• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avovaimolle eka pyörä, alle 25 kW

Koska tämä on harrastus, eikä pakkopullaa 500 ccm -laitteilla, pitää sen vaimokandidaatin antaa sanoa sanansa. Jos 500 ccm on liian suuri, pitää häntä kuunnella.

Ottakaapa ihan melkein mikä vain näistä uusista 4-tahti 125 ccm -pyöristä ja tutustukaa niihin. Ne on keveitä ja emännän on helpompi päästä mukaan ajamisen nautintoon. Anna emännän ajaa sillä niin kauan, että hän kyllästyy siihen.

Rakkaus lajia kohtaan syntyy onnistumisen ilosta, eikä suoraa tietä onnelaan ole. Saattaapa olla jopa vaarallista ajattaa jotakin väkipakolla liian raskaalla pyörällä.

-Matti

En tiedä mikä on liian suuri pyörä, mutta oma vaimo osti
ekä pyöräkseen BMW 650 GS:n keväällä. Pyörä on matala,
aika kevyt, painopiste on matalalla ja on siis helppo hallita.
Tehoa on juuri se 25 kw. Takana nyt 8 000 km, eikä kuulema
vaihda pois. Varsinaiset endurot (250 m3 jne) ovat usein liian
korkeita noin 170 cm/lyhyille.
033102beer_1_prv.gif

En tiedä mikä on liian suuri pyörä, mutta oma vaimo osti
ekä pyöräkseen BMW 650 GS:n keväällä. Pyörä on matala,
aika kevyt, painopiste on matalalla ja on siis helppo hallita.
Tehoa on juuri se 25 kw. Takana nyt 8 000 km, eikä kuulema
vaihda pois. Varsinaiset endurot (250 m3 jne) ovat usein liian
korkeita noin 170 cm/lyhyille.  
033102beer_1_prv.gif
Monia nykyenduroita, joissa on linkki-takapää, on helppo korottaa/madaltaa. Vaihtaa 2 kpl ns. "koiranluita", joilla homma onnistuu. Eikä maksa muutamaa kymppiä enempää.

Tuossa on tiedossa jo yksi madallettu Suzukin V-Strom, nimimerkillä 'Anki'. Mutta Strommi onkin jo huomattavasti painavampi pyörä, kuin mitä alkuperäinen kyselijä peräänkuuluttaa...

Nimim. Korotettu V-Strom

Naurattaa lukea joitakin näistä ehdotuksista - kun OP mainitsee että taloudessa on GS500 jonka emäntä kokee liian isoksi ja painavaksi, sitten ehdotellaan ER-6:sta ja tohtoria...
tounge.gif
Itse naispuolisena, 160 cm pitkänä ja aloittelevana motoristina olen kokenut Er-6:n helpoksi ajettavaksi.

Mua puolestaan naurattaa, että vaimon pyörän pitää melkein jokaisessa perheessä olla pienempi ku miehen pyörä.

Ihan piruuttani koeistuin lauantaina ton kakspuokin Ninjan Bike-teamis ja yllättävän korkee oli...ajatellen, et eiköhän se aikas pitkälti ole naisille suunnattu härveli
nixweiss.gif

Mä oon sentäs 169cm ja kyllä oli hiinä ja hiinä, et jalat yltivät "kunnolla" maahan.
Muutenhan se oli tosi kevyen ja "simpsakan" olonen...noin niinkun alottelijan peliks
smile_org.gif

Tulipa mieleen yamhan mt-03. Onhan siinä kuutioita hieman enempi olikos 650, jos muisti ei hirveästi takeltele. Pitäisi kuulua sarjaan helppo käsitellä ja köykänen ja tehojakaan ei paljoa ole. Omia kokemuksia pyörästä ei ole, mutta voisi olla ehdokas, joka ansaitsee ainakin hetken harkinnan.

Ihan piruuttani koeistuin lauantaina ton kakspuokin Ninjan Bike-teamis ja yllättävän korkee oli...ajatellen, et eiköhän se aikas pitkälti ole naisille suunnattu härveli
nixweiss.gif

Mä oon sentäs 169cm ja kyllä oli hiinä ja hiinä, et jalat yltivät "kunnolla" maahan.
Muutenhan se oli tosi kevyen ja "simpsakan" olonen...noin niinkun alottelijan peliks
smile_org.gif
Samaa hieman alussa itse ihmettelin (tosin koin, että jalat yltti ihan ok maahan). Kun pyörän kanssa pääsi sinuiksi, alkoi se jo ihan fyysisesti (ei vain tehoiltaan) tuntua pieneltä pyörältä...
nixweiss.gif

Naurattaa lukea joitakin näistä ehdotuksista - kun OP mainitsee että taloudessa on GS500 jonka emäntä kokee liian isoksi ja painavaksi, sitten ehdotellaan ER-6:sta ja tohtoria...
tounge.gif
Itse naispuolisena, 160 cm pitkänä ja aloittelevana motoristina olen kokenut Er-6:n helpoksi ajettavaksi.

Mua puolestaan naurattaa, että vaimon pyörän pitää melkein jokaisessa perheessä olla pienempi ku miehen pyörä.
Siitä nyt ei kuitenkaan tainnut olla OP:llä kyse, joten ei aleta provoamaan.

Jos GS500 koetaan liian isoksi ja painavaksi, on turha alkaa ehdottelemaan saman kokoluokan tai isompia pyöriä.

tounge.gif

Siitä nyt ei kuitenkaan tainnut olla OP:llä kyse, joten ei aleta provoamaan.

Jos GS500 koetaan liian isoksi ja painavaksi, on turha alkaa ehdottelemaan saman kokoluokan tai isompia pyöriä.
Unohdetaan nyt ne kuutiot. Gs500 ja Er6 akseliväli on sama 1405 mm. Gs500 ja Er6 kuivapaino on sama 174 kg, mutta kokonaispaino on Er6:ssa pienempi.
Myöskin Er6 painopiste on alempana. Istuinkorkeus on Er6:ssa matalampi kuin Gs500:ssa. Mutta oli miten oli, ihan mopoja kummatkin.

Mutta hei, riita poikki, onhan markkinoilla Yamaha YBR 125. Se on halpa, vain 10 heppaa ja kuutiotilavuus 124. Kuivapaino 106 kg, akseliväli
1290 mm ja istuinkorkeus 78 cm, voi madaltaa.

Gs500 ja Er6 kuivapaino on sama 174 kg, mutta kokonaispaino on Er6:ssa pienempi.
Myöskin Er6 painopiste on alempana. Istuinkorkeus on Er6:ssa matalampi kuin Gs500:ssa.
GS500 20 litran tankki... Ei ole pakko tankata täyteen, niin tipauttaa aika paljon sitä korkeaa painoa ;)

Ja herramunjee mikä sen ER6:n istuinkorkeus on, kun pikku-sussussakin melkein voisin polvilla ottaa maahan
nixweiss.gif

Gs500 ja Er6 kuivapaino on sama 174 kg, mutta kokonaispaino on Er6:ssa pienempi.
Myöskin Er6 painopiste on alempana. Istuinkorkeus on Er6:ssa matalampi kuin Gs500:ssa.
GS500 20 litran tankki... Ei ole pakko tankata täyteen, niin tipauttaa aika paljon sitä korkeaa painoa ;)

Ja herramunjee mikä sen ER6:n istuinkorkeus on, kun pikku-sussussakin melkein voisin polvilla ottaa maahan
nixweiss.gif
Ja tuo ER6:n on ihan aikuisten oikeasti helvatan paljon kevyemmän&ketterämmän tuntuinen ajaa kuin gs...  
thumbs-up.gif

Kiinostuin minäkin tuosta 250 Ninjasta kun nykyinen 600 Ninja on paikaltaan ollessa vähän hankala liikutella (painava, vain toisen jalan varpaat ylettyy maahan) ja tehoja tällainen kääpiö kydissä yllin kyllin, mutta kuinkas asia laita onkaan... Nehän painaa lähes yhtä paljon? Pöh. Olkoot sitten.
Onneksi on riuskoja miehiä saanut apuun jos on ollut hätä
smile_org.gif

Koeajoin KTM:n Duken (uusi eli kolmosmalli) tuossa loppukesästä. Mieleen tuli, että tämän pitäisi olla ensipyöräksi todella sopiva - menee minne sitä näyttää ja kevyt käsitellä. Haittapuolena kyllä jopa hieman kiikkerän tuntuinen.

Kiitokset vastauksista, nyt on osunut silmäät yksi YBR, joka olisi aika edullinen. Pieni ja tehoton, mutta mitäs siitä, sitten kun on kortti otettu sillä (harjoittelulupa) ja hieman ajettu omillaan niin lähtee vaihtoon - siis nykyinen GS500 menee vaimolle ja itselleni uudempi ja isompi moppe
biggrin.gif

Kawa ZR7, kyllä kelpaisi.. verrattuna gs500:een niin sehän on yksi numero isompi kaikilla alueilla (hieman painavampi, hieman isompi, hieman enemmän kuutioita, hieman enemmän heppaita...).
Nojoo.

Back