• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autonavigaattori moottoripyörään?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hesekiel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tiedonsiirto Noksuun:
Miten ootte toteuttanut saksa itävalta italia akselilla navigoinnin että ei tule karmeita tiedonsiirtomaksuja. Käytännön vinkkiä siis poropeukalolle.....

Kartat kannattaa ladata kännykkään jo kotona ennen lähtöä. Nuo tiedostot ovat isoja, ja niiden latailu ulkomailla saattaa tulla kalliiksi.
Navigaattoria käynnistettäessä laite vielä kysyy saako se ottaa verkkoyhteyden. Perusnavigointi onnistuu ilmankin kun kartat ovat valmiina laitteessa. Eli jos haluat minimoida kännykkälaskut, kiellä verkkoyhteyden otto.

PekkaP sanoi:
Kartat kannattaa ladata kännykkään jo kotona ennen lähtöä. Nuo tiedostot ovat isoja, ja niiden latailu ulkomailla saattaa tulla kalliiksi.
Navigaattoria käynnistettäessä laite vielä kysyy saako se ottaa verkkoyhteyden. Perusnavigointi onnistuu ilmankin kun kartat ovat valmiina laitteessa. Eli jos haluat minimoida kännykkälaskut, kiellä verkkoyhteyden otto.

Kannattaa laittaa asetukset kohdalleen: ohjasupaneeli->asetukset->yleiset asetukset->paikannus ja sieltä ne pois mitä ei halua käyttää, itse olen jättänyt sisäisen GPS:n ja Wlan yhteyden toimintaan mokkula kun sattuu olemaan usein mukana.

TomTom naveissa on joissain XL-malleissa (ja kalliimmissa) tuo reittisuunnitelman tekomahdollisuus (useita reittipisteitä). Mutta osaako kukaan sanoa mikä malleista on se halvin mistä tämä löytyy?
Itsellä oli vähän aikaa käytössä XL Nordic (Olisiko ollut One XL ?) josta löytyi, mutta esim XL2:ssa ei tuota ominaisuutta löydy.

Viimeksi muokattu:
Lumiaa kokeillut autokäytössä ja telineenkin hommasin, kun ajattelin sen korvaavan navigaattorin. Vaan eipä tyydytä ominaisuudet ja käyttömukavuus Garminien jälkeen. Toki se on parempi kuin ei mitään, mutta nykyisellään Noksu ei kelpaa mulle autoon kuin varalaitteena - mopokäytöstä puhumattakaan.

Autonavi kyllä kelpaa pyöräänkin, jos se vaan on vesitiivis, tai kosketusnäyttö toimii pussissa. Paljon on iloa siitäkin, että äänet saa kypärään. Mulle hyötykäyttö on paljon sitä, että löydän reissussa huoltikset helposti ja pystyn näin välttämään turhia pysähdyksiä, eikä tartte ihmetellä riittääkö bensa. Tämä edellyttää, että navia voi käyttää myös ajaessa ja hanskat kädessä.
Myös mutkapätkillä tulee usein vilkaistua navista, minkämoista maisemaa edessä odottaa. Siksi navin oikea sijoitus on ainakn minulle tärkeää, sen pitää näkyä ja olla luettavissa yhtä helposti kuin mittariin vilkaisisi.

Autonavilla minäkin 05 mp-navigoinnin aloitin. On se tyhjää paljon parempi ja osin ihan kelvollinenkin. Kuitenkin pari varoituksen sanaa ihan kokemuksesta - tankkilaukun karttatasku on erittäin väärä ja vaarallinen paikka.

J@ck sanoi:
Autonavi kyllä kelpaa pyöräänkin, jos se vaan on vesitiivis, tai kosketusnäyttö toimii pussissa. Paljon on iloa siitäkin, että äänet saa kypärään. Mulle hyötykäyttö on paljon sitä, että löydän reissussa huoltikset helposti ja pystyn näin välttämään turhia pysähdyksiä, eikä tartte ihmetellä riittääkö bensa. Tämä edellyttää, että navia voi käyttää myös ajaessa ja hanskat kädessä.
Myös mutkapätkillä tulee usein vilkaistua navista, minkämoista maisemaa edessä odottaa. Siksi navin oikea sijoitus on ainakn minulle tärkeää, sen pitää näkyä ja olla luettavissa yhtä helposti kuin mittariin vilkaisisi.

Autonavilla minäkin 05 mp-navigoinnin aloitin. On se tyhjää paljon parempi ja osin ihan kelvollinenkin. Kuitenkin pari varoituksen sanaa ihan kokemuksesta - tankkilaukun karttatasku on erittäin väärä ja vaarallinen paikka.

Tuohon paikkaan sen verran että sen käyttötapa vaikuttaa siihen onko se vaarallinen paikka tuo tankkilaukku, noin yleisesti ajossa käytettäessä se ON vaarallinen - poislukien ne tankkilaukun etureunaankiinnitettävät telineet, jotka tuo sen ,tapauksesta riippuen, yleensä hyvin hollille.

Mullla autonavi on tankkilaukussa, kiinni intercomissa, ajan puhtaasti puhuttujen ohjeiden (ja karttamielikuvan) mukaan - tällöin tankkilaukku on ok paikka. Muutamat toiminnot (seuraavakappale, play/pause) oon opetellu käyttään kattomatta mut kaikki muu - pysähdyn reilusti, ehtii katella ja ihmetellä ja rapata rauhassa, vaikka tarkistaa paperikartasta pitemmät reitit.
Tässä on toki omat haittansa - mut toistaiseksi mennään näin, jos tarvetta muuhun tulee niin muutetaan.

Tulipa itekki laitettua tilaukseen garmin nuvi 1300 navigaattori.
Autoon tuo on tarkoitettu, mutta jos mopo käyttöönki sopis. Eihän se ole kuin laittaa tankkilaukun päällimäiseen taskuun niin näkkee ajo-ohjeita ajon aikana.

Mietiskelin vain tuon akun kestävyyttä. 4 tuntia pitäisi akun kestää, mutta minkälainen homma olisi virittää tupakansytytin lataus hommeli tuohon 954 bleidiin ?

Vai mites te muut olette tehnyt tuon virran kanssa ?

samba2 sanoi:
Autoon tuo on tarkoitettu, mutta jos mopo käyttöönki sopis. Eihän se ole kuin laittaa tankkilaukun päällimäiseen taskuun niin näkkee ajo-ohjeita ajon aikana.

Mietiskelin vain tuon akun kestävyyttä. 4 tuntia pitäisi akun kestää, mutta minkälainen homma olisi virittää tupakansytytin lataus hommeli tuohon 954 bleidiin ?

Joskus yritin noita käyttää navigaattorin oman akun varassa. Tahtoi akku loppua kesken. Edelliseen pyörään rakensin sitten sytkäriliittimen katteen alle mittariston lähelle. Tuo on osoittautunut oikein toimivaksi järjestelyksi.
Eilen kävin asentelemassa saman systeemin uuteen pyörään. Kyllä siinä muutama tunti kaikkineen meni, osin sen takia että akkuun käsiksi pääseminen sattuu tässä mallissa olemaan harvinaisen työlästä. Sähköasennukset kannattaa tehdä huolella ja hyvälaatusilla komponenteilla kosteus- tai muiden ongelmien välttämiseksi. Toin johdotuksen akulta oman sulakkeen kautta. Väliin voi vielä laittaa releen jos haluaa varmistaa että pistokkeesta katkeaa jännite sammutettaessa.

samba2 sanoi:

Tuossa aiemmin jo kirjoitin.. Usko suosiolla, älä laita navia tankkilaukun karttataskuun - rikot vaan itsesi.

speckaa lainatakseni: "poislukien ne tankkilaukun etureunaankiinnitettävät telineet, jotka tuo sen, tapauksesta riippuen, yleensä hyvin hollille." Sellainen on ok, kts. vaikka Bags Connection

Ei navit kovin hyvin pelkän akun varassa toimi, akku loppuu just silloin kun navia oikeasti tarvitset.

Samsungin Galaxy Tab 7.7 on alkanut himottamaan, olisi reissussa riittävä läppärin korvike niin pääsisi tarpeen tullen nörtteilemään. Mutta mites moinen kapistus navina? Androidiinhan saa vaikka mitä navisoftaa, mites onnistuuko äänet pottaan jollain bluetooth-hässäkällä? Jos nyt tuommoisen hommaan ja laitan omaan taskuun tankkilaukun päälle ja hilpaisen Alpeille niin kiroanko koko systeemin 50 km ajon jälkeen ja marssin ostamaan oikean navin sakemanneilta?

MattiRK sanoi:
Samsungin Galaxy Tab 7.7 on alkanut himottamaan, olisi reissussa riittävä läppärin korvike niin pääsisi tarpeen tullen nörtteilemään. Mutta mites moinen kapistus navina? Androidiinhan saa vaikka mitä navisoftaa, mites onnistuuko äänet pottaan jollain bluetooth-hässäkällä? Jos nyt tuommoisen hommaan ja laitan omaan taskuun tankkilaukun päälle ja hilpaisen Alpeille niin kiroanko koko systeemin 50 km ajon jälkeen ja marssin ostamaan oikean navin sakemanneilta?

Itse en ole ainakaan löytänyt androidille hyvää softaa jolla saisi näppärästi valmiit reitit ladattua reitteihin....
Jos joku on,niin kertokaa ihmeessä :)
Itsellä en hae muita kriteereitä navilta kuin että reitit pitää saada helposti ja navi saa maksaa alle 150e (navin suojaus kortsulla yms)
Ja tuo Tomtomin oma reitti sovellus on ihan täyttä pas...aa,täysin kelvoton,viitaten tomtom xl naviin

Jos löydätte systeemin joka on monipuolisempi kun Nokian Bellen 3.09 Navigointiohjelma, niin laittakaa tänne speksit.

Belle 3.09 (Beta versio) naviohjelman ominaisuudet
- ilmaiset kartat, päivittyy netin kautta online.
- reittisuunnittelu pc:llä ja tallennus pilvipalveluna ja käytettävissä luurissa 100% reittinä.
- kartat vektori muodossa, jolloin vasteaika todella nopea.
- jne......

Hankin juuri uuden Nokia 701 luurin, jotta pääsisin näihin ominaisuuksiin käsiksi. Markkinoiden kirkkain näyttö, eli auringonvalossa kaikki näkyy. Videokin HD laatua. Minulla Garmin meni jo romukoppaan.

J@ck sanoi:
Lumiaa kokeillut autokäytössä ja telineenkin hommasin, kun ajattelin sen korvaavan navigaattorin. Vaan eipä tyydytä ominaisuudet ja käyttömukavuus Garminien jälkeen. Toki se on parempi kuin ei mitään, mutta nykyisellään Noksu ei kelpaa mulle autoon kuin varalaitteena - mopokäytöstä puhumattakaan.

Nokia Belle ja kaikki ominaisuudet olisi käytössä. Lumiassa toimii vain perusnavigointi.

Tarviitko navigaattoria kun menet töyhin? Onko reitti hukassa?

finn sanoi:
Tarviitko navigaattoria kun menet töyhin? Onko reitti hukassa?

ei mulla, mut jos joku olis tarvinnu edullista vehjettä..

itellä noksun c7:ssa navi ja zumo 660 sitten kaverina. molemmat pelittää. nokialaisen sielunmaailmaan pitäisi hieman paremmin tutustua, tais mennä sekin suunnilleen kokonaan uusiksi ku päivitin belleen.

Back