• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Bandit 1200 venttiilien säätö yms.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peveko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Renkaiksi en ottaisi bridgestone 020 enää ikinä, kun olen niitä yhden sarjan ajanut ja eturengas menee laikuille varsin pienillä kilometreillä. Todella monet sanoo aivan samaa siitä jos on 020 eturenkaana ja metselerin z4 olen ajanut monta sarjaa, sekä niistä olen kuullut myös kehuja paljonkin. Märkäpito ei ole mikään älytön z4 renkailla, mutta ei sateella muutenkaan kanttailla ihmeemmin.
Äsken toin kotiin -98 1200 Banditin ja olen ihmetellyt etupyörän loivasti aaltoilevaa mutkittelua etenkin kaksipäällä pienillä nopeuksilla. Liekö isoRosvon ohjausgeometrialle tyypillistä vai voisiko tämä johtua melko kuluneesta eturenkaasta (Battlax BT020)? Aiemmassa VF 500 Hondassani kulunut eturengas aiheutti nopeatempoista vobblausta, kun kädet irroitti tangosta. Myös yli 200km/h nopeuksilla pyörä alkaa vaeltaa.

Eipä minulla ainakaan 020 kulunut epätasaisesti. Pyörä oli mallia -98. Macadamilla huomasin, että jos oli liikaa esijännitystä etupäässä, niin rengas meni laineille todella nopeasti, sillä vaimennus ei ole säädettävä.

Itellä Metzelerin etugummi, tarkempaa tyyppiä en muista. Kulunut tasaisesti, ajettu 15tkm ja vielä melkeen 2mm pintaa jäljellä. Yllätyin vähän kun kattelin tota "huoltovihkosta", etugummi kestänyt noinkin pitkään, takagummi on yleensä kestänyt n. 10tkm.  
062802moto_prv.gif

Renkaiksi en ottaisi bridgestone 020 enää ikinä, kun olen niitä yhden sarjan ajanut ja eturengas menee laikuille varsin pienillä kilometreillä. Todella monet sanoo aivan samaa siitä jos on 020 eturenkaana ja metselerin z4 olen ajanut monta sarjaa, sekä niistä olen kuullut myös kehuja paljonkin. Märkäpito ei ole mikään älytön z4 renkailla, mutta ei sateella muutenkaan kanttailla ihmeemmin.
Äsken toin kotiin -98 1200 Banditin ja olen ihmetellyt etupyörän loivasti aaltoilevaa mutkittelua etenkin kaksipäällä pienillä nopeuksilla. Liekö isoRosvon ohjausgeometrialle tyypillistä vai voisiko tämä johtua melko kuluneesta eturenkaasta (Battlax BT020)? Aiemmassa VF 500 Hondassani kulunut eturengas aiheutti nopeatempoista vobblausta, kun kädet irroitti tangosta. Myös yli 200km/h nopeuksilla pyörä alkaa vaeltaa.
Lienee mahdollista, että vaiva poistuu sillä renkaan vaihdolla, mutta onkohan molemmissa etuputkissa samanverran öljyä? Onko renkaissa tarpeeksi paineita, sekä kannattaa myös tarkistaa ohjauslaakerin kireys.

Itellä Metzelerin etugummi, tarkempaa tyyppiä en muista. Kulunut tasaisesti, ajettu 15tkm ja vielä melkeen 2mm pintaa jäljellä. Yllätyin vähän kun kattelin tota "huoltovihkosta", etugummi kestänyt noinkin pitkään, takagummi on yleensä kestänyt n. 10tkm.
062802moto_prv.gif
Edellisellä pyörällä ajoin noin 18200km metselerin z4 B mallin eturenkaalla, joka oli sillä jäykemmällä rungolla ja oli siinä vielä keskelläkin pintaa, mutta mielestäni se oli jo hintansa hankkinut.

Voit käydä katsomassa minun allekirjoituksen linkistä niitä kuvia ja älä kysy Iekiltä jonon pituutta, vaan kysy milloin onnistuu se 12000km huolto.
Mistäs olet hankkinut noi takapään romppeet (undertail + takavalot)? Itellä on kans SW-Motechin laukkutelineet ja tarttis saada peräosaa jotenkin asiallisemman oloiseksi. Ja paljonko osat kustansi?

muistaakseni imu 0,10-0,15 ja pako 0,18-0,23mm. Kopassa on kumitiiviste ja se kestää avata monta kertaa. Säätö kylmänä ja ei siinä mitään ihmeellistä ole, jos tekniikka on muuten tuttua. Parin tunnin homma, jos huolella tekee. En tiedä, mitä veloittavat nykyään, mutta kyllä siihen aina muutama satanen uppoaa. Tuo euro on sen verran jännä homma. Eihän se ole kuin pari tonnia vanhassa rahassa. Sillä saa öljyt ja suodattimen ja muutaman tunnin valohoitoa.

Banditilla tykkäsin ajella Bridgestonen 020 kumeilla. Voisivat olla sinun käyttöösi ihan sopivat ja hintakin on laskenut.
Nyt on bandun venttiilit omatoimisesti säädetty. Kiitos vaan kaikille jotka antoivat neuvoja ja vinkkejä. Kaikki neuvot olivat avuksi ja säätämisen tarvetta oli yli puolessa venttiileistä, joten kyllä ne kannattaa ajallaan säätää. Valtaosa oli liian tiukalla ja yksi välys vastaavasti liian suuri. Säädön tein ilman erikoistyökalua ja muille "tee se itse miehille" suosittelen kyllä hankkimaan sen työkalun (jolla säätöruuvia voi "pidellä kiinni"), sillä se helpottaa ja nopeuttaa työtä oleellisesti. Ensikertalaisena aikaa meni varmaan noin 4 tuntia, mutta seuraavalla kerralla voisi ehkä onnistua kahdessa tunnissa. Venttiilikoppa on kyllä ahdas saada liukumaan pois, mutta kyllä se siitä lähtee kun aikansa sen kanssa "pähkäilee".

Renkaatkin tuli vaihdettua ja päädyin Bridestonen 020 kumeihin. Aika sitten näyttää kuluvatko ne epätasaisesti vai olenko niihin tyytyväinen.

Öljytkin (sekä suodattimineen) vaihdoin, öljyksi tuli ostettua Hondan öljy.

Kaastutinta en synkronoinut, koska sille ei ole mitään tarvetta toistaiseksi.

peveko: Kerrotko miten laatikko/kytkin muutui(jos muuttui ollenkaan?), kun Hondan öljyt on käytössä? Itse ole pähkäillyt, että mitä öljyä hommaisi ja kaikki kokemukset ovat tervetulleita...

peveko: Kerrotko miten laatikko/kytkin muutui(jos muuttui ollenkaan?), kun Hondan öljyt on käytössä? Itse ole pähkäillyt, että mitä öljyä hommaisi ja kaikki kokemukset ovat tervetulleita...
En huomannut minkäänlaista muutosta kytkimen tai laatikon toiminnassa öljynvaihdon jälkeen.  Voihan olla, että edellisetkin öljyt oli hondan, sillä ostin pyörän vasta keväällä ja öljyt oli vaihdettu 6000 km huollossa.  Kytkin toimii mielestäni erittäin hyvin kuten myös vaihteetkin, ainoastaan vaihteiden osalta hieman häiritsee se "ikävä rumsahdus" silloin kun vaihdetaan ykköseltä kakkoselle "suuremmilla kierroksilla".  Siihen ei voine vaikuttaa öljyn merkki, ja on vain muistettava tehdä tuo vaihto joko pienillä kierroksilla tai isommilla kierroksilla määrätietoisen reippaasti.  Kuopiossa ainakin Iekin huolto käyttää ja myy ko. öljyä, joten luotan sen toimivuuteen myös Suzukissa.

Voisiko pikkuisen epätainen tyhjäkäynti viitata synkronoinnin tarpeeseen, vain kuuluuko rosvon käydäkin hiukan rosoisesti? Tuli vaan mieleen, että jos tyhjäkäynti on mahdollista saada kieppimittarin mukaan "suoraan" kannattasi mopo synkata?
Pukkasi semmosen ongelman päälle ku Bandiitti alko temppuileen kylmäkäynnistyksen kans. Käy kolmella ja silleesti puksahtelee,yrittää matkaan viimestäki pyttyä. Kuumana pelittää hyvin muuten mutta alle 2000 kierroksen alkaa taas pätkiin. Tulpat ja akun laitoin tänään uudet, ei vaikutusta. Kävin "kengittään" äsken pyörää ja kulkee hyvin. Kipinä tulee joka pytylle hyvä. Sen verran sain selville että vika on ilmeisesti 1 ja tai 2 pytyssä. Voisiko vika johtua kaasareiden synkronoinnista. Ja vielä että vika tuli ns. itsekseen yön aikana. Pyörä on 1200 -96 bandiitti ja tyhjäkäynti on välillä aika rosoista ja välillä käy kolmella

Myös minun bandiittiin laitettiin 1000km huollossa hondan gn4 öljyt koneeseen ja hyvin ne on toiminut. Aamulla pyörä menee 6000km huoltoon ja taas menee hondan gn4 öljyt koneeseen.

P.Kuha: Homma haiskahtaa puolavialta? Ne voi joskus temppuilla juuri noin, eli lämpöisenä toimii erilailla kuin kylmänä. Mutta voi syy olla puolan johdoissakin (se, että vika tuli yöllä on erikoista) tai tulpan hatussa tai ensiöpuolen syöttöjohdoliitoksen hapettuminen tai em. johto on hangautunut runkoon ym?

Jos puolaa epäilee niin niitä voisi testata siten, että vaihtaa varmasti toimivan puolan mahdollisesti sen pytyn kanssa mikä pätkii. Työ ei ole kovin suuri, mutta vaatii tietysti viitseliäisyyttä ottaa bensatankki pois...

Kaasarien alapuolella on ruuvit joista vääntämällä säädetään paras tyhjäkäyntiseos. Joissain malleissa ne on peitetty metallilevyllä joka pitää esim. ruuvata pois.

Ensin vakioasetus riippuen pyörästä ja mahdollisista modauksista (löytyy huoltomanuaalista, en muista ulkoa mutta esim. n.2kierrosta) ja sitten hienosäätöä esim. puoli kierrosta kerrallaan kaikkia ruuveja kunnes löytyy tyhjäkäynnin asetus joka on tasainen. Periaatteessa kaikkien ruuvien pitäisi olla yhtä paljon auki/kiinni.

Tyhjäkäyntiseoksen suutin on englanniksi pilot screw, eli osanumero 36... sen alapuolella tuossa on se peitelevy ettei sitä turhaan säädettäisi, yläpuolella jousi, o-rengas ja prikka.

Back