• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

CBR 1000F nokkaketjun kiristin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LSo67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
CBR 1000 F hieman rohisee kylmänä, nokkaketjun kiristimen vaihdosta ei ole tietoa. Pyörällä on ajettu 87 tkm ja on vm -96.

Aiheesta on varmaan keskusteltu paljonkin, mutten onnistunut löytämään ohjetta vaihtamisen helpottamiseksi. Jos sellainen löytyy tai joku osaa muuten auttaa asiassa niin kaikki otetaan ilolla vastaan
smile_org.gif

Voisi olla viisanta vaihtaa ketju myöskin ja tarvittaessa laaharit. Pelkkä kiristimen vaihto auttaa yleensä varsin lyhyen aikaa, tai näin olen antanut itseni ymmärtää.

-Harri-

Tuolta kun lataa ohjeita, niin löytyy aika paljon vinkkejä.

http://www.honda.brandt.fi/mp/ohjekirjat.php?l=class&a=9

Kiristimen vaihto ei tosiaan auta, koska ketju on venynyt ja kiristimen geometrian takia se ei pysty enää kiristämään samalla voimalla, kuin uudella ketjulla.

Omaan CBR:n on ostettu ja vaihdettu jo kiristin, mutta uusi ketju, liukukisko ja ohjurin tapit odottaa tallissa asennusta (pikku talvihuoltoa). Itse meinaan aukaista koko koneen, koska hankin alkuperäisen ketjun (ei niitattava).

Kiristimen vaihtoon saa vinkkejä ja voidaan vaikka verrata koneiden ääniä joku päivä. Asun n. 5km päässä Tikkakoskelta.

Vaihdon yhteydessä joutuu ottamaan imunokan pois ja sitä kautta venttiilit joutuu säätämään.

Kiristimen vaihto ei tosiaan auta, koska ketju on venynyt ja kiristimen geometrian takia se ei pysty enää kiristämään samalla voimalla, kuin uudella ketjulla.

Omaan CBR:n on ostettu ja vaihdettu jo kiristin, mutta uusi ketju, liukukisko ja ohjurin tapit odottaa tallissa asennusta (pikku talvihuoltoa). Itse meinaan aukaista koko koneen, koska hankin alkuperäisen ketjun (ei niitattava).

Vaihdon yhteydessä joutuu ottamaan imunokan pois ja sitä kautta venttiilit joutuu säätämään.

Kerran tuon ketjunvaihdon tehnyt 600 cebariin ja muutama ihmetys. Voi tietysti olla että isoveli on erilainen rakenteeltaan, mutta silti:

ei-niitattavan ketjun saa ujuttamalla paikalleen, eli koko konetta ei tarvitse aukaista. Riittää kuin ottaa alhaalta kytkinkopan ja ylhäältä venakopan auki. Tämän mahtuu yleensä tekemään kone rungossa kiinni. Samasta saa vaihdettua myös laahaimet.

Nokkaa ei välttämättä tarvitse ottaa pois, riittää että ottaa nokkapyörän pois. Ja jos nokan ottaa pois, niin ei se minusta venansäätöihin vaikuta. Venttiilin ajoituksiin kyllä jos ei osaa katsoa merkit kohalleen.

edit: No niinpä tietysti; tuossa on tietysti ketju keskellä konetta. pahoitteluni.

Br,

-tuomas-

Kiitokset neuvoista, täytyy tässä tutkailla asiaa. Lämpimänä ei sillä tavalla ylimääräisiä ääniä kuulu. Mikäli aiemmista aiheeseen liittyvistä keskusteluista oikein ymmärsin, niin vaihdon suhteen ei vielä ole paniikkia.

CBR 1000 F hieman rohisee kylmänä, nokkaketjun kiristimen vaihdosta ei ole tietoa. Pyörällä on ajettu 87 tkm ja on vm -96.

Aiheesta on varmaan keskusteltu paljonkin, mutten onnistunut löytämään ohjetta vaihtamisen helpottamiseksi. Jos sellainen löytyy tai joku osaa muuten auttaa asiassa niin kaikki otetaan ilolla vastaan
smile_org.gif
Mulla on kanssa 99 mallinen 53 tkm ajettu ja tämä rohina vaivaa minuakin.. Rohisee vienosti aikansa ja sitten se yleensä loppuu. On muuten tehnyt sitä jo sen reilun 20 tkm mitä mopo mulla on ollut.

Kun ei vaan tiedä että onko mitään syytä tehdä koko hommaa esim. ensi talvena. Kun se noinkin työläs homma on niin viitsisi turhaa...

Mitenkähän mahdollinen vaihtotarve selviäisi?

Ite en ole lainkaan varma että ääntääkö mulla jakoketju vai laturin kettinki. En tiedä viittaako lainkaan tähän - vai olisko enemmän seospuolen asioita mutta ihmeellisesti 1000F hyytyy 7-8 trpm kohdalla, sitä ennen ja sen jälkeenkin meno maistuu kyllä.

Omassa vaihdettiin jakopään hilut kun rohisi niin pahasti, mutta ei se mitään auttanut kun syypää olikin laturin ketju, vaikka ihan jakoketjulta osaamattoman korvaan kuulostikin
lookaround_orig.gif

Back