• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

cb 750 tärisee... onko normaalia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joni_86
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuluneet ketjut ja rattaat? kaasarien säädöt, venttiilien säädöt. Noi vaikuttaa yllättävän paljon tärinöihn ja värinöihin. Omasta pyörästä tuli siedettävämpi säätöjen jälkeen.
Kaasarien säätöjä veikkaisin, synkkaus ja seokset kohdilleen niin johan tasoittuu.
Niin ja kunnon öljyt 10w40. Pientä värinäähän tuossa on aina.
Huom! Huom! Tuohan on i/ö jäähdytteinen eli laita 20W/50 mineerali öljyt esim. Motul 3000. Eli nakkaa syynteettiset v....n äläkä vain 10W/40 tunge koneeseen.

Kuluneet ketjut ja rattaat? kaasarien säädöt, venttiilien säädöt. Noi vaikuttaa yllättävän paljon tärinöihn ja värinöihin. Omasta pyörästä tuli siedettävämpi säätöjen jälkeen.
Kaasarien säätöjä veikkaisin, synkkaus ja seokset kohdilleen niin johan tasoittuu.
Niin ja kunnon öljyt 10w40. Pientä värinäähän tuossa on aina.
Huom! Huom! Tuohan on i/ö jäähdytteinen eli laita 20W/50 mineerali öljyt esim. Motul 3000. Eli nakkaa syynteettiset v....n äläkä vain 10W/40 tunge koneeseen.
Niin no kyllähän tuo 10w40 on valmistajan suosittelema. Eikä mulla ole sen kanssa ainakaan ollut lämpö tai mitään muitakaan ongelmia max öljynlämpö kaupungissa kuumalla on ollut 95.
Miksi ei 10w40?

Mulla pyörii koneessa Bel-Ray EXP 10-40w puolisynteettinen ja toimii hienosti. Ei tarvitse kytkintä käytää, jos ei jaksa... Suzuki i/ö -93.

Kiitoksia vaan kaikille hyvistä vinkeistä. Lisää toki saa laittaa... Kuuntelin tossa paikallaan ollessa konetta vähä tarkemmin ja vaikuttais siltä et resonointi alkaa 3500 rpm ja loppuu n. 4000. Ja vaikuttais siltä että se lähtisi venttiilikoneistosta. Pitää kokeilla heti ku kerkee ni vaihtaa noo paskat öljyt pois ja sit katella mitä käy. Siltä se kuitenkin vaikuttais että öljynvaihdon jälkeen on alkanut... olisin kyllä tuon huomannu jo heti ensi ajoilla. Ja sit se perkeleen paikallinen huoltoasemakauppias myi mulle tommosta ja sano et on parasta mitä tietää... Ja minä hölmö uskoin ku ei ikinä mopoo oo ollu. No tuleepa ainakin opittua jotakin. jos ei muuten ni kantapään kautta...

Väljät venttiilien ohjurit saattaa aiheuttaa resonointia tietyiilä kierrosalueilla, joissain Yamahoissa oli tuollaista ongelmaa väärästä materiaalista tehdyistä ohjureista johtuen, noita korjailtiin takuuseen muutamia aikoinaan.

En ole koskaan kuullut että värinät johtuisi väärästä öljystä, mistähän näitä juttuja tulee ??
nixweiss.gif

Väärät öljyt... Just joo, mitäs vielä ?

En ole koskaan kuullut että värinät johtuisi väärästä öljystä, mistähän näitä juttuja tulee ??
nixweiss.gif

Väärät öljyt... Just joo, mitäs vielä ?
Aivan!
Edelläkuvatut oireet ei johdu kyllä mielestäni öljyistä, mutta ehkä paremmin tietävät on eri mieltä ?
Toivon mukaan ei kuitenkaan mitään isompaa koneremppaa vativaa
wink.gif
Niin tuota öljynvaihtoa suosittelen koska kysyjän pyörään laittamilla öljyillä CB:n hydraulisesti säätyvät venttiilinnostimet eivät toimi kunnolla vaan mylly on alkanut öljynvaihdon jälkeen naputtamaan.
En siis tyrkyttänyt suoranaisena korjauksena tuohon tärinään.
Eikä se laatikkokaan kaiketi ihan bueno noilla litkuilla ollut. Korjatkaa jos/kun olen väärässä  
withstupid.gif

Juu oikeassa olet. MINÄ olen kuullut/lukenut jostakin että väärä öljy voisi tehdä moista ja sitähän myös siinä alussa kyselin, että onkohan mahdollista (muihin oireisiin voi auttaa, mutta tuskin siihen värinään/tärinään).

JONIS on antanut hyviä ja varteenotettavia vinkkejä, joille annan paljon painoarvoa, koska ilmeisesti omistaa/on omistanut samanlaisen pyörän.

TOTTAKAI myös kaikkien muidenkin neuvot/ohjeet otetaan innolla vastaan. Aloittelija kun olen. Kiitos vaan kaikille tähän astisesta. Muutenkin mitä tätä foorumia olen lukenut ni oon saanut sellasen kuvan että täällä porukka oikeesti tietääkin jotain. Eikä paikka oo ku mikäkin suomi24.

Isommassa CB:ssä tärinät alkoi, kun putkirunko rupes elämään. Ensin 3500rpm ja pikkuhiljaa nousi siihen 5000rpm, ja tuolla alueella kun sitä kuitenkin tulee matkaa taitettua. Niin alkoihan se ärsyttämään. Siihen auttoi kun löysäsi ja kiristi apinan raivolla moottorin kiinnityspultit 3-4 kertaa. Sen jälkeen koneen perästä keulaa kohti edeten yksi pultti kerrallaan auki ja kiristys momenttiin.
Tuo koneen kiinnitys ohje löytyi jopa korjaamomanuaalista.
Kokeile sitä heti sen jälkeen kun olet ne öljyt vaihtanut.
Nimim. Kytkin uusiksi mopileilla
033102ass_1_prv.gif

Vähän asian viereltä mutta onko sulla joni_86 originaali putket vai onko vaihdettu?
edit. siis siinä pyörässä.

Olen taas tällä viikolla ajellut "pappa-Hondalla" ja tarkkailin juuri tuota tärinää 3-4000 rpm alueella: ei minkäänlaista tavallisuudesta poikkeavaa. Pyörä on -92 ja mittarissa kohtapuoliin 128 tkm, joten kumipuslat yms. pitäisi olla kuluneempia kuin nuoremmassa yksilössä. Moottori on ollut kerran irti, mitään ei kiinnityksissa kuitenkaan uusittu.
Tuosta öljystä vielä: omassani olen käyttänyt Motorex semisynteettistä ja toimii erittäin hyvin. Mitään synteettistä ei tuollaiseen koneeseen kannata laittaa, ne on korkeaviritteisille moottoreille tarkoitettuja. Yksilöeroja saattaa olla, kokeilemalla löytyy oikea merkki.
Kuten edellä mainittiin, kohta kohdalta pyörän tarkistus...

Back