• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Blogi kortin ajamisesta

Blogistasi lainattua..."Moottoripyöräni on 650-kuutioinen Suzuki sv. Ostin sen tunnesyistä serkkuni perikunnalta, todennäköisesti kortin saatuani ajan sillä hetken ja sitten ostan itselleni sopivamman pyörän."
Sori vaan mutta ei taida onnistua kovinkaan helposti, SV on ihan paras valinta, joten on vaikea löytää "sopivampaa".
smile_org.gif
Ehkä SV1000S voisi sellainen olla? Tsemppiä ajotaitojen hankintaan!

Kiitos kommenteista!

Taas kyselisin viisaammilta vastauksia. Kommentoikaa joko blogiin tai tähän keskusteluun.

"Autokoulun pyörä, jolla harjoittelen ajamaan, on  BMW 650 cs. Onko kellään kommentteja, millainen tuo on verrattuna Suzuki sv 650:een? Raskaampi?"

Matkalla motoristiksi -blogi

Samantapaisilta pyöriltä kuulostavat. Kumpaakaan en ole ajanut. Veikkaisin ( Olen siinä aika hyvä 1x2
cool.gif
) että tälläisellä "selkä suorassa" ajettavan jälkeen tietää haluaako jatkaa niin vai siirtyykö kypärä- tai jalat edellä ajaviin...
Ja onko seuraava enemmän säältä suojaava vai nakuillaanko.
Tälläisiä
idea3.gif
tällä kertaa.

Blogisi ei anna kommentoida, vaan väittää välityspalvelimen käytöstä, joten pistellään tähän.

Jos kytkin tuntuu tuottavan ongelmia pujottelussa, kokeile vetää koko rata läpi tyhjäkäynnillä kytkin ylhäällä. Itse huomasin kiemurtelun sujuvan paljon varmemmin hieman rivakammalla vauhdilla.

Mulle blogisi sanoi samaa kuin maukkaelle, joten minunkin kommenttini tähän:

Myös itselleni korttia ajaessa pujottelu oli kaikkein vaikein tehtävä. Samoin myös minulle oikealle kääntyminen oli ylitsepääsemättömän vaikeaa - ja on muuten edelleenkin, vaikka kortti jo vuosia on taskussa ollut. Muistelen, että itselleni suurin ongelma oli oivaltaa pään kääntämisen ja kytkimen käytön yhteistyö - siis se, että oikeasti kun päätä kääntää, niin pyörä menee sinne minne katse osoittaa ja että kytkintä säätelemällä liike jatkuu, vaikka kone huutaisi hoosiannaa. Voisitte kokeilla open kanssa sitä, että tekisitkin ensin tuon vaikeamman käännön ja sitten vasta sen helpomman. Näin sinun tarvitsee 'selviytyä' vain vaikeammasta rinkulasta ja vasemmalle kääntyminen onkin jo sitten ihan pala kakkua sen päälle. Minulle tämä yksinkertainen aloituksen puolenvaihto toi ratkaisun ongelmaan. Sitä ei nimittäin ole käsittelykokeessa määrätty, että kummalta puolelta sen pujottelun aloittaa vaan sen saa tehdä kumminpäin vain. Muista myös kääntää katse kunnolla päätä myöden rajatun alueen sisäreunaan asti. Niin hämmentävää kuin se onkin, niin pyörä ihan oikeasti menee sinne, minne katseesi ja pääsi käännät - joko mutkaan tai ojaan. Joudun tätä ohjetta joskus itselleni edelleen toistamaan, kun ajelen teillä, joissa on tiukkoja kurveja ja nopeuttakin ihan riittävästi - ja joka kerta olen yhtä hämmästynyt sen ohjeen toimivuudesta
smile_org.gif

Toivottavasti saat käsittelykokeen temput toimimaan, jotta pääset tositoimiin mukavan harrastuksen pariin!

Kiitos vastauksista! Olen ollut yhteydessä ylläpitoon, huomenna pitäisi kommentoinnin pelata.

Harjoittelimme välillä niin päin, että vaikea käännös ensin, mutta ei auta. Luulen, että joudun menemään niin matalalle kääntyessäni oikealle, jotta saan pidettyä kytkimen alhaalla, että en jaksa pitää katsetta tarpeeksi ylhäällä, vaan katson lähinnä asvalttia mahdollisimman kauas menosuuntaan. En tiedä, miten saisin pään pidettyä pystyssä.

Vauhdista ei ole kysymys, olen kokeillut tehdä mutkan hitaasti ja vähän nopeammin, mutta ongelma tulee vastaan joka kerta. Harjoituspaikalla on muuri oikealla, jota jään myös osittain tuijottamaan, nyt kun olen "oppinut" olemaan kääntämättä pyörää. Kummasti haluaisi koko ajan vilkuilla, kuinka kaukana muurista on. (Muuri on noin 1,5m-2m päässä pujottelutehtävän tötteröistä)

Onneksi olkoon!

Kai olet "avustanut" kevyesti takajarrulla, kun olet kokeillut hidasajoa...? Tästä on hyötyä mm., kun matelet ruuhkassa autojen takana. Kun tämä on hanskassa, niin sit voikin ryhtyä treenaamaan spittailua...
wink.gif

062802moto_prv.gif

Kiitoksia!

Juu, pyörän liikeen tasaaminen takajarrulla opetettiin ajotunneilla. Auttoi kummasti myös semipehmeällä soralla, jota pitkin moottoriradalle ajettiin.

Back