kuvia missä näkyy miten ilma kiertää(!) tämän "subair cleanerin" niin että oisko se jokin isomman roskan pysäyttäjä vaan?

en myöskään ole mikään virtausmekaniikan asiantuntija mutta arvaan että tällä väliseinällä ehkä vois olla myös jokin paineen vaihteluja tasaava vaikutus?

oman pyöräni D.A.I:n toimivuuden suhteen olen kyllä vähän skeptinen. laite kulkee ihan hyvin mutta mahtaakohan nuo 10V vanhassa pyörässä nuo solenoidiventtilit ja releet enää toimia. senhän pitäis vaihdella asentoja nopeuden mukaan. onko kokemusta kellään? kuinka dramaattinen vaikutus on jos D.A.I systeemi ei toimi - huomaako alhaisissa nopeuksissa ollenkaan?

en ole vielä koskaan aukaissut putsaria (yhden kesän ollut tää mopo vasta) mutta korjausoppaan mukaan kannen sisäpuolella on joku "sub air cleaner". Siis jonkin asteinen väliseinä siinä kohdassa mistä ilma tulee D.A.I torvista sisään ja väliseinässä muka joku filtteri. useassa kohtaa opasta on myös kuvia missä näkyy miten ilma kiertää(!) tämän "subair cleanerin" niin että oisko se jokin isomman roskan pysäyttäjä vaan?

en myöskään ole mikään virtausmekaniikan asiantuntija mutta arvaan että tällä väliseinällä ehkä vois olla myös jokin paineen vaihteluja tasaava vaikutus?

oman pyöräni D.A.I:n toimivuuden suhteen olen kyllä vähän skeptinen. laite kulkee ihan hyvin mutta mahtaakohan nuo 10V vanhassa pyörässä nuo solenoidiventtilit ja releet enää toimia. senhän pitäis vaihdella asentoja nopeuden mukaan. onko kokemusta kellään? kuinka dramaattinen vaikutus on jos D.A.I systeemi ei toimi - huomaako alhaisissa nopeuksissa ollenkaan?
Enpä jaksa manuskaa tänään avata, mutta ilmeisemmin tarkoittaa paikkaa jossa jonkin sortin vaimennus ilman sisääntulolle on, KN putsarissa tilalle tulee pelkkä kumilevy korvaamaan tuon suodantin rätin tjsp.
Imuääntä sen varmasti on tarkoitus vaimentaa.

Terve kaikille!
Itselläni on saksan pc-31 -97 ja papereissa siis tuo maaginen 72kw.
Tarkastin oman kaasaripaketin ja siellä todellakin on kaasuttimissa 1 ja 4 tukkeessa tuo yksi suutin neljästä (ilmasuuttimet). Onkohan noin täys/vakio-tehoisessakin?

Mitkäs on vakiopääsuutinkoot kaasareissa, onko keskimmäisissä(2 ja 3) isommat?

Terve kaikille!
Itselläni on saksan pc-31 -97  ja papereissa siis tuo maaginen 72kw.
Tarkastin oman kaasaripaketin ja siellä todellakin on  kaasuttimissa 1 ja 4 tukkeessa tuo yksi suutin neljästä (ilmasuuttimet). Onkohan noin täys/vakio-tehoisessakin?

Mitkäs on vakiopääsuutinkoot kaasareissa, onko keskimmäisissä(2 ja 3) isommat?
140 2-3 kaasarit
138 1-4 kaasarit

Itse menen tulevana viikonloppuna tarkistaan kaasarit uudelleen, näkee miltä näyttää.

tounge.gif
Babelkääntö toimii ihan hyvin

Itse kanssa messuviikon jälkeen avaan kaasarit uudelleen tarkastukseen ja kuvaan tällä kertaa tarkasti kameralla kaikki.
hellou kaikille,
ei hyvältä näyttänyt mun mopon kumikurkkuosasto. siellä näytti pilkistävä ne metallirenkaat joista saksan pojatkin oli kuvia ottaneet. lisäksi liitos näytti olevan lievästi sanottuna epämääräinen joka kaasarissa. ihan kuin kurkut ei ois kunnolla paikoillaan sillä kumiakin(!) oli näkyvissä/kuristamassa 1-1.5mm leveä suikale/kalotti joka kaasarin kanavassa.

otin kuviakin vaan en tiedä miten ne tänne sais kätevimmin. miten? ois kuva siitä väliseinästäkin joka joltain puuttu.

mistä näitä kumikurkkuja sais muuten tilattua kohtuuhinnalla? paljonko alkuperäiset maksaa?

positiivsta tässä päivässä oli se että mulla näky olevan K&N jo valmiiksi. no se raha menee nyt sitten noihin kumikurkkuihin...jos edes riittää.

otin kuviakin vaan en tiedä miten ne tänne sais kätevimmin. miten? ois kuva siitä väliseinästäkin joka joltain puuttu.

mistä näitä kumikurkkuja sais muuten tilattua kohtuuhinnalla? paljonko alkuperäiset maksaa?
Alle 300KB kuvia saa orgin albumeihinkin lisättyä. Jos sulla on palveluntarjoajalta kotisivutilaa, niin kannattaa pistää kuvat sinne ja postaa linkki tänne.
Ite en viitsinyt alkaa metsästämään kurkkuja viime kesänä kesken ajokautta, vaan ostin brantilta, 84e/4kpl.

Saksassa taisi joskus 90-luvulla olla muotia toi 72 kw tyyppikatsastus useimmille prätkille. Siellä muistaakseni on tehorajoituksia vakuutusehdoissa ja vehkeet tyyppikatsastetaan "tehottomammiksi", jotta maallikoilla olisi varaa niitä ylläpitää. Myös 90-luvun lopun 750 gixxerit on pääsääntöisesti 72kw papruilla mutta käytännössä kaikki sielläkin on nykyään jo täysitehoisiksi roplattu. Suurin osa kuulemma jo ennen myyntiä. Toi 72 kw tais vastata n.100 heppaa. Suomeenkin tuotiin 90-luvun lopulla 100 heppaiseksi kuristettuja vessoja mutta eipä niitä juurikaan liikenteessä sellaisena enää liiku. Eli suurin osa niistä nahkahousulta ostetuista 72 kw mopoista on kuitenkin täysitehoisia. Tottakai poikkeuksiakin varmaan löytyy.

Edit: Tällaista tietoutta minulle jakoi vuonna 2003 saksalainen valtuutettu suzukikauppias, jolla on myös oma kisatiimi.

Alle 300KB kuvia saa orgin albumeihinkin lisättyä. Jos sulla on palveluntarjoajalta kotisivutilaa, niin kannattaa pistää kuvat sinne ja postaa linkki tänne.
Ite en viitsinyt alkaa metsästämään kurkkuja viime kesänä kesken ajokautta, vaan ostin brantilta, 84e/4kpl.
tässä ois kuvia. se väliseinä on yhdensortin pidike johon on mulla asennettu tuo K&N kumiläppä.

ja tuo kurkkupuoli näyttää mulla tosiaan noin surkealta.  
veryangry.gif

oottako vastaavaa nähny...? täytyy värkätä kuntoon ennen kevättä.

normal_seina.JPG

normal_liitos.JPG

tässä ois kuvia. se väliseinä on yhdensortin pidike johon on mulla asennettu tuo K&N kumiläppä.

ja tuo kurkkupuoli näyttää mulla tosiaan noin surkealta.  
veryangry.gif

oottako vastaavaa nähny...? täytyy värkätä kuntoon ennen kevättä.
Prikkahan se siel, itse en ole vielä kerinnyt mopon kimppuun mutta tulevana viikonloppuna olis tarkoitus vihdoin päästä avaa kaasarit jälleen, koetan kanssa kuvata prosessin.

No niin vihdoin on kaasarit katottu ja löyty 72kW kurkut, kurkkua kavennettu 4mm alumiini prikalla. Kuvat työvaiheista näkyvillä. Säätö täytyy keväällä tehdä nyt oli tulpat rajoilla vaalean värinsä johdosta, eli joutuneen rikastamaan pikkuisen.
062802moto_prv.gif

Kuristukset pois

hello,
kertokaa mulle MITEN saa kätevimmin kaasarinipun irti kannesta. kaikkien kumikurkkujen klemmarit on löysätty mutta nippu istuu sairaan tiukasti kiinni. hölskyy kyllä mutta ei hievahdakaan ylöspäin. maunuaalin mukaan "release" kumikurkut ja samalla varovasti nosta kaasaripaketti irti....

pitääkö kammeta joka kumikurkku jollain puolen metrin meisselillä irti vai miten?

auttakaa miestä mäessä;-)
veryangry.gif

hello,
kertokaa mulle MITEN saa kätevimmin kaasarinipun irti kannesta. kaikkien kumikurkkujen klemmarit on löysätty mutta nippu istuu sairaan tiukasti kiinni. hölskyy kyllä mutta ei hievahdakaan ylöspäin. maunuaalin mukaan "release" kumikurkut ja samalla varovasti nosta kaasaripaketti irti....

pitääkö kammeta joka kumikurkku jollain puolen metrin meisselillä irti vai miten?

veryangry.gif
Mulla oli myös ensimmäisellä irrotus kerralla tiukasti kiinni, mutta kun ruuvasin ylä ja ala klemmarit ihan löysäksi niin että liikkuivat reilusti. Seisomaan jalkatapeille ja kiskomaan ja vetkuttelemaan kyllä se irtoo.
biggrin.gif

hello,

veryangry.gif
Mulla oli myös ensimmäisellä irrotus kerralla tiukasti kiinni, mutta kun ruuvasin ylä ja ala klemmarit ihan löysäksi niin että liikkuivat reilusti. Seisomaan jalkatapeille ja kiskomaan ja vetkuttelemaan kyllä se irtoo.
biggrin.gif
Allekirjoittaneella ne olivat myös todella tiukassa. Ja kiinni laittamisessa menasi päästä
bawling.gif
, liukkaria väliin ja koko painolla nitkuttaa paikoilleen... Sai tapella oman aikansa.. Eikä hirvinnyt toholla alkaa kumejakaan lämmittämään
idea3.gif

Onkos kaikilla jo koneet levällään?
biggrin.gif

Vaatii tosiaan päättäväistä otetta toi kaasarien irrotus. Koita kammeta vaikka toisesta päästä ensin vähän irti. Jos vedät suoraan ylöspäin kaksinkäsin, siinä käy helposti niin, että kuuluu *flop*, jonka jälkeen makaat lattialla selälläsi kaasaripaketti sylissä.
baaa.gif

Kiitos kannustuksesta ja ohjeista! suutin satsi tilattu. ajattelin että otetaanpa kaasarit valmiiksi irti odottamaan vuan haaveiksi jäi.

kattelin sataan kertaan että vieläkö siellä joku ruuvi kiinni kun ei irtoa. enkä hirvenny kauheasti repiä ettei vaan ala koko paketti jo taipumaan/irvistämää. ens vko-loppuna saa jo luvan se plop kajahtaa. mulla kävi muuten mielessä että josko niistä kaasaripuelen klemmareista työntäen sais kurkut kiertymään vähän. jos siellä jotain on palanut kiinni vaikka. kukaan kokeillu? kaikissa kurkuissa ruuvikannat nääs vasemmalla puolella. ihan kuin ois hondan jampat jotain tämmöistä ajatelleet.

Muistaakseni löysäsin ensin kaikki 4 kannenpuoleista klemmaria ja sitten vaan kunnon ote kaasareista ja nitkutusta akselilla eteen-taakse ja samalla koitat nostaa pakettia irti kannesta.

Tulevalla viikolla mopo menossa Riku Motoriin säädettäväksi ja tehon mittaukseen katsotaan paljon kotivirittäminen kannatti.
biggrin.gif

Back