• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Avattavista kypäristä kokemuksia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Schuberth C2:lla mennään täälläkin.Omistin ennen Schuberth Conceptin, mutta viime kaudelle "updeittasin" varustevalikoimaa...On huikee ero Conceptiin nähden
062802jumpie_prv.gif
.Paljon hiljaisempi ja paremmin toimiva ilmastointi.

Kantsii mielestäni maksaa toi 70 egee enemmän...
Samanlaista kommenttia, paitsi, että C2:ssa leukatilaa vähän niukemmin, kuin C1:ssä. Meikäläisellä kuitenkin C2 ihan OK ja hiljaisempi kuin C1. Shoeista kokemusta Syncrotech II ja J-force kypäristä. Molemmat aika lelumaisia Schubertheihin verrattuna. Mukavia tosin molemmat Shoei kuitenkin.

Mitä merkitystä on hiljaisuudella ? Enivei ainoo järkevä tapa on käyttää korvatulppia eikä silloin oo paljoa merkitystä parin desibelin eroilla.
Ellei sitten vetele matkasohvalla, jossa tärkeimmät valintakriteerit on jotta kuulee reteoita ja on helppoa nappailla kahvia ajon aikana.

Mulla on ollu 2 kesää Vemarin VXDEE. Aivan loistava! Istuu meikäläiselle isopäälle mainiosti ja leukatilaakin riittää kunnolla. Ennen Hankintaa tuli kokeiltua kaikenlaisia avattavia, mutta Vemar, x-lite ja nolan oli ainoat joissa oli tarpeeksi leukatilaa ja istu muutenkin. Hinta kallisti Vemarin puoleen (169€).

mullon nyt toinen samanmoinen suupertti consepti menossa peräkanaa. eka kärsi hieman ulosajossa aikanaan rottapyörällä. rottapyörä parani siitä, potta ei.

kyprän hiljaisuudella ei mulle merkitystä, koska kuitenkin korvatulppia käytän. aurinkovisiiri ja sadeasento ovat must. eikä se saa olla liian viileäkään suomen kesässä, vaikka nyt etelässä on kuulemma helteet, mutta lapissa päivällä 14 ja yöllä hätäset 8C nyt.

Jos laittais sellaiset putket kuskin yli, kuin siinä Bemarin 125 kuutioisessa piikissä, niin sais ajaa lakitta päin ja pitkillä valoolla.

Mulla on Shoei Multitech, koska se istuu mun päähän parhaiten. Luulenpa, että kaikki täällä mainitut mallit on ihan riittävän hyviä ja niissä on toisiinsa nähden pieniä eroja, esim. hiljaisuudessa. Avautuva potta on sen verran arvokas, jotta mulla oli valintakriteerinä sen istuvuus. Ostinpa vielä toisen samanlaisen, jotta visiirejä ei tarvitse irroitella kelien mukaan.

Yleisesti olen kuulut sanottavan ja omaan kokeiluun perustuen, että Schubert:ssa on otsaosa hivenen tiukempi, kuin Shoei Multitech:ssa.

Multitechiin on myös ihan helppoa asentaa Autocomin Active Rider 200 jothtosarjat.

sport05.gif
terv,

Mitä merkitystä on hiljaisuudella ?
No onhan hiljaisempi kypärä parempi kuin äänekkäämpi - jos muut ominaisuudet 100% samat. Vai mitä?

Enivei ainoo järkevä tapa on käyttää korvatulppia eikä silloin oo paljoa merkitystä parin desibelin eroilla.
Itse en työmatka-ajosssa viitsi käyttää (alle 20 km kaupunkiajoa), enkä kaupunkipyörityksessä muutenkaan. Syynä ei ole pelkästään laiskuus, kyllä tuota muuta liikennettä on hyvä huomioida myös kuuloaistilla, mielestäni.

Shoei Syncrotec II istui mun nuppiin reipas vuosi sitten kun sen ostin. Tällaiselle jämeräleukaiselle Nolanissa tuli leukaosa vastaan muutoin hyvin istuvassa kokoluokassa, kuten moni muukin on todennut. Uudempaa Shoein Multiteciä en ole kokeillut. Syncrotec ei ole mikään maailman hiljainen ja pyörrettä tulee kaulan kautta jonkin verran, mutta se tietysti riippuu osittain myös ajoasennosta ja pyörästä. Melulla ei sinänsä ole mulle merkitystä, kun tulpat on pidemmällä matkalla korvissa, tai toisessa korvassa kypäräpuhelimen kuuloke ja toisessa tulppa, jos muru on kyytissä. Tärkeintä on mun mielestä potan istuvuus.

PPK

Mitä merkitystä on hiljaisuudella ?
No onhan hiljaisempi kypärä parempi kuin äänekkäämpi - jos muut ominaisuudet 100% samat. Vai mitä?

Enivei ainoo järkevä tapa on käyttää korvatulppia eikä silloin oo paljoa merkitystä parin desibelin eroilla.
Itse en työmatka-ajosssa viitsi käyttää (alle 20 km kaupunkiajoa), enkä kaupunkipyörityksessä muutenkaan. Syynä ei ole pelkästään laiskuus, kyllä tuota muuta liikennettä on hyvä huomioida myös kuuloaistilla, mielestäni.
Kyllä, kyllä, mutta ominaisuudet ei ole koskaan samat ja tärkein tekijä turvallisuuden lisäksi on sopivuus pollaan.

EI KORVATULPAT ÄÄNIÄ POISTA VAAN VAIMENTAA. Anteeksi huutaminen, mutta ajattelin, että kuulosi on jo niin heikentynyt ettet muuten kuule.

Vanha kypärä on bt-headsetillä varustettu Vemar, avattava.
Se on nyt varapottana, jota esim. 16v poitsu käyttää kyydissä ollessaan.

Uusi ykköspotta on BMW System 5, jossa ei ole pahemmin moitittavaa,
varsinkaan nyt kun vaihdoin siihen kaksikerrosvisiirin.
Tuo vastaa siis täysin näitä muiden merkkien pinlock-juttuja,
mutta "oikea" pinlock ei siihen käy visiirin muodon takia...

Mulla on vasta vain 5tkm kokemukset C2:sta, mutta tässä jotain.

+ aurinkolippa (toimii hyvin ja paljon käytössä)
+ hyvä jäähdytys (++ visiiri ulos työntyminen ja siitä välistä tuuletusta)
+ jämäkkä päässä
+ ääniä eristää suht hyvin

- korkea taajuisia suhinoita kovemassa ajossa (käytän lähes poikkeuksetta tulppia)
- visiirin varaosa hinnat, tuli naarmutettua eka ja oli pakko ostaa uusi tilalle (erikoispinnoite, huuruuntumisenesto)
Noita suhinaääniä saa vähennettyä kun pistää käden kaulan kohdille, eli pyörteet tulee alakautta kypärään sisään. Hinta-laatu on aika OK.
buttrock.gif

Pistetänpä omatkin kokemuksetkin tänne jatkoksi.
Edellinen kypärä oli Canerg J1+, muuten olen siihen tyytyväinen paitsi visiirin saranointi oli huono. Siihen tuli aika nopeasti väljää ja tuuli alkoi suhista. Canerg oli käytössä viisi kesää ja lopullinen syy vaihtoon oli sisuten painumine kasaan niin paljon että kypärä oli jo liian iso.
Nyt keväällä ostin HJC:n FS-max:n muuten olen siihen ollut tyytyväinen mutta aika äänekäs se on, tulppia joutuu pitämään vähänkin pitemmällä matkalla. Se aurinko visiiri on kyllä ihan must-juttu kun siihen tottui.

- visiirin varaosa hinnat, tuli naarmutettua eka ja oli pakko ostaa uusi tilalle (erikoispinnoite, huuruuntumisenesto)
osin OT, mut itselleni oli Schubethin R1:sen visiirin hinta (50€)positiivinen yllätys Arain (70€) jälkeen, ja Araissa ei ollut mitään erikoispinnotteita.

Niinkuin nähdään suhtkoht yhtä monta mieltä kuin vastaajaakin.

Kypärän valinnassa kandeis pitää oma päänsä. Eli jos se ei tunnu kivalta päässä, ei 700km jälkeen yhtään lämmitä mieltä jos se on unskin ja arskan mielestä paras potta ja parhaimman näköinen.

Jok ikinen kypärä pitäis kokeilla ajossa. Saattaa olla melkoisia eroja eri tyyppisillä pyörillä ajettaessa.

Etenkin avattavissa tämä tulee selvästi esille.

Ja tuo hiljaisuus. Kieltämättä tärkeä pointti, mutta helpoiten korjattava puute eli jos muuten natsaa, jos vaikka ostais earit korvaan. Kandeis oikeasti opetella käyttämään niitä aina. Ja mikä hassuinta. Niillä kuulee paremmin ne tärkeät äänet liikenteessä. Äänetöntä kypärää ei olekkaan. On vain meluisia ja ei ihan niin meluisia.

062802moto_prv.gif

Itse olen kai niitä harvoja, joka on siirtynyt takaisin umpipottaan C2:n jälkeen. En varsinaisesti löytänyt etuja avattavan käytöstä, kun en tupakoi tai käytä silmälaseja. C2:n keulaportti avautui myös niin isosti, ettei sitä voinut pitää auki kuin pienillä nopeuksilla. C2:n lukitusmekanismi herätti lisäksi epäilyksiä, kun toinen lukitusindikaattori jäi helposti ylös (kypärä ei lukinnut kunnolla). Ja kun S1:tä ja C2:ta vertasi, niin S1 on  hiljaisempi mielestäni, varsinkin kun ajaa visiiri auki (mitä teenkin lähes 100%:sti). En nyt varsinaisesti hauku kypärää, mutta sen keulaportilla ei loppujen lopuksi saavuttanut sellaista lisäarvoa kuin oletin.  
wink.gif

Schuberth C2 ja Schuberth Concept
- onko C2 selvästi parempi kuin Concept? Hinnaneroa kuitenkin noin 70 euroa.
Molemmat on olleet käytössä.. Ensin Concept ja nykyään C2.

Mallit on lähes identtiset, mutta C2 on todella paljon hiljaisempi. Eli jos jompaa kumpaa noista harkitset, niin C2 ehdottomasti.
Mulla on tulppien käyttö jäänyt C2:sen kanssa tosi vähiin, toisin oli Conceptin kanssa..
Oletko muuten kysynyt tarjousta orgin shopista?

C2 on ollut yli 30000km kuuppaa suojaamassa ja ainoa huono puoli on visiiri joka huurtuu turhan helposti.

Multitecillä ajelin loppukesän. Muuten hyvä, mutta tuli sittenkin ostettua liian pieni. Eli jos joku haluaa vaihtaa kuin uuden, S-kokoisen mustan multitecin M:ään, niin nykäisee vain hihasta.

+ kärsän kiinnityssysteemi toimiva
+ kohtuullisen hiljainen
+ tuuletus toimii
+ korvien kohdilla tilaa isommillekin luureille
+ lasit sopivat hyvin
+ kaksi visiiriä vakiona, toinen tummennettu yläosastaan + pinlock
+ whisper kit tms. sisältyy hintaan
+ vakaa ajettava, ei tärise eikä härise.

- leukatilaa vähän.
- hieman painavampi kuin suljetut

Tohtiikohan otsan styrokseja naputella millin pari sisään?

Tohtiikohan otsan styrokseja naputella millin pari sisään?
Ota jokin tylppä esine, vaikkapa ison ruuvimeisselin tai vasaran kahvapää ja painele sillä styroksia niistä kohdin josta se puristaa. Pientä apua siitä saa ja tuskin aiheutuu haittaa.

Varsinkin Suupertin (C2) kanssa tuota muokkausta käytin, kun ostin liian pienen. Muuten otsasta puristi ja päälaelle jäi tyhjää. Tehty 'luodinmuotoiseen' päähän?!

Back