• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

BMW K100 -tyylitajuton caferacer aka. Big Bertha

Terve

Toisessa projektitopikissa varovasti kysäsin ohimennen että teenkö topikin tästä k100:sta. Ääniä ajatukselle tuli nolla. Joten teen topikin:p

Elikkäs 2021 lopputalvesta/alkukeväästä vaimo puheli että semmonen bemari olis pähee missä näkyy moottori kivasti kyljestä bmw:n logoilla.
No google kuvahaku esille ja katselemaan. Sielä tuli vastaan useita caferacereita joista moni näytti kieltämättä ihan kivalle.
Koko kaffilakilpurimaailma on itelle täysin vieras kuten bemarin pyörätkin (autoja ollu kyllä useita).

Silloin mulla oli viittävaille valmis sillonen gixeri, ja jostain syystä rupesin selailee erilaisia k-sarjan bemareita netistä.
No pitihän saada tekemistä tulevaisuudeksikin joten pari viikkoa meni ajatuksen esille tulosta siihen että 5.4.2021 käytiin kipasemassa omaksi K100LT -90.

Ikään nähden siisti. Mittarissa 78tkm. Viime vuodet lähinnä seissy tallissa. Muutamat kerrat ainakin kaatunut paikallaan mutta ei mitään hälyttävää.
Kasetti mankka ja kirkaa näytti soittavan komeasti:)-

Eka pyörä missä mulla on "kattovalo/sisätilavalo"

Tässä pahimmat kosmeettiset haitat. Sallitaan tähän ikään.

Tämä kylki säilynyt parempana.

Maailman pehmein ja letkein pyörä ajella ja kyllä mahtuu menemään kakspäällä vaikka olis tavaraaki mukanaki. On peilit mistä oikeasti näkee.
Ei tartte ketjuja rasvailla ja putsailla takavannetta: D

Mutta ompahan painoo ja tosiaan vähän liianki letkeä kovemmassa vauhdissa. Mutta eipä tämmösellä saakkaan kiire olla.
Myös vaati vähän totuttelua että vasen vilkku on vasemmas kahvas, mutta oikea oikeassa kahvassa.
Paino yllätti pariinki otteeseen. Kerran kaaduttiin paikallaan pihassa kakspäällä kun nylkytettiin liikkeelle keskijalalta istuessaan.
Toisen kerran kaatu kun horjahti tallin kynnykselle. Kaatui gixerin päälle jossa 2vk uudet katteet, joka kaatui aprilian päälle...
Jos kiroilua ei lasketa nii olin varttin hiljaa.

Punnittuna lähes tyhjällä tankilla.

Täydellä tankilla ~270kg. Okei on painavempiakin pyöriä mutta itse suosinut tähän mennessä ns. sporttikyykkyjä.

Eli mun tietämys k-pyöristä oli tasan nolla mutta onneksi meillä on internet ja mulle ei tuota omantunnontuskaa pilata hyviä pyöriä.
Joten tästä tulee epäpuhdas toteutus caferacerista joka miellyttää tekijänsä silmää.

Hommat alkoi purkamisella:

Talli on edelleen ahdas mutta pieni. Sillä ei pääse keulii.

Kun mankat,kaiuttimet ynnä muut turhat on purettu. Eli toisin sanoen painoa lähti korkealta paljon, niin nyt näyttäisi että tässä olisi
mukavan matala painopiste.

Hyvin nopeasti näytettiin rälläkkää perälle. Turhaa näin pian kun ei tiedä pituutta, mutta ehkä sillä on jonkimoinen rituaalinen
merkitys itselle että "nyt ei enää voi perääntyä".

Johdot mulla on ollu tapana merkata tarkkaan. Myös ne "turhat". Helpottaa ja nopeuttaa nii sikana kasausvaiheessa.

Vaihteisto, perä ja apulaitteet sai 30vuotis kylvyn ja maalia niskaan.

Laturiin tuli samalla uudet kumikytkimet kun vanhat oli kulahtaneet väljiksi. Internetitkin sanoivat sen olevan tyyppivika ja voi ikävästi kolista.

Tyyppivioista tuli mieleen kun selailin kokemuksia näistä pyöristä nii yks kommentti kuului: "omassa ainoa vika on ollut että lumi pakkautuu ikävästi etulokariin".:)-
Jos se näiden ainoa ongelma on nii pitäs kohtuu huolettomia olla:grin:
No mä opin myöhemmin et on näissä muutakin.

JMH sanoi:
Tykkään. Lukases on/off palstalaisen proggis joidenkin vuosien takaa. Antaa tai ei anna ideaa…

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/286004-Projekti-Butt-Ugly-Duckling

Kiitti! Täytyy tsekata!:thumbup:

Tässä vaiheessa suurin osa romuista vietiin "isolle puolelle" (työpaikalle). Ja kotiin jäi vain koosatkun sydän.
Aika mölttihän tuo on.
Niinkuin auton moottori kaadettu kyljelleen.

Töissä sit silottelin rungosta lisää ylimääräisiä kiinnikkeitä, lukkoja, nostokahvoja. Myös myöhemmin tarkeitä kannakkeita lähti samalla:grin:
Reijät hitsuuttelin umpeen ja sit maalia niskaan. Värinä tylsän tuttu musta.

Historian havinaa muurin ajoilta.

Peräpaksin kanssa kävi niin että otin shortcutin ja tilasin aihion. No mulle saapui väärä, mutta sovittiin että mä pidän tän ja sain heille
vähän piikkiä auki kun oli muutakin tilattavaa.
Oikeastaan siksi päädyin tähän ratkasuun kun mä kerkesin kuivasovittaa mulle saapuvaa paksia. Voi "#/ ku näytti hyvältä.

Joten onni onnettomuudessa.
Tykkään muutenki kasailla turhaa essuntassun jotta pystyy hahmottaan kokonaisuutta + se lisää samalla ihan sikana motivaatiota tekemiseen
kun hämäävästi muka valmistuu:p

JMH sanoi:
Tais olla se mun linkki raakasti myöhässä :D

Mä yskin tätä tarinaa puoliks jälkijunassa tähän:)-

Ajoasento kun tässä muuttuu radikaalisti etunojaan, täytyy siirtää tappeja taaksepäin. Siihen löyty samasta lafkasta kuin takapaksi,
tuollainen valmis setti jolla muuttuu tapit, vaihdevivut, jarrupoljin uudella sylkällä. Nyt ei muista merkkiä, mutta caferacer webshopista tilasin.

Sit päästäänki rengastukseen. Kun pyörästä oli vasta katteet purettu, sanoi vaimo että mikä ihmeen tunturi supersportti mulla on tallissa.
Ymmärsin yskän sama otti munki silmään. Eli sirkkelipyörät ohkasilla pumpuilla suht massiivisessa rungossa.

Huono kuva havainollistamaan mutta tajuatte yskän.

Lääkkeeksi randomilla ostin gsxr1000 k4 keulan jarruineen. Tässä vaiheessa koiraki ihmetteli mitä meinaan.

Sitä kuivasovitelles huomasi että kääntösäteestä joutuu tinkimään inansa mutta vois toimia. Joten soittoa tutulle joka voisi koneistaa mulle keskiputken
kolmioiden väliin.

Eli tehtiin semmonen että sinne sopii k100:sen orkkis kääntölaakerit. Ne tuli joo uutta, mutta helpottaa hommaa varmasti tulevaisuudessa että
voi tilaa orkkis kamaa, eikä tarvinu lähtä järkeilemään muita vaihtoehtoja.

Sit vaikutti siltä että mennään välillä kasailemaan pyörään nämä kiinni ja otetaan kuivatyypit.:thumbup:

Pitihän siinä koittaa istua ja kuten näkyy, hymyilyttää!:grin: Kivoja vaiheita projektin edetessä välillä naittia keskeneräisestä.

Takavanne kuvassa vielä vakio 2.75tuuman 130leveellä kumilla. Siihenki on huono lääke tulossa.
Mutta nyt nukkumaan. kirjottelen huomenna lisää:bye:

Eli takanahan fillarin leveyden muutosta haittaa kardaani. Sen ku olisin ostaessa tiennyt että kannattaa katsoa ns. monolever takavoimansiirrolla oleva k100.

Tilasin sitten ebaystä parikin vannetta kun ei tiennyt sopivuuksista. 3-puolaisen 3x17. Tällä ei nyt veveyttä tule vanteeseen kuin 0,25tuumaa lisää.
Mutta muotoilu mätsää etuvanteen kanssa jos seuraava pläni ei wörki.
Eli vanne jonka haluan sopimaan on 3-puolainen 4,5x18. Kyllä tuumakoko kasvoi myös korkeudesta. Tämä vanne on uudemmasta K100 jossa aiemmin mainittu erilainen takavoimansiirto.

Aiemmin hioin ja maalasin etuvanteen ja tilasin ebc-levyt siihen. Mutta levyt ei käynytkään, vaan selvisi että vanne olikin gsxr600 k7 peräsin.
No levyt sain mylhemmin kaupaksi ja italiasta tuli sopivat tilalle.

Valmis etuvanne. Teipeisssä meidän ristimä nimi fillarille painonsa vuoksi. Big Bertha. Renkaat tais tulla jotku misukan pilot roadit 130. (ei muista nyttarkkaan)

Taakse tilasin bridgestonen batlaxin koossa 160/60r18. Tällä vierintäkehä paljon pienempi kuin alkuperäisellä, johtuen orkkiksen jäätävästä profiilista.(nyt ei muista sitä ulkoa)
Vaikka nykypäivänä tämäkin on kapea rengas nii muuttaa ilmettä tämmöseen paljon!

En tiedä onko vannetta joskus taottu suoraksi vai minkä takia tämä oli halpa ja hintaan sisältyi pistemäisiä jälkiä.

hiottu ja kitattu.

Maalattu. Ajossa sit näkee vispaako maantiellä.

Tässä välissä pikku tsekkaus. Nyt rupeaa olemaan pyörä mieleen ja perinteisestä caferaceristakin ollaan poikettu jonnekki, ties minne...

Seuraavaksi puukotellaan takapaksia. Työkaveri oli tässä välissä pudottanut takapaksin lattialle ja se oli haljennut koko matkalta päädystä yms.
No mä leikkasin siihen valoa varten aukon ja askartelin pahvista valolle muotin.

En ole ikinä eläessäni lasikuiduttanut mitään. Eli nollasta lähdettiin ja se varmaan näkyy näistä. Eli muotti kiinni.

sisäpuolelle ensiksi mattoa.

Sitten ulkopuolelta.

Ei tullu mikään timantti, eli kelpuutan.

Sen jälkeen korjasin siitä vekit ja hioin ja kittasin monena iltana. Se ei oikeen tahdo luonnata meikäläiseltä. Pitää tehä moneen moneen moneen kertaan.

Tankkiin sit taas tein itse klommon. putosi tuolilta:kääk: Ei ny mikään älytön, mutta tältäkin turhalta hommalta olis voinu välttyä varosuudella.

Pohjamaalin jälkeen taas nousi pientä hymyä korville. Varsinkin kun jonkun verran noita tuli hinkkailtua.

Etuvaloksi tosiaan tuli tuttu ja turvallinen LSL Urban. Se tarkotus vetää tulevaan väriin myös. Joten seki sai saman käsittelyn.

Tankki on mulla edelleen kesken, mutta eiköhän sekin pian valmistu.

Paljon menny aikaa myös kaikkeen mikä ei näy. Sähköjä poisteltu ja myös lyhennelty. Käyttäen jos mahdollista niin orkkis kiinnikkeitä. Sillai että olisi mahdollisimman vähän mitään jatkoja missään.

Sivujalka tuli oikealle puolelle kun näissä on tyyppi ominaisuutena semmoinen että tuprauttelee öljyä käynnisäessä jos makaa sivujalalla.
Kun venttiilit ovat tosiaan vasemmalla kyljellä niin on ne jalalla ollessaan "väärinpäin" ja päästää ölppää inansa välistä.
Keskijalka lähti ja sitä ei tule. mun mielestä pilaa pyörän kuin pyörän. Tulee niin pappamainen. Joo tää on mun outo päähänpintymä.
Mutta samalla säästettiin taas monta kiloa painoa. Yllättävän painava kompleksi sekin.

Silloin kun siirsin koko öljykrematorion työpaikalle huomasin että pyörän nostimessa oli pikkuläikkä jäähäriä. Oli tullut Öljy/vesipumpun "juorureijästä".
Näissä ei ole selkeästi vikoja vaan ominaisuuksia. Joista yksi on vesipumpun stefat ja siinä mahdollisesti kuluva akseli.
No nesteet pois. Koppa irti. Ja yllätykseksi pumpun pyörä oli tosi siisti verrattuna internettien pelottaviin kuviin. Ehkä tällä ei oikeastikkaan ole ajettu paljoa. Taikka sit kertaalleen korjattu. En tiä...

Akselitiivisteet olivat kuitenkin aivan entiset. Tähän tuli Kpartshollandista korjaussarja. Sieltä muutenki tilattu kohtuu kiitettävästi palikkaa. Hyvä saatavuus osissa näihin.:thumbup:

Pyyhkäsin akselista pienet pintymät. Ei tuntunut sormille ainakaan pykälää. Korjatusta löytyi vain jokin Instagram tarinakuva.
Tässä välissä on mainostaa ottaa seurantaa instagramissa: @blabar_racing . Sinne tulee säännöllisen epäsäännölisesti tarinaa rakentelusta.

Takasin pyörään uusilla pulteilla.

Samassa rytäkässä oli luontevaa vaihtaa öljyt + suodatin. Tarvis hommata kotia kans nosturi. Hiukan mukavempi tehä seisaaltaan versus lattias kyykys tai makuultaan.:grin:

Tässä kuvassa näkyy samalla että orkkis puolitoistametrinen äänenvaimennin sinkohäkkyrä on saanu kyytiä ja tilalla sievä kollektori jossa jatkona Snellin ääni"torvi"
Nyt kuulostaaki miltä näyttääkin:WAZAAP:

Nyt aletaan olla tarinassa tässä päivässä.

cd7fedc246c20012a40d40acff86d5d5.jpg

Tää alkaa näyttää aikas hyvältä![emoji106]

On taas vahvan oloista suorittamista :thumbup:

Ajattelin, ettei tommosessa lähtökohdasta voi saada mitään järkevää aikaiseksi. Olin näköjään väärässä :D

Mielenkiintoinen projekti ja hyvä osoitus siitä että lähtökohta voi olla oikeesti ihan mikä tahansa.
Tulee hyvän näköinen mopo.
Onnittelut ja hatun nosto!

Todella hyvältä näyttää jo puolivalmiina! Jalka oikealle puolelle on rohkea veto, kiinnostaa myös kovasti mitä vaaka näyttää valmiille pyörälle. Korvautuuko orkkis mittaristo jollain vähemmän hirveällä? :grin:

Komealta näyttää, on kyllä mielettömästi muuttunut alkuperäisestä ja painoakin on varmaan tippunut paljon.

Kiitos kaikille tasapuolisesti kommenteista:thumbup:

Tumppi sanoi:
Ajattelin, ettei tommosessa lähtökohdasta voi saada mitään järkevää aikaiseksi. Olin näköjään väärässä :D

Sitä en tiedä onko kovin järkevää tehdä tämmösestä järkevää. Epäileväinen olin(olen) minäkin:)-

tate66 sanoi:
Komealta näyttää, on kyllä mielettömästi muuttunut alkuperäisestä ja painoakin on varmaan tippunut paljon.

Onneksi on tullut tavaksi käyttää pyörät puntarilla ihan mielenkiinnosta joten kiva nähdä ero, jahka saa ajoon.

Kötöstelijä sanoi:
Todella hyvältä näyttää jo puolivalmiina! Jalka oikealle puolelle on rohkea veto, kiinnostaa myös kovasti mitä vaaka näyttää valmiille pyörälle. Korvautuuko orkkis mittaristo jollain vähemmän hirveällä? :grin:

Joo jalka varmasti vaatii totuttelua. Ja toivottavasti siitä ei aiheudu mitään vahinkoa:grin:
Koitettu tehä sopivaan kenoon ettei liikaa kallista.

Joo orkkis mittaristo on kyllä, uskokaa tai älkää, jäätävän raskas. On se kookaskin. Se ei tähän jää, muutakuin "testeriksi". En kesäksi alkuun mennään varmaan ihan vain halpis sigmalla että saa nopeuden.

Sinänsä pähee mittaristo ollu aikanansa kun on vaihdenäyttökin:p

Sähköihin paneudun ens talvena isommin ja sillon tulee joku aftermarket mittaristo. Haluan että se olisi silmiin hyppäämättömän kokonen mutta silti saisi olla vaihdenäytöt lämmöt sun muut.
Siksi sigma ettei tarvi tuhota nykymittariston johtoja, jos ja kun tarvii katsoa/varmistua jonkin toimivuudesta.

Lataus ei toimi ilman mittaristoa, eikä vilkkujen automaattinen palautus. Tarvikemittariston kanssa tarvitaan siksi Marulabs BEP 3.0 purkki tai vastaava. Motobrick.com on hyvä tietolähde näolle lentäville tiiliskiville.

mek sanoi:
Lataus ei toimi ilman mittaristoa, eikä vilkkujen automaattinen palautus. Tarvikemittariston kanssa tarvitaan siksi Marulabs BEP 3.0 purkki tai vastaava. Motobrick.com on hyvä tietolähde näolle lentäville tiiliskiville.

Latauksen toimimattomuus ei taida riippua muusta kuin siitä latauksen merkkivalosta? Sehän on helppo ohittaa sopivalla vastuksella sopivassa välissä jos näin.

Back