• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autocom ja Nokian puhelimet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No tuossa edellisessähän Hannula tiesikin, että kaikissa Autocom- malleissa  ei olekaan sita puhelun alta musavaimennusta.
Omassanikin käy kyllä joskus niin, että jos puhelun aikana tulee hiljainen hetki, (varsinkin jos vaimo soittaa  
wink.gif
), niin musa yrittää tunkea päälle. Suun avaamalla hoituu tämäkin ongelma.
Sun pitäisi virittää jokin näppärä kytkin sen Minidiscin hiljentämiseksi. Ymmärrän, että jos se on povitaskussa, niin on puhelun tullessa muutakin puuhaa kuin alkaa kaivella sitä esille.
Bemussa kun on mute-nappi stongassa, jolla saa soiton ja pelit seis, jos meinaavat olla häiriöksi. Olisiko vastaavan virittämisestä ideaa itsellesi? Toisaalta ei se gesmittömänä ajelukaan mikään maailman katastrofi ole, kyllä ne kiirellisetkin asiat yleensä aika hoitaa...
smile_org.gif

t. pozo  
062802moto_prv.gif

Minkähän hintainen tuollainen autocomin härpäke on kahteen kypärään? Löytyyköhän jo BT-versiota? Itse ostin Ngagen mp3-soittimeksi, joten sitä voisi sitten kuunnella ajellessa... Tosin olisi myös välillä mukava keskustella matkustajankin kanssa
smile_org.gif

Minkähän hintainen tuollainen autocomin härpäke on kahteen kypärään? Löytyyköhän jo BT-versiota? Itse ostin Ngagen mp3-soittimeksi, joten sitä voisi sitten kuunnella ajellessa... Tosin olisi myös välillä mukava keskustella matkustajankin kanssa  
smile_org.gif
Toki riippuu minkä mallin otat (easy/active/pro), setti sisältää itse keskusyksikön ja kuskille kuulokkeet ja mikin - matkustajalle Tarvitse Pillion kitin jossa on hänelle luurit ja mikki...

Katsoppa hintoja vaikka .ORGShhopista, motovelhojenkin kautta noita saa mutta heidän webkauppansa aukeaa 1.10 - soittamalla toki hinnat saat ja tilauksenkin voit tehdä
smile_org.gif

Ok.. Minkä malliset nuo kuulokkeet ovat? Onko ne sellaiset läpyskät jotka tulee tarralla kiinni kypärän sisälle? Vaiko sellaiset tulppamalliset? Jos sellaiset läpyskät niin käytäkö tulppia niiden kanssa?

Kuulokkeet ovat noin puolia senttiä paksut läpyskät, kynsitarra takapuolella. Bluetooth-virityksiä ei ole näkynyt, kuulolla ollaan vielä tässä suhteessa. Tokko nGage osaa välittää musaa BT-yhteyden yli? Jos taas meinasit, että kypärän ja keskusyksikön välillä ei olisi mitään piuhaa, niin sitten olisi tehonsyöttö ratkottava jotenkin (esim. paristolla, joka olisi käytännössä aina systeemin heikoin lenkki).

Käytän Kuulonhuoltoliiton muotoonvalettuja tulppia, Active-setistä tulee ihan riittävästi ääntä.

Jos sellaiset läpyskät niin käytäkö tulppia niiden kanssa?
Metriäkään en ajele ilman tulppia, itsellä tuollaiset 3M:n silikonista tehdyt "kuusitulpat" (n 5e apteekeista).

Omaan z-oneen jouduin sorvaamaan kuulokkeet fyllin sisään (kaivertamalla styroksia poies) - emännän RAIDissa on kuulokkeet ihan vaan laitettu kypärän "korva-aukkoihin"...

Jesh, jos sitä ens kesäksi sitten... Millanen "tangentti" noissa on vai onko ne nykyään niin hifiä että tunnistaa kun puhuu?

Kyllä nuo Nokia kännyt on ihmeellisiä vehkeitä. Ajattelin uudista GSM-kalustoni mallista 3310 malliin 2300 (tms? uudempi malli). Siinä olisi ollut radio ja kaiutin toiminto, joista olisi ollut minulle paljon hyötyä. Vaikka liittimet ja adapterit käyvät, ei ääni tule kypärään päin läpi. Känny ei tunista Autocomia antenniksi.
Onko mitään uutta mallia, minkä saisi toimimaan tuolla kaksipiikkisellä adapterilla?

Ite en enää ajele Gesmin kanssa ollenkaan - autocomi kun ei osaa hiljentää musaa puhelun ajaksi =(
Tänään kävin Claes Ohlssonilla ja näin siellä kurkkumikrofonihandfreen. Ostin kyseisen härpäkkeen ja adapterin siihen. Maksoi jotain 15-20€. Tulee kaulan ympärille lenkki, jossa on mikrofoni. Korvatulpassa on pehmeä kumitiiviste. Tuo voisi toimia siten, että laitat toiseen korvaan tuon kuulokkeen ja toiseen korvatulpan. Puhelimen pistät vastaamaan automaattisesti. Poppi pauhaa kajareista ja tuon kuulokkeen ääni kyllä pitäisi kuulua selvästi yli, jos et nyt ihan jumalatonta mekkalaa siellä kypärässä pidä. Johdoistakaan ei ole juuri haittaa, koska handfreen voit kytkeä valmiiksi aikaisemmin ja laittaa kuulokkeen ja korvatulpan vaan korville ennen kypärää. Ihan hifiähän toi juttu ei ole, mutta ei se ole korvatulpillakaan.

Olisi kaksi itsenäistä systeemiä. Tässä olen vähän kuivaharjoitellut himassa ja kelpaa minulle. Autocomia ei ole, mutta poppi tulee "kajareista", jotka nekin väsäilin purkamalla yhdet ohuet sankakuulokkeet.

sanoi:
Vaikka liittimet ja adapterit käyvät, ei ääni tule kypärään päin läpi. Känny ei tunista Autocomia antenniksi.
Onko mitään uutta mallia, minkä saisi toimimaan tuolla kaksipiikkisellä adapterilla?

Tuon kurkkumikrofonihandsfreen kanssa ostamani adapteri toimii ainakin 6230:n kanssa. Radio menee päälle pelkällä adapterilla, mutta huonosti kuuluu ilman antennia. Tuossa adapterissa on 2,5 mm stereoplugi. Oli pirusti erilaisia adaptereita, joten voisi löytyä tuohonkin väliin sopiva.

Olen itsekin hankkimassa Autocom Pro Rider-mallia. Haluaisin kuitenkin paria asiaa kysya.

1. Milla olette saaneet tehtya merkit kuulokeosia varten umpikyparan sisalle, jotta saisitte ne mahdollisimman oikeaan kohtaan? Kypara paassa ei ole oikein tilaa piirrella merkkeja korvien kohdalle.  
confused_orig.gif

2. Oletteko tehneet juuri kuulokeosan kokoiset reiat kyparan sisalle, mihin sitten painatte kuulokeosat kiinni? Kuinka vahva on kuulokeosan takana oleva tarra? Mulla kaytossa X-lite 901 kypara. Suuria maariahan ei viitsisi alkaa veistelemaan suojavaa kyparaa...

3. Missa olette pitaneeet itse Autocomia? Jos pidatte penkin alla, niin mista valista olette vetaneet johdot ulos ja missa on liittimet, etta penkkia ei aina tarvitsisi avata liittimen kytkemista varten? Tuntuisi maalaisjarjella parhaalta pitaa penkin alla, mutta miten ne liitannat sitten...  
lookaround_orig.gif

4. Onko viela kenellakaan uutta tietoa tassa threadissa jo puhutusta Nokia puhelimen radion kaytosta autocomin kanssa? Millasen adapterin vaatisi, etta radion kuuntelu olisi miellyttavaa eika suhinaa (koska johto toimii antennina)?

5. Onko ulkomailta saatavissa halvemmalla kuin Suomesta Pro Rider-mallia? Linkkeja?

Thanks jo etukateen kaikista vinkeista!  
biggrin.gif

1. Milla olette saaneet tehtya merkit kuulokeosia varten umpikyparan sisalle, jotta saisitte ne mahdollisimman oikeaan kohtaan? Kypara paassa ei ole oikein tilaa piirrella merkkeja korvien kohdalle.  
confused_orig.gif
Itse tein seuraavasti (vaikka on todella ahdas kuuppa).

1) sulloin kajarit suunnilleen oikeille kohdille
2) kypärä päähän vaikka sattui niin saatanasti
3) sormilla vertasin missä on kuulokkeen keskiosa ja korvakäytävä suhteessa toisiinsa.
4) Työntelin kuulokkeet hyvin
5) Kuuppa poies päästä ja hopeatussilla kuulokkeen ympäri jäljet
6) puukkoa kypärälle
7) Kuulokkeet kuoppiin ja menoksi

sanoi:
2. Oletteko tehneet juuri kuulokeosan kokoiset reiat kyparan sisalle, mihin sitten painatte kuulokeosat kiinni? Kuinka vahva on kuulokeosan takana oleva tarra? Mulla kaytossa X-lite 901 kypara. Suuria maariahan ei viitsisi alkaa veistelemaan suojavaa kyparaa...
Mulla on, emännällä ei. Oma XS-kokoinen z-one on niin kireä että ilman kaivertamista ei olisi ollut toivoakaan sovittaa noita. Emännän RAIDiin kuulokkeet lopsahtivat nätisti oman tarransa pitäminä "korvakuoppiin".

sanoi:
3. Missa olette pitaneeet itse Autocomia? Jos pidatte penkin alla, niin mista valista olette vetaneet johdot ulos ja missa on liittimet, etta penkkia ei aina tarvitsisi avata liittimen kytkemista varten? Tuntuisi maalaisjarjella parhaalta pitaa penkin alla, mutta miten ne liitannat sitten...
lookaround_orig.gif
Penkin alla ja muovipussissa jottei mahdollisesti penkin alle pääsevä vesi tee hallaa. Piuhat tulee ihan siitä penkin etukulman alta n 20 cm pilkottamaan.

confused_orig.gif
Itse tein seuraavasti (vaikka on todella ahdas kuuppa).

1) sulloin kajarit suunnilleen oikeille kohdille
2) kypärä päähän vaikka sattui niin saatanasti
3) sormilla vertasin missä on kuulokkeen keskiosa ja korvakäytävä suhteessa toisiinsa.
4) Työntelin kuulokkeet hyvin
5) Kuuppa poies päästä ja hopeatussilla kuulokkeen ympäri jäljet
6) puukkoa kypärälle
7) Kuulokkeet kuoppiin ja menoksi

sanoi:
Mulla on, emännällä ei. Oma XS-kokoinen z-one on niin kireä että ilman kaivertamista ei olisi ollut toivoakaan sovittaa noita. Emännän RAIDiin kuulokkeet lopsahtivat nätisti oman tarransa pitäminä "korvakuoppiin".

sanoi:
lookaround_orig.gif
Penkin alla ja muovipussissa jottei mahdollisesti penkin alle pääsevä vesi tee hallaa. Piuhat tulee ihan siitä penkin etukulman alta n 20 cm pilkottamaan.
Thanks vastauksesta.

Niista mainitsemistasi 20 cm johdonpatkista-annatko siina vain killua, kun parkkeeraat pyoran jonnekin julkiselle paikalle vai tungetko vahan piiloon penkin alle? Luulisi noiden teinien katkasevan ne tms. jaynaa tekevan, jos nakee johtojen siina roikkuvan.

Onko sulla PMR-puhelinta ja jos on, niin pidatko sita taskussa vai penkin alla?

Omaa settiä ostaessa etsiskelin halvinta ostopaikkaa, ja totesin sitten jossakin vaiheessa, että ORG-shop on riittävän halpa.

Mullakin on ne johdot näkyvissä, tokko ne ketään kiinnostaa. Ovat aika vahvaa kamaa.

Jos se BT-HF on tehty ja toimii oikein, niin känny ja HF on ekalla käyttökerralla paritettu, jolloin ne kytkeytyvät toisiinsa heti kun HF saa virtaa eli virrat kytketään pyörään päälle. Känny kannattaa pitää pysyvästi sellaisessa tilassa, että se hyväksyy HF:n yhteydenottopyynnöt automaattisesti.

Näin ainakin teoriassa, käytännössä kauppaa kannattaa tehdä vain sellaisesta systeemistä, joka myös toimii näin. Muuten BT:n hyöty on ulosmitattu juuri tuolla turhalla sählingillä.

Niista mainitsemistasi 20 cm johdonpatkista-annatko siina vain killua, kun parkkeeraat pyoran jonnekin julkiselle paikalle vai tungetko vahan piiloon penkin alle?
No usein keskustassa ollessani heitän ne vaan tuonne penkin alle piiloon - muuten saavat killua ihan vapaasti.

sanoi:
Onko sulla PMR-puhelinta ja jos on, niin pidatko sita taskussa vai penkin alla?
PMR on povitaskussa, siitä sitten piusat takin liepeen alta alas.

Seuraavassa kuvassa näkyvät molemmat autocomin piuhat, eli tumma on se varsinainen headsetin piusa ja tuo harmaa menee PMR:lle : - Klik -

Kiitos kuvasta.

Taidan seuraavana kayda hommaamassa .org shopista Autocom lippulaivamallin. Onko siella saatavilla niita originaaleja Autocom puhelinadaptereita myos vai oletko sellasen hankkinut jostain muualta?

Taidan seuraavana kayda hommaamassa .org shopista Autocom lippulaivamallin. Onko siella saatavilla niita originaaleja Autocom puhelinadaptereita myos vai oletko sellasen hankkinut jostain muualta?
Njoo, samoja adaptereita autocom myy 10-15e/kpl mitä saa gsm-liikkeistä noin 4 euron hintaan. Esim oma Insmatin adapteri 5100:seen taisi maksaa juuri tuon 4e ja ostopaikkana oli Vantaan Varistossa sijaitseva Nokamo. Erona oli tosin se että autocomin mukana myytävä adapteri ei toiminut mutta toi insmatti toimi
smile_org.gif

Back