• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bensan kulutuksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grannis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
pitäisi olla nelitahtinen 50-125 kuutioinen 8-12 hp peli, jossa olisi matkapyörän katteet, ja sillä pitäisi posotella suht' kaasu pohjassa.
Eikös tuolle ole ihan nimikin - skootteri
biggrin.gif
Variaattori huolehtii että moottori on jatkuvasti jollain tietyllä, kapealla, optimaalisimmalla toiminta-alueellaan ja säätää sitten "vaihdetta" portaattomasti kulloisenkin kulkutarpeen mukaan. Ja itse asiassa aika pienellähän nuo taitavat kulkeakin. Tosin "kaasu pohjassa" ... ehkä tässä 400cc kokoluokassa sentään harvemmin, edes motarilla
wink.gif
Burgerista ei itsellä vielä tarkempaa tietoa kun vasta eka tankillinen menossa, mutta eiköhän 3.5-4.0 nurkilla liene
lookaround_orig.gif

Valitseeko joku moponsa kulutuksen perusteella? Jos niin tekee kannattaa harkita polkupyörää.
Täysin järjetöntä toimittaa reviirikäyttäytymistä esim. kumien poltolla ja 14l/100km ajotyylillä.

Vissiin kaikillä pyörillä pääsee 6 tai alle jos ajelee viksusti. Omalla devikalla 70kmh peltojen katsastelu iltaauringossa moottorin surratesa kotoisasti ja lehmän paskan haistessa avoimesta visiiristä - kyllä - se ja alle 4 l palkitsee.

sport05.gif

Valitseeko joku moponsa kulutuksen perusteella? Jos niin tekee kannattaa harkita polkupyörää.
Täysin järjetöntä toimittaa reviirikäyttäytymistä esim. kumien poltolla ja 14l/100km ajotyylillä.
Näin on, jos tulee naapurin julli rajalle oikoon kaulaansa ei se kumin poltolla selviä. Jätetään turha kukkuminen pois ja otetaan vaikka kympin lenkki ihan lenkkareilla ja kukutaan sitten jos vielä kukuttaa.
062802jumpie_prv.gif

Täällä puhutaan mopojen kulutuksesta ja jotta ykspyttysetkin veis 6 litraa. Ei pidä paikkaansa, pikku GS bemari kulkee rajotusten mukaan ajettaessa vähemmällä kuin useimmat oikeat mopot. Imoitettu tasasen 90 km/h kulutus on 3,2 l/100 km johon myös pääsee. Moottoritiellä lievää ylinopeutta ( ei sillä kovaa pääsekkään) ajamalla saa 4:lla alkavia kulutuslukemia, muutoin 3:lla.

Täällä puhutaan mopojen kulutuksesta ja jotta ykspyttysetkin veis 6 litraa. Ei pidä paikkaansa, pikku GS bemari kulkee rajotusten mukaan ajettaessa vähemmällä kuin useimmat oikeat mopot. Imoitettu tasasen 90 km/h kulutus on 3,2 l/100 km johon myös pääsee. Moottoritiellä lievää ylinopeutta ( ei sillä kovaa pääsekkään) ajamalla saa 4:lla alkavia kulutuslukemia, muutoin 3:lla.
wink.gif
Kai se taikasana on sit se 'rajoitusten mukaan'. Mulla oli ennen tätä DR650SE joka ihan kivuttomasti veti reilusti yli 6l sadalla luukku auki. Menipä mulla kerran korttikin sen kanssa satasen alueella aikoinaan. En muuten kehuskellakseni
blush.gif
. Muutenkin olen suuresti ihmetellyt näitä pieniä kulutuksia ja varsinkin takarenkaiden kestoja mitä täällä palstalla on tiedotettu. Mulla palaa kyllä sitten reilusti enemmän bensaa ja kumia vaikka kumpaakin koitan säästää, ja muutenkin olen täysi kukkis.
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Ei vaan ymmärrä..

wink.gif
Kai se taikasana on sit se 'rajoitusten mukaan'. Mulla oli ennen tätä DR650SE joka ihan kivuttomasti veti reilusti yli 6l sadalla luukku auki. Menipä mulla kerran korttikin sen kanssa satasen alueella aikoinaan. En muuten kehuskellakseni  
blush.gif
. Muutenkin olen suuresti ihmetellyt näitä pieniä kulutuksia ja varsinkin takarenkaiden kestoja mitä täällä palstalla on tiedotettu. Mulla palaa kyllä sitten reilusti enemmän bensaa ja kumia vaikka kumpaakin koitan säästää, ja muutenkin olen täysi kukkis.  
nixweiss.gif

nixweiss.gif
Ei vaan ymmärrä..
Mä sain Dr800:lla palamaan palttiarallaa samat karmeella mehtätieräppäyksellä, tien päällä pääsi alle 5:n siistillä ajolla. Siin'oli Laserin äänenvahvistin, isommat suuttimet ja pari piikkiä isompi takaratas.
Fjärr>ällä menee suunnilleen sama kuin muillakin, paitsi nuo takarenkaat kyllä häviää nopeammin. Kai se on tää kukkahattuajotyyli; mä jarrutan kaiken varoiks koko ajan takajarrulla, ettei mitään satu ja kuluuhan se rengas, kun raahaa koko ajan perässä lähes nahkoineen.
lookaround_orig.gif

Kulutuseron selittää suurimmaksi osaksi se että DR:ssä on kaasarit pikku GS:ssä ruisku. Eikä 3,5 litran keskikulutus vielä mitenkään vähän ole verrattuna 462 cm3 dieselmopon 2,4 L/100 mk.

Hämmästyttävä määrä asiantuntijoita on taas aiheesta kommentoinu...
Edellinen pyöräni oli tonninen FZR -90 ja se vei eräällä reissulla reippaassa matka-ajossa, (todellinen, mitattu keskinopeus oli 135km/h), 4,7l/100km.
Pyörään oli tehty lähes kaikki kuviteltavissa olevat viritykset.
Nykyinen pyörä ZX12R -01 vei vakiona tasaista 110km/h vauhtia ajellessa noin 8l.
Nyt, rajusti viritettynä, kulutus oli aluksi yksin ajaessa noin 9l. Säätötoimien jälkeen matkakulutus täydellä kuormalla on tippunut
6,7l/100km.
Jammussa oli muuten kaasarit ja Kawassa on ruisku.

Kulutuksia olen seurannut pitemmillä matkoilla ja kerran radalla. Siellä meni sitten lähes 16l/100km...

Sitten asiaan: Moottorin kulutukseen vaikuttaa todella paljon mm puristussuhde, mäntien, kanavien, palotilojen ja venttiilien muotoilu. Yleensäkkin kaikki osat jotka vaikuttaa jollain tavalla kaasujen vaihtumiseen sylinterissä. Eli tärkeintä on saada syttymiskelpoinen ilma-polttoaine-seos pyörteilemään sytytystulpan ympärillä mahdollisimman voimakkaasti.
Sekin on totta että yhden sylinterin koko ja männähalkaisijan suhde iskunpituuteen vaikuttaa hyötysuhteeseen.

Jotkin moottorit voi osakuorma-aluella säätää todella laihalle ilman että tulee käyntihäiriöitä. Jamahan kone oli tuossa suhteessa virittämisen jälkeen lähes uskomattoman hienosti onnistunut kokonaisuus.
Kawan moottori on huomattavasti huonompi. Joillain kierrosluvuilla seokset voi olla todella laihalla ilman ongelmia, jollain, vaikka vain 500kierrosta ylempänä, kone tarvii paljon bensaa vetääkseen tasaisesti.
Koko kesän kestäneen testaamisen, mittauksien ja kokeilujen perusteella uskoisin olevan mahdollista saada besasyöpön maineessa oleva 12ärräkin menemään kuormattuna sata kilometriä alle kuudella litralla.

Tosin aivan turhaahan tämäkin joidenki mielestä varmasti on. Jos ei mulla kerran ole varaa ostaa bensaa 14l sataselle, olen kenties valinnut väärän harrastuksen.

Asiantuntija en ole minäkään missään asiassa, olenpahan vain ollu joskus moottorien kanssa tekemisissä ja kerran luin jopa yhden lehtijutunki.

Siitäkin saa huomauttaa etten maininnut mitään 5 numeroa liian isojen suuttimien vaikutukseta kulutukseen kaasarivehkeissä.
smile_org.gif

Back