• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Brembo asennettu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Pitkäaikainen haave toteutui. Tilasin Carpimotosta Brembon radiaali-jarrupuristajan. Asennus paikoilleen pienten mutkien kautta. Alkuperäisessä Nisinin sylinterissä kun on jarruvalokatkaisija, niin Brembosta se puuttuu. Sitten välähti, että niitähän on painekatkaisijalla varustettuja banjopultteja. Sellainen kiinni ja piuhat yhteen. Ei syty valo ihan heti, vaan vaatii siis pienen paineen, mutta toimii hyvin. Puristajan mukana tuli siis myös jarrukahva, luonnollisesti. Alkuperäinen kun on suht suora, niin tämä on sillä "racing-mutkalla". Paljon parempi kuin suora.

Mutta nyt siihen jarrutuntumaan:

Voihan wee miten voi jarrut muuttua totaalisesti!! Ei pysty käsittää. Se kumipallo-efekti on nyt historiaa, lopullisesti. Tuntuma on nyt juuri sellainen kun olen toivonutkin. Ehkä parhaimpia ostoksia pitkiin aikoihin. Sylinterissä kun on vielä itsessään ilmaus proppu, niin ilmaa ei pitäisi jäädä mihinkään kohtaan järjestelmässä. Tuntuma ja teho on nyt ajossa siis täydellinen. Nyt on kiva jarrutella kun on suorat levytkin ilman tärinöitä
tounge.gif

Puristaja on siis mallia tämä -> Brembo

Niin, ja vanha Nisinin puristaja +kahva EI ole myynnissä...

Saattaa talven aikana tuollainen ilmestyä meikäläisenkin Trumpettiin.

Joutuu tavallisena kaduntallaajana tietämättömyyttään kysellä, että pelkästäänkö tuon jarrukahva-sylinteri-setti mikä onkaa tekee noin ison eron ?
withstupid.gif

No itse olen ainakin paikallistanut jarrujen tunnottomuuden lähteeksi pääsylinterin (riittämätön koko?)

Letkut on terästä, nesteet on vaihdettu, eikä ilmaa varmasti ole missään, ja palat on vimpan päälle. Silti on kahva pehmyt ja tunnoton. Eli syyn on oltava pääsylinterissä.

Letkut on terästä, nesteet on vaihdettu, eikä ilmaa varmasti ole missään, ja palat on vimpan päälle. Silti on kahva pehmyt ja tunnoton. Eli syyn on oltava pääsylinterissä.

Tai itse puristimissa, puristimien tiivisteissä, puristimien männissä jne.

1050 mopossa ainakin perimmäinen syy hiukka vaisuun jarrutuntumaan kuuluu olevan puristimien mäntien ja männäntiivisteiden liitoksen liiassa jämäkkyydessä. Eli tuo tiiviste hannaa vastaan kun männän pitäisi liikkua ja kun jarrutus loppuu niin tiiviste vetää männät liian kauas paloista -> seuraavalla jarrutuksella taas vedon alku on löysä ennenkuin kaikki männät pullahtavat paloille asti.

Ratkaisuna ovat ameriikanpalstoilla vaihtaneet uuden 675:n jarrumännät (nämä on pinnoitettu jollain teflonliukumysteeripinnalla) tai heittäneet K6 Gixxerin puristimet kokonaisuudessaan. Jälkimmäiset kuulemma menevät heittämällä pumppujen kiinnikkeisiin.

Tai itse puristimissa, puristimien tiivisteissä, puristimien männissä jne.
No joo, ehkä vähän epäsuorasti noin. Laskeskelin siis että pääsylinteri on turhan heppoinen puristimille. Ja halvempi se on vaihtaa kuin satulat.

Itse olen harkinnut samaa operaatiota. Paljonko tuli muuten postikuluja?
Loppusumma oli 248 euroa, eli 18 euroa oli postikulut. Toimitus oli salaman nopeaa. Iltapäivällä tilasin ja maksoin, illalla klo 20 tuli sähköpostiviesti, että on paketti lähtenyt liikenteeseen. Seuraavana aamuna klo 11 DHL:n kuski soitti, että sulle olis paketti!
Mun mielestä ei paljon nopeammin vois paketti tulla ulkomailta.

Jouduitko jarruletkuja vaihtamaan? Ts. menikö se heittämällä paikalleen, lukuunottamatta tuota jarruvalohässäkkää?

Heittämällä meni paikalleen. Brembon banjopultin koko on M10 ja 1mm nousulla. Nisinin oma on M10 ja 1.25 nousulla. Jos joku meinaa tuon puristajan hommata, niin kannattaa ottaa samaan pakettiin tuo paineanturilla varustettu pultti. Hinta ei ole näköjään paha, kun suomessa on 15-20 euroa.

Jos joku meinaa tuon puristajan hommata, niin kannattaa ottaa samaan pakettiin tuo paineanturilla varustettu pultti.
Onko Euroopan puolen kaupoissa näkynyt näitä mekaanisia mikrokytkimiä+kiinnikkeitä Bremboihin?
bbswh.jpg

bbsw.jpg

Äkkiseltään vaikuttaisi että mekaaninen olisi oman persustan turvaamisen kannalta parempi kun painekytkimen viivettä ei ole ja takana tuleva kotilokuski saa sen muutaman sekunnin kymmenyksen lisää aikaa reagoida ennenkuin jyrää selkään.

Ratkaisuna ovat ameriikanpalstoilla vaihtaneet uuden 675:n jarrumännät (nämä on pinnoitettu jollain teflonliukumysteeripinnalla) tai heittäneet K6 Gixxerin puristimet kokonaisuudessaan. Jälkimmäiset kuulemma menevät heittämällä pumppujen kiinnikkeisiin.
Euroopassa ovat käyttäneet tuohon ahistukseen S3sten ja daytonoiden kohdalla jarrusylinteri rasvaa, purkaneet ja voidelleet ja takas kasaan.

Spray teflonkin näyttää auttavan.

Tai sitten hommaa maguran radial puristimen, missä on mekaaninen kytkin messissä. Vaikka tokimotosta, hinta oli jotain 260egee..

Itse en ole vielä päässyt stedaamaan, mutta olisi syytä olla eroa tyyliin yö ja päivä! Verrattuna darran orggis 15v jarrutsydeemiin..

Back