• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aurinkolasit vahvuuksilla minkälaista?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hannes
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On toi silmäleikkaus halpa vaihtoehto, jos riskin uskaltaa ottaa.. Minä en ota riskiä, että pilaan tämänkin vähän.. Kun vielä piilareita voi käyttää, ja näkee hämärässäkin  
sad_orig.gif
.

Mulla on sellaiset arskat, jossa ei ohennuksia. Vaikka miinusta on paljon, niin optikon kanssa valittiin sellaiset kehykset, josta paksumpi lasi ei tule näkyviin mistään kohtaa. Hyvät tuli! hintaakin vain 170e. Tosin naisten lasit helpompi ottaa paksut muovikehykset  
wink.gif
En oo mikään leikkauksien mainosmies?, mut viisaammat(lääkärit) sanoo et leikkauksessa riskit on pienemmät piilarien käytössä...
Mulla oli 3 päivän toipuminen ja näkökyky on nyt kuin aikanaan pikkupoikana...

Tilasin polaroidut arskat vahvuuksilla netistä favoptik.se ja maksoin vähän päälle satasen. Samoin silmälasit olen tilannu sieltä vähän päälle 40e. Käykääpä muutkin rillien käyttäjät piruuttanne tutustumassa ja vertailemassa hintoja optikkoliikkeiden hintoihin  
smile_org.gif

Edit. toimitusaika oli pari viikkoa ja tulivat omaan postilaatikkoon vieläpä täydellä palautusoikeudella  
smile_org.gif
No just..ladaja ja mersuja löytyy myös suomen optikkoliikkeiden tarjonnasta! Mutta itellä Ray-ban poka ja skyled road (zeiss) linssit aivan ykköset näkee ajaa illalla myöhään koska on kontrastia parantava linssi! hinta n.300,-
koko roska!
bowdown.gif

Itellä on kans arskat vahvuuksilla makso jotain 300e. Ite en käytä kumminkaan niitä ajaessa jostakin syystä
tounge.gif

Normaalit rillit ajaessa kunniaan
033102beer_1_prv.gif

En oo mikään leikkauksien mainosmies?, mut viisaammat(lääkärit) sanoo et leikkauksessa riskit on pienemmät piilarien käytössä...
Ei se kyllä ihan noinkaan ole
smile_org.gif

Tietysti jos piilareita käyttää väärin niin tulehdusriski on melkoinen.
Totta kai lääkäri, joka saa elantonsa laseroinnista, sanoo laserointia riskittömämmäksi kuin piilareita.
Optikko joka saa elantonsa näköapuvälineistä sanoo tietysti toisinpäin
smile_org.gif

Oikeaa totuutta ei varmaankaan ole mutta molemmissa on riskinsä...

JK

Shuberthin C2 aurinkovisiiri riittää hyvin, kypärä valittiin juuri sillä perusteella ettei tarvitse silmälasien kanssa pelata esstaas
kun oli moniteholasit ja kalliit sellaiset mutta ei siitä silti tullut mitään joten kävin leikkauksessa ja nyt näkee kauaksi ja hämäräsokeus poissa seka silmät muutenkin samaa paria eli
taittovika korjattiin myös, ainoa miinus se että kaikkea ei voi saada joten tuo iän mukanaan tuoma näköongelma jatkuu edelleen joten lukiessa pakko pitää edelleen lasit päässä, mutta onneksi ei ajaessa tai matkustajana

En tiedä vahvuuksilla varustetuista laseista mutta itse hankin v.1987 muuttuvatummuuksiset Serengetin Drivers-lasit ja ovat käytössä edelleen. Maksoivat silloin 590,00mk. Silloiset palkat ja rahanarvot huomioonottaen pirun kalliit lasit mutta jos jakaa tuon summan vuosilla niin ei siitä vuotta kohti niin hirveän paljon tule kustannuksia... Elikä: sen koomin mitään mainostamatta, laatuun kannattaa panostaa tässäkin asiassa. Tietenkin, jos tapana niinkuin yhdelllä kaverilla, hukata/unohtaa jonnekin,  kolmet, neljät lasit kesässä, niin kalliilksihan se silloin tulee. Tuo laatu meinaan...

Tuohan riippuu ihan kuinka herkkä on hajottamaan/hukkaamaan lasejaan.
biggrin.gif
Ei se hinta aina kuitenkaan ole tae laadusta, joskus tuli ostettua n. 300 euron lasit, merkkikehykset ja kaikki herkut linsseihin, vuoden jälkeen ei nähnyt kunnolla läpi kun olivat niin naarmuuntuneet.

Nyt pari vuotta vanhat, Instrun alesta 50 euron luokkaa, sangat kuosissa ja linssit vielä hyvässä hapessa.

Itse kyllä menossa leikkauttamaan silmät heti kun nykyiset silmälasit loppuvat, säästää laseissa varmaan parikin kertaa leikkauksen hinnan kun on nuori vielä, ja kypärän hankkiminen "hieman" helpompaa.

Kyllästyin viime syksynä leikkimään kaksien lasien / klipsien kanssa.
Tummien linssien huonot puolet: olet just tankannut ja lähdet ajamaan vartin päästä taivas mustaan pilveen ja vettä vielä niskaan, on tosi pimeää. Tai ajat kirkkaasta auringonpaisteesta tunneliin, hetkeen et näe mitään.
Tai ajat normaalilaseilla vasten matalalla olevaa aurinkoa, että
on hankalaa....
Ostin Nolanin kypärän jossa visiirin päällä vielä aurinkovisiiri ja kyllä nyt on elämä helppoa. Ei tarvitse arpoa kummilla laseilla ajaisi, sormen käyttö visiirillä tarpeen mukaan ei häiritse ajamista
biggrin.gif

Toi värjätty lasi ei ole kovin kaunis suurissa voimakkuuksissa(eikä juuri pienissäkään).

Lasia en muutenkaan suosittele mp käyttöön. Jos joskus ajat visiiri auki ja kivi sattuu lentämään linssiin... ->tulee luultavasti ikäviä sirpaleita sarveiskalvolle. Jos päätyy kuitenkin lasilinssiin, kannattaa pyytää siihen vielä karkaisu päälle (maksaa ehkä 20€/linssi ??) Karkaistu lasilinssi kestää iskuja jo huomattavasti paremmin kuin tavallinen lasi.

Kaikenlisäksi lasi painaa ihan helevetisti...
Lasilinssin painosta... Mulla on mun normaaalilasitkin lasia, joten se on vain tottumiskysymys. Jos laseista haluaa sellaiset "Keke"-malliset ikkunat, jotka peittää puoli naamaa, alkaa 0-diopteriakin näyttää rumalta. Voi, saisinpa tässä lähetettyä kuvan mun aurinkopokista, niin niissä ei ole mitään värivääristymää, vaikka mullakin on 2,75 diopteria hajataitteisuutta ja sylinteriä 1,25. Aivan hemmetin hienot on
tounge.gif
.

Tuo karkaistu lasi on ehdoton, siitä olen täysin samaa mieltä. Ne lasiset kun tuppaa kestämään melkein kaiken. Mun sislmälasiurani aikana olen saanut hajoitettua vain muovisia linssejä. Ainoastaan lasiset on kestänyt sen 2-vuotta ilman naarmun naarmua.

Kaiken lisäksi lasi ei paina helvetisti. Se on vain muutamia grammoja painavampi, kuin vastaavat muoviset nykypäivän lasimateriaaleilla. Ihmisille aina sanotaan peikkona, että ne painaa, mutta minäpä olen eri mieltä. Mun lasit on laisia juuri niiden hyvien ominaisuuksiensa takia.

Ne kestää... kestää.... kestää ja vielä kerran kestää
wink.gif

cool.gif
terv,

Siis minkälaista aurikolasia vahvuuksilla olevaa porukoilta löytyy?
Käväisin instrusta kyselemässä Serengetin laseja, siis  autoilija/mopolija käyttöön. Mainosten mukaan ovat huippu luokkaa, niin oli hintakin 500 egee
sad_orig.gif
ja toimutusaika vähintään kolme viikkoa
033102ass_1_prv.gif
Eikä optikko uskaltanut luvata että tulevat tuossa ajassa
Hommasin justiin kahdet RayBanit, joissa on sekä normaalit silmälasit että kätevä magneetilla taittuva polaroitu aurinkolasiläppä. äärimäisen toimiva ratkaisu eikä tartte enää erikseen kaksia laseja sisä- ja ajokäyttöön.

Kahdet lasit hommasin sen takia että nuo yleiskäyttöön tehdyt kaksitehoiset ei sovellu pitkälliseen päätetyöskentelyyn kovin hyvin kun rajattomien kaksitehojen terävyysalue on niin kapea, jonka takia pää pyörii kuin väkkärä lukiessa ja koneella työskenneltäessä. Muuten ovat kyllä oikein näppärät.

Työlasit taas on yksitehoiset ja sopii päätetyöskentelyyn mainiosti. Molemmissa on samat sangat eli duunissa voi ulkoilla samoilla aurinkolaseilla kun niiden irrotus ja kiinnitys ottaa vain muutaman sekunnin.

Ajaessa nuo on myös erittäin näppärät kun tarvittaessa aurinkolasit voi heittää taskuun ja lasit jää silti päähän. Schuberthin S1:lläkin voi siis käyttää vaikka siinä se aurinkovisiiri onkin.

Oikein kirkkaalla ei haittaa edes kahdet aurinkolasit ja tuossa RayBanin lasissa oleva polarointi sopii tosi hyvin ajamiseen kun vaakaheijastukset tien pinnasta vähenee olemattomiin. Eli auringossa sateen jälkeen märkä tien pintakaan ei häikäise.

Suosittelen lämpimästi. Optisesti ne ovat 100% virheettömät ja myös kevyet päässä toisin kuin raskaat Serengetit olivat, jotka oli arvoilla ja muuten ihan hyvät. Niissä vain ei ollut polarointia ja raskauden takia vaipuivat helposti nenän vartta alas. Menivät vanhoiksi silmän arvojen muuttuessa. RayBanit on siis oikein kivat.

t. Spagu

Kaiken lisäksi lasi ei paina helvetisti. Se on vain muutamia grammoja painavampi, kuin vastaavat muoviset nykypäivän lasimateriaaleilla. Ihmisille aina sanotaan peikkona, että ne painaa, mutta minäpä olen eri mieltä. Mun lasit on laisia juuri niiden hyvien ominaisuuksiensa takia.
Lasi on ominaispainoltaan 1,97 kertaa painavampaa kuin perusmuovi materiaali* eli karkeasti sanottuna kaksi kertaa painavampaa... myönnetään että se "helevetisti" oli liioiteltua mutta mun mielestä lasi on aika paljon painavampaa kuin muovi...
smile_org.gif
Puhutaan kymmenistä grammoista...
Ohennetuissa materiaaleissa ero on vielä suurempi.

Ja nykypäivän lasimateriaalit on samoja kuin vielä 80-luvulla, joten painavat yhtä paljon kuin silloinkin(tosin kehykset ovat onneksi pienentyneet, joten kokonaispaino laskee) Tai sitten en tiedä mitä tarkoitat nykypäivän lasimateriaaleilla.
Menee vähän ooteeksi...

JK

*lähde: Essilorin linssi-info 2007 kirja (Essilor on maailman suurin linssivalmistaja)

Mutta on mulla silti lasiset linssit mun RayBaneissa
buttrock.gif

Back