• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bensan "säilöntäaine"/auttaako?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keppigee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näissä stabilaattorikeskusteluissa olen tavannut muistutella pääkaupunkilaisia siitä, että entisellä Eläintarhan Kesoililla (nyk. Neste) on myynnissä mittariletkusta Futura Green pienkonebensiiniä.

Öjyt koneessa olisi kummiskin seisotettaessa hyvä olla puhtaat, ettei happoja ole tullut sekaan koneen sisäosia syövyttämään.
Tästä minäkin olen harvinaisen samaa mieltä. Ja olen jopa nähnyt niitä alusta asti omistetun ja 5 vuoden ikäisen OMAN pyörän vaurioituneita nokka-akselin nokkia vaikka öljyt onkin aina tullut kohtuullisen usein vaihdettua.

Samoin siitä, että lyijyakun tappaa aika tehokkaasti jos jättää sen pyörään kiinni talven ajaksi (varsinkin kylmässä tallissa) ja antaa sen tyhjentyä. Pelkällä akkukaapelien irrotuksella voi säästää uuden akun hinnan. Mieluummin toki akku irti, lämpimään ja lataus ennen kuin laittaa takaisin pyörään.
Akku kestänee täyteen varattuna parhaiten kylmässä, kun reaktio on mahdollisimman pieni. Tuolloin ei akun levyt syövy niin nopeasti. Jopa pakastaminen toimii kunhan akussa on hapot eikä vedet sisällä. Mutta juurikin noin, eli akkukaapeli irti tai sitten älykäs laturi kiinni talveksi. Starttausta ennen akku toimii toki parhaiten lämpimässä, mutta sieltähän se kesä ja lämmin taas jossain vaiheessa ilmestyy.
smile_org.gif

Back