• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autoilija kääntyi eteen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja far
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaha, jostakin syystä se keuliva kyykkymopoilija on aina kova jätkä ja aina oikeassa. Hohhoijaa.

Oishan tossa voinu ajaa kahellakin pyörällä... eipä ois kolahtanu...
nixweiss.gif

Mites toi ajovarustus? Huppari ja metrohousut...
bowdown.gif
Samalla kannalla...

Melko varma ettei etunen asfaltissa ois käyny mitää. Itseään saa syytää. Vaikka se autoilija kaistalle tulikin, niin keula maassa sen ois välttäny. Molemmat yhtä syyllisiä, sanoi oikeus iha mitä tahansa.

Ja varustus ei totta vie ollu mikää motoristin ajovaatetus. Tai no saaha sitä ajaa vaik munasilleen jos haluaa, mutta ei tuo kyl mitää järkevää hommaa ole. Ite lopetin urheiluhousut jalassa ajamise siihe, ku jäi kaatuessa jalka pyörän ja asfaltin väliin. Lähti sellanen 25 senttinen nahkasuikale pohkeesta pari milliä syvältä... Ihme että parani enää kuntoon toi iho...

jos on noin suora tie, niin oletan kyllä VASTAAN tulevan auton näkevän minut, tulen sitten eturenkaalla tai polkupyörällä.
Kyllä se auto oli kääntymässä oikealle ja syy että koukkasi sun puolelta oli se tietyö sen oman kaistan reunassa. Vastaan se auto ei kyllä tullu, että se siitä suorasta tiestä.. Varomatonta ajelua molemmilla.

jos on noin suora tie, niin oletan kyllä VASTAAN tulevan auton näkevän minut, tulen sitten eturenkaalla tai polkupyörällä.
Kyllä se auto oli kääntymässä oikealle ja syy että koukkasi sun puolelta oli se tietyö sen oman kaistan reunassa. Vastaan se auto ei kyllä tullu, että se siitä suorasta tiestä.. Varomatonta ajelua molemmilla.
omg.gif

Sittenhän se auto on ollut todella pitkällä väärällä kaistalla. Videosta näkee, että törmäys tapahtuu oikealta katsottuna kolmannen suojatiemaalauksen tasalla..

Jos tuo tieto tosiaan pitää paikkansa niin näen tämän tapauksen kyllä aivan eri valossa. Luulin aluksi että se kääntyi eteen. No en tiedä mainittiinko se jossain, en ole yleensä kaikkein tarkkaavaisin lukija
tounge.gif

Keuliminen oli typerää, mutta en tiedä oliko sillä merkitystä tässä tapauksessa kuin mahdollinen keskittymisen herpaantuminen muun liikenteen seurantaan hetkeksi. Pelimies olisi saattanut väistää onnistusteesti, nyt sitä ei voinut videon perusteella sanoa oikein edes yritykseksi. Ajolinja ei muutu mielestäni piirun vertaa. Eturenkaan asennosta ei saa selvää mutta pään asennosta näkee että pyörää vaan kallistetaan alla (paniikki vastaohjaus, yläkroppa taittuu ulkokaarteeseen, pyörä sisäkaarteeseen - sopii spooriin, ei asvaltille).

rämälle hatunnosto asiallisesta kommentoinnista sekä omien virheiden myöntämisestä (ajokamat jne, bomber foorumilla). Toivotaan ette jää pysyviä haittoja ja toivottavasti opit jotain.

sport05.gif

Kaveri bongaili lokkeja kaikessa rauhassa nenä kohti taivasta vaikka eteenpäin olis pitänyt katsoa. Mazdan keula peitti vain puoliksi motoristin ajokaistan eli siitä olis mahtunut vaikka kaks goldwingiä rinnakkain oikealta ohi mutta eihän tällä 40cm leveällä kakstahticrossilla voinut ketään väistää kun ainoastaan vetävä rengas oli maassa... Liikenneturvan pitäisi poistaa autoilta vasemmalle kääntymisen oikeus kokonaan ja lisätä takapyörällä ajon opetus autokouluun. Myös lokkien lajituntemuksen parantaminen lisäisi liikenneturvallisuutta kun linnun tunnistamiseen kuluu vähemmän aikaa voi ajaa enempi etupyörä maassa....  
ghostface.gif
Ei vittu... en voi sanoa kuin huoh.... Oot niin viisas kaveri niin kerroppa miten itse hoidat tämän tilanteen? http://www.motot.net/galleri....112 Eli vasemmalta valkoinen auto liikkuu oikeelle (kohti sinua) noin 20-30km/h. Itse olet JO risteyksessä. Punainen auto on paikoillaan ja myös sininen. Vähän oli vaikea tilanne ratkaista osumatta kehenkään kun et voi kääntyä oikealla tai vasemalla osumatta saatika ajaa suoraan. tossa oli niiku kolari varmuus 110%. Vaikka olisin pysähtyny niin olisi neiti näppärä ajanut silti mun ylitse ja ehkä vielä paremmilla seurauksilla. Se on poijat aika vittumaista, kun kaikki näyttää merkin, että on havainnut sinut. Esimerkiksi tämä valkoinen auto joka ajo päälle PYSÄHTYI risteykseen ja kun olin jo ylittämässä hän keksi epähuomiossa laittaa kaasun pohjaan ja kops...
033102ass_1_prv.gif

Niin ja video ei todistanut itseäni vastaan, koska olin myöntänyt etupyörän nousseen tahallisesti/vahingossa.
'Vahingossa' ...
thumbs-up.gif

Oli miten oli, mutta onneks ei käynyt pahemmin. Mites jalka? Tuleeko vielä kuntoon?
no eipä taida tulla.. pysyvästi jää nilkka jäykäks. iso varvas ei taivu yhtään, ilmeisesti arpikudosta jalka täys, eli isovarpaan koukistaja jänne on jossain kiinni. Ens kerralla ku kontrollii pääsee taidan pyytää puudutuksen/nukutuksen et ne väkisin repii saatana varpaan liikkeelle, ei oiken kävely skulaa tai lähinnä rullaus
veryangry.gif

Kaveri bongaili lokkeja kaikessa rauhassa nenä kohti taivasta vaikka eteenpäin olis pitänyt katsoa. Mazdan keula peitti vain puoliksi motoristin ajokaistan eli siitä olis mahtunut vaikka kaks goldwingiä rinnakkain oikealta ohi mutta eihän tällä 40cm leveällä kakstahticrossilla voinut ketään väistää kun ainoastaan vetävä rengas oli maassa... Liikenneturvan pitäisi poistaa autoilta vasemmalle kääntymisen oikeus kokonaan ja lisätä takapyörällä ajon opetus autokouluun. Myös lokkien lajituntemuksen parantaminen lisäisi liikenneturvallisuutta kun linnun tunnistamiseen kuluu vähemmän aikaa voi ajaa enempi etupyörä maassa....  
ghostface.gif
Ei vittu... en voi sanoa kuin huoh.... Oot niin viisas kaveri niin kerroppa miten itse hoidat tämän tilanteen? http://www.motot.net/galleri....112 Eli vasemmalta valkoinen auto liikkuu oikeelle (kohti sinua) noin 20-30km/h. Itse olet JO risteyksessä. Punainen auto on paikoillaan ja myös sininen. Vähän oli vaikea tilanne ratkaista osumatta kehenkään kun et voi kääntyä oikealla tai vasemalla osumatta saatika ajaa suoraan. tossa oli niiku kolari varmuus 110%. Vaikka olisin pysähtyny niin olisi neiti näppärä ajanut silti mun ylitse ja ehkä vielä paremmilla seurauksilla. Se on poijat aika vittumaista, kun kaikki näyttää merkin, että on havainnut sinut. Esimerkiksi tämä valkoinen auto joka ajo päälle PYSÄHTYI risteykseen ja kun olin jo ylittämässä hän keksi epähuomiossa laittaa kaasun pohjaan ja kops...
033102ass_1_prv.gif
Mitään ei olis tapahtunut kun olisi ollut etupyörä maassa ja järki kädessä. Tommosella koheltamisella ei lähde kun henki. Jos tuota sänkyhommiin vertaa (täällä näppärästi pyörän keuliminen yhdistetään jorman keulimiseen..) niin tuossa jää rintsikat solmuun mimmin kaulan ympärille, kortonkipaketti ei aukea ja mopo laukee ennenkuin mimmi kerkee kissaa sanoa  
cool.gif

ghostface.gif
033102ass_1_prv.gif
Kyllä minä sanoisin videon perusteella, että kolarin välttäminen tuossa tilanteessa olisi ollut aivan mahdollista, jos olisi ajanut etupyörä maassa ja nopeusrajoitusten mukaan. Olihan tuossa risteyksessä tilaa väistöllekin.

jos oikeus on todennut autoilijan syylliseks tapahtumaan niin miksi te ihmiset enää tuomitsette mopoilijaa? mopoilija ei syyllistynyt oikeuden mielestä muuhun ku keulimiseen minkä todettiin loppuneen tarpeeks aikasin jne jne jne ja autoilija todettiin syylliseksi kolariin.

kyllä kaupungissakin voi keulia ja sitä näkee aika useestikkin ja kyllähän tuo mopo näytti olevan hallussa aika hyvin vaikka kolahtikin juurikin tuon auton syystä
smile_org.gif
Ja oikeudessa tuomiot ovat AINA oikein ja reilut. Joo joo. Kuten monet ovat jo todenneet että kumipuoli alaspäin niin ei koko tilannetta olisi edes syntynyt. Monessa foorumissa pompperit ja muut kaaharit ovat aina vedonneet siihen että jos paukkuu niin itse maksetaan ja nuollaan haavat itsekseen. Vakuutuksista ei tietenkään oteta korvauksia ja miesmäisesti tunnustetaan että OMA MOKA. Tässä hyvä esimerkki todellisuudesta.

ghostface.gif
033102ass_1_prv.gif
Kyllä minä sanoisin videon perusteella, että kolarin välttäminen tuossa tilanteessa olisi ollut aivan mahdollista, jos olisi ajanut etupyörä maassa ja nopeusrajoitusten mukaan. Olihan tuossa risteyksessä tilaa väistöllekin.
Onkos sulla käynnyt mielessä, että saattaa ne poliisit ja syyttäjä yhdessä pähkäillä oliko ylinopeus vai ei? Jos ne nyt on tullut siihen tulokseen, että keula oli maassa, pyörä oli hallinnassa ja auto ajaa kylkeen minun ollessa risteys alueella. Laitappa video uudelleen pyörimään, katso kokoajan peiliä sen jälkeen kun keula on tullut alas. Jos huomaat niin väistän niin paljon oikealle, että en edes itse pysy mukana vaan peili häviää näkymästä, että on se pyörä ollu menossa oikeelle vaikka kuinka perkeleesti, että on yritetty väistää. Myös jos katsot tarkkaan etulokaria niin se lähtee painumaan alas, joka saattaa johtua jarrutuksesta... niin ja ton kuvan laitoin siksi että näät tilanteen... vaihtoehdot: valkoinen auto, punainen auto vai sininen auto, sai melkein itse päättää ketä päin ajaa.. 
idea3.gif

No onneksi maassa on mielipiteen vapaus. Kolistelija itse voi hurskaasti nojata viranomaisen päätökseen. Moni muu voi tykönänsä olla muuta mieltä.

Ei se mitään - hyvä meininki - pidä etupyörä ilmassa vaan!

että en edes itse pysy mukana
Eli etpä ehtinyt paljoa miettiä kuinka väistät, kallistit pyörää allasi mutta kun hallitussa vastaohjausväistössä kuski olisi yhtä pyörän kanssa. Mutta se on aika ymmärrettävää että kun on juuri keulinut ja keskittyminen ollut muualla kuin liikenteessä ja saat yhtäkkiä sekunnin aikaa miettiä väistöä niin harvalta sieltä se vastaohjaus tulisi. Liikaa dataa prosessoitavaksi sekunnin sisällä, ja vielä kun lihaksille pitäisi lähettää käskyjä. Sen sijaan jos keula olisi ollut maassa niin olisit saattanut jo aiemmin kiinnittää autoon huomiota, ehkä huomata poikkeavaa käytöstä ja kun lopulta olisit huomannut auton aikeet, olisit ollut valmis väistämään ja ehkä sieltä olisikin syntynyt se vastaohjaus ihan oikeaoppisesti!

Mut nou hätä, keula ilmaan vaan! Muista kurkkia välillä mitä edessä tapahtuu.
buttrock.gif

Laitappa video uudelleen pyörimään, katso kokoajan peiliä sen jälkeen kun keula on tullut alas. Jos huomaat niin väistän niin paljon oikealle, että en edes itse pysy mukana vaan peili häviää näkymästä, että on se pyörä ollu menossa oikeelle vaikka kuinka perkeleesti, että on yritetty väistää. Myös jos katsot tarkkaan etulokaria niin se lähtee painumaan alas, joka saattaa johtua jarrutuksesta... niin ja ton kuvan laitoin siksi että näät tilanteen... vaihtoehdot: valkoinen auto, punainen auto vai sininen auto, sai melkein itse päättää ketä päin ajaa..
idea3.gif
Vaikka kuinka kelaa tota videota, ja vertaa valokuvaan paikan päältä, ei pyörän kulkusuunnassa tapahdu muutosta juuri ollenkaan, korkeintaan 30cm siittä kun keula tulee alas. Se jos ukko ei meinaa pysyä mukana, kertoo vain väärästä tekniikasta. Näin se valitettavasti on.

Kaivon kansi, sen vieressä oleva tumma ajo-ura sekä suojatien maalaus antavat hyvät kiintopisteet tarkastella ajolinjaa.
Yllättävää on, miten pitkälle päälle ajaja työntää nokan vastaantulevien kaistalle.

Eipä tämän takia olisi kannattanut mennä käräjille ja maksaa kalliita asianajajan,todistajien ja koko virkakoneiston palkkioita,olisit tullut suoraan tänne foorumille.täällä saa koko repertuaarin,ja ihan ilmaiseksi,lopputuloksesta en menisi takuuseen,mutta demokraattisesti olisi tuomittu
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif

Eipä tämän takia olisi kannattanut mennä käräjille ja maksaa kalliita asianajajan,todistajien ja koko virkakoneiston palkkioita,olisit tullut suoraan tänne foorumille.täällä saa koko repertuaarin,ja ihan ilmaiseksi,lopputuloksesta en menisi takuuseen,mutta demokraattisesti olisi tuomittu
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
Älä muuta virka
biggrin.gif

Naurattaa jo noi omatkin spekuloinnit
tounge.gif
Annoin kuitenkin itselleni luvan syyllistyä kerrankin moiseen
033102bebe_1_prv.gif

Liirum laarum, paha mopopoika keuli kadulla ja sai siitä rangaistuksen...

Mutta jos katsotte kunnolla tuon videon, ja varsinkin sen loppukohdan, niin autoilija ei jarruta pätkän vertaa ennen kolaria. Itse asiassa mopo kerkeää melkein väistää auton, mutta auto vain työntää keulan siihen vasempaan reiteen. Eli jos autoilija olisi hetken suvainnut seurata liikennettä ja polkaista kerrankin jarrua, niin mopo olisi suhahtanut keulan edestä. Autoilija itseasiassa työntää keulan kapealla tiellä mopoilijan kaistalle.

Nämä on niitä tyypillisiä risteyskolareita, kun ei katsota minne auto on menossa! Jos sallitaan, niin kerron kohtaamisesta bussi vs. jalankulkija.

Iso liikennevaloilla varustettu neljäntien risteys, jota vastakkaisilta suunnilta lähestyy kaksi kaupunkiliikenteen bussia, A-bussi kääntymässä oikealle ja bussiin nähden oikealta tulossa taksi.

Taksikuski katselee valojen vaihtumista ja huomaa kuinka bussikuskit tavatessaan risteyksessä morjestelevat iloisesti toisiian ja käsi heiluu. A-bussi kääntyy oikealle ja jalankulkijoilla vihreä valo. Jalankulkija lähtee ylittämään katua, koska risteys on vapaa, valo vihreällä ja kääntyvillä hiljainen nopeus.

Bussinkuljettaja ei kuitenkaan katso kääntymissuuntaan, vaan runnoo laitteensa jalankulkijan ylitse! Taksikuski sinkoaa autostaan ulos ja aloittaa ensiavun. Tämä kaverini onneksi osasi toimia tilanteessa, naiselta ruhjoutui kokonaan vasenjalka polvesta alaspäin. Tästä tyngästä ei siis ole mitään jäljellä kun bussin telit hieroivat lihat ja luut asfalttia vasten tuhkaksi.

Kaveri sai siis laitettua vyöstään ja patukasta kunnon kiristyssiteen, ettei nainen kuollut siihen paikkaan. Verenvuoto hurjaa ja nainen kokoajan vielä tajuissaan. Bussikuski vain keskittyy oksentamaan autonsa takana... Poliisi saapuu ennen pelastushenkilökuntaa ja ryhtyy raivoamaan taksikuskille, kuinkas kovaa sitä oikein ajettiin! Taksimies osoittaa bussikuskia ja ilmoittaa tuon tuolla ajaneen. Poliisi löytää inholleen uuden kohteen, "Tuus nokikeppi tänne!". Parhaiten tilanteesta muistaa sen valkoisen oudon pallon siellä bussin alla, se kirkkaan valkoinen homma oli polvilumpio.

Ei tämäkään juttu liity tähän mitenkään muuten, kuin että ei tainnut tuokaan autoilija keskittyä siihen, mitä siellä keulan suunnassa tapahtuu.
Olen katsonut videon kokolailla monta kertaa ja päätynyt samaan lopputulokseen: Idiootti kohtasi näkövammaisen.

Huomasit varmaan että tämä poju ajoi varjoisaa puolta ja auto tuli auringon paisteisella kaistalla vastaan?
Myöskin varmaan huomasit että autoilija kääntyi kohti aurinkoa?

Harva tossa vaiheessa enää katsoo entiseen kulkusuuntaan vaan katse on jo kohdistunut suuntaan jonne autoa ollaan ohjaamassa. Vai katsotko itse metsää kun kurvailet sivuteillä? Itse ainakin tsiigaan seuraavaa kurvia...
Turhaa vinkumista; kummassakin osapuolessa oli vikaa ja hieman ajattelemalla olisi tuokin tilanne luultavasti vältetty.

No ei mitään, Onnella ne laivatkin seilaa. Ei muuta kuin tuppi nurin ja luistit kattoon!

btw vuosia sitten Mäntsälässä kuoli nainen jäätyään autonsa kanssa takaa tulleen rekan keulakoristeeksi.
Ko henkilö oli odottamassa mahdollisuutta kääntyä vastaantulevan kaistan yli kahvilan pihaan kun takaa tullut rekka lyhensi datsunin puoleen mittaan alkuperäisestä; rekisterikilpi oli etupenkin selkänojan kohdalla.
Kas kun ei yhdistelmän kuljettaja nähnyt SUORAAN EDESSÄ samalla ajoradalla ollutta ajoneuvoa???
Aurinko on hyvä häikäisijä; itsekkin välillä vetänyt enemmän korvakuulolta ja vanhasta muistista...

...oletan kyllä VASTAAN tulevan auton näkevän minut, tulen sitten eturenkaalla tai polkupyörällä...
...Auto ei kääntynyt eteen vaan ajoi suoraan mun kylkeen jonka nokkelimmat pokkelimmat saatto jo huomatakkin...
Meikäläisen silmään tuo auto näyttää videon perusteella tulevan vasemmalta ja kääntyvän oikealle osittain vastaantulijan kaistalle, sinun eteen/kylkeen??

Muuten jaksa alkaa kommentoimaan casea, mutta ajotyyli / -asu eivät ole sieltä järkevimmästä päästä.
confused_orig.gif

Että osa porukasta jaksaakin vääntää ja osaa olla ymmärtämättä tapahtumaa.Täysin selvä tapaus ja oikeudessakaan ei varmaan tarvinnut edes pahemmin kinastella lopputuloksesta.
Keulimisesta meni kortti kuivumaan ja erillisenä onnettomuutena autoilija oli täysin syyllinen kolariin.Kolariahan ei olisi tapahtunut ellei autoilija olisi ajanut sivultapäin moottoripyörän kylkeen.Kaverihan ajoi omaa kaistaa halliten tilannetta jossa oikealta tuleva auto oli pysähtynyt osin kaistalle ja edessä seisoi auto parkissa.Se tilannehan oli hallinnassa.Sitten se valkoinen auto ajoi motoristin kylkeen,ei käsittääkseni osunut edes etupyörään vaan kylkeen.
Haluaisimpa nähdä sen kaverin joka niin yllättävässä tilanteessa hoitaa homman vastaohjauksella ynnä muulla mitä on selitetty.
Toivottavasti kaveri saa jalkansa siedettävään kuntoon.

Back