• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Autocom 300 säätövaikeuksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopoilija
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Haaste Autocomin kanssa tulee siitä että iPodin linjalähtö on suunniteltu 4 ohm impedanssilla oleviin kuulokkeisiin ja Autocomin kajarit on taasen 32 ohm. Ei riitä tehot. Siis: uncap iPod ja tarvittaessa vedä vielä iTunesista Properties ja 100% Volume Boost. Ei niin kaunista mutta ainakin itse sain iPodin skulaamaan euPodilla ja pienellä boostauksella.
EuPOD oli ajettuna jo ennen kuin testailin, tosin taisi olla se default arvo mitä ko. softa suosittelee. Täytyy varmaan pistää vähän lisää ja testata uudestaan. Nyt kun talossa on toinenkin MP3 soitin (Sansan joku malli) niin pitää kokeilla sillä tuleeko paremmin ääntä.

Sain toissapäivänä viimeinkin kaverilla juotatettua sopivan(?) kaapelin AUX2 -> E90 välille, pitää testailla tässä jahka joutaa laitteenkin kanssa. Ollut sen verta kiirettä ettei ole paljon pyörälle ennättänyt, mutta onneksi on viikonloputkin keksitty!
tounge.gif

Noihin kaapeleiden juottamiseen oli oiva apu Autocomin dokkareissa: http://www.autocom.co.uk/pdf/Super_Pro_Aux_Sockets.pdf

Siitä näkee miten ne tökkelit on laitteen päässä konffattu...

iPodien kanssa (erityisesti 2nd Gen Nano) on se ongelma että kuluttajaystävällisesti ovat määritelleet firmistasolla maksimiäänenvoimakkuuden ettei pikkuihmisten kuulo mene räks. Englanniksi termi käytetään termiä "capped ipod" ja sen saa pois "uncap ipod" haulla esim Googlesta. Ainakin softia on euPod ja goPod.
Nythän kaupoissa olevat laitteet ovat 3Gen, joten onko sinulla tarkempaa tietoa tuosta?

sanoi:
Kultakorvahifistit älköön vaivautuko kommentoimaan. Tiedän että levelit menee päin
033102ass_1_prv.gif
mutta mopoillessa tämäkin on parempi kuin ei musiikkia...
Meneekö levelit päin kettua tuossa ulostullessa vai onko biisit jo sisäänlaittaessa buustattu? Mietin sitä että mopoillessa toki maximivolumet on jees, mutta esim soitinta matkalla raahatessa ja normaaleilla kuulokkeilla kuunnellessa ei ole miellyttävää jos soittimen ulosanti on pelkkää säröä.

iPodien kanssa (erityisesti 2nd Gen Nano) on se ongelma että kuluttajaystävällisesti ovat määritelleet firmistasolla maksimiäänenvoimakkuuden ettei pikkuihmisten kuulo mene räks. Englanniksi termi käytetään termiä "capped ipod" ja sen saa pois "uncap ipod" haulla esim Googlesta. Ainakin softia on euPod ja goPod.
Nythän kaupoissa olevat laitteet ovat 3Gen, joten onko sinulla tarkempaa tietoa tuosta?
¡Hola!

Oman tietämykseni mukaan kaikki EU-alueella myytävät iPodit on capattyjä. 2nd Generationin kanssa on ongelma kun noi uncappayssoftat ei meinaa oikein toimia niiden kanssa...

Meneekö levelit päin kettua tuossa ulostullessa vai onko biisit jo sisäänlaittaessa buustattu? Mietin sitä että mopoillessa toki maximivolumet on jees, mutta esim soitinta matkalla raahatessa ja normaaleilla kuulokkeilla kuunnellessa ei ole miellyttävää jos soittimen ulosanti on pelkkää säröä.

Jos uncappaa laitteen niin biisit ei mene ketuilleen vaan volumesäädöllä saa vaan enemmän linjalähtöä. Jos boostaa kappaleet iTunesissa niin silloin buustaus menee ihan biiseihin siellä iPodissa itsessään. Mulla on vielä testit kesken itselläni joten empiirisiä kokemuksia vielä joutuu odottamaan. Mutta ilman uncappaystä/boostausta Autocomin läpi tulee kyllä aika avutonta pihinää.

Oman kokemukseni mukaan jopa Nokia E50 -> bluetooth -> Autocom   toimii paremmin ja tasaisemmin musiikkisoittimena kuin iPod.

Testit jatkuu.

Koska tahtoo olla rajallinen tuo soitinten määrä kotona, niin voisiko joku jolla on Autocomin kanssa hyvin toimiva MP3 soitin (iPod, Creative tai vastaava) kirjoitella tänne mikä merkki ja malli toimii?

Voisi tuon tiedon perusteella vaikka miettiä sijoittaisiko ropojaan johonkin toisen merkkiseen soittimeen moottoripyöräilyä varten.

Tänään tuli kokeiltua tuota kit 300 matkustajan kanssa.Ei toiminut ainaskaan ensimmäisellä kerra aivan oikein  
sad_orig.gif

En kuullut matkustajan puhetta selvästi(pitää ilmeisesti säätää kuskin äänenvoimakkuutta isommalle),mutta isompi ongelma oli että kun minä (siis kuski) puhuin niin matkustaja ei kuullut aina kaikkia sanoja mitä sanoin,eli osa sanoista jäi kuulumatta .Mitä pitää tehdä  
nixweiss.gif

Pitääkö säätää tuota vox asetusta,ja mikä hyöty on tuosta vox ledistä  
nixweiss.gif

Ei ole tuota suomenkielistä ohjetta  
sad_orig.gif

sanoi:
En kuullut matkustajan puhetta selvästi(pitää ilmeisesti säätää kuskin äänenvoimakkuutta isommalle),mutta isompi ongelma oli että kun minä (siis kuski) puhuin niin matkustaja ei kuullut aina kaikkia sanoja mitä sanoin,eli osa sanoista jäi kuulumatta .Mitä pitää tehdä
Itse olen huomannut että tärkeintä Autocomin kanssa on että ekaksi aktivoi sen VOXin päälle vaikka puhaltamalla mikkiin, sen jälkeen puhuu ilman taukoja tasaisesti asiansa. Autocomin softa tuppaa olemaan sen verran herkkä että pistää linjan poikki heti jos pitää taukoa puheessa. Ja viivettähän siinä aukaisussa on. Harjoittelemalla onnistuu...
sanoi:
VOX-säädöllä määrittelet kuinka herkästi mikki aukeaa. Eli jos tuuli aukoo mikkiä niin vedä jäykemmälle (muistaakseni HARD) ja toiseen suuntaan jos on haastetta saada hommaa toimimaan. VOX LED vaan kertoo että linja on auki.

Kannattaa pistää ensimmäiseksi potikat keskiasentoon ja harjoitella mopon ollessa paikoillaan.

Niin - onhan kajarit varmasti oikeassa kohdassa kypärässä. Se on aika tarkka sen korvan kanssa. Itse ainakin hämmästyin kuinka alas ne piti sijoitella. Ja mikit on ihan huulissa kiinni, beigen värinen sivu suuta vasten.

sanoi:
Itse olen huomannut että tärkeintä Autocomin kanssa on että ekaksi aktivoi sen VOXin päälle vaikka puhaltamalla mikkiin, sen jälkeen puhuu ilman taukoja tasaisesti asiansa. Autocomin softa tuppaa olemaan sen verran herkkä että pistää linjan poikki heti jos pitää taukoa puheessa. Ja viivettähän siinä aukaisussa on. Harjoittelemalla onnistuu...
sanoi:
VOX-säädöllä määrittelet kuinka herkästi mikki aukeaa. Eli jos tuuli aukoo mikkiä niin vedä jäykemmälle (muistaakseni HARD) ja toiseen suuntaan jos on haastetta saada hommaa toimimaan. VOX LED vaan kertoo että linja on auki.

Kannattaa pistää ensimmäiseksi potikat keskiasentoon ja harjoitella mopon ollessa paikoillaan.

Niin - onhan kajarit varmasti oikeassa kohdassa kypärässä. Se on aika tarkka sen korvan kanssa. Itse ainakin hämmästyin kuinka alas ne piti sijoitella. Ja mikit on ihan huulissa kiinni, beigen värinen sivu suuta vasten.
Pitääpä huomenna kokeilla uudestaan,jospa sitten sais toimimaan oikein  
tounge.gif

Pitää vielä varmistaa täältä että onko muilla vastaavia ongelmia kun on mennyt zumo-painiksi viime aikoina...

Probleema olisi siinä että vastapuolen ääni on todella hiljainen puhuttaessa puhelimessa. Oma ääneni kuulemma kuuluu hyvin vielä 150 km/h vauhdissa mutta kaverin äänen kuullakseni pitää melkein stopata bussipysäkille tai ainakin ajaa alle 50 km/h.

Käytössä on siis Zumo 550 johon puhelin (noksun 6021) on kytketty bluetoothilla. Zumon ja Autocomin (300 Kit Pro Duo) välillä on bluetooth yhteys puheluita varten ja vedetty välikaapeli musaa ja naviohjeita varten.

Kokeilin toisellakin Nokian luurilla mutta sama vaikutus. Puhelimen äänenvoimakkuuden muuttaminen ei vaikuta mihinkään.

Kuuluuko siis kellään ko. kokoonpanolla vastapuolen puhe riittävällä volalla eli kysynkö myyjältä korjausta vai vieläkö joku keksii jotain säädettävää?

Tietenkin jos jollakin olisi tuota Autocomin bluetooth -palikkaa lainata testiin jossain etelä-suomen alueella, niin saisi tuon kokeiltua ja rajattua pois vikamahdollisuuksien listalta.
smile_org.gif

Probleema olisi siinä että vastapuolen ääni on todella hiljainen puhuttaessa puhelimessa. Oma ääneni kuulemma kuuluu hyvin vielä 150 km/h vauhdissa mutta kaverin äänen kuullakseni pitää melkein stopata bussipysäkille tai ainakin ajaa alle 50 km/h.
Mulla on sama ongelma Aux 1:een kiinnitetyn bluetoothin kanssa. Voluumit Aux 1-syötteestä ei nouse taustamelun funktiona kuten muissa tökkeleissä.

sanoi:
Tietenkin jos jollakin olisi tuota Autocomin bluetooth -palikkaa lainata testiin jossain etelä-suomen alueella, niin saisi tuon kokeiltua ja rajattua pois vikamahdollisuuksien listalta.
smile_org.gif

Ainakin mulla on. Juuri tuossa Aux 1:sessä... Pistä yv:tä jos tarvitset apua.

strider

Sulla on kytketty se sellaiseen AUX:iin joka mutettaa niin musiikin, ajo-ohjeet kuin vastapuolen puheenkin 50% heti ku itse puhut? Juurikin tuon takia yksi laite niin musaan, puheluihin kuin navigointiin sukkaa..

Joo, Aux1:een tuo on kytkettynä kun ohjeiden mukana oli kerrottu (ainoa lähtö mikä sisältää virran). Taustamelumikki ei anna mitään apuja tuon volan säädössä vaikka musiikki ja naviohjeet tulevat ihan kunnon voimakkuudella.

sanoi:
Mulla on sama ongelma Aux 1:een kiinnitetyn bluetoothin kanssa. Voluumit Aux 1-syötteestä ei nouse taustamelun funktiona kuten muissa tökkeleissä.

Mites volume muutoin? Pystytkö edes käsin säätämään tuota kovemmalle vaikka puhelimesta? Ei taida kokeilu auttaa jos ongelma säilyy samana.

Pitää varmaan kokeilla kytkeä luuri autocomin bluetoothiin suoraan ja kokeilla auttaako mitään. Jos se pelaa niin silloin ongelma on Zumon ja Autocomin yhteydessä.

Tämänkin systeemin piti vain helpottaa elämääni
biggrin.gif

Sulla on kytketty se sellaiseen AUX:iin joka mutettaa niin musiikin, ajo-ohjeet kuin vastapuolen puheenkin 50% heti ku itse puhut? Juurikin tuon takia yksi laite niin musaan, puheluihin kuin navigointiin sukkaa..
Zumosta on valittu vain puhelut Bluetoothin kautta ja puhelun aikana kaikki muut äänet vaimenevat kokonaan. Musa ja naviohjeet vaimenevat kyllä puoliksi kun mikkiin pälpättää.

Bluetoothia kokeilin joskus käyttää keittiön pöydällä kaikissa funktioissa mutta musa kuulosti niin surkealta että jäi siihen kokeiluun.

Mites volume muutoin? Pystytkö edes käsin säätämään tuota kovemmalle vaikka puhelimesta? Ei taida kokeilu auttaa jos ongelma säilyy samana.
Autocomin säätö Rider Volume säätää hienosti perustason kohdalleen ja kapulasta (Nokia E50) saa säädettyä vielä linjalähtöä lisää jopa säröön asti. Myös hiljaisempaan onnistuu
wink.gif

Mutta jostain syystä taustamelumikki ja Aux1 ei tunnu pelittävän. Muihin Auxeihin nostaa kyllä tasoja ihan siististi.

Aux 1:ssä ei taida olla automatic volume control päällä.

Kokeileppa vaihtaa se bluetooth palikka Aux 3:seen. Jos kyseessä se Autocomin oma palikka vaatii virran kytkennän päälle ko. reikään, ohjeet löytyy Autocomin sivulta.

Siellä boxin sisällä on vielä jokaiselle lähdölle erillinen audio output adjuster, siitä saa veivattua vielä lisää tehoja.

ok, kiitti vinkeistä. Pitänee illalla avata tuo autocomin koppa auki ja kokeilla noita toisiakin auxeja jos kerran niillekin saa virtasta.

Aux 1:ssä ei taida olla automatic volume control päällä.

Kokeileppa vaihtaa se bluetooth palikka Aux 3:seen. Jos kyseessä se Autocomin oma palikka vaatii virran kytkennän päälle ko. reikään, ohjeet löytyy Autocomin sivulta.

Siellä boxin sisällä on vielä jokaiselle lähdölle erillinen audio output adjuster, siitä saa veivattua vielä lisää tehoja.

Saako tuohon AUX1:een jotenkin viriteltyä automatic volume controlin päälle
confused_orig.gif

sanoi:
sanoi:

Pitääpä huomenna kokeilla uudestaan,jospa sitten sais toimimaan oikein  
tounge.gif
Tulipa sitten tänään kokeiltua laitetta uudelleen.Tarkistin missä kohdassa asetukset autocomissa on (laite penkin alla).Kuskin ja matkustajan volumi säädöt olivat minimissä,vox säätö oli puolesa välissä.Muutin asetuksia siten että nostin kuskin ja matkustajan äänen voimakkuutta puoleen väliin,ja vox asetusta muutin vähäsen kiinni päin.Eipä toiminut taaskaan minun mielestä oikein  
sad_orig.gif

Nyt kumpikin kuuli toisten puheet,mutta edelleen kun vaikka puhui jotain pitkää lausetta niin aina välillä linja meni kiinni vaikka kuinka yritti puhua tasaisesti.Välillä tuntui kun piti visiiriä vähän auki niin puhe ei pätkinit.Pitääköhän tuota taustameluanturia liiketella eri kohtaan(syvemmälle,vai enemmän pintaan)  
nixweiss.gif

kypäränä kuskilla ja matkustajalla on nolanin 101.

Kokeilin toisellakin Nokian luurilla mutta sama vaikutus. Puhelimen äänenvoimakkuuden muuttaminen ei vaikuta mihinkään.

Olethan huomannut nostaa volumea myös zumosta ? Siinä vasemmalla on kuminappula jota painamalla avautuu volumevalikko.
Joo, niitä nupikoita on tullut käytettyä musan ja naviohjeiden säädössä ja niissä toimii hyvin. Puhelimen volaan sillä ei ole vaan mitään merkitystä.

Avasin illalla Autocomin kopan ja totesin että tuonne pitäisi juottaa se connectori noiden nastojen väliin että saa Aux3:een virtaa. Sen verran kallis boxi etten viitsi käydä harjoittelemaan tinausta muutoin kuin baarissa, joten käväisen jossakin tv-/radiohuollossa kolvauttamassa tuon.

Back