• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Botniaringin muutos/parannukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja marza
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ruoste sanoi:
Hyvä juttu, jos viitsit tarkistaa. 2009 vuosimallista eteenpäin näyttää olevan takana 95 - 160 jousi. Ainakin tuo voisi olla lähtökohtaisesti jo paljon paremmin alueella. Tuo sopii luultavasti myös 2008 malliin. Onkohan shimmityksessä tullut muutoksia tuon jousen keventämisen myötä?

On ja linkkuun myös.

ruoste sanoi:
Hyvä juttu, jos viitsit tarkistaa. 2009 vuosimallista eteenpäin näyttää olevan takana 95 - 160 jousi. Ainakin tuo voisi olla lähtökohtaisesti jo paljon paremmin alueella. Tuo sopii luultavasti myös 2008 malliin. Onkohan shimmityksessä tullut muutoksia tuon jousen keventämisen myötä?

Itellä näemmä 90/150 jousi tuolla perässä.

Eli ilmeisesti 10mm vakiojousta lyhyempi ja 20NM pehmeämpi. Mittasin painumat ja tulos oli seuraava:

Vapaa mitta 715
Ilman kuskia 705
Kuski varusteineen 695

Botnialla ei tunnu kestävän monikaan rengas. Dunlopilta vähintään 54 kovuista takasta ja painetta enemmän kuin normaalisti. Nuo paineet taitavat olla aika tarkkoja. Korkeammalla paineella rengas kiillottui ja liian matalalla repeäminen tapahtui yhdessä setissä. Minulla tosiaan kesti tuo bridgen r10 takanen lähes kolme päivää ja repiminen alkoi vasta renkaan kääntämisen jälkeen. Pirellin käyttäjät näyttivät tyytyväisimmiltä jurvan varikolle. Etuset olivat tosiaan dunlop kuskeille suurin ongelma, siis jos vaan kovia takasia löytyi. Ajelin itse 1:47 aikoja 600cc pyörällä ja avaukset olivat kuitenkin aika maltillisia, eli bridgen kestävyys voi johtua siitäkin.

scuuba sanoi:
Mutu noiden kuvien perusteella:
Eturenkaassa ei oo ongelmaa jousen tai vaimennuksien suhteen, mutta seos ja/tai paine on hieman väärä.
Takarenkaassa taasen voipi olla jousi liian jäykkä, jolloin kulumakuviosta tulee epämääräinen. Ja esijännitystäkin voi olla liikaa, jolloin ulosjoustovara loppuu varsinkin kallellaan ajaessa.
Lisäksi takarenkaassa on myös symmetrinen (sen epämääräisen lisäksi) kulumakuvio, joka viittaisi siihen että riparia on liikaa, ja kun kuluma on enimmäkseen reunassa, niin se viittaisi siihen että hidasta riparia on liikaa.

Kiitokset scuuballe analyysistä. Vähensin esijännitystä ja koitin säätää painumat paremmin kohdalleen. Parin viikon päästä Kemoralla jatketaan testiä.

Nyt ku väki on päässy uutta Botniaa hieman kiertämään, ni onko syntyny jo jotain karkeeta haarukointia hidas-keski-nopea ryhmien aikarajoille?

En oikeastaan itse epäröi oman ryhmäni suhteen, mutta se voisi antaa kivan referenssin omalle vauhdille kyseisellä radalla.

Jaskala sanoi:
Nyt ku väki on päässy uutta Botniaa hieman kiertämään, ni onko syntyny jo jotain karkeeta haarukointia hidas-keski-nopea ryhmien aikarajoille?

En oikeastaan itse epäröi oman ryhmäni suhteen, mutta se voisi antaa kivan referenssin omalle vauhdille kyseisellä radalla.

Sama kiinnostais täälläkin..

No, hihasta muiden ratojen nykyisiin rajoihin suhteutettuna nopeaan alle 1:55 ja keskiryhmään alle 2:15. Järjestävä taho voi olla erimieltä :D

Jaskala sanoi:

Ite ajelin jotain karvan yli 2min siellä keskiryhmässä, ja kovasti tuntui, että olisin tulppana ollut. Eli porukkaa musta kyllä lappasi ohi, mutta harvoin itse ketään jouduin ohittamaan, ehkä kerran tai kaksi päivän aikana...

Taffu sanoi:
Ite ajelin jotain karvan yli 2min siellä keskiryhmässä, ja kovasti tuntui, että olisin tulppana ollut. Eli porukkaa musta kyllä lappasi ohi, mutta harvoin itse ketään jouduin ohittamaan, ehkä kerran tai kaksi päivän aikana...

Kenen päivillä? Riippuu tietysti, kuinka hyvin kuskit radan tuntevat, mutta kahden minuutin kyyti tuntuisi olevan ihan hyvää keskiryhmän tahtia. Toi nopean 1:55 kuulostaa vielä toistaiseksi ihan hyvältä arvaukselta, katsotaan sitten kun rataa opitaan ajamaan että miten vauhti kehittyy...

Vuorela sanoi:
No, hihasta muiden ratojen nykyisiin rajoihin suhteutettuna nopeaan alle 1:55 ja keskiryhmään alle 2:15. Järjestävä taho voi olla erimieltä :D
Noi kuullostaa kyllä ihan uskottaville tämän kesän osalta. Matalan 1:5x ajan kuskit ku tuntu olleen esim. Kemoralla jo selvästi nopeaa sakkia. Veikkaan että jo ens kesän aikana pitää rajoja katella sit taas uusiks ku väki on oppinu paremmin linjoja.

Mielenkiintonen rata sinäänsä että noi aikaikkunat on kyllä todella suuria vielä nopeankin osalta. Toisaalta kun rata on pitkä ni tilaaki on ihan eri tyyliin ku esim. just Kemoralla.

Harmittaa kyllä julmetusti ku tää viikonloppu jäi väliin, niin hauskaa siellä viimeks oli. :WAZAAP:

Back