• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

CB 500

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja paukku125
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on sama juttu omassa pyörässä ja ois ens viikolla tarkoitus perehtyä asiaan, etsin tossa valmiita jäykempiä jousia mutta ei enään taida saada mistään.
mulle neivottiin semmonen kikkakolmonen että vakio jousien päälle jotkut auton venttiilin jouset lisäjännitystä tuomaan
ja 15w öljyt. kuhan löydän halkaisialtaan sopivat venajouset niin pitänee kokeilla.

No niin, nyt ois keula kasassa, venttiilinjousi homma ei toimi painuu jarrutuksessa kasaan. Avaat punken päästä tulpan niin näet 100mm pitkän putken millä on esijännitys tehtaalla säädetty, ite tein 30mm huonekaluputkesta 130mm pitkät pätkät ja vaihdoin ne sinne tilalle ja jousuksesta tuli aika hyvä minun alla (painan 100kg) ja 15w öljyt perään niin jo toimii ihan eritavalla.

Hondan huoltomanuaaleja löytyy netistä. Tässä linkki:

Hondan manuaaleja

062802moto_prv.gif

Jep vaimon pyörään tein just jousirempan. Eteen laitoin niiden 100 mm putkien tilalle 140 milliset. Hyvin pelaa, ei notkahda jarruissa mutta ei iske käsillekään. 140 on max. mitta koska pidempiä ei saa kovin kivuttomasti paikalleen...
Taakse ostin allrightista hagonin pumput jotka oli alunperin tarkoitettu sevenfiftyyn. Jo löysimmässä asennossa jäykemmät kuin orggikset jäykimmässä. Jos pitää takapään keskiasennossa on mielestäni tasapainoinen kokonaisuus ainakin normaaliin pikkucruisailuun ja miksei kallistelevampaankin ajoon.
Noilla muutoksilla 500 cebarista tuki tosiaankin paljon kivempi peli.

pitäny pikkasen kiirettä niin ei oo oiikeen kerinny lukea. Pitää näköjään alottaa täsä joku viikonloppu iskareitten jäykistys päivä.

Tuo homma kuulostaa helpolta
tounge.gif
Eli kauppaan hakeen 30mm paksua putkea ja uudet öljyt. Iskareitten ylä pää auki vanhat 100mm pitkät putket pois ja uudet 130mm pitkät sisään ja öljyt vielä perään?? Kertokee jos jotaki unohtu.

pitäny pikkasen kiirettä niin ei oo oiikeen kerinny lukea. Pitää näköjään alottaa täsä joku viikonloppu iskareitten jäykistys päivä.

tounge.gif
Eli kauppaan hakeen 30mm paksua putkea ja uudet öljyt. Iskareitten ylä pää auki vanhat 100mm pitkät putket pois ja uudet 130mm pitkät sisään ja öljyt vielä perään?? Kertokee jos jotaki unohtu.
Tuo öljynvaihto kannattaa tehdä huolellisesti; vaatii useimmiten putkien irroituksen, että saa valutettua ne varmasti tyhjäksi ( vanhemmassa pelissä myös huuhtelu ennen uutta öljyä ). Korjauskirjasta löytyy se oikea öljypinnan taso, mitataan usein ilman jousta liukuputki täysin sisään työnnettynä. Pelkkä määrän mittaaminen ei ole oikea tapa vaikka se luku kirjasta löytyykin...

Mikäpä sitten olisi se oikea öljypinnan taso mitä sinne pitäisi laittaa?
Kun tuli itsekin hankitua kyseinen pärrä eikä ole tuota korjauskirjaa vielä tullut hankittua vaan on menty enemmänkin "perse edellä puuhun" taktiikalla, tosin tähän astiset huoltotoimenpiteet on ollu varsin yksinkertaisia eikä ohjeistusta olla hirveästi kaivattu (tai niin uskottelen itselle)
smile_org.gif

Mulla CB 750 Sevenfiftyssä just samanlaisia ongelmia, eli käynnistyy huonosti kylmänä ja nykii.
Mun Sevenfifty oireili samalla tavalla, tietty osaksi käynnistysongelmat oli omaa syytä kun opettelin pyörän metkuja. Kaasuun ei saanut koske yhtään siis ei yhtään muuten se ilmeisesti kasteli tulpat. Ensimmäisen kauden jälkeen vaihdoin akun ja sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia käynnistymisen suhteen, ostaessani pyörän siinä olikin alkuperäistä pienempi akku joka ilmeisesti meni senverran polvilleen ettei sytytykseen enää riittänyt tarpeeksi virtaa vaikka startin pyörittämisessä ei ongelmia ollutkaan

tounge.gif
Tuo öljynvaihto kannattaa tehdä huolellisesti; vaatii useimmiten putkien irroituksen, että saa valutettua ne varmasti tyhjäksi ( vanhemmassa pelissä myös huuhtelu ennen uutta öljyä ). Korjauskirjasta löytyy se oikea öljypinnan taso, mitataan usein ilman jousta liukuputki täysin sisään työnnettynä. Pelkkä määrän mittaaminen ei ole oikea tapa vaikka se luku kirjasta löytyykin...
Merkkiliikkeessä sanoivat, että laittaa vaan sen määrän mikä kirjassa lukee. Minulle antoivat lapunkin vielä mukaan missä se määrä kerrottiin(mitta myös) ja ym. tarpeellista tietoa. 320 cm3/ 150mm... hyvin on toiminut, vaikka en edes kovin tarkkaan mitannut. Itse en viitsinyt alkaa putkia irroittamaan, saati sitten vanhoja ehjiä stefoja vaihtamaan uusiin, mutta jokainen tehköön tavallaan. 3000km jo
062802moto_prv.gif
...

Back