• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bussi punaisia päin melkein päällemme...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jassu

Kunnia pj
MotOrg ry jäsen
Olimme emännän kanssa mopottimella liikennevaloissa seisoskelemassa, paikka sijaitsee Vantaalla Pähkinärinteen kohdalla Vindintien ja Pähkinärinteentien risteyksessä - paikalliset tietävät paikan paremmin Herkku-Pähkinä nimisestä k-kaupasta. Nuolivalo syttyi meille ja iskin vaihteen silmään ja nostin kytkintä. Mopo lähti liikkeelle kunnes näin silmäkulmasta jotain todella isoa - vaistomaisesti iskin jarrut pohjaan ja pyörä pysähtyi. Tuo iso möhkäle oli bussi joka latasi tuhatta ja sataa punaisia päin ohittaen meidät vajaan metrin päästä.

Vastakkaisesta suunnasta nuolivaloilla kanssa oli auto kääntymässä, hän oli myös ehtinyt lähteä liikkeelle ja tajusi bussin tulevan. Autokin ehti onneksi jarruttaa ja onnettomuuksilta selvittiin.

Käännyin valoista niinkuin minun pitikin mutta heitin u-käännöksen ja ajoin bussin perään tietäen että sen päätepysäkki oli 400m päässä. Bussikuski seisoskeli siellä pysäkkiä ennen päättäriä tupakalla ilman kiireen häivää! Otin rekkarin ylös ja soitin Concordia Bussiyhtiöön josta ystävällinen ajomestari lupasi ottaa kuskin puhutteluun. En haluaisi välttämättä olla kyseisen kuskin housuissa kun hän palaa ajosta.

No huh huh...onneksi selvisitte naarmuitta!  
pftroest.gif
Mä olisin ottanu kuskin kyllä jo itsekin puhutteluun.  
mad.gif

Joo, oon huomannu kanssa että ekana valoissa saa olla tarkkana ja tsekata että kukaan molopää ei tule "vanhoilla vihreillä" kylkeen. Kyllä noiden ammattikuskienkin joukkoon mahtuu kaikenlaisia sompaajia. Eikä tuo rakentava palaute useinkaan auta, vi**uilua tulee takaisin ja hyvä ettei saa vielä turpaansa kun uskaltaa huomauttaa ammattilaisen ajotavoista. Tilanteen lämmetessä saattaa vielä itekin syyllistyä johonkin tyhmään jottuun, esim. napata bussikuskia nenään jolloin pollarit pitää kutsua mukaan neuvotteluun ja syyllinen on tottakai ja tietenkin kuumakalle raggarimotoristi.  
smile_org.gif

Bussikuski seisoskeli siellä pysäkkiä ennen päättäriä tupakalla ilman kiireen häivää! Otin rekkarin ylös ja soitin Concordia Bussiyhtiöön josta ystävällinen ajomestari lupasi ottaa kuskin puhutteluun. En haluaisi välttämättä olla kyseisen kuskin housuissa kun hän palaa ajosta.
Hyvä, että annoit palautetta bussiyhtiölle heti tuoreeltaan. Itsekin olen monet kerrat nähnyt kun bussi/rekkakuski vetelee surutta päin punaisia, mutta minulle ei ole vielä tuollaista tilannetta sattunut. Noilla järjen jättiläisillä on yleensä kiire tupakalle tai jotain muuta yhtä tärkeää.
veryangry.gif

asun kulmilla,ja olen ennekin huomannu,et tarkkana täytyy olla näitten mulkkujen kanssA!
062802jumpie_prv.gif

Tutulta kuulostaa. Tossa yks yö minäkin meinasin tulla bussin yliajamaksi. Ajoin pe iltana klo 1:52 kapeaa, katua 35@40 ja halusin tehä uukkarin. Tien oikeeseen laitaan oli pysäköity autoja. Vastaan ei tullut ketään, katoin peiliin että takaakaan ei tuu ketään. Siellä tuli, bussi noin sadan metrin päässä. No, samalla näin oikeella olevassa pysäköityjen autojen jonossa aukon, jossa päätin uukkarin suorittaa. Vielä vilkaisu peiliin, vilkku vasemmalle ja koukkasin oikealle "aukkoon" saadakseni mopon kerralla ympäri kapealla kadulla. Pyrkimys oli suorittaa kääntymys nopeasti, että pääsisin eri kaistalle kuin bussi, "turvaan", ja että en olisi bussin tiellä ja se voisi pysähtymättä ajella omaa kaistaansa. Tässä vaiheessa vielä bussin piti olla kaukana. No, olin sitten puoliksi kääntynyt ja siis lähes keskellä tietä kun kuulin yltyvää moottorin ääntä ja samalla näin vasemmasta silmäkulmasta että jokin iso möhkäle lähestyy. Ja kun katson vasemmalle, niin sehän on se bussi, tulee kovaa vauhtia suoraan päälle, jo väistäneenä sille kaistalle jolle minä olin vilkku päällä kääntymässä. Ainut vaihtoehto oli jarrut pohjaan, sen teimme suunnilleen yhtä aikaa. Ite ehdin vielä jaloilla potkasta mopoa taaksepäin ennenkuin bussi oli niin lähellä, että näin että se pysähtyy ennen kuin osuu minuun. Pääsin pois bussin ajolinjalta, eli ei olis osunu vaikka ei oliskaan pysähtynyt. Jälkeenpäin mittasin askelmitalla että lukkojarrutusjälkeä oli 16 metriä. Bussi oli illan viimeinen vuoro, ja kyydissä ei ollut yhtään matkustajaa.
En viittiny nostaa asiasta meteliä. Kävi kyllä mielessä, että vois soittaa sinne firmaan ja pyytää tarkistamaan ko. dösän ajopiirturin. Mutta en viittiny, olis saattanu kuski saada kenkää, ja ehkä syytä oli vähän minussakin. Vauhtia oli kuitenkin pakko olla aika reilusti liikaa, ehkä 60-70 kmh. Toivottavasti kuski oppi jotain. Ite ainakin opin.

Otan osaa, tiedän tunteen.Mitenkä se alkaa tärisyttämään kun tilanne on ohi.
Ensimmäisellä Kontioreissullani olin vähällä jäädä rekan jyräämäksi.Onneksi tiessä oli lyhyt levike ja rekka pääsi vetämään sinne sivuun ja puoleksi ojaan.Puhui puhelimeen eikä huomannut, että pysähdyimme kääntyäksemme vasemmalle.
Minä havahduin siihen, että ilmajarrut pärski olkapään kohdalla.
Tarkkailin niin syventyneesti edestä tulevaa liikennettä ja yritin pärjätä pyörän kanssa, noviisi kun olin.
jos lähtö olis tullut, en olis ikinä tiennyt, mikä minuun iski.

Tutulta kuulostaa. Tossa yks yö minäkin meinasin tulla bussin yliajamaksi. Ajoin pe iltana klo 1:52 kapeaa, katua 35@40 ja halusin tehä uukkarin. Tien oikeeseen laitaan oli pysäköity autoja. Vastaan ei tullut ketään, katoin peiliin että takaakaan ei tuu ketään. Siellä tuli, bussi noin sadan metrin päässä. No, samalla näin oikeella olevassa pysäköityjen autojen jonossa aukon, jossa päätin uukkarin suorittaa. Vielä vilkaisu peiliin, vilkku  vasemmalle ja koukkasin oikealle "aukkoon" saadakseni mopon kerralla ympäri kapealla kadulla. Pyrkimys oli suorittaa kääntymys nopeasti, että pääsisin eri kaistalle kuin bussi, "turvaan", ja että en olisi bussin tiellä ja se voisi pysähtymättä ajella omaa kaistaansa. Tässä vaiheessa vielä bussin piti olla kaukana. No, olin sitten puoliksi kääntynyt ja siis lähes keskellä tietä kun kuulin yltyvää moottorin ääntä ja samalla näin vasemmasta silmäkulmasta että jokin iso möhkäle lähestyy. Ja kun katson vasemmalle, niin sehän on se bussi, tulee kovaa vauhtia suoraan päälle, jo väistäneenä sille kaistalle jolle minä olin vilkku päällä kääntymässä. Ainut vaihtoehto oli jarrut pohjaan, sen teimme suunnilleen yhtä aikaa. Ite ehdin vielä jaloilla potkasta mopoa taaksepäin ennenkuin bussi oli niin lähellä, että näin että se pysähtyy ennen kuin osuu minuun. Pääsin pois bussin ajolinjalta, eli ei olis osunu vaikka ei oliskaan pysähtynyt. Jälkeenpäin mittasin askelmitalla että lukkojarrutusjälkeä oli 16 metriä. Bussi oli illan viimeinen vuoro, ja kyydissä ei ollut yhtään matkustajaa.
En viittiny nostaa asiasta meteliä. Kävi kyllä mielessä, että vois soittaa sinne firmaan ja pyytää tarkistamaan ko. dösän ajopiirturin. Mutta en viittiny, olis saattanu kuski saada kenkää, ja ehkä syytä oli vähän minussakin. Vauhtia oli kuitenkin pakko olla aika reilusti liikaa, ehkä 60-70 kmh. Toivottavasti kuski oppi jotain. Ite ainakin opin.
Niin, kyllähän se U-käännös on tekijänsä vastuulla, sama juttu kuin ohituksessa. Hyvä ystäväni kuoli, kun auto teki uukkarin eteen liikkuvasta jonosta hänen sitä ohittaessaan ja kyllähän se meni 100% kääntyjän piikkiin. Ei tosin hautajaisissa lohduttanut yhtään... Toisaalta, jos olisit odottanut sen muutaman sekunnin, että bussi ehtii ohi, ei olisi kumpikaan saanut ylimääräistä rytmihäiriötä.

Anteeks vaan mutta kyllä niitä pyöriäkin menee vanhoilla vihreillä ja vieläpä päin punasia.
Nimimerkillä kokemusta ja kilometrejä pääkaupunki seudulla
muutaman kerran maapallon ympäri.

Anteeks vaan mutta kyllä niitä pyöriäkin menee vanhoilla vihreillä ja vieläpä päin punasia.
Nimimerkillä kokemusta ja kilometrejä pääkaupunki seudulla
muutaman kerran maapallon ympäri.
Ööh, en oikein käsitä miten tämä liittyy nyt aiheeseen? Aiheena oli se että bussi tuli reippaasti punaisia päin ja melkein minun ja yhden auton päälle.

Jokainen on varmaan joskus ajanut punaisia päin elämässään, niin myös minä itse. Siinä vaan kun vanhoilla vihreillä tulee tollanen 10metrinen bussi niin massakin on jo sellanen että mikä tahansa pakettiautosta lähtien saa todella kovaa osumaa törmäyksessä.

Ja kyllä, minäkin olen ajanut raskasta kalustoa työkseni jokunen vuosi sitten...

Sori Jassu en nyt meinannukkaan tätä sun juttuasi. Onneksi selvisit pelkällä säikähdyksellä.
Kirjoitin vaan yleisesti koska muutkin jutut tuntu rönsyileviltä.
Ongelmahan tämä punaisia päin ajaminen on ja siihen syyllistyy
yks jos toinenkin meistä jopa kävelijät. Kiirettä siitä kaikki syyttää mutta moni punasia päin ajanu seisoo seuraavissa valoissa odottamassa, eli aikaa ei säästynyt yhtään.
Kesän jatkoja sulle ja  
062802moto_prv.gif
turvallisia kilometrejä.

Back