• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilija on usein syyllinen MP-onnettomuudessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fifi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/45957.shtml

Autoilija on usein syyllinen moottoripyöräonnettomuudessa

Motoristiturmat: Suurimmassa osassa vuonna 2006 kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa turman aiheuttaja oli kuitenkin motoristi itse

Moottoripyöräkerho 69 ry:n puheenjohtaja Asko Vesinen ei lähde syyttelemään autoilijoita motoristiturmista.

- Onnettomuuksia aiheuttavat sekä motoristit että autoilijat. Vastuuttomia kuskeja on molemmissa.

Liikennevahinkokeskuksen tilastojen mukaan vuonna 2005 motoristit joutuivat 953 onnettomuuteen, jossa syyllisenä oli joku muu kuin moottoripyöräilijä. Näistä 659 tapauksessa onnettomuuden aiheutti henkilöauto.

Samana vuonna moottoripyöräilijät aiheuttivat onnettomuuden henkilöauton kanssa törmätessään 420 kertaa.

Motoristit joutuvat onnettomuuteen usein myös yksin esimerkiksi suistumalla tieltä. Vuonna 2005 näitä yksittäisvahinkoja tapahtui 999.

Vesisen mukaan motoristikin voi olla osasyyllinen onnettomuuteen, vaikka syyllinen lain pykälien mukaan olisi autoilija.

- Motoristien liian kovat tilannenopeudet, joskus ylinopeudet, voivat saada autoilijat tekemään virhearviointeja tilanteista. Kun motoristi kulkee normaalissa liikennerytmissä, myös autoilija huomaa hänet silloin parhaiten.

Viime vuonna suurimmassa osassa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa motoristi oli itse syyllinen. 20:stä kuolemaan johtaneesta turmasta autoilija oli syyllinen viidessä tapauksessa. Viidessä tapauksessa osallisena oli juna.

Autoilijat eivät havaitse motoristia
Liikenneturvan koulutusohjaajan Heikki Anteroisen mukaan autoilijan yleinen kommentti onnettomuuden jälkeen on, ettei hän havainnut motoristia.

Oikeanlainen sijoittuminen ajokaistalla lisää motoristin havaitsemista olennaisesti.

- Motoristin ei tule ajaa liian lähellä autoa, jotta hän ei jää autoilijan katvealueeseen. Moottoripyöräilijän olisi hyvä ajaa keskellä kaistaa, jottei autoilija erehdy pitämään tätä mopoilijana ja arvioi ajonopeutta väärin.

Myös tummat asut huonontavat motoristien näkyvyyttä liikenteessä. Huomioliivejä ei vielä näe kovin monilla.

Moottoripyöräonnettomuudet ovat lisääntyneet osittain pyöräkannan huiman kasvun myötä. Itsekin moottoripyöräilevä Anteroinen haluaa kuitenkin korostaa myös asian toista puolta.

- Teillämme ei ole myöskään koskaan aikaisemmin liikkunut näin paljon hyvin ajavia motoristeja. Enemmistö ajaa järkevästi ja turvallisesti.

Moottoripyöräkerho 69:n puheenjohtaja Vesisen mukaan osa motoristeista arvioi ajotaitonsa paremmiksi kuin ne todellisuudessa ovatkaan.

- Jos on moottoripyöräillyt 70-luvulla ja palaa nyt lajin pariin, ajotaito on varmaasti ruosteessa. Erityisesti yllättävissä tilanteissa ei osata toimia oikein, mikä voisi jopa estää onnettomuuden.

Anni Seppälä

Muuten hyviä kommenteja mutta tuo keskikaistalla ajamainen on kyllä arveluttavaa,liikenteessä olen vältänyt törmäyksen vastaan tulevaan kun olen ajanut tien reunassa, kun useasti autoilijat ja jotkut motoristit leikkaa kurvista vastakaiselle kaistalle.Myös joillakin autolijoilla on ihan tyylinä seilata omalla kaistalla.

Aika samaa näyttää tämän vuoden kuolemaan johtaneet onnettomuudet. 70 % oma vika, 30 % kotilossa tms.

OMAA TILASTOA 2007

kynttila.gif

Asiallinen juttu, mut otsikoitu vaan ihan päin helvettii.
biggrin.gif
On tuo tilastojen käyttökin aika tavalla päin p*rsettä. Jos vertaillaan autoilijan ja moottoripyöräilijän syyllisyyttä onnettomuuksissa, tulisi käsitellä vain sellaisia tapauksia joissa osallisena ovat auto ja moottoripyörä. Artikkelia vastaavasti voitaisiin uutisoida tyyliin:
Moottoripyöräilijät olivat syyllisiä 0 prosenttiin autoilijoiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa. Autoilijat olivat itse syyllisiä 100 prosentissa tapauksista.

Hondamanian tilastosta äkkiä laskettuna silloin, kun on törmätty jonkun muun tienkäyttäjän kanssa, syyllinen on ollut moottoripyöräilijä 50% tapauksista. Syyllisistä muista tienkäyttäjistä kaikki taisivat (yllättäen) olla henkilöautoilijoita. Siten henkilöauton ja moottoripyörän kuolemaan johtaneissa törmäilyissä syyllisenä on suurimmassa osassa tapauksista henkilöautoilija.

Huomioliivit
crazy.gif

...tosin kypäräpakko aiheutti varmaan aikanaan melkoisia väristyksiä sekin. Mutta että pitäisi alkaa ajamaan kirkkaankeltainen päiväkotiliivi päällä. Uh. Ei tosin liene näköpiirissä moista lakimuutosta, mutta en kovin ihmeenä pitäisi vaikka lex turvaliivi pian olisi todellisuutta. (viimeistään kun demarit on vetovastuussa taas...)

En muista. Hiustyypilläni sillä ei olisi edes mitään merkitystä.

Tämä ei ole kohdallani tukka_hyvin-asennetta, vaan mieluumminkin libertarismia.

Jos joku tulee päälle, niin minkäs teet. Autoilijoihin emme voi paljonkaan vaikuttaa, mutta voimmeko tehdä jotain itse? Luotammeko liikaa oikeuksiimme? Itsellä on yleisin ääneen lausuttu toteamus Helsingin liikenteessä on: "MITÄ VITTUA!"

Mielestäni viesti on kuitenkin väärän suuntainen, jos huomioliiveistä tulee oletus tai jopa pakko. Ns. liikennevalomoraali saa uutta kasvunsijaa. Autolla saa ajaa liivittömän motoristin yli, koska eihän moista "tarvitse" nähdä.

...joku "MC-liivi" voiskin toimia tuollaisessa paremmin turvaliivinä
wink.gif

Ja tuosta samasta tilastosta:"Suhteessa tapahtuneisiin vahinkoihin 80 km/h nopeusrajoituksella tapahtuneissa vahingoissa on tullut keskimäärin viisi kertaa enemmän uhreja kuin 40 km/h nopeusrajoituksen vahingoissa."

Fysiikka on armotonta: Kun nopeus kaksinkertaistuu, niin liike-energia nelinkertaistuu, ja se "voima" näkyy tilastoissa.
"Vale - emävale - tilasto". Onkohan verrattu ajosuoritteiden määrää?

Oliskos sellainen neon-keltainen liivi sitten huono asia vai miksi se niin närästää?
Itse olen toisinaan käyttänyt kesäreissuilla isommissa kaupungeissa ja saksan motareilla.
Näkyvä ajoasu olisi parmpi; ei lepattaisi eikä tarvitsisi erikseen pukea.

Tuntuu nämä huomioliivit kärsivän inflaation, kun pyöräteillä liikkuvat sauvakävelijätkin niitä jo käyttävät. Ymmärrän, jos liikutaan tien laidassa, mutta näkeepä noita kaupunkialueillakin.

Mielestäni viesti on kuitenkin väärän suuntainen, jos huomioliiveistä tulee oletus tai jopa pakko. Ns. liikennevalomoraali saa uutta kasvunsijaa. Autolla saa ajaa liivittömän motoristin yli, koska eihän moista "tarvitse" nähdä.

...joku "MC-liivi" voiskin toimia tuollaisessa paremmin turvaliivinä
wink.gif
Hmmm...
Esim. "Hells Angels Russia" -turvaliivi voisi tosiaan kummasti rauhoittaa moottoripyöristä pultit ottavia perheenisiä. Harmi vaan, että vastaavaa käyttääkseen joutuu harrastamaan rikollisuutta ja mikä pahinta ajamaan HD:lla.
smile_org.gif

Viimetumpussa jokainen on vastuussa omasta turvallisuudestaan.

Pyrkimällä ajamaan huomioimalla liikennetilanteen ja vieläpä hieman ennakoimaan tai pelkäämään muiden tekemisiä, poistaa kuitenkin ison osan riskistä.

"Tottamooses" aina voi joutua kanssaliikennöijän telomaksi vaikka kuinka itse ottaisi muut ja muiden tekemiset ennakoimalla huomioon, mutta väitän, että kyllä tilastoa voi omaksi edukseen kääntää aika paljon oman asenteensa säädöllä.

Viimetumpussa jokainen on vastuussa omasta turvallisuudestaan.

Pyrkimällä ajamaan huomioimalla liikennetilanteen ja vieläpä hieman ennakoimaan tai pelkäämään muiden tekemisiä, poistaa kuitenkin ison osan riskistä.

"Tottamooses" aina voi joutua kanssaliikennöijän telomaksi vaikka kuinka itse ottaisi muut ja muiden tekemiset ennakoimalla huomioon, mutta väitän, että kyllä tilastoa voi omaksi edukseen kääntää aika paljon oman asenteensa säädöllä.
Jokainen vastaa omasta turvallisuudestaan mutta valtio, eli veronmaksajat, vastaa terveydenhuollosta eli kun jollakulla kolahtaa niin kaikki me maksetaan.

Itse en liiviä käytä mutta jos se pakolliseksi tulisi ei olisi ongelmia noudattaa lakia; ehkä se neon-keltainen tai oranssi voisi tulla jopa kevään muotiväriksi jolloin useampi ihminen olisi kiinnostunut ajamaan se päällä
smile_org.gif

Tuli sitä joskus luettua, sitä tilastotiedettä ja siinä tekijä voi tehdä mitä vain.50% moottoripyörällä matkustavista kuolee vähintään ja seuraava porras on tasan 100. Jos tätä verrataan vaikka junaan ....

Back