• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Biken ratapyörävertailu ja r4 vs v2 jne..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Athene
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Athene

Lady, Sexy Lady
Biken ratapyörävertailu ja r4 vs v2 jne..

Tuli tuota Biken (1/2012) ratapyörävertailua lukiessa mieleen, että kuinka moni on testannut rataolosuhteissa erityyppisiä moottoreita ja mikä on oma suosikkinne? Eli rivi4 vastaan 2-tahti, 3-sylinterinen, 1-sylinterinen, v2, v4 jne... :)

Itse olen ajellut vain rivinelosella ja v2:lla. Molemmissa on omat hyvät puolensa ratailuun, mutta itse pidin toisaalta rivinelosen tasaisemmasta käytöksesta. Liekö osannut ihan täysin v2:n etuja hyödyntää?

Erilaisilla moottorityypeillä ei niinkään näytä olevan vaikutusta kisakuskien vauhteihin. Onhan esim. sm-rr -sarjassa nähty 3 sylinterinen ja v2 ykköskorokkeella siinä missä rivinelonenkin. Enemmän siis tottumuskysymys ajotyylissä kuin oikeasti erot pyörän suorituskyvyssä? Harva tavis ottaa pyörästään irti 100 %, todennäköisesti harva kisakuskikin...

Tässä yksi tosi amatöörinäkökulma asiaan: Tälläinen satunnaisesti radalla käynyt harrastelija nimenomaan saattaa käyttää sitä kaikkea mitä koneesta irti lähtee, yrittää kompensoida ajotaidon puutteita sillä teholla... ja siinä tulee sitten erilaisten moottorien käytös esiin.
Oikeastaan kirjoitteln tämän, koska mun mielestä tämä ei rajoitu pelkästään radalle, samat asiat pätee jossain määrin mutkateilläkin räppäilessä.

Omat kokemukset radalta on pääasiassa 750 R4 ja 1000 V2. Kokeiltu on myös yleisempiä 600/1000 R4:ia, mutta lainapyörää ei uskalla koskaan ajaa ihan tosissaan ja siten niitä on vähän hankala verrata.

Alkuun V2:lla ajaminen oli tosi hankalaa suuren moottorijarrun vuoksi, jarrulta kaasulle siirtyminen oli nykivää ja sotki muutenkin sitten ajotekniikkaa. Eka ratapäivä tonnisella V2:lla oli aika rumaa katsottavaa kun pyörä tahtoi keulia monessakin mutkassa avauksessa (Alastarolla). Eli ajaminen R4:een verrattuna oli alkuun vähän hankalaa.

Toinen huomattu asia on ns. väännöllä ajaminen. Olin yleensä aina ajanut pienellä vaihteella, niin että kierrokset on korkealla, 750:llä tuo oli selvä ajotapa kun vääntöä ei niin huimasti ollut. Tonnisella sitten mua kehoitettiin kokeilemaan ajoa isommalla vaihteella, jotta ajaminen ja avaukset rauhottuisi. Muuten hyvä, mutta jos ylemmän keskialueen väännöllä ajaa ja sitten perän pito irtoaa, niin tuntuu ettei sitä hallitse millään ja on ihan tuurista kiinni mistä itsensä löytää sen jälkeen. Korkeilla kierroksilla pidon irtoaminen on jotenkin helpommin hallittavissa.

Lyhyesti, mun mielipide on että R4 on helpompi (mutta tylsempi) ajettava, jos V2 tarjoaa jotain etuja esim. voiman ulostulossa niin ne on niin marginaalisia ettei niillä ole mitään merkitystä ellein ajeta jossain ihan huipputasolla.

Back