• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bensahana oli PRI asennolla päri yötä..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ezkm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
-05:ssä kyllä hanamalli ON-RES-PRI

-hh-
Oikeessa olette. Löytyy ON-, PRI- ja RES-asennot.
Äkkiä sitä unohtaa
confused_orig.gif
Sattuuhan sitä kun yhden kerran vuodessa (keväällä) tarvii manuaalisen kosketuksen koko kyseiseen objektiin
smile_org.gif

withstupid.gif
Kertokaas mulle viisaammat, kun mulla ei ole koskaan ollut pyörää, missä on tällainen PRI asento bensahanassa, että a) miksi ovat japsit tuollaisen asennon hanaan pykänneet ja b) varsinkin miksi, kun näyttää olevan vielä mahdollisuudet näinkin dramaattisiin kämmeihein, jos jää pitemmäksi ajaksi väärään asentoon.

Enää muutamaan vuoteen, kun ei ole ollut minkäänlaista hanaa omissa pyörissä, niin tällaiset perusasia rupeavat unohtumaan, mutta, kun tuon tekniikan sielunelämä kuitenkin vähän kiinnostaa.
withstupid.gif

Viimeksi bensahanalla varustettu pyörä oli Hornetti, siinäkin bensahana oli aina auki tai RES puolella, eikä mitään murheita koskaan ollut.

Pri-asento on kätevä jos on talveksi tai rempan ajaksi (tai ihan ajamalla tien päällä) tyhjentänyt kaasarit ja pitää saada kohokammoihin uutta täytettä. ei tarvii vinguttaa moottoria alipainetta varten...

tai jos pitää kaverille järjestää bensaa tien päällä...

tai jos pitää tyhjentää tankki...

ei minkäänlaista?? oletko varma. ei edes tankin alla sellaista ruuvitaltalla käytettävää mallia??
Jaa-a, varma en ole, mutta mitään sellaista hanaa ei ole ollut, jonka käyttö olisi opastettu user manualissa. Kyllä minä niitä sivusuojiakin olen joskus aukoillut, mutta en minä mitään hanaksi tunnistettavaa ole sieltä löytänyt. Pyörät ovat olleet FJR ja k12s.

Joskus olen miettynyt, että mitenhän olisi toimittava jos pitäisi tankki irroitta. Olisi ihan mukava, jos joku hana löytyisi, jolla syötön bensaletkuihin voisi sulkea. No toistaiseksi isommat huollot on tehty ammattilaisten toimesta (tai ainakin sellaisten, jonka työ on veloitettu em. periaatteella).

ei minkäänlaista?? oletko varma. ei edes tankin alla sellaista ruuvitaltalla käytettävää mallia??
Jaa-a, varma en ole, mutta mitään sellaista hanaa ei ole ollut, jonka käyttö olisi opastettu user manualissa. Kyllä minä niitä sivusuojiakin olen joskus aukoillut, mutta en minä mitään hanaksi tunnistettavaa ole sieltä löytänyt. Pyörät ovat olleet FJR ja k12s.

Joskus olen miettynyt, että mitenhän olisi toimittava jos pitäisi tankki irroitta. Olisi ihan mukava, jos joku hana löytyisi, jolla syötön bensaletkuihin voisi sulkea. No toistaiseksi isommat huollot on tehty ammattilaisten toimesta (tai ainakin sellaisten, jonka työ on veloitettu em. periaatteella).
Ainakin uudemmissa (2000-luvun) Bemareissa bensatankilta tulevat letkut on varustettu pikaliittimillä, jotka sulkeutuvat automaattisesti estäen bensan valumisen.

vainoharhasia tuntuvat olevan ihmiset pyöriensä suhteen. Tokihan moinen on mahollista ja varmasti jollekin joskus käynytkin. Todennäkösyys rupee vaan varmaan olee aikas pieni.
buttrock.gif

Ei noissa nykyajan pyörissä taida päästä bensaa lirittämään kampikammioon kun on pumput, ruiskut sun muut systeemit. Eikä ainakaan parissa yössä luulis vaikka olis ilman pumppua ja hana PRI asennossa.
Veljen -86 Suzuki GSX 750 ES:ssä se pääsi aikoinaan sen tempun tekemään kun oli jäänyt hanikka väärään asentoon. Seuraava pyörä olikin sitten Honda
cool.gif

Joskus olen miettynyt, että mitenhän olisi toimittava jos pitäisi tankki irroitta. Olisi ihan mukava, jos joku hana löytyisi, jolla syötön bensaletkuihin voisi sulkea.
Eipä ainakaan xx:ssä ole mitään hanaa ja on aika  
033102ass_1_prv.gif
kun irrottaa täyden tankin huoltohommia varten. Jokohan sitä pikkuhiljaa oppisi ajamaan tankin lähes tyhjäksi ennen talvea  
biggrin.gif

Lainataas tällasta iänvanhaa ketjua...

eli ilmeisesti joku naapurin mulkku oli käyny parkkiksella kääntää bensahanan sillä aikaa ku oltiin mökillä PRI-asennolle, pyöränä siis bobberoitu Kawasaki en500. Ei hajua kauanko se on ollut näin, 1 - 5 päivää ? Huomasin tän ku olin tänään lähössä liikenteeseen, ja käänsin ennen käynnistystä normaalisti ON-asentoon. Kuitenkin noin 200m ajon jälkeen pyörä alko booaamaan ja sippas läheisen koulun parkkikselle. Bensaa ei ollu valunu letkuista tai muualta pyörän alle parkkiksella. Ei lähteny nyt illallakaan käyntiin enää vaikka seiso koulun pihassa 6-7h.

Mistähän kannattas lähtee tutkailemaan, varmaan ekana ilmansuodatin irti ja kattelee uiko se bensassa, mikäli on päässy pahasti tulvimaan ?

Re: Bensahana oli PRI asennolla päri yötä..

Onko siellä bensaa, vai oliko se joku nyysiny sulta bensat?
Toimiiko, jos kääntää hanan pri-asentoon?

Pri-asennon riskit on siinä, että jos kaasareiden neulaventtiilit ei pidä, niin pahimmassa tapauksessa valuttaa sylinterin täyteen bensaa => hydrolukko ja kone paskaksi startissa tai/ja sitten bensa valuu sylinteristä männän ohi öljytilaan pilaten öljyn ja nostaen öljypinnan liian korkeaksi.

Jos bensahana/letkut näkyvillä, niin epäilen myös bensat pöllityiksi.Tai sitten bensat on öljytilassa.

Jep, yllä todennäköiset skenaariot mitä käynyt. Hydrolockia ei tullut koska lähti käyntiin. Bensat öljyssä voit haistaa täyttökorkin avaamalla. Tyhjä tankki on aika itsestäänselvä todentaa. Voi olla, että jos aivan viimeiset bensat on valutettu ja nyt lyhyellä ajolla imetty koneeseen niin onko mahdollisesti tankin pohjalta sakkaa tms roskaa mennyt kaasareihin.

Ratkaisu, millä mahdollinen hydrolockin aiheuttama moottorivaurio voidaan välttää on irrottamalla tulpat ja pyörittämällä moottoria hetken startilla.

Tepsii myös uponneeseen venemoottoriin.:grin:

Omakohtainen kokemus tulvimisesta on niinkin hieno että hana PRI asennossa ja ryyppy päälle talven käynnistysyrityksen jäljiltä. Keväällä kun pyörä ei käynnistynytkään niin tyhjensin moottorista 11 litraa öljybensaseosta ja käänsin hanan oikeaan asentoon.

Vaikka hana jäisi virtaamaan läpi ilman alipainetta, jos on kaasuttimien neulaventtiilit kunnossa ja ryyppy kiinni, ei pitäisi pienen seisomisen aikana moottoriin asti vuotaa... :blink:

tlxx sanoi:
Eipä ainakaan xx:ssä ole mitään hanaa ja on aika *
033102ass_1_prv.gif
kun irrottaa täyden tankin huoltohommia varten. Jokohan sitä pikkuhiljaa oppisi ajamaan tankin lähes tyhjäksi ennen talvea *
biggrin.gif

Ainakin kaasutinversio XX:ssä hana löytyy tankin alta. Iso mötikkä, joka sulkee kyllä kaiken polttoaineen saannin halutessasi niin.

https://www.cbrxx.com/threads/fuel-petcock.7144/#lg=thread-7144&slide=0

Ruiskussa hanaa ei edes tarvitse, koska en usko että pumppu päästää bensaa valumaan ulos vaikka letkun irroittaakin (luulisin).

Back