• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Auttakaa amatööri radalle!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
CBR 600RR sanoi:
Kova kiinnostus olisi päästä Alastarolle 2016 kauden aikana, mutta ei ole oikee tietoa että miten ja milloin!

Onko alastarolle vapaita päiviä/aikoja jolloin pääsee kiusaamaan kusiaista vai pitääkö mennä jonkun ryhmän mukana (esim Orgin)???? ja paljonko tämä kaikki hauska tulee maksamaan??

Niin ja eihän melurajoja ole?? En ole ihan varma meniskö läpi ku akrakadabran putki huutaa siihe mallii....
Katso alastaron radan varauskalenteria . Sieltä sitten vaan kuka on milloinkin radan varannut ja kyseisen varaajan nettisivuilta katsomaan lisätietoja aiheesta .

Esim. Ylihuomenna on West Coast Racing Club ratapäivä Alastarolla:
http://www.wcrc.fi/?p=714

Voin toimia henkisenä tukena jos eksyt tuonne. Parasta olisi kuitenkin aloittaa .Org päivältä ja Ajotaito II-koulutuksesta. Rata-ajelu kun on sellaista hommaa, että sitä ei voi oikein etukäteen edes kuvitella mitä se on. Ajotaito II:han on katuajoon suunnattu koulutus radalla, mutta myös siitä hyvä että pakottaa ratailuun tustumisen järjellisessä raamissa (eli vauhdissa mukaanlukien ajotekniikkaneuvonta).

Vahva ääni että jo ensimmäinen piikki tappaa.. viime kesänä kävin kokeilemassa b-iltoihin modatulla gixxerillä.
Talvenaikana sitten vaihtui työsuhde skeida transiittiin . Kaikki rahat kiinni alustaan,renkaisiin,jarruihin ym .. nyt vielä ostin hinattavan kiimaliiterin jotta ei tarvi murehtia majoituksista.. tää vie kaiken ajan. Kaikki rahat.. mut on sen arvoista ;)

Joo kiitos paljon vielä kertaalleen kaikille hyvistä vinkeistä ja ohjeista!!!

Nyt täsä opiskellu ja tutustunut näihin asioihin mut vielä muutama kysymys:

Elikkäs tuolta jostai luin että vähintää 1h ennen pitäis olla paikalla ennen oman ajovuoron alkua (right?) mut sitten se ite pää kysymys että mites se päivän kulku muuten siellä Alastarolla menee, eli lähinnä jos nopea ryhmä aloittaa klo 10, keskinopea 10.20 ja hidas 10.40 niin mitä sen jälkee? ja kuinka monta ajovuoroa kaikenkaikkiaan on tuona 8h aikana joka siellä ollaan? ja jostain luin myös että pitääkö todistaa radalla että liikennevakuutus on voimassa?

Pyörä menossa 36tkm huoltoo ja renkaide vaihtoo muutama pv ennen ajelua... et pyörä ainaki iha freessinä sinne :P oon niin tyytyväinen et saan noi Pirellit pois, Metzelerit tulee tilalle... kokemuksia Pirelleistä ja eteneki Metzelereistä? Itellä 2 eri Pirellit alla ja kummatkin aivan paskat enkä oo saanu toimimaa muutaku 3000km/20 000km ajan kaikenkaikkiaan... Metzureista ei oo kokemusta.

CBR 600RR sanoi:
Joo kiitos paljon vielä kertaalleen kaikille hyvistä vinkeistä ja ohjeista!!!

Nyt täsä opiskellu ja tutustunut näihin asioihin mut vielä muutama kysymys:

Elikkäs tuolta jostai luin että vähintää 1h ennen pitäis olla paikalla ennen oman ajovuoron alkua (right?)
Kuljettajakokouksessa pitää olla paikalla, eli suosittelen että ilmaannut sinne noin 9:00. Tämä tosin vaihtelee radoittain, kannattaa katsoa aikataulut kunkin rataviikonlopun topickista.

mut sitten se ite pää kysymys että mites se päivän kulku muuten siellä Alastarolla menee, eli lähinnä jos nopea ryhmä aloittaa klo 10, keskinopea 10.20 ja hidas 10.40 niin mitä sen jälkee? ja kuinka monta ajovuoroa kaikenkaikkiaan on tuona 8h aikana joka siellä ollaan?
Nopea 10:00
Keskinopea 10:20
Keskihidas 10:40
Hidas 11:00
Nopea 11:20
Keskinopea 11:40
... ja niin edelleen. Muilla radoilla kuin Alastaro on sitten vain Keskiryhmä.

ja jostain luin myös että pitääkö todistaa radalla että liikennevakuutus on voimassa?
Vain jos on kilvetön. Jos ilmestyt kilvellisellä niin voidaan olettaa että sinulla on se voimassa (joku voi tarkentaa jos on toisin?).

Pyörä menossa 36tkm huoltoo ja renkaide vaihtoo muutama pv ennen ajelua... et pyörä ainaki iha freessinä sinne :P oon niin tyytyväinen et saan noi Pirellit pois, Metzelerit tulee tilalle... kokemuksia Pirelleistä ja eteneki Metzelereistä? Itellä 2 eri Pirellit alla ja kummatkin aivan paskat enkä oo saanu toimimaa muutaku 3000km/20 000km ajan kaikenkaikkiaan... Metzureista ei oo kokemusta.
Nyt auttais jos kertoisit myös renkaiden mallin, etkä vain merkkiä. :p

Joka ratapäivä alkaa ilmoittautumisella ja kuljettajakokouksella. Jos näistä myöhästyy ei radalle pääse kun vasta puoliltapäivin, kun toinen kuljettajakokous pidetään. Vakuutusten todistaminen on enemmänkin kilvettömien pyörien, mutta eihän joku kuitti nettipankista paljoa tilaa vie taskussa.
Katoppas naputtelin Jonezin kanssa samaan aikaan.

CBR 600RR sanoi:

Pirellit on toiseksi parhaat kumit millä oon ajanu. Uudet Dunlopit tuntus paremmilta kuin Pirelli. Metsillä ajanu viimeks kun k3 interact oli uus juttu, mutta ihan ok kai nekin.

Edit toisaalta paskimmat renkaat mulla on ollu pirellit ja vanhoja Dunloppeja en saanu toimimaan ikinä, Bridgestone oli emännän pyörässä hyvä, omassa ok, misukkaa on ollu hyviä ja huonoja.

Nitrous sanoi:
Pirellit on toiseksi parhaat kumit millä oon ajanu.

Itsellä nyt ensimmäistä kertaa pehmeämpää gummia alla. Aiemmin kokemusta Michelineistä (PR ja PP3), ja Dunlopin SportSmart:sta. Keväällä vaihdettiin alle Pirelli Supercorsa SP:t, ja meinas tulla nauru kypärän sisällä kun ymmärsi mistä "isot pojat" oli puhunut kun jutustelivat kumien tuntumasta. Ensimmäistä kertaa ymmärsin mistä (ehkä) oli kyse. Tuntuma vaan oli niin erilainen verrattuna aiempiin kumeihin, millä olin ajanut. Ja pitoa tuntuu löytyvän ihan tolkuttomasti (myös radalla).

Pointti on, vaikka nyt SP:tä hehkutan, että gummeilla on eroja. Myös merkkien sisällä. Ja kaikilla merkeillä varmasti löytyy ns sopivat ja riittävän pehmeät kumit, mutta ne pitää vaan löytää. :thumbup: Se mikä itselle toimii, voi toiselle olla ihan jotain muuta.

Siirsin tähän osioon syystä että aiheena ei ole Motorg ry:n ratatapahtuma tai ajokoulutus.

Ok ok
Mulla siis ekat Pirellit oli Diablo Rosso ja tokat oli Diablo Rosso 2... Harmi kun en muista tarkkaa mallia noista Metseistä... ne siis asennetaa vast about pari viiko pääst... mut kaveri sano et se Metzelerin rengas mitkä mulle laitetaa kii on about yhtä pehmeitä ton Diablo Rosso 2:sen kanssa...
Äsken kävin vetämäs kovan rundin seepran kans...vähä joteki sillai epävarma fiilis jäi... ei oikee menny putkee varsinkaa kurvit...muutama helveti hyvä onnistumine mut muute ni korjailua kesken kurvin, liia hitaasti mutkaa, liia nopeesti, yliohjaa (pikemminki wobblaa) keskellä kurvia ja koko ajan jtn helvetin säätämistä muutenkin... ei ollu sentää mitää läheltä piti tilanteita tms mut muuten ni oli taas nii levotonta menoa et huh huh...

Knaku sanoi:
Itsellä nyt ensimmäistä kertaa pehmeämpää gummia alla. Aiemmin kokemusta Michelineistä (PR ja PP3), ja Dunlopin SportSmart:sta. Keväällä vaihdettiin alle Pirelli Supercorsa SP:t, ja meinas tulla nauru kypärän sisällä kun ymmärsi mistä "isot pojat" oli puhunut kun jutustelivat kumien tuntumasta. Ensimmäistä kertaa ymmärsin mistä (ehkä) oli kyse. Tuntuma vaan oli niin erilainen verrattuna aiempiin kumeihin, millä olin ajanut. Ja pitoa tuntuu löytyvän ihan tolkuttomasti (myös radalla).

Pointti on, vaikka nyt SP:tä hehkutan, että gummeilla on eroja. Myös merkkien sisällä. Ja kaikilla merkeillä varmasti löytyy ns sopivat ja riittävän pehmeät kumit, mutta ne pitää vaan löytää. :thumbup: Se mikä itselle toimii, voi toiselle olla ihan jotain muuta.

Ymmärrän... Jumalauta oon 4v ajellu ton pärrän kans, tuntu et oon iha pro... nyt ku lukenu kaikkii juttui täält foorumilt ni voi jumalauta et voi olla mä voin olla hukas xD mut hei oppia tulee ainaki :P saanko tiedustella et oliko noi SP renkaat minkä hintaset? siis jos nyt oletetaa et noi sun muut renkaat on suurin piirtei ollu saman hintasia keskenää ni oliko SP:t huomattavasti hintavemmat?

CBR 600RR sanoi:
Y saanko tiedustella et oliko noi SP renkaat minkä hintaset? siis jos nyt oletetaa et noi sun muut renkaat on suurin piirtei ollu saman hintasia keskenää ni oliko SP:t huomattavasti hintavemmat?

Ulkomailta tuli tilattua, mutta samaan hintaan saat org:n jäsenetufirmalta... oisko ollut karvan alle 300€ setti (120mm+190mm) kuljetus mukaanluettuna. Ihan mutulla tulee, mutta EI yli 300€ ollut (tuli myös yks etunen ja koko p***a oli 350€).

Kestävyys sitten on luonnollisesti jotain ihan muuta kuin esim PP3:lla... Mutta voi jiisus että tykkään :peukutpystyyn:

Edit: lisätty erittäin merkityksellinen sana ja vähän millimetrejä :bye:

Viimeksi muokattu:
Knaku sanoi:
Ulkomailta tuli tilattua, mutta samaan hintaan saat org:n jäsenetufirmalta... oisko ollut karvan alle 300€ setti (120+190) kuljetus mukaanluettuna. Ihan mutulla tulee, mutta yli 300€ ollut (tuli myös yks etunen ja koko p***a oli 350€).

Kestävyys sitten on luonnollisesti jotain ihan muuta kuin esim PP3:lla... Mutta voi jiisus että tykkään :peukutpystyyn:

Halvimmat supercorsat (SC-seoksilla) mitä oon ostanu tais olla n. 270€ setti kotiin kannettuna. Takaset tosin oli muutaman vuoden vanhaa paistoo, mutta kyllä niillä nopeen ryhmän nopeen pään kyytejä ajeli Ceebralla.

CBR 600RR sanoi:
muutama helveti hyvä onnistumine mut muute ni korjailua kesken kurvin, liia hitaasti mutkaa, liia nopeesti, yliohjaa (pikemminki wobblaa) keskellä kurvia ja koko ajan jtn helvetin säätämistä muutenkin... ei ollu sentää mitää läheltä piti tilanteita tms mut muuten ni oli taas nii levotonta menoa et huh huh...

Mikä sun tausta on rataharjoittelusta tähän mennessä?

CBR 600RR sanoi:
Ok ok
Mulla siis ekat Pirellit oli Diablo Rosso ja tokat oli Diablo Rosso 2... Harmi kun en muista tarkkaa mallia noista Metseistä... ne siis asennetaa vast about pari viiko pääst... mut kaveri sano et se Metzelerin rengas mitkä mulle laitetaa kii on about yhtä pehmeitä ton Diablo Rosso 2:sen kanssa...
Äsken kävin vetämäs kovan rundin seepran kans...vähä joteki sillai epävarma fiilis jäi... ei oikee menny putkee varsinkaa kurvit...muutama helveti hyvä onnistumine mut muute ni korjailua kesken kurvin, liia hitaasti mutkaa, liia nopeesti, yliohjaa (pikemminki wobblaa) keskellä kurvia ja koko ajan jtn helvetin säätämistä muutenkin... ei ollu sentää mitää läheltä piti tilanteita tms mut muuten ni oli taas nii levotonta menoa et huh huh...

Oikeesti. Usko sedän neuvoa. Käy Ajotaito II ja säästät katteiden ja pyörän korjauskustannuksissa kummasti... ;)

-Juutana

Juutana sanoi:
Oikeesti. Usko sedän neuvoa. Käy Ajotaito II ja säästät katteiden ja pyörän korjauskustannuksissa kummasti... ;)

-Juutana

Plus, että kun tuo kaikki ihmeellinen säätäminen loppuu, ajamisesta tulee mukavampaa. Into loppuu pian, jos on koko ajan epävarma olo ja tulee läheltä piti tilanteita.

Tirli sanoi:
Plus, että kun tuo kaikki ihmeellinen säätäminen loppuu, ajamisesta tulee mukavampaa. Into loppuu pian, jos on koko ajan epävarma olo ja tulee läheltä piti tilanteita.

Ihan oikeesti kannatan tuota Ajotaito II:sta jos ajaminen tuntuu tuolta. Itsekin olen joskus sieltä aloittanut ja myöhemmin vähän kilpa-ajoakin harrastanut. Kun saa nuo perusasiat kuntoon, niin ajaminen on mukavaa, nopeaa ja turvallista samaan aikaan. Tuo kuulostaa siltä, että ehkä mikään näistä ei toteudu tällä hetkellä?

Back